Bergfalke III van Aero-Naut

Hallo,

Ik ben de Bergfalke III aan het bouwen als zwever, SW 3500 en vlieggewicht ca. 5 Kg.
Ben nog bezig met de vleugels en in de tussentijd de servo`s aan het inbouwen in de romp.
Sleepkoppeling in de neus is reeds voorzien maar nu nog een los koppelbare sleephaak voor een lijnstart.

Vraag-1: hoever moet deze voor het zwaartepunt liggen?
Vraag-2: advies hoe deze uit te voeren?

Ik ben erg benieuwd naar de beantwoording.

KADET

Er zijn in de jaren 70-80 haken geweest welke je middels een servo open kunt maken zodat je kist altijd van de lijn komt. Ik heb er vorige jaar nog een zoekactie aan gewaagd maar kon toen niets vinden. Op m'n Brillant-Vz zit er een.

Een "adjustable tow release" levert haken op welke verstelbaar zijn naar voor- en achter, dat is tegenwoordig vrij gangbaar. Zo kun je wat variëren bij meer of minder wind.
Bij een normale haak moet je dus even aanduiken om de spanning van de lijn te halen waarna hij eraf glijd, maar dat wist je vast al.

In de regel zet men de sleephaak vaak op ongeveer 30° voor het CG. Zou je steiler willen klimmen en meer hoogte willen maken dan kan je deze hoek verkleinen (= haak verder naar achter) maar hierbij treden dan wel grotere krachten op je vleugels op.

Succes met de zoek actie.

Laatst bewerkt:
Arjan ( PH-AJH ) heeft daar een goed toepasbaar systeem voor.
Vrij simpel te plaatsen op de bodem.
Voor de bevestiging denk ik zo een 7 cm voor het CG, maar anderen zullen wel meer hierover kunnen vertellen.
Is dit toestel van Aeronaut geen MÜ-13e?

http://

Johan.

Back