Bestaande schroefas vervangen ?

• Topicstarter Topicstarter jwgroen
  • Startdatum Startdatum
J

jwgroen

Guest
Hallo allemaal , ik heb hier een houten bootje waar reeds een schroefas in zit van 2 a 3mm, aangezien er geen bij passend schroefblad voor te verkrijgen is,
ben ik genoodzaakt om een geheel nieuwe complete as te plaatsen.

Hoe kan ik de nieuwe as van 4mm met ook een gangbare motor koppeling het beste in bouwen ?

Alle tips zijn natuurlijk welkom !

Mvg Koos Groen.

zinnia zei:
Kleven met Stabilit of 2-komponentenlijm. De as eerst lichtjes opschuren op de lijmplaats.
Bedankt Gilbert voor uw tip.

Maar , weet u ook hoe ik het beste het oude asje kan verwijderren ? ( het is een koperren pijpje met daarin het asje ).

Ik bedoel : uitboren of bestaat er een andere manier om het asje los temaken ?

Ik weet niet welke lijm soort de vorigge eigennaar heeft gebruikt om hem vast te lijmen.

Wat is de beste werk wijze ?
-

Beste Koos, een manier is om de schroefas uit de schroefaskoker te verwijderen en dan de schroefaskoker voorzichtig(!) warm te stoken met een kleine soldeerbout. Aan het einde (motorzijde) er in steken en rustig warm laten worden. Af ten toe eens voelen (met een tang) of er draaiend beweging in komt.
Stabilit is op deze wijze makkelijk los te maken. Denk eraan: Rustig aan. Wil het helemaal niet, moet je iets anders verzinnen: dat is misschien de tip die hieronder komt te staan....
Wie volgt?

Roel van Essen zei:
Beste Koos, een manier is om de schroefas uit de schroefaskoker te verwijderen en dan de schroefaskoker voorzichtig(!) warm te stoken met een kleine soldeerbout. Aan het einde (motorzijde) er in steken en rustig warm laten worden. Af ten toe eens voelen (met een tang) of er draaiend beweging in komt.
Stabilit is op deze wijze makkelijk los te maken. Denk eraan: Rustig aan. Wil het helemaal niet, moet je iets anders verzinnen: dat is misschien de tip die hieronder komt te staan....
Wie volgt?
Beste Heren .

Het is mij gelukt om het asje uit de schroefaskoker te halen ,mijn dank voor uw tips !

Maar nu , hoe kan ik het beste de schroefaskoker los maken ?,
deze zit goed verlijmt en gaat door wel twee houten spanten heen.

Mvg Koos Groen.
-

In uiterse nood de oude koker in stukken zagen (als het een messingkleurige is, is er niet veel aan verloren) en losmaken zoals Roel beschreef.
In de posting "Frederik Smit Nederland restauratie" staat op pag 2, een originele en prima manier om de nieuwe as, cardan en motor ineens uit te lijnen, de nieuwe askoker moet wel eerst vastzitten.
Hebben ze bij de Propshop in GB geen schroeven van M3? Dat zou een hoop werk schelen, even mailen? http://www.britnett.net/propshop/index.html

Okay heren nogmaals mijn hartelijke dank voor uw tips !

Als er zich nog verdere problemen in de toekomst voor doen, dan doe ik nogmaals een beroep op het forum , dat beloof ik u !

Groetjes , Koos Groen.

Ps. als er mensen zijn die nog aanvullende tips hebben dan verneem ik dat graag !

Back