Berekening waterverplaatsing modelschip

• Topicstarter Topicstarter breinonline
  • Startdatum Startdatum
Dat is nu juist mijn probleem:
De lengte over de waterlijn heb ik ook al niet :wink:
Hier is de basis:
http://home.wanadoo.nl/wlm/douane/vaartuigen/Visarenddetail1.htm
http://home.wanadoo.nl/wlm/douane/vaartuigen/Visarenddetail2.htm
(Mooi he!)
Zoals je ziet ontbreken er nogal wat gegevens.
Maar, op basis van wat meetwerk kom ik aan het volgende:
lente over de waterlijn: zo'n 39,7 meter
Op schaal zou dat zo ongeveer 92 cm worden

(Let op! Al m'n waarden (schaal etc) zijn "vet" afgerond omdat het maar om voorlopige idee vorming gaat. Op dit moment boeit de werkelijke wv me nog niet. Later, wanneer een en ander definitief zou worden, ben ik ook meer geinteresseerd in naukeurigere waarden.)

Dus:
model wv zou worden:
9,2 x 1,75 x 0,75 x 0,45 = 5,4 kgs

De vorige waarde was zo'n 6 kgs, dus ik zit nu zo'n 10% lager.

Ook die 5,4 kg moet voldoende zijn om de RC kwijt te kunnen, dus dat is het eerste criterium bij de keuze van een nieuw schip.

Dus nu wederom m'n vraag:
Iemand ervaring met een schip van dezelfde afmeting (ongeveer he :wink: ) om deze uitkomst te vergelijken
(en daarmee de factor )

Wim

Laurent,

Dit zijn over het algemeen wat "zwaardere" en oudere schepen (ten minste: voor zover ik kan zien)
Deze laten zich denk ik slecht vergelijken met de Stan Patrol 4207

Ik kan in de site niet doorzoeken op de boven aangegeven links, dus of er meer is kan ik niet beoordelen.

Wim

Die factor die jij vind kan goed, zoals alle moderne (kleinere) Marineschepen (nouja, kustwacht in dit geval) heeft de Visarend een zeer slanke romp.
Zoals in het lijstje stond, voor een destroyer geldt een factor van 0,45. Vergeleken met slanke oude schepen (bijvoorbeeld de HR. MS. De Ruyter, zoals net na de oorlog gebouwd) klopt deze factor wel volgens mij. De Visarend zal waarschijnlijk net zoiets zijn.

OK!

Deze waarde is dus wel realistisch.
Ik moet maar eens op onderzoek uit of ik wat meer en betere info kan krijgen van die schepen.

Wim

Hoi Wim,

Nog even terugkomen op de vraag die je eerder al stelde over de blokcoëfficient van de Zeearend en Visarend.

Je gaat één van deze schepen toch aan de hand van tekeningen maken? of ga je alleen met foto's werken? Als je namelijk met (werf)tekenigen werkt heb je wel de lengte en breedte ter hoogte van de waterlijn (even opmeten :) ). Dat kun je precies de factor uitrekenen en hoef je niet te gokken :D.

Inderdaad mooi, maar toch doet Smitwijs het beter :wink:.

Groetjes Danny.

Inderdaad moet je dan een tekening nauwkeurig gaan bekijken. Heb je al tekeningen? Probeer anders eens tekeningen te krijgen bij het Instituut voor maritime historie. Bij het modelbouwtekeningen overzicht staan de Zeearend en het zuterschip de Visarend niet, maar wellicht hebben ze toch wat voor je of weten waar je wel aan de tekenigen zou kunnen komen.

Laurent zei:
Zorg er wel voor dat de tanks, bunnen etc ofwel helemaal gevuld, of helemaal leeg zijn. Anders krijg je een zgn "vrije vloeistof oppervlak" waardoor het schip slagzij kan maken (of erger).

ahahaaa !

de basis van scheepsstabiliteit , ik heb dat nog moeten leren , Delta Phi berekeningen , metacentrische hoogte , vrije oppervlakten , enz...

Brrrr !

ik krijg koude rillingen ervan , kopbrekend dat dat was...

ben het allemal vergeten ondertussen

was dus niet zo belangrijk , vermoed ik...

de groetjes

Laurent

Leuk onderwerp toch? Scheepsstabiliteit? Het VSTM is inderdaad ook zo'n geweldig onderdeel om mee te rekenen :murder:

Back