Benzinemix of Aspen

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door jukky, 10 aug 2005.

  1. jukky

    jukky Guest

    Mijn marder doet het nadat vele van julie mij "ingewerkt" hebben weer helemaal prima. Hij verliest nog steeds toeren op het hoge toerental maar dit komt omdat hij op gras rijd en dit remt af want wanneer ik op hard zand rijd komt hij weliswaar langzaam op volle toeren. Vandaag ga ik toch maar een nieuwe zuiger en cilinder monteren, iets dat ik gezien de slijtage hieraan al veel eerder had moeten doen. De zuigerveer heb ik eerder vervangen en dit leidde ertoe dat hij weer kon starten (om maar aan te geven hoe erg versleten)

    Waar ik nu wel eens achter wil komen is op de vraag met welke brandstof je de beste prestaties en levensduur van je motor hebt. Ik rijdt nu op aspen maar veel mensen zeggen dat dit niet voldoende smeert, en als ik dan toch ga mengen, kan ik dan alle oliën gebruiken ?
    Kan ook iemand mij de technische uitleg geven, ik wil namelijk alles weten.

    alvast bedankt,
     
  2. sjorkjeis

    sjorkjeis Guest

    Ik na je niet de volledige technische uitleg vertellen maar ik rijd met Castrol TTS en dit wordt door vele anderen ook gebruikt als gevolg van de goede ervaringen met dit spul.
    Ik meng dan met Euro98 met een verhouding van 1/25 en dit gaat prima.
    Voor ik tank schud ik eerst nog eens ff met mn bus zodat het zeker goed gemengd in mn tank beland.
     
  3. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    Gebruik de zoekfunktie eens, er is al zoveel geschreven over het zelf mengen van brandstof, in welke verhouding en welke olie je het beste kan gebruiken...

    Gebruik zelf ook Euro98 en Castrol TTS...
     
  4. Jelle

    Jelle Guest

    en ik hou maar wijselijk mijn mond ;)

    Wat is dat Aspenspul eigenlijk? Ik dacht altijd dat het een brandstof was al Elf124 etc etc, dus gewoon benzine met een hoger octaangetal, maar er zit blijkbaar ook olie in?

    Toch maar eens googlen

    In Aspen 2-stroke (ik neem aan dat je die gebruikt) zit slechts 2 procent olie... 1:25 mengen geeft 4%, ikzelf vind 2% ook wat weinig....
     
  5. njoy_fg

    njoy_fg

    Lid geworden:
    15 nov 2004
    Berichten:
    189
    Locatie:
    vlakbij Goes
  6. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    En geeft Pascal van PaseTuning daar antwoord op...
     
  7. njoy_fg

    njoy_fg

    Lid geworden:
    15 nov 2004
    Berichten:
    189
    Locatie:
    vlakbij Goes
    goede aanvulling;)
     
  8. Jelle

    Jelle Guest

    Aspen, ja leuk, voor een marketingafdeling!

    Ik snap trouwens echt niet dat mensen nog steeds TTS gebruiken.... Zelfs Pascal zegt nou al dat het minder goed is ;)
     
  9. oo ik gebruik ook TTS nog ..
    nog geen problemen ondervonden..
    maar ga misschien ook over op motul 800 ofzo
     
  10. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    Valt weinig aan te snappen... Castrol TTS wordt/werd door velen aangeraden... Misschien dat er inmiddels wat beters te krijgen is, maar als mensen goede ervaringen hebben met iets, stappen ze niet zonder meer over op wat anders...

    Wat ik niet snap is dat je er maar over blijft doorgaan, je standpunt is duidelijk, dus...
     
  11. AngSs

    AngSs Guest

    V power met castrol TTS (castrol TTS schijnt het beste te zijn) :roll:
     
  12. Jelle

    Jelle Guest

    Mari: misschien omdat ik de gevolgen van een verkeerde olie ken, kosten kunnen hoog oplopen. Hierdoor en vanwege het feit dat het OVERAL aangeraden wordt ben ik een kruistocht tegen TTS begonnen ;)

    Waarom zou ik TTS niet af mogen raden terwijl een ander het wel aan mag raden? Lijkt hier Noord-Korea wel ;)
     
  13. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    Misschien kun je ff een linkje erbij plaatsen, in de reply op het verhaaltje van Aspenman staat het in elk geval niet... (TTS wordt helemaal niet genoemd, wil dat zeggen dat het slecht is?)

    Zoals ik al eerder opmerkte, er zijn er velen die TTS gebruiken en geen problemen daarmee ondervinden...
     
  14. Aspenman

    Aspenman Guest

    Hallo Allemaal!

    Ik kan me goed voorstellen dat een stuk ervaring erg belangrijk is. Dus degenen die met een bepaalde benzine/olie goede ervaringen hebben zullen niet snel (durfen) switchen.
    Aspen 2T is een kant- en klare mengsmering op bais van alkylaatbenzine (Ron 95) met 2% hoogwaardige mengolie (Eigen "ontwerp"olie van Aspen).
    Even in het algemeen over mengverhoudingen:
    De hoeveelheid benodigde (motor)olie in een mengsmering hangt onder andere van de kwaliteit van de olie af. Wij garanderen bij 2-takt motoren in de tuin- en parksector voldoende smering voor alle soorten/merken machines. Ook degene die 1:25 (4%) voorschrijven. Dit heeft nog nooit tot problemen geleid. Een van de redenen waarom een fabrikant bijvoorbeeld 1:25 voorschrijft is, dat de fabrikant vaak rekening houdt met een laagwaardige mengolie, waarvan dan meer nodig is, dan wanneer een hoogwaardige olie gebruikt wordt. Een andere factor die meespeelt is de nauwkeurigheid van mengen. Nu geloof ik zeker dat in jullie branche er echt wel nauwkeurig gemengd wordt (op het werk is men soms wat minder voorzichtig...), maar het blijft een feit dat een 1:50 aanmengen i.p.v. 1: 25 gewoonweg kritischer komt. (Bij 5 liter mengsmering moet je in het ene geval 100 ml. gebruiken, tegen 200 ml. bij 1:25. Dus de kans dat er wat minder olie in je mengsel komt neemt toe.

    Los van het type olie en de hoeveelheid die jullie gebruiken denk ik dat er zeker zo vaak schades optreden door onder andere de volgende invloeden;

    - Mengsmering verouderd, olie zakt uit, lichte benzinedelen verdampen, opnieuw vermengen van de olie wordt moeilijker,
    - Arm-mengsel. Indien je een 2-takt gaat opvoeren, dan zul je ongetwijfeld met de mengverhouding aan de gang gaan. Bij een armer mengsel zal de motor steeds beter (lijken) te presteren. Eigenlijk is de begrenzing van het verarmen dan ook het moment dat de motor vast loopt... Met andere woorden, als je het onderste uit de kan gaat halen, dan ga je de grens van het smeren opzoeken. Bij het verarmen van het mengsel (meer lucht t.o.v. de benzine) zal de verbrandingstemperatuur op gaan lopen. De combinatie van hoge temp., minder mengolie en meer vermogen/toeren kan uiteindelijk tot de vastloper leiden.

    Jukky: Je vraagt om een optimale levensduur/prestatie. Je zult een balans moeten vinden, omdat hoge prestaties nu eenmaal de levensduur van een motor verkorten. Maar jij legt uit dat je o.a. versleten zuigerveren hebt en compressieverlies etc. Dit is een mooi voorbeeld, want jullie zijn allemaal bang voor de mengverhouding en de kwaliteit olie. Maar als je een olie-probleem hebt, dan lijdt dit niet zozeer tot slijtage, maar tot een warm- of vastloper. Als de olie namelijk niet voldoende zou smeren, dan zul je dit zeer snel merken in de vorm van een schraper/vastloper.

    Wat de levensduur wel verkort is de koolvorming van benzine. Zoals je ook in mijn andere verhaal kunt lezen: (http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=21693&postdays=0&postorder=asc&start=30)
    Gewone benzine en zeker mengsmering zal namelijk veel meer (keiharde) kool vormen, waardoor de levensduur verkort. Ook bestaat eerder de kans op het vast gaan zitten van zuigerveren, met o.a. compressieverlies als gevolg. Aspen alkylaatbenzine verbrandt veel vollediger met veel minder koolvorming.
    Let op!: Mijn ervaring hiermee is zelfs als volgt: Meer dan eens heeft een serieuze tuner mij benaderd met de opmerking dat de motor op Aspen veel te arm loopt (te weinig benzine t.o.v. de lucht). Als ik dan vraag hoe dat geconstateerd is, dan zeggen ze dat de kleur van de bougie niet meer koffie-bruin is, maar veel lichter van kleur....

    Een ander voorbeeld in dit genre: Tweetakt tuners kunnen aan de brandsporen (kool) op de zuiger zien, hoe het ontstekingstijdstip staat. Sponsoring van een serieus Kart-team leerde dat ze met Aspen benzine deze referentie kwijt waren, omdat er nauwlijks zichtbare brandsporen op de zuiger zat!

    Let op, ik zeg het nog één keer, als je Aspen gebruikt dan kun je niet meer op de vertrouwde kleur van je bougie af gaan!! Je referentiekleuren die je met gewone benzine gebruikt moet je dan los gaan laten! Aspen benzine's verbranden stukken vollediger en voor goed tunen zul je met(uitlaatgas) apparatuur aan de gang moeten...

    Als je serieus op gaat voeren, dan gaan ook de octaangetallen en de snelheid waarmee de benzine verbrandt een rol spelen. Voor degenen die echt aan de gang willen hebben we 2 produkten:

    1. Aspen Plus (Ron Octaangetal 99 / MON octaangetal 94 en bovendien 15% opgeloste Ethanol). LET OP Dit is geen kant- enklare mengsmering!!
    2. Aspen Racing Fuel (Ron 102 / MON 90). Ook dit is een PURE benzine, zonder olie!
    Deze 2 produkten kunnen met de Aspen 2T mengolie gemengd worden, maar ook met jullie eigen keuze mengolie. In dit laatste geval kun je in ieder geval van de voordelen van de Aspen alkylaatbenzine's profiteren en toch je eigen keuze olie/mengverhouding bepalen.

    We hebben overigens ook de Aspen 4T (Ron 95/Mon 92). Dit is de pure benzine zoals hij verwerkt is in de kant-en klare mengsmering Aspen 2T. Ook hiermee kun je je eigen mengsmering maken.
    Natuurlijk kun je ook Aspen 2T bijmengen met de Aspen mengolie of je eigen mengolie naar keuze.

    Wat betreft de octaangetallen: Het RON (Research Octane Number) geeft aan hoe goed de benzine bestand is tegen "pingelen" bij lage toeren. Het MON (Motor Octane Number) geeft aan hoe goed de benzine bestand is tegen "pingelen" bij hoge toeren (> ca. 4000 tpm, afhankelijk van type motor).

    In het algemeen kun je stellen dat hoe dichter de 2 octaangetallen bij elkaar liggen, hoe beter de motor beschermt wordt. Bij jullie motoren is met name het Mon getal belangrijk, van gewone Euro 95 (RON) benzine is dit 85 (MON). Een stuk lager dan van Aspen 2T / 4T.

    Het wordt tijd dat ik een keer stop, want de verhalen worden veel te lang. Als er meer vragen zijn, dan lees ik ze hier wel, ik kan niet altijd onmiddelijk reageren, maar bezoek zo nu en dan wel dit forum.

    Ik hoop in ieder geval wat beter duidelijk gemaakt te hebben dat Aspen benzine's niet een leuk marketing verhaal zijn (ja, natuurlijk verkoopt zo'n mooi product ontzettend leuk en goed), maar dat het wel degelijk ook voor jullie voordelen heeft!

    Ik heb in het verleden contact gehad met ene Marvin uit Noord Holland. Hij heeft in ieder geval met zijn serieus opgevoerde modellen (volgens mij met dezelfde motoren als jullie gebruiken) gereden met Aspen Racing en ook met de gewone Aspen 2T, tot grote tevredenheid. (Ik wil niet zonder zijn toestemming naar hem doorverwijzen, maar misschien zegt dit jullie al voldoende?). Vergeet ook niet dat er ook in de Power-kettingzagen serieus opgevoerd spul (120 cc., 20.000 tpm) op Aspen draait, zonder problemen.

    De Aspenman
     

Deel Deze Pagina