bereik Futaba T6K vergroten

Hallo Forum leden,

ik heb een radiografisch boot met Futaba T6K zender met R3006SB ontvanger, die we gebruiken voor hydrografische metingen op het water.
Na ca. 300-400 meter wordt het bereik slecht. De antennes op de ontvanger hebben we geïnstalleerd zoals vermeld in de handleiding.
Nu zijn we opzoek naar een oplossing op de range te vergroten.
Zelf zat ik te denken om de beide antennekabels te vervangen voor antennekabels met SMA aansluiting, zodat er 2.4ghz 6dbi antennes boven op de boot geplaatst kunnen worden
Heeft hier iemand ervaring mee of misschien ander advies of tips?

Mario

300-400 meter is voor een boot op het water al een heel goed bereik. Op zo'n afstand kun je je boot misschien nog wel zien, maar niet meer de stuurbewegingen. Zit er geen andere apparatuur in die boot die de ontvangst voor de ontvanger belemmert? Neem aan dat de ontvanger zo hoog mogelijk in het schip zit en niet wordt afgeschermd door metalen of koolstof delen. Is het mogelijk om een paar foto's van het in- en uitwendige te plaatsen? Gr. Klaas.

Zoals Klaas al aangeeft is 300 - 400 meter een heel goed bereik voor een boot en kun je op die afstand niet echt meer zien welke kant je op stuurt, dus waarom zou je dit willen?

Een 6 dBi antenne is een richtantenne en die wil je niet hebben op een boot. Het enige, dat je op een boot aan de antennes kunt veranderen is antennes monteren met een langer coax deel, zodat je ze hoger boven het water kunt laten komen of de bestaande whisker-antennes vervangen door dipool-antennes. Futaba levert ontvangerantennes met een lengte van 40 cm en dipool-antennes worden o.a. gebruikt door FrSky en Hitec. Hier een exemplaar van FrSky met een lengte van 40 cm. De connector is een u.Fl, die op praktisch elk merk/type 2,4 Ghz ontvanger wordt gebruikt :

16668_1.jpg

Hoe veel verbetering je met deze antennes kunt bereiken is niet te voorspellen. Verwacht echter geen spectaculaire verbeteringen.

Op je zender zou je eventueel wel een richtantenne kunnen plaatsen om het bereik te vergroten, maar in deze zender heb ik geen idee wat dit gaat doen. Er zit nu een pcb antenne in, die eveneens is voorzien van een u.Fl connector. Wat de zender gaat doen met een 6 dBi dipoolantenne weet ik niet. Voor zover ik heb begrepen zenden deze onder een openingshoek van zo'n 20 graden. Lees trouwens ook eerst eens dit:

https://www.wifiweb.nl/bereik-wifi-antenne/

Als ik ga kijken naar de specificaties van mijn Graupner zender MC26 en ontvanger GR24 lees ik dat er een zend en ontvangbereik is van 4Km
Dat zal natuurlijk wel in de vrije lucht zijn maar ik veronderstel dan toch dat dit op water , met de antenne's perfekt geplaatst boven water , dit tot op 1km perfekt zou moeten werken .
Ik heb al wel gevaren op ongeveer 300meter en in mijn telemetrie aflezing kon ik zien dat er een ontvangstbereik was van ongeveer 85% .
Vriendelijke groeten en hou het gezond
Ronny
www.mothvzw.be

Hoe hoger de antenne boven het water zit des te beter de ontvangst. Als je dus de mogelijkheid hebt om de antenne zeg 0,5m boven het water te plaatsen zal je veel betere resultaten hebben dan op het dek van de boot. Toch is 1km erg veel gevraagd voor apparatuur dat op 2,4GHz werkt. Daar zijn veel redenen voor maar de belangrijkste is wel dat water de elektromagnetische straling van die frequentie heel sterk absorbeert. Om die reden werkt de magnetron thuis ook op frequenties rond de 2,4GHz.
Het is niet voor niets dat de 40MHz nog steeds vrij veel voor boten wordt gebruikt. Daarmee zijn afstanden op het water van 1km veel makkelijker mee te halen maar dan komt het volgende probleem tevoorschijn.

Dat volgende probleem is de zichtbaarheid van je boot. Het is door anderen al aangekaart dat zo'n voerboot op 300m afstand nauwelijks meer te zien is. Je ziet wel een stipje maar je kan echt niet zien waar je heen stuurt. Alleen als je een poosje kijkt zie je dat de boot naar links of rechts gaat. Of hij naar je toe komt of juist van je af gaat is een heel stuk lastiger te zien. Dat is op 300m, op 1km afstand zie je de boot echt niet meer, laat staan dat je hem daarheen kan sturen waar jij wilt.

Dit zuig ik niet uit m'n duim, ik heb meerdere voerbootjes onder handen gehad voor vrienden en kennissen. Meestal was het voor reparatie wat vaak overeen kwam met bijna geheel opnieuw inbouwen van de besturing en de overige elektronica. Die bootjes heb ik natuurlijk ook uitgeprobeerd en geloof me als je meer dat 100m van je af bent wordt het al lastig om de boot nog goed te besturen.
De eigenaren wisten vaak te vertellen dat ze wel 500m weg waren geweest maar als je dan met ze mee gaat om de gerepareerde boot uit te proberen moest ik ze teleurstellen. Al snel bleek dat niemand verder dan 150m weg was geweest. De afstand juist inschatten op een flinke waterplas is erg lastig!

Ik vermoed dat hij een voerboot heeft. In dat geval kun je ook met waypoints werken, net als bij een drone. Dan moet je de boot wel voorzien van gps.

Allen bedankt voor de reactie.

Het gaat om een gele boot van 180cm lang. Deze kan je op 300 meter nog steeds goed zien.
ik heb langere (originele) antenne kabels voor de Futaba besteld. Deze kan ik dan op het hoogste punt van de boot plaatsen.

Back