bespan-materiaal anno 2011?

Leuke kit, ga je hem vrije vlucht vliegen of RC?

Ik ben niet zo ervaren met de moderne materialen, ik zou spanpapier gebruiken. Als je de constructie met balsaloc instrijkt kan je het spanpapier toch nog met de strijkbout aanbrengen. Maar dit zal wel niet het antwoord zijn wat je zocht....

In Nederland verkrijgbaar, bedoel je dan in een winkel en dan misschien ook nog in de buurt? Via internet kan je natuurlijk ook makkelijk buiten de grenzen bestellen.

Misschien kan je Solarfilm Airspan gebruiken? Dat weegt 24-28 g/m². Op de solarfilm website zeggen ze zelf: "Very good on flexable airframes as the Airspan/dope will stiffen the frame better than Litespan."

Wat betreft gewicht van diverse materialen moet je eens kijken op Covering Weights (Sorted by Weight)

Wout
 
Een veel sterker variant van bespanpapier maar met dezelfde "uitstraling" is micafilm.

Micafilm heeft geen lijmlaag. Op de plaatsen waar het moet hechten wordt een speciale lijmlaag aangebracht. Na droging van de lijm wordt met een strijkbout de micafilm aangebracht. Die krimpt door de warmte licht en komt mooi strak te zitten. Behandelen met spanlak is niet nodig. Een groot voordeel.

Micafilm en de lijm heb ik eens gekocht bij Hobby In te Waalwijk
 
Een veel sterker variant van bespanpapier maar met dezelfde "uitstraling" is micafilm.

Micafilm heeft geen lijmlaag. Op de plaatsen waar het moet hechten wordt een speciale lijmlaag aangebracht. Na droging van de lijm wordt met een strijkbout de micafilm aangebracht. Die krimpt door de warmte licht en komt mooi strak te zitten. Behandelen met spanlak is niet nodig. Een groot voordeel.

Micafilm en de lijm heb ik eens gekocht bij Hobby In te Waalwijk
Maar voor de rest is het zwaarder dan tissue en zelfs veel zwaarder dan de hi-tech bespanmaterialen van tegenwoordig, dus het zou in dit geval zeker mijn keuze niet zijn.

Hier een gewichten tabel.
 
Leuke kit, ga je hem vrije vlucht vliegen of RC?
RC.

Ik ben niet zo ervaren met de moderne materialen, ik zou spanpapier gebruiken. Als je de constructie met balsaloc instrijkt kan je het spanpapier toch nog met de strijkbout aanbrengen. Maar dit zal wel niet het antwoord zijn wat je zocht....
Ja, blijft erg scheurgevoelig, en ik heb niet zo'n zin in spanlak en zo . . .

In Nederland verkrijgbaar, bedoel je dan in een winkel en dan misschien ook nog in de buurt? Via internet kan je natuurlijk ook makkelijk buiten de grenzen bestellen.
Gezien de afmeting van het model heb ik natuurlijk nket zoveel nodig, dus om het dan et de post ui bv. Engeland (Home!) te laten komen . . .

Misschien kan je Solarfilm Airspan gebruiken? Dat weegt 24-28 g/m². Op de solarfilm website zeggen ze zelf: "Very good on flexable airframes as the Airspan/dope will stiffen the frame better than Litespan."

Wat betreft gewicht van diverse materialen moet je eens kijken op Covering Weights (Sorted by Weight)

Wout

Allemaal bedankt voor de input zover! :p


jan.
 
Ik denk ook dat litespan wel wat is.

Heb hier nog een klenie vierkante meter liggen, maar een soort van licht okergeel/ichtbruin-achtige kleur. :mad:

Waar heb ik dat ooit voor aangeschaft? :confused:

Wil graag wit hebben, en Krikke (Groningen) heeft het niet . . . :nooo:


jan.
 
Iemand enig idee waar ik nog witte Litespan kan kopen? :confused:

Queartel heeft het niet meer, Flair is failliet (:shock:).


jan.
 
Litespan en Airspan van Solarfilm zijn op zich goed verkrijgbare produkten, maar worden door de gemiddelde Nederlandse modelvlieger, die vrijwel alleen schuim ARF modellen vliegt, niet veel gevraagd en dientengevolge niet bepaald door elke modelbouwwinkel in Nederland verkocht. Bestellen via de post is de handigste oplossing kost ook weer geen kapitalen extra.

Net als Micafilm hebben ook Litespan en Airspan hebben geen 'eigen' lijmlaag zoals Oracover dat wel heeft. De daarvoor in de handel aangeboden lijm is Balsaloc, maar je kunt ook gewoon elke in de handel verkrijgbare contactlijm gebruiken, die je eventueel met aceton of thinner nog eens 50% kunt verdunnen. Kleurloze contactlijmen verdienen de voorkeur. Ik gebruik liefst Pattex, maar ik meen dat ook de Hema kleurloze contactlijm verkoopt die prima werkt. Ook de contactlijm moet je eerst aanbrengen op de contactvlakken en dan laten drogen. De lijmlaag is hittegevoelig, dus je kunt de Litespan of Airspan vervolgens gewoon met de strijkbout aanbrengen. Wel moet je elk contactvlak, dus elke overlap, weer van een lijmlaag voorzien. Na het aanbrengen kun je de materialen met de strijkbout nog wat opspannen, maar verwacht geen krimp zoals je van Oracover (misschien) gewend bent.

Het mooie van Litespan en Airspan is dat ze van zichzelf al behoorlijk lijken op ouderwetse tissue bekleding en daarom een lekker vintage look hebben. Ik hou ze nooit uit elkaar. De ene is iets zwaarder en sterker dan de andere. De ene is een 'nonwoven' tissue van kunststof vezels (vraag mij nooit van welke kunststof), de andere lijkt een weefpatroon te hebben à la Solartex, maar dan vele malen lichter. Ze zijn mogelijk iets zwaarder dan tissue, maar voor zo'n zwever zal dat de prestaties niet noemenswaardig benadelen. Misschien is het op het hele toestel niet meer dan enkele grammen. Voordeel is dat je het niet meer per se hoeft af te werken. De materialen zijn vocht en brandstofbestendig. Dat wil niet zeggen dat er geen vocht (en voor motormodellen brandstof) doorheen kan dringen en in het frame van het toestel kan komen. Als je dat wilt voorkomen moet er toch wat lak overheen. Voor een zwever die je allen bij droog weer vliegt is geen afwerking nodig.

Polyspan is voor zover ik weet óók een (nonwoven) tissue van kunststofvezels. Zo zijn er nog een hoop. Ze hebben gemeen dat je ze met Balsaloc of (al dan niet verdunde) contactlijm en de strijkbout aanbrengt. Ook dit materiaal kun je met de strijkbout wat spannen, maar niet zo veel, dus breng het zo strak mogelijk op. Bij in twee richtingen ronde oppervlakken moet je met lapjes en sneetjes werken om het te bekleden. Er zijn dus nog meer van dit soort materialen. In Duitsland spreken ze vaak van spanvlies of iets dergelijks. Vrije vlucht wedstrijdvliegers gebruiken een materiaal dat Salzer wordt genoemd.

Een belangrijke gemeenschappelijke eigenschap van al dit soort kunststof tissues is dat je ze NIET net als papieren tissue kunt schuren. Dan wordt het 'fuzzy' en de opstaande haartjes krijg je niet meer weg. Dus ALS je het gaat spanlakken, dan niet schuren tussen de lagen door.
 
Bedankt, Fox35.

Ik wil best via de post bestellen, maar in Nederland wordt 'm dat niet, als ik het goed begrijp.

Of zijn hier nog wel winkels die wat hebben? :confused:

(Toevallig moet ik over een paar weken even in London zijn, natuurlijk ook altijd leuk om daar wat op te halen!)

Zal eens wat googelen . . .


jan.
 
bespannen anno 2011

Bedankt, Fox35.

Ik wil best via de post bestellen, maar in Nederland wordt 'm dat niet, als ik het goed begrijp.


Of zijn hier nog wel winkels die wat hebben? :confused:

(Toevallig moet ik over een paar weken even in London zijn, natuurlijk ook altijd leuk om daar wat op te halen!)

Zal eens wat googelen . . .


jan.


Jan, een adres voor polyspan is Mike Woodhouse in Norwich. Hij verkoopt drie gewichtsklassen:

licht= 15 gr/meter

standard= 25 gr/meter

Reinforced= 35 gr/meter

Ik gebruik standard en dat voelt al erg licht en zwak aan, maar het spul is vreselijk sterk!
 
polyspan

Heeft polyspan wel of geen (enigszins) textielstructuur?

Schitterende zaak, mooie site overigens! :p


jan.

Polyspan ziet er uit als tissue, en heeft een uitgesproken gladde en een ruwe kant.

Bij het over elkaar heen plakken van randen, laat het zich goed weg schuren.

Mocht je interesse hebben in een proefstukje, laat maar weten in een PB.

Via de Woodhouse site kun je ook nog een instructie downloaden over het gebruik van Polyspan.
 
Polyspan ziet er uit als tissue, en heeft een uitgesproken gladde en een ruwe kant.
Bij het over elkaar heen plakken van randen, laat het zich goed weg schuren.
In verband met dat laatste wil ik deze (kloppende) constatering nog even onder de aandacht brengen:
Een belangrijke gemeenschappelijke eigenschap van al dit soort kunststof tissues is dat je ze NIET net als papieren tissue kunt schuren. Dan wordt het 'fuzzy' en de opstaande haartjes krijg je niet meer weg. Dus ALS je het gaat spanlakken, dan niet schuren tussen de lagen door.
 
Polyspan

Met schuren bedoelde ik alleen het schuren van de randjes die door dubbeling ontstaan.
Dus niet het schuren van het gehele oppervlak.

Het vervolgverhaal over het gebruik van Polyspan gaat als volgt:

Na het aanbrengen, meteen met warmte erbij om het spul laten spannen.

Dan drie keer spanlakken.

Daarna lang laten uitdampen! Een week of zo.

Mocht fuel proofing nodig zijn, dan kan dat nu gebeuren. De kans bestaat dat zo'n laag het Polyspan toch weer laat slap hangen. In dat geval niet wanhopen, maar onmiddellijk weer warmte toevoeren, b.v. met een strijkbout en niet met het warmte pistool.

Ik heb deze wijsheden niet zelf bedacht maar gevonden op diverse Forums. Ik heb het wel toegepast tot mijn tevredenheid.
 
Back
Top