bereik 35mhz?

Ik heb een tijdje geleden mijn easystar omgebouwd naar 35mhz.Dit vanwege het betere bereik in vergelijking met de 2.4ghz.Echter vanmiddag was het bereik zeer slecht.En met zeer slecht heb ik het over de grond +- 50 meter en in de lucht 100/150 meter.

Het was de eerste keer dat ik de easystar op 35mhz vloog vanmiddag.Opzich ging het vliegen wel maar bij het verder weg vliegen ging de motor aan en uit.Ik kon niet goed merken of de verdere besturen hier ook niet deed.Ik kon alleen aan de motor horen dat deze niet op constante snelheid draaide.

Ik heb toen een grond test gedaan en deze was zeer teleurstellend.Bij het weg lopen van het vliegtuig reageerde de motor de eerste +- 50 goed daarna ging hij aan uit aan uit.Ook reageerde hij niet meer op de trottle stick dus de motor bleef draaien met 0% stick.Toen ik weer dichterbij kwam werkte alles goed.

Ik vlieg hem met de t9c en de 149dp ontvanger.Kan dit slecht bereik zijn door misschien slecht werkende module of ontvanger/kristallen?

De antenne hangt gewoon buiten de kist.Antenne op de zender helemaal uitgeschoven.Ik heb de regelaar op kanaal 3 zitten verder gebruik ik ailerons met een goedkope gyro er op.

Met 3mhz zou je verder moeten komen

3mhz vast wel maar 35 niet ;-)

wat ook heel erg wisselt is wat voor ontvanger je gebruikt een park fly ontvanger die gaat meerstal niet verder als 500 meter een ultra micro meestal niet verder als 100

in zeeland zit iemand die zend spullen naa kijkt (weet de naam niet zo) mischien kun je hem even laten controleren want dit klopt niet!

ook dit gelezen?

futuba-149-dp-ontvanger-oorzaak-van-storing

Laatst bewerkt door een moderator:
Zou je met 35 verder moeten komen?
Hoever zou dit moeten kunnen halen dan, en wat zou het verschil zijn tov 2.4?

Goede ontvanger kristal er wel in.
Moet dacht ik een dual conversion x-tal zijn. En voor zenders geld altijd eigen merk.
Voor PCM ook voor de ontvanger. Dus Futaba.

Voor de Futaba 149dp staat momenteel 5km met originele antenne.
Ik ben met graupner PCM op een goede dag met 202cm antenne op 3,2km gekomen. Wel af en toe tikken.

2.4 kan ook ver maar vaak toch net iets lastiger of minder. Zeker met FPV spul aan boord.

Zenders.

Hoe moderner hoe slechter lijkt mij.
Begonnen met 27 mHz, nooit geen probleem.
Toen werd deze frequentie vrijgegeven voor hulpdiensten enz., Inderdaad de bakjes rage.
Nu dan maar naar 40 mHz, nooit een probleem.
Heb nog een oud zendertje met kristallen 35 mHz, verkoopt ook geen problemen.
Ga ik naar 2,4 gHz, deze storen elkaar niet en hoef je je niet te storen aan een frequentie bord op evenementen, hoor je hierover ook talrijke problemen.
Ga eens een berichtje sturen naar Robbe of ze nog een Terra liggen hebben van de tachtiger jaren, ga ik misschien wat geruster vliegen zonder angst.
Het gaat hier over betaalbare zenders hoor, wat iemand met een bescheiden inkomen kan kopen, niet over voor de meesten onbetaalbare zenders waar je wel kan van dromen.
Een Ferrari is ook niet voor iedereen betaalbaar.
Moet wel toegeven dat ik tot hiertoe, zal daarom maar hout vasthouden, nog geen probleem heb gehad.
Soms vraag ik mij wel eens af of ik niet beter overschakel terug op Methanol motor, volgens mij verkopen de meeste ESC deze toestanden en heeft het met zender niets te maken.
Kan mij moeilijk voorstellen dat een fabrikant een onveilig produkt op de markt brengt.
Neem mij niet kwalijk, maar dit is mijn mening hierover, kan er ook Kms. naast zitten.
Gelukkig is dit nog een forum waar je nog je mening mag hebben, Bedankt hiervoor Robert.

Johan.

Het kan aan zoveel factoren liggen.

Voor 35MHz "moet" je alles netjes inbouwen. Ofwel bedrading netjes. Niet te dicht langs de regelaar of stroom lopende bedrading etc.
Voor 2.4GHz is het minder erg maar het blijft beter om je gewoon aan de 35MHz regeltjes te houden. Dan is de kans op problemen het kleinst.

Veel denken dat maakt nu niet meer uit maar dan wel klagen als er toch een vorm van storing is. Ruis is ruis.

Alleen 2.4GHz vereist een goede stabiele ontvanger voeding anders gaat het nog wel eens mis. Al passen de meeste fabrikanten het al aan het is het oppikken van het signaal een stuk sneller geworden.

Ik vlieg met Assan Chinees 2.4 en nog geen problemen gehad. Met opeen gepropte 600mW FPV tot een meter of 800 gekomen.

35MHz dus verder en dit is algemeen bekend vandaar de de meeste simpele long range FPVers op 35MHz vliegen en niet op 2.4. Mede omdat 2.4Video en 1.2/1.3 video op 2.4GHz besturing veel problemen geeft en reikwijdte drukt.

Voor normaal vliegen is 2.4GHz echt goed genoeg. 1km moet makkelijk te halen zijn met full range ontvanger zonder FPV aan boord.

Het is een dual conversion ontvanger en heb er dual conversion kristallen in zitten.Het dual conversion moet voor een nog betere binding staan tussen zender en ontvanger. Ik heb de regelaar los van de ontvanger in de kist zitten. Ik heb nog een tweede ontvanger leggen dus ik ga het een en ander proberen.

Ik vond het gek omdat hij het op korte afstand prima doet. Je zou zeggen dat het dan toch ergens in de verbinding moet zitten tussen de zender en ontvanger.

De ontvanger is in knappe staat en er is mij verteld dat je juist de antenne los moet laten hangen. Ik had hem namelijk eerder om de staart heen lopen maar dit werd me afgeraden voor het bereik.

De ontvanger zit in de romp van de easystar onder de vleugels.En de regelaar voor in.Ik voed de ontvanger ook alleen met de regelaar en heb dus ook geen ontvanger accu aangesloten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dual-conversion, en vooral PCM ontvangers hebben minder last van storingen dan gewone single-conversion ontvangers. PCM heeft ook de eigenschap dat het werkt, of niet. Een tussenweg is er niet. Als het niet werkt gaat de ontvanger eerst in hold en daarna als er fail-safe posities zijn geprogrammeerd in fail-safe.

De BEC zou nog de bron van de storing kunnen zijn. Je kan dat testen door even een ontvangeraccu aan te sluiten. Vergeet niet als de ESC is aangesloten even de rode draad van het ESC-kabeltje naar de ontvanger uit de connector te verwijderen en te isoleren. Zo krijgt de ontvanger en servo's geen spanning meer van de BEC.

Je schreef dat de motor voluit ging lopen als er storing optrad. Heb je dan vol vermogen als fail-safe ingesteld???

Laatst bewerkt:
Met een full range 35 MHz ontvanger haal je in het open veld met ingeschoven zenderantenne en het model op anderhalve meter hoogte als regel zo'n 100 meter, met een R149DP is dit echter zo'n 400 meter. In de lucht heb je dan meerdere kilometers bereik. Deze ontvanger heeft namelijk een geweldige voorkring, waarmee het één van de ontvangers is met de beste ingangsgevoeligheid, zo niet de allerbeste ontvanger die er bestaat. Het zelfde geldt voor zijn voorganger, de R129DP en voor z'n kleinere broertje, de R148DP; de R1410DP is een R149DP met 10 kanalen en hoort dus ook in dit rijtje.

Als je met zo'n ontvanger problemen hebt, kan het uiteraard zijn, dat er wat aan de apparatuur mankeert. Het is daarnaast ook mogelijk, dat er storingen uit het model afkomstig zijn of dat er externe storingen een rol spelen.

V.w.b. de apparatuur heb ik in de modelbouwfaqs een testje beschreven om zelf het zendvermogen te testen. Daarnaast ook een testje om met ingeschoven zenderantenne de ingangsgevoeligheid van de ontvanger te testen. Doe de laatste test eerst eens met de ontvanger uitgebouwd uit het model, de zender op servotest en met slechts één servo aangesloten.
Wil je echt zekerheid hebben over de apparatuur, dan stuur je deze in voor een servicebeurt. Mijn adres staat achterin de Duitstalige handleiding van de FF9.

V.w.b. storingen, die afkomstig zijn uit het model, kun je nu eerst een vergelijk maken met de test met uitgebouwde ontvanger. Eénmaal in het model ingebouwd mag het bereik wel iets minder worden, maar niet spectaculair. Een elektromotor is namelijk een stoorzender, waardoor je op MHz frequenties altijd iets minder bereik hebt (ook als 't ie niet draait), maar dit mag niet erg veel zijn.

Laatst bewerkt:
Zenders.

Hoe moderner hoe slechter lijkt mij.
Begonnen met 27 mHz, nooit geen probleem.
Toen werd deze frequentie vrijgegeven voor hulpdiensten enz., Inderdaad de bakjes rage.
Nu dan maar naar 40 mHz, nooit een probleem.
Heb nog een oud zendertje met kristallen 35 mHz, verkoopt ook geen problemen.
Ga ik naar 2,4 gHz, deze storen elkaar niet en hoef je je niet te storen aan een frequentie bord op evenementen, hoor je hierover ook talrijke problemen.
Ga eens een berichtje sturen naar Robbe of ze nog een Terra liggen hebben van de tachtiger jaren, ga ik misschien wat geruster vliegen zonder angst.
Het gaat hier over betaalbare zenders hoor, wat iemand met een bescheiden inkomen kan kopen, niet over voor de meesten onbetaalbare zenders waar je wel kan van dromen.
Een Ferrari is ook niet voor iedereen betaalbaar.
Moet wel toegeven dat ik tot hiertoe, zal daarom maar hout vasthouden, nog geen probleem heb gehad.
Soms vraag ik mij wel eens af of ik niet beter overschakel terug op Methanol motor, volgens mij verkopen de meeste ESC deze toestanden en heeft het met zender niets te maken.
Kan mij moeilijk voorstellen dat een fabrikant een onveilig produkt op de markt brengt.
Neem mij niet kwalijk, maar dit is mijn mening hierover, kan er ook Kms. naast zitten.
Gelukkig is dit nog een forum waar je nog je mening mag hebben, Bedankt hiervoor Robert.

Johan.

Na enig twijfelen reageer op de uitspraken van Johan. Vlieg alweer jaren met Futaba FASST en heb daar inmiddels meer dan 500 vluchten mee gemaakt. Daarbij nooit ook maar enig probleem ervaren. Zie om me heen wel eens problemen met 2.4 GHz systemen. Meestal heeft dit betrekking op goedkope Chinese producten. Een FASST systeem heb ik nog nooit zien falen.

Het mooie van FASST is dat de duurste en de goedkoopste zender over dezelfde verbindingskwaliteiten beschikken. Prijsverschillen tussen zenders zitten hoofdzakelijk in de opties van de zendersoftware en de informatie die op de display wordt weergegeven. Je vergelijking met de Ferrari gaat hier dus mank.

De eenvoudigste FASST zender heeft meer opties dan de door jou genoemde Terra zender. Die kon standaard helemaal niets. Mixers e.d.waren opties. En het mooie is dat die FASST zender naar verhouding véél goedkoper is dan te Terra toen.

Alle 2.4 GHz systemen vragen om wat meer aandacht bij de inbouw. Altijd letten op een goede plaatsing van de antenne(s) en zorgen voor een meer dan goede stroomvoorziening. Is dat goed voor elkaar dan is de kans op storing gering, zo is mijn ervaring.

Ow,ow,ow.

Wil hier niets afbreken hoor!
Heb duidelijk vermeld dat dit mijn mening is.
En vermeld ook dat ik zelf nog geen probleem heb ondervonden.
Het maakt mij alleen maar onrustig en twijfelachtig door zoveel mogelijke storingen en falen dat er gemeld word,werd in de draadjes.
Vandaar dat ik nog eens verweis naar vroeger, de Robbe Terra was een best betaalbare en betrouwbare zender, misschien heb jij een wat ander oordeel hierover, maar Graupner vond ik toen Flutzenders en Futaba kon ik mij niet veroorloven.
Dat was het zowat in de jaren tachtig.

Johan.

Ben niet boos hoor, en discussie als deze is alleen maar leuk!

Heb nooit een Terra zender gehad. Wel iin de 70 -80 er jaren een 4 kanalen Luna. Dat was de iets luxere uitvoering van de Terra. met een aluminium behuizing. Dat de Terra en Luna serie erg betaalbaar was, dat betwijfel ik. De Luna kostte met 4 servo's iets van Fl 1200,- als ik het me goed herinner en dat was bepaald geen koopje. Vergelijk dat maar eens met de huidige prijzen!

Maar we dwalen wel af van het onderwerp, slecht bereik met een 35 MHz set.

Nog heel eventjes off topic.

De Luna was ook mijn eerste zender, nog met de dikke spoel bij op de antenne.

Nu weer on topic.
Heb een 4 Kanaals zendertje,35 mHz van Art-Tech, een voor mij onbekent merk.
Heb hiervoor 2 uitwisselbare kristallen,nl. 100 en 150.
De ontvangers hebben dit niet, heb er eentje voor de 100 en eentje voor de 150 met een antenne er aan van 80 cm.
Doet het perfect, levert geen enkel probleem voor afstand mee te vliegen.
Denk dat het iets is dat bij een of ander toestel bijgeleverd werd bij aankoop.
Heb dit ook maar gekregen van iemand die gestopt was met heli.
Moeten wel 8 baterijtjes in van 1,5V, ontvanger werkt gewoon mee op lippo van 11,1V.
Ga deze gebruiken voor mijn P 38 Lichtning en mijn Me 109 dan met mijn 2,4 gHz uitrusten.(Spectrum).

Johan.

Zo'n bijgeleverde Art-tech ligt bij mij in de hoek, zat op een heli maar je kon er nog amper een stick park flyertje voor je neus mee vliegen met de originele ontvanger.

Een goede 35MHz doet niet onder van 2.4 of andersom maar het ligt net een beetje aan de toepassing en doeleinden en soms moet je er geluk mee hebben. Zeker als je de grenzen gaat opzoeken.

De Assan zit bij mij in een mx-16 en deels vlieg ik nog op 35MHz. Met name de grotere modellen maar ook een pylon400tje waar een corona ontvanger inzit die geen problemen geeft maar een andere voor FPV niet gaat werken. Kwam Assan verder zeg maar.

Het maakt mij alleen maar onrustig en twijfelachtig door zoveel mogelijke storingen en falen dat er gemeld word,werd in de draadjes.

Met een korreltje zout nemen Johan wat Futaba betrefft .

De FASST gebruikers schrijven dat niet .

Het ist altijd van " ik heb gehoord " of " ik dacht " of " ik geloof " :mrgreen:

Maar of nu 2,4 of 35 mHz van een goed merk , het bereik is altijd groot genoeg voor " op zicht " vliegen .

Mvg Johan

Ach, als er in de jaren 80 net zo veel gebruik was gemaakt van internet als nu het geval is, waren er toen ook veel draadjes volgeschreven met verhalen over storingen en andere problemen. Overigens waren de genoemde Robbe Terra en Luna indertijd ook al Futaba produkten, alleen stond dat er nog niet op.

Wat heb ik intussen gedaan...

Ik had een tyrib strak om de ontvanger zitten om zo de ontvanger eventueel makkelijk uit de krappe buik van de romp te halen... deze heb ik nu verwijderd.

Ik heb een andere module gestoken in de zender en een ander setje kristallen.

Ik heb weinig ervaring op het gebied van 35mhz maar ben er nu ook achter gekomen dat er een tx en rx kristal is.Ik dacht dat daar geen verschil in zou zitten maar dan werkt het helemaal niet.

Enige wat ik kan doen is opnieuw testen.Ik heb de failsafe gewoon op normaal gezet.
Om het probleem beter te beschrijven.. . Het leek of de ontvanger mijn laatste stich stand onthield en en dus daarna niet meer reageerde v.w.b. de trottle stick.

Dus weglopend van het model en spelend met de trottle stick werkte dit niet meer op een afstand van +- 50 meter over de grond en bleef de motor draaien op de laatst bekende stand van de stick.

Ik ga het opnieuw testen en hoop dat het opgelost is.

De 2.4ghz waar ik mijn heli's en ook de easystar mee gevlogen heb is vlekkeloos grandioos probleem loos!
Inprikken de handel en gaan...

Back