bereik 35mhz?

Slechts 50 meter met ingeschoven zenderantenne is voor deze ontvanger beslist veel te klein. Er is dan gegarandeerd was mis, dus niet zomaar opnieuw gaan vliegen.

Blijkbaar staat de failsafe niet ingesteld. Alle functies nemen dan hold-mode aan en houden de laatste, geldig ontvangen positie aan. Het zelfde geldt overigens voor elk digitaal systeem, dus ook voor 2,4 GHz.

Uiteraard is het raadzaam voor de gasfunctie wél failsafe in te stellen, de overige functies zijn van minder belang. Overigens heeft de ontvanger zelf ook nog een battery failsafe aan boord. Als op enig moment de spanning op de ontvanger onder 3,8 Volt terechtkomt gaat het gas terug naar 25%. Dit kun je voor 30 sec. overrulen door even het gas dicht te trekken en dan weer gas te geven.

Dit was met uitgeschoven antenne.

Op korte afstand 10 meter was er niks aan de hand dus of er dan een storing is bv van de regelaar betwijvel ik.

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je de tl-buis test al gedaan met de zender? Dit is wel een heel erg beperkt bereik en lijkt er op, dat er niets uit de zenderantenne komt.

Op zich trek je een onjuiste conclusie aangezien een elektromotor altijd storingen genereert en dus het bereik beperkt. Of die storingen nu door straling of via de regelaarbedrading de ontvanger binnen wandelen maakt op zich niet uit. Deze storingen liggen voor 2,4 GHz op te lage frequenties, zodat je er daar minder/geen last van hebt.

Ik heb verder nog geen tijd gehad en ga ook ff uitzoeken hoe deze test precies werkt.. als je bedoeld met ingeschoven antenne, dat kan ik proberen.

Ik vertrouw mijn 35mhz (mx12) zender zover als ik 'm kan gooien.

Ga snel deze tests maar eens uitvoeren, want ik heb hetzelfde probleem als de TS beschrijft. Ontvanger schiet bij 150m al in failsave.

Zender werkt via de TL methode, ontvanger maar eens tegen het licht houden dus.

Edit: zat niet op te letten, zag het staan nadat ik mijn vraag om de info al neer gezet had.

Verzonden vanaf mijn iPhone.

Laatst bewerkt:
Ik vlieg al jaren met een MX12 en sinds kort met een MX16. Nog geen probleem gezien, behalve met een crappy E-sky ontvanger.
De rest is allemaal Graupner, Multiplex en een paar Corona's. Die hebben nog geen van allen problemen gegeven. En ik heb mijn EZ* tot bijna uit zicht gevlogen.
Wel je spullen zorgvuldig inbouwen en opletten waar je bedrading ligt.

Willem.

Vandaag tussen alle drukte door even opnieuw een grond test gedaan met andere kristallen en module en het ziet er nu een stuk beter uit.

Over de grond kon ik toch al gauw een 150 meter weg lopen met werkende trottle signaal.

De tl test wil ik evengoed nog doen maar een werkende tl zonder kap is zo makkelijk nog niet te vinden.Misschien kan ik in de parkeer garage even stiekem de kap er af klikken en wachten tot de bewegingsmelder de verlichting uitschakeld ;)

Edit;TL Test gedaan zonder succes.Antenne top tegen de tl aangehouden tot hij uit ging maar geen gloeiende top.

Zender even open gemaakt om te kijken of er wat te zien viel, maar niks.Alles zag er redelijk netjes uit voor zijn leeftijd.

full

full

Hey,

Een beetje vreemd dat er nog iemand de overstap van 2.4 naar 35mhz maakt, beetje de wereld op z'n kop, maar ieder daar zijn mening over..
Het probleem zit 'm volgens mij gewoon dat 35 mhz en brushless niet samenwerken!
Ik ben jaren geleden van 35 mhz naar 2.4 overgegaan voor dit probleem. Met borstelmotoren op m'n twinjet alles prima, maar na het ombouwen op brushless kwam ik geen meter ver meer. Futaba dual conversion pcm ontvanger geprobeerd, iets beter, maar niet vliegbaar. Kabels van esc naar motor in alu folie wikkelen hielp ook wat, dan failsafe op throttle geprogrammeerd, zodat'ie uitviel bij storing. Vliegbaar, maar toch zeker om de 2 a 3 minuten een motorstop door de failsafe. Conclusie is duidelijk.. Daarna omgebouwd op 2.4 fasst, en meteen afgelopen met alle ellende, nog nooit zo ver,laag/hoog, wat je maar wil kunnen vliegen..
Gelijkaardige problemen/oplossingen bij al mijn clubgenoten, dus dit was geen toeval.
Momenteel aan't vliegen met de orange fasst ontvangers van hobbyking, en ook deze werken even goed als de futaba's.. De andere ombouwsetjes heb ik al andere dingen zien doen, dus daar van wegblijven..

succes ermee!

Didier

Vele jaren gevlogen met 35 Mhz apparatuur en borstelloze motoren. Daarbij (vrijwel) alle typen ontvangers gebruikt, van gewone FM tot dubbel-super PCM. Nooit iets gemerkt van storing door borstelloze motoren. De telemetrie die ik gebruik heeft zelfs nooit een fail-safe inschakeling door de ontvanger geregistreerd.

Eerlijk gezegd zie ik ook geen enkele reden waarom je op 35 MHz niet met brushless storingvrij zou kunnen vliegen. Nu is 2,4 GHz weliswaar veel ongevoeliger voor storingen, die door motoren worden veroorzaakt, maar bij degelijke 35 MHz apparatuur en correcte inbouw in het model behoef je ook geen centje pijn te hebben.

Edit;TL Test gedaan zonder succes.Antenne top tegen de tl aangehouden tot hij uit ging maar geen gloeiende top.

Zender even open gemaakt om te kijken of er wat te zien viel, maar niks.Alles zag er redelijk netjes uit voor zijn leeftijd.

Hoewel de top van de antenne de minste energie afstraalt, behoort dit bij de FF9 toch voldoende te zijn om wat gasmassa in de tl gloeiende te houden.

Met alleen kijken kom je overigens niet ver, als je echt wil weten of er voldoende vermogen wordt afgestraald zal er gemeten moeten worden.

Jan, is e.e.a. ook goed te doen met de moderne opgevouwen TL-buisjes met gloeilamp fitting?

Als je antenne evenwijdig aan TL-buis houdt, zie je afwisselend een paar lichte en donkere vlakken. (Althans, bij mijn korte 35MHz spoel-antenne, nooit met telescoop antenne gedaan).

Didier, het zal wel een specifiek geval bij jou geweest zijn, iets met inbouw, matige regelaar of zo. Brushless en 35MHz is geen probleem. Brushless was er al jaren (10 ongeveer???) voor 2,4GHz.

Hmm, ik was toch geen alleenstaand geval, hetzelfde gezien op meerdere clubs, altijd bij de wat krachtigere toestellen.. Regelaars waren aling's dus toch niet zo slecht..Bij dat soort toestellen heb je meestal niet veel plaats om alles in te bouwen. Zender was een Futaba FC 18.. Ach, het is allemaal voorbij nu, dus...

groeten,

didier

Grappige discussie, maar ik zit al vanaf de eerste post met de vraag: waarom 35 MHz nemen voor het betere bereik? Ik zie lui met hele grote zwevers tot de zichtgrens vliegen met 2,4 GHz, en dat bereik zou voor jouw Easystar niet genoeg zijn? Beperkt bereik van 2,4 GHz lijkt me geen goed argument om terug te schakelen naar een ouder systeem (dat inderdaad wel goed storingsvrij zou moeten kunnen werken), zeker bij een easystar. Of heb je FPV spul erin? Een videozender aan boord kan wel een goed argument zijn.

Het idee was idd om fpv te gaan op 2.4 en dat gaat niet samen.Ik heb nog geen fpv gear er op zitten.
Ik ga het met vliegen ondervinden of het bereik nu beter is.
Er worden kilometers gehaald met 35mhz en ik twijvel of je dat met 2.4ghz ook haalt...

Groeten

Peter

Back