bespannen vleugels/romp

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Martin7876AA, 31 dec 2020.

  1. Martin7876AA

    Martin7876AA

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    144
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Ben een project begonnen ivm met aankoop Morane Saulnier van Balsa USA.
    Maar hardware pakket hiervan komt pas in maart 2021.
    Lockdown nu dus via verzendhuis uit China een hout kit van een DeHavilant DH82 1400mm
    met de post binnen gekregen het is de V2 serie meest bouw foutjes eruit gehaald.
    Nog wel opletten bouw beschrijving niet aanwezig, blijven opletten!
    Houtbouw is klaar gebouwd volgens GP dus de Saito 72 heeft ook een onderkomen.
    Nu bespanning romp en vleugels!
    Gaan we voor de folie of met zijde.
    Nu wil ik de Morane met zijde bespannen.
    Dus waar haal je dat, hoe bespan je het en hoe lijm jet het aan hout.
    Vroeger had men spanlak maar dat is voor papier.
    Op joetjoep praten ze over DOPE ? maar merk of de echte naam kan ik niet goed zien.
    wel over goed nat houden met planten spuit en dan kan je rimpels enz eruit trekken en DOPE smeren.
    Dus wil ik dit op de DH82 uit proberen.
    gr Martin
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Spanlak alleen voor papier... says who? Zijde wordt op dezelfde manier als papier met spanlak bewerkt.
    Je begint met het mooi gladschuren van alle oppervlakken die in aanraking komen met de bekleding.
    Dan worden al die plekken voorgelakt met onverdunde spanlak.
    Dan je vochtig gemaakte bekledingsmateriaal -met de sterkste richting in de lengte van je te bekleden onderwerp- (alleen op de randjes!) dóór het materiaal heen met licht verdunde spanlak vastzetten.
    Begin met de vleugelwortel, dan - de zaak in de lengterichting glad trekkend- aan de tip vastzetten.
    Vervolgens aan de voorlijst, oppassen dat je de draad van het weefsel niet in een bocht trekt. Tot slot zet je de zijde vast op de achterlijst. Ook hier net strak genoeg om geen rimpels over te houden.
    Zo snel mogelijk de andere kant van dezelfde vleugel bekleden. Minder kans op kromtrekken.
    Als het hele model in de zijde zit, beginnen met het aflakken.
    Het grootste verschil is, dat zijde een veel opener structuur heeft dan papier, zodat de lak er makkelijker doorheen gaat en druppels vormt aan de binnenkant.
    Er zijn drie manieren om dat te voorkomen. De eenvoudigste is te beginnen met een tamelijk droge kwast en pas als je ziet dat het weefsel dicht begint te lopen, er wat meer opbrengen tot je de eiglans van een spanlakhuidje ziet verschijnen. Kan met 3 a 4 lagen al het geval zijn.
    Het is nooit mijn favoriete methode geworden, waarschijnlijk had ik te weinig geduld of de lak niet op de juiste dikte, maar echt mooi kreeg ik het nooit.
    Vroeger hebben we ook wel geëxperimenteerd met het eerst dichtsmeren van het weefsel met een laagje in warm water opgeloste gelatine en pas als dat droog was, verder afmaken met spanlak. Ik weet wel dat ik niet echt blij was met de knoeiboel en alles bleef ook nog eens veel langer nat. Maar er is door anderen wel degelijk succesvol mee gewerkt.
    Constructief de mooiste methode is twee lagen, zijde én papier, maar van dat laatste de allerlichtste soort (10 gr/m2 of minder. als je het kunt krijgen). De zijde zet je er eerst op, nog niet aflakken, maar eerst het ook vochtig gemaakte papier er overheen op zetten. Bij het aflakken kun je meteen met verdunde spanlak aan de gang en papier en zijde zuigen, als het goed is, aan elkaar.
    Voordeel van deze methode is dat je met minder lak toekunt en dat is nog wel het mooiste, de zijde de buigkrachten in de vleugel beter opneemt dan papier en dat papier een veel betere torsiestijfheid heeft (het kan maar in één richting tegelijk worden vervormd). De combinatie van beide materialen geeft een bekleding, sterker dan de meeste folies, maar lichter en torsiestijver. Bovendien, als je de afwerking compleet maakt - kleur en 2k transparante toplaag- vele malen duurzamer.
    Dope is Amerikaans voor spanlak..... Bij mijn weten - mijn vliegmaat @stunthenk gebruikt dit nu- is die van Aeronaut de beste, in elk geval beter dan die van Model Engineering. Dat spul deed soms behoorlijk raar vergeleken met wat we vroeger hadden. Bleef doorkrimpen en uiteindelijk barsten...
    Nu is de Tiger Moth voor wat betreft afwerken met zijde en spanlak niet het simpelste model dat ik me kan voorstellen, eerder het tegendeel.
    Weinig structurele sterkte in de vleugels, dus een flinke kans op kromtrekken als je nog niet zo handig bent met dit spul.
    Maar het is eerder gedaan en succesvol, dus waarom niet?
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Even een aanvulling voor hen die dat niet weten, wanneer Bruno spreekt van vochtig en nat maken is dat met water, niet met spanlak.

    Mooie mix, die van papier en zijde trouwens!
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Die methode is ontwikkeld en geperfectioneerd door Erik Janssen @F2B en Henk de Jong @stunthenk .
    Ik ben slechts een dankbare gebruiker en de boodschapper in deze... :D
     

Deel Deze Pagina