Bereik DSMX Satelite's

Beste medeforumers,

Ik zit al een tijd te twijfelen wat beter is voor mijn Goblin 570.
Momenteel vlieg ik met een Mini v-bar met 2x een spektrum DSMX sateliet eraan als ontvanger.

In het verleden meen ik ergens gelezen te hebben dat de satelieten alleen ter ondersteuning/backup zijn en absoluut niet bedoelt zijn om als enigste ontvanger te gebruiken.

Het handige van de satelieten i.c.m. de mini v-bar vind ik wel dat het een hoop bekabeling scheelt.

Na wat rond te hebben gekeken viel mijn oog op een spektrum ar7200bx/ ar7300bx ontvanger met ingebouwd beastx FBL systeem.

Mijn vraag is nu, Is het verstandig om de mini v-bar te verkopen en over te stappen naar een ar7200bx / ar7300bx met als backup 1 sateliet eraan of kan ik beter mijn mini v-bar behouden?

Groetjes Marko

AR7200BX heeft al twee antennes op de unit zitten daarbij kun je nog een extra satalliet doen zodat je in vier richtingen antenne hebt.

zie ook hier; [media=youtube]tXFfJUGUH_U[/media]

weet niet of je met govenor vliegt maar AR7200BX heeft die niet, alleen voor brandstof.
de nieuwe Beastx-plus zeggen ze dat het wel krijg dmv update. (maarja dr word wel meer belooft)

ik heb vbar met twee sataliet op mn X7 en AR7200BX op mn trex 500, persoonlijk zou ik de mini vbar houden

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb die AR7200BX met een satelliet gehad op een 500er,
en nu zonder satelliet op een 250er,
dat systeem werkt prima, de gyro is goed,

maar zou ik kunnen kiezen tussen deze en v-Bar,
zou ik voor v-Bar gaan,
heb de v-Bar in een NX4 en in een X7, werken perfect.

trouwens s-bus en v-Bar heb je 1 kabel !

Groet
Uwe

Ik vlieg altij met 2 satellieten , eerst op de brain nu op vortex .
Nog nooit problemen met bereik gehad .
Spartan vortex is ook zeker een aanrader !

Dankjullie wel voor de antwoorden.

Denk dat ik dan de v-bar maar behoud.
S-bus is voor mij geen optie aangezien ik met een spektrum zender vlieg.

Dank voor de input allemaal.
Ik hou me hier ook al geruime tijd mee bezig en ik kan, net als vendetta, geen eenduidig antwoord vinden.

Ron Lund, bij jullie allen wel bekend, zegt zeer duidelijk in één van zijn videos het volgende;
A single line satellite receiver should never be used on a model larger than 450 size or on any model that you will fly 50 yards away.

50 yards is niet veel.
Mijn vraag dus ook; wat is nu het daadwerkelijke bereik van een single of dual line setup?
Jullie zeggen allen eenduidig dat het bij jullie geen probleem op levert en ook op youtube zie ik ook 700/770 setups met dual line setups.

Is er ook verschil in bereik tussen een vbar met 2 sats of een spektrum ontvanger met een sat er aan?

Om nog verder in te haken op de eerder geposte video; de minimale afstand tussen twee sats, hoe bereik je dat op een 450 model?

Enorm bedankt voor jullie input!

Laatst bewerkt:
Dit is hoe ik het begrijp:

de Spektrum satellieten hebben gewoon een volledig bereik, echter ze zijn richtings gevoelig, maw dwars op de antenne = goede ontvangst, in de lengte van de antenne = slechte ontvangst. Met 1 sat heb je dus geen vol ontvangst vanuit alle hoeken, met 2 wel (dan moeten de antennes dus wel in een kruis opgesteld staan).

De vraag heeft te maken met ontvangst, niet met de beste stabi, de Spektrum AR7200BX heeft een BeastX, heb ik gehad, is prima. VStabi, heb ik nu, is ook goed, maar nogmaals heeft niets met ontvangst te maken.

Spektrum gebruik normaal een ontvanger met 1 sat (of 2). Dat is het zelfde als een AR7200BX met sat, en naar mijn mening even goed als 2 losse sats (op een Vbar).

Tevens DSM2 of DSMX maakt niets uit met range, maar geeft aan over hoeveel kanalen de zender heen-en-weer hopt.

hmm, op mijn T Rex 250 heb ik een AR7200BX zonder satelliet,
moet ik daar ook nog een of twee satellieten bij doen ???

Groet
Uwe

hmm, op mijn T Rex 250 heb ik een AR7200BX zonder satelliet,
moet ik daar ook nog een of twee satellieten bij doen ???

Groet
Uwe
Op de blade 300x, zelfs op de 450x, zit de AR7200bx zonder satelliet. Op een 250 zou ik deze niet bijplaatsen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dit is hoe ik het begrijp:

de Spektrum satellieten hebben gewoon een volledig bereik, echter ze zijn richtings gevoelig, maw dwars op de antenne = goede ontvangst, in de lengte van de antenne = slechte ontvangst. Met 1 sat heb je dus geen vol ontvangst vanuit alle hoeken, met 2 wel (dan moeten de antennes dus wel in een kruis opgesteld staan).

De vraag heeft te maken met ontvangst, niet met de beste stabi, de Spektrum AR7200BX heeft een BeastX, heb ik gehad, is prima. VStabi, heb ik nu, is ook goed, maar nogmaals heeft niets met ontvangst te maken.

Spektrum gebruik normaal een ontvanger met 1 sat (of 2). Dat is het zelfde als een AR7200BX met sat, en naar mijn mening even goed als 2 losse sats (op een Vbar).

Tevens DSM2 of DSMX maakt niets uit met range, maar geeft aan over hoeveel kanalen de zender heen-en-weer hopt.
Ok, dat is ook wat ik uit de video op maak. Je moet dus altijd 2 ontvangers (2 sats, of 1 ontvanger en 1 sat) monteren op je model. En dan gekruisd van elkaar. Een ontvanger heeft namelijk ook 2 antennes. Sommige ontvangers hebben de antennes al standaard gekruisd.

Wat ik me dan nog steeds af vraag; wat is dan nu het bereik van een dual line setup? En hoe realiseer ik de minimale afstand tussen 2 sats op een 450? Hoewel duidelijk aangegevn in de video, hoe cruciaal is dit nu? Wat beïnvloed het bereik zodanig bij een korte afstand?

Graag gedaan.

Spektrum adviseert trouwens zelf om (pas) vanaf een 500-size met een satelliet te werken. Puur om eventuele "schaduw" van het carbon frame op de ontvanger te vermijden. Niet om een grotere range te krijgen.

Ok, dat is ook wat ik uit de video op maak. Je moet dus altijd 2 ontvangers (2 sats, of 1 ontvanger en 1 sat) monteren op je model. En dan gekruisd van elkaar. Een ontvanger heeft namelijk ook 2 antennes. Sommige ontvangers hebben de antennes al standaard gekruisd.

Wat ik me dan nog steeds af vraag; wat is dan nu het bereik van een dual line setup? En hoe realiseer ik de minimale afstand tussen 2 sats op een 450? Hoewel duidelijk aangegevn in de video, hoe cruciaal is dit nu? Wat beïnvloed het bereik zodanig bij een korte afstand?

Heeft te maken met je zender... Niet je ontvanger, in Nederland sowieso minder als USA..exact weet ik niet meer ..maar ze zeggen dat je het model nog moet kunnen zien [emoji5]️

Volgens mij zijn de meningen gelijk, tot 450 size is een losse AR7200BX of een enkele sat voldoende, vanaf 500 is dubbel wel verstandig, deze maat heeft ook ruimte zat voor een extra sat.

Met een enkele sat wel oppassen dat je deze niet tussen of vlak op een Carbon frame plaat plaatst, Carbon schermt het signaal af, dus liefst boven op, of op de staart plaatsen. De AR7200BX heeft 1 lange spriet dus die kan altijd uitsteken.

Ik vlieg een FPV quad met alleen een enkele DSM2 sat, het frame is niet van Carbon dus dat is een voordeel maar ik denk dat ik er af en toe zeker 300m mee weg ben zonder enig probleem. Ik weet wel dat ik met mijn 450 heli nooit zo ver kom dan zie ik hem echt niet meer, dus die kan zeker probleemloos op een enkele sat.

Ik ga het binnenkort eens testen, even de motor loskoppelen en lopen maar. kijken na hoeveel meter mijn servo's niet meer reageren.....

Back