H
hezik
Guest
Ben geen helivlieger, maar bij ons op de club wordt veel heli gevlogen, zowel met nitro (vnl. raptors, maar ook een verdwaalde 3D NT, een trekx, protech, etc) als met benzine (vnl. Vario benzinetrainers).
Als iemand die er (dus) naast staat, kan ik zeggen dat het geluid van een benzineheli domweg prettiger is. Minder snerpend en vaak ook domweg minder. Daarnaast komt er niet zo'n enorme rookpluim uit een benzineheli.
Qua vliegeigenschappen kan ik alleen vertellen wat mij verteld is, en dat is dat met een benzineheli alles kan wat met een nitroheli kan en vice versa. Verschil is wel dat een benzineheli doorgaans groter en zwaarder is en dus 'trager' vliegt.
Een enorm groot voordeel van benzine tov. nitro, wat zowel bij heli's als vliegtuigen geldt, is de kostprijs van de brandstof. In heli's gaat doorgaans minimaal 20% nitro, bij ons wordt het meest met 30% coolpower gevlogen, en dat kost je toch al snel zo'n 25~30 euro per 3,78 liter.
Wat je zou kunnen doen om eens echt te ervaren wat het verschil is, en gelijk een goed begin te maken mbt. deze hobby, is eens contact op nemen met een vliegschool, bijvoorbeeld flycam. Daar kun je les krijgen met naar keuze een benzine of nitroheli, je zou daar met beide heli's een keer een les kunnen nemen en dan weet je gelijk wat jouw voorkeur heeft..
Als iemand die er (dus) naast staat, kan ik zeggen dat het geluid van een benzineheli domweg prettiger is. Minder snerpend en vaak ook domweg minder. Daarnaast komt er niet zo'n enorme rookpluim uit een benzineheli.
Qua vliegeigenschappen kan ik alleen vertellen wat mij verteld is, en dat is dat met een benzineheli alles kan wat met een nitroheli kan en vice versa. Verschil is wel dat een benzineheli doorgaans groter en zwaarder is en dus 'trager' vliegt.
Een enorm groot voordeel van benzine tov. nitro, wat zowel bij heli's als vliegtuigen geldt, is de kostprijs van de brandstof. In heli's gaat doorgaans minimaal 20% nitro, bij ons wordt het meest met 30% coolpower gevlogen, en dat kost je toch al snel zo'n 25~30 euro per 3,78 liter.
Wat je zou kunnen doen om eens echt te ervaren wat het verschil is, en gelijk een goed begin te maken mbt. deze hobby, is eens contact op nemen met een vliegschool, bijvoorbeeld flycam. Daar kun je les krijgen met naar keuze een benzine of nitroheli, je zou daar met beide heli's een keer een les kunnen nemen en dan weet je gelijk wat jouw voorkeur heeft..