Bespannen met zijde - hoe doe je dat...?

Koverall van sig werkt prima,in combinatie met G4(er zijn nog meer varianten te koop die iets goedkoper zijn,ff zoeken op het web)of idd spanlak gebruiken.

ben ook aan het experimenteren eerst op een oud zwevertje en het resultaat is verbazingwekkend,mooi strak en je kunt het gewoon lakken,schilderen ect ect.

Ik heb heelveel tips en tricks van de site van M.Ohlwein's oldtimer segeler gehaald hoe je met talkpoeder de boel behandeld om het dicht te krijgen,het afwerken met tape en schilderen,dit is een hele goede site voor oude zwevers.

suc 6 met de koverall!!

mvg Chris

eerst en vooral , alles fijnschuren 400 , dan waar de zijde in contact komt met het hout > 2x porienvuller , tussen elke laag schuren , zijde benevelen met planten spuit ( vochtig maken maar niet doornat > functie > zijde zet wat uit en kleeft een beetje aan het hout ) zijde op bv de vleugel leggen en zo goed mogelijk straktrekken , spanlak(onverdund) aanbrengen op die plaatsen waar de zijde in aanraking komt met het hout , eventuele plooien wegtrekken , laten drogen , overtollige zijde wegsnijden ( gilletmesje ) nogmaals met spanlak herhalen (alleen houtgedeelte)
zelfde doen met andere kant vleugel
daarna met 50/50 spanlak aceton heel de vleugel lichtjes "dopen"
beide zijden tegelijk om kromtrekken te vermijden ( eventueel vast leggen ) dit nog een 3tal keren , daarna met 80 spanlak en 20 aceton dit herhaal je een 3tal keer ( porien moeten dicht zijn ) tussen iedere laag schuren (400 ) eindafwerking > cellulosegrondlak en 2k autolak (met toevoeging van weekmaker , anders "krakkeleerd de lak )

groeten

Kan iemand mij kort vertellen hoe je echte zijde aanbrengt op een open ribbenvleugel en romp?(voordat jullie gaan fantaseren - het is niet voor mezelf, ik waag me daar niet aan :-) ) Het is voor een groot statisch model van een Pietenpol. Ik zal plaatjes plaatsen van het resultaat.
Omdat het gewicht in dit geval niet belangrijk is, lijkt mij zijde hier een nodeloos dure keuze. Gewoon dun nylon halen op de markt.
Alle behandelingen met water zijn zinloos omdat het geen water opneemt, verdere verwerking is vergelijkbaar...

Wellicht was het slimmer geweest (om verbrossing van de zijde te voorkomen) als het papier aan de buitenkant had gezeten.
Het oppervlak is ook nog eens veel gladder.
En dat zonder gebruik van allerhande porienvullers en wat er soms nog meer aan gewichtstoevoegende troep op modelvliegtuigen wordt gesmeerd...:wink::yes:
Op deze wijze worden al sinds ~1981 de meeste nederlandse F2B modellen bespannen (de zijde alleen op de open gedeelten). En daarna afgewerkt met 2K auto lak.
Sterk, duurzaam en een stuk mooier dan de 'plastic look''van de meeste folieen.

Laatst bewerkt:
Omdat het gewicht in dit geval niet belangrijk is, lijkt mij zijde hier een nodeloos dure keuze. Gewoon dun nylon halen op de markt.
Hallo Bruno,
Daar heb je helemaal gelijk in. Maar ik had hier meters zijde liggen die ik toch niet gebruik. De vriend die het nodig had is degene van wie ik mijn Ka-8 geheel zomaar voor niks gekregen (ja, gekregen) heb dus ik vond het een prima ruil :-) Hij blij, ik blij.

Dank trouwens voor alle tips. Als nu nog eens iemand gaat zoeken op "bespannen met zijde" dan staat alles weer bij elkaar.

Ik was jullie nog wat plaatjes schuldig van de Pietenpol.
Hij is bespannen, gaat nu afgewerkt en gespoten worden.
Het model is vanaf de tekeningen van een 1:1 Pietenpol gebouwd, voor een groot deel van karton. Alfons doet ook veel aan maquettebouw en fabriceert als het even kan alles zelf. Erg gaaf om te zien...meer dan 50 jaar modelbouwervaring helpt ook denk ik :-)

110520_Pietenpol003.jpg

110520_Pietenpol005.jpg

Cockpitje....
110520_Pietenpol006.jpg

110520_Pietenpol007.jpg

110520_Pietenpol010.jpg

110520_Pietenpol011.jpg

110520_Pietenpol012.jpg

Ook de wielen zijn geheel eigen fabrikaat. De Anzani motor moet nog.

110520_Pietenpol018.jpg

Laatst bewerkt:
Mooie kist, kan wel zien dat hij al het nodige gebouwd heeft, jammer dat dit moois niet kan vliegen.

Groet

Terence

Dat zei ik nou ook :-) Maar deze is voor de eigenaar van de 1:1 Pietenpol die momenteel gebouwd wordt (waar ook de foto's van op de werkbank liggen)

Dat zei ik nou ook :-) Maar deze is voor de eigenaar van de 1:1 Pietenpol die momenteel gebouwd wordt (waar ook de foto's van op de werkbank liggen)

Dat is helemaal mooi, heb je een 1:1 om te vliegen en een model aan het plafond van de woonkamer om na te genieten en te kwijlen:p

Terence

wordt de Pietenpol in Nederland gebouwd?

ben nu bezig met proficover van tc , dat spul werkt lekker (alleen niet echt voor lichtgewicht zwevers (100gr/m))
lekker simpel met een boutje opzetten .

maar die pietenpol,mag ik een nieuw toetsen bord ,deze plakt een beetje .

krakkeleren

(met toevoeging van weekmaker , anders "krakkeleerd de lak )

groeten

Weet iemand hoe je gekrakkeleerde lak weer goed kunt krijgen? Is het overigens erg om er gewoon mee te vliegen? Het gaat om een zwever die toch niet met brandstof in aanraking komt.

Laatst bewerkt:
Ik weet het, het is een heeeeel oud draadje maar ik ben op zoek naar een lapje (25cm x 25cm) zijde om een oude kist te restaureren. De kleur is niet belangrijk.

Ik heb een aantal stukjes liggen. Je hebt de keuze tussen wit, geel, oranje, rood of donkerblauw. Ik zie mezelf er in de nabije toekomst niets mee doen.

Hallo Fotor,

ik heb nog niet kunnen uitvogelen hoe ik nu moet quoten met de verse layout hier... maar ik zou graag een wit willen overnemen. Als je liever alles verkoopt mag je me dat ook laten weten. Ik vind er altijd wel een project voor.
Hartelijke dank!
Stuur je jouw gegevens even per PM?

Jo

Hoi Remon
Ik zie dat je nog een stukje gele zijde heb
Wil ik graag van je overnemen
Het is voor een reparatie aan een kist die in 1963 gebouwd is

Groeten André

Back