bestaat dit nog ????

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door peterzwolle, 14 feb 2007.

  1. peterzwolle

    peterzwolle

    Lid geworden:
    14 nov 2006
    Berichten:
    150
    Locatie:
    ZWOLLE
    hallo

    zit elke dag even te kijken op deze site ,,en zag dat er nog wel veel activiteit is wat betreft de lijnbesturing,,,ik wil niet beledigend doen o.i.d .maar ik dacht dat dit al uitgestorven was ,,totdat ik in de modelbouwgids van conrad een lijnbesturings model zag ,en dit forum,,en ik eraan dacht dat ik meer dan 30 jaar geleden ,,ik was toen 16 ,, een modelvliegtuig ,,met lijnbesturing van m,n vader kreeg ,,deze kwam van speelgoedzaak de wit ,in zwolle,,deze zaak heet nu techno toys/ speelboom de wit/ het model was een spitfire, zat in een doos met alles erop en eraan ,en heb er veel plezier mee gehad,,,,,,maar mijn vraag is eigenlijk of er nog veel activiteit is op het gebied van LB , zoals ,welke modellen zijn er nu, enz enz,,want mijn interrese is wel weer gewekt..........

    groeten peter
     
  2. woldlake

    woldlake

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    320
    Locatie:
    B 52° 24' L 5° 53'
    Je zou eens op lijnbesturing.nl kunnen kijken
    het leeft wel degelijk ook hier in nederland
    De groep is niet erg groot en de hobby is zeker niet dood
    Zoals je hier op dit forum al kunt lezen
    verder aan modellen is er veel te maken
    en zijn er genoeg tekeningen in omloop
    Voor interesse zijn er op dit forum genoeg aanspreekpunten
    En zelfs 2 x per jaar een demo weekend in Almere
    Wat voor jou niet erg ver uit de buurt is
    Veel lees plezier
     
  3. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    Het groeit volgens mij elk jaar,ga eens naar een LB dag in Almere,dacht dat er in Mei weer eentje is :p :p
     
  4. nike-o

    nike-o Guest

    De firma SIG leverd ze nog in bouwdoos ofwel in arf. Alsook alle benodigdheden.
    www.sigmfg.com
    Grts Nico
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Geeft niks hoor, daar zijn we tegen ingeent.... :lol:
    Ik vlieg nu 41 jaar met LB en 38 met RC... Als ik dacht dat RC "beter", "mooier" of wat je nog meer door niet-begrijpende stakkers in de vergelijking hoort noemen zou zijn, dan was ik - de vrije keuze hebbend- er vast al mee gestopt, toch?

    Nu wil ik op mijn beurt zeker niet denigrerend overkomen, maar een plastic model met een 0,8 cc motor aan 5 m nylon vliegertouw lijnen staat net zover af van LB, zoals dat in Nederland wordt gevlogen, als bijv. een PicooZ van een Raptor....
    Om even aan te geven hoe goed ik je begrijp, ik heb nog nooit zo'n lol gehad met zo'n klein ding als een PicooZ......

    Zoals mijn collega van de Noord Veluwe al opmerkte zijn er 2 LB dagen in Almere. Zie hier: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=53326 Je bent meer dan welkom.
    Hier is de url van http://www.lijnbesturing.nl/
     
  6. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    En dan te bedenken dat wij vanuit team FlyByWire tot voor kort elk jaar in Zwolle een LB demo vlogen op de luchtvaart dagen van de MBO luchtvaart techniek.
    Op het sportveld achter het ziekenhuis.
    Jammer dat je die evenementen in je achtertuin hebt gemist :p
     
  7. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    2.970
    Locatie:
    evergem
    ik heb er nog zo eentje liggen ,mag anders goedkoop weg (20 euro )
    het is de cosmic wind racer van TESTORS
    ZIE /http://www.kapaza.be/Diversen/Modelbouw_Vliegtuigen/4646747/Rondvluchtvliegtuigje_voor_verzamelaars.html
     
  8. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Hallo Peter,

    Lijnbesturing is allerminst dood en ook niet achterhaald. Men woont vrij ver uit elkaar, maar door internet en de mogelijkheid dingen per post te bestellen leeft het nog zeer. Over de gehele wereld gaat het toch om tien- misschien wel honderdduizenden. Vooral in de USA en Engeland wordt nog veel meer lijnbestuurd dan hier.

    Ik was even erg benieuwd naar het LB toestel van Conrad, het is de Bratco Skybaby met een Norvel 1cc gloeiplugmotor. Een ARF uit de USA model in de stijl van de oude Coxen, maar veel beter (ook de motor). Ik heb er verslagen over gelezen in Amerikaanse bladen, en het schijnt best een goed ding te zijn, al blijft het zijn beperkingen hebben omdat het vrij klein is. Ook schijnt de motor wel veel beter te zijn dan een Cox. Ik heb er geen ervaring mee of het een makkelijk te bedienen motortje is, maar het klinkt best goed. Zo kan iemand dus voor een beperkt bedrag ruiken aan lijnbesturing!

    Lijnbestuurders zijn in ons land niet dik meer gezaaid. Voor zover ik weet ben ik de enige in de provincie Groningen (Stadskanaal, ongeveer 100 km ten noordoosten van Zwolle. In de provincie Drenthe heb je John Steffers die in Ruinerwold woont, al weer een stuk dichterbij, en (nog net geloof ik) in jouw provincie heb je Marco Leeflang die in Vollenhove woont (toch, Marco?). Bovendien woont in Zwolle Stephan Paalman van Modelvloegclub Friendship, die oude modelmotortjes verzamelt en bezig was te beginnen met lijnbesturing, maar het helaas te druk heeft daarvoor.

    Tenslotte bestaat in Zwolle sinds enkele jaren Modelzweefclub Condor, in principe een club van Wakefieldvliegers (vrije vlucht prestatiemodellen met elastiekaandrijving), maar er zijn wel een aantal mensen lid die ook in 'vintage' modelbouw geinteresseerd zijn net als ik, en die in het verleden ook aan LB hebben gedaan. Omdat ik ook aan vrije vlucht doe ben ik daar lid geworden en ik ga meestal naar de bouwavond die om de 14 dagen op vrijdagavond plaatsvindt, ook morgenavond, maar dan ben ik er zelf helaas niet. Sinds ik daar rondloop raken ook andere leden (weer) meer geinteresseerd in andere dingen dan Wakefields. Als je ook geinteresseerdhet leuk vindt om te laten kijken of om weer eens iets op LB-gebied te gaan doen, stuur me dan even een PB, want ik zet liever geen adressen op het forum.

    PP van der Meer
     
  9. peterzwolle

    peterzwolle

    Lid geworden:
    14 nov 2006
    Berichten:
    150
    Locatie:
    ZWOLLE
    hallo

    bedankt voor jullie leuke reactie,s......ben zelf ook al aardig wat jaren bezig met modelbouw, en de laatste tijd veel met brandstof helikopters ,,de vliegclub friendship ken ik wel ga daar wel eens kijken , het is van ons huis mischien 10 minuten rijden ..maar aangezien ik LB vliegen altijd erg leuk vond ,en nog steeds vindt , ben ik van plan om er een te gaan bouwen ,en uiteraard mee te gaan vliegen , zelf ben ik met mijn vliegende en rijdende creatie,s vaak bezig op industrieterrein de hessenpoort er is daar erg veel ruimte om een en ander uit te testen ,,,dus binnenkort ook een LB vliegtuig ...

    groeten peter
     
  10. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    Peter ,als je een model wilt bouwen,neem eens contact op met stunthenk hij heeft veel tekeningen voor de beginner :p
     
  11. marco_leeflang

    marco_leeflang

    Lid geworden:
    28 nov 2002
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Vollenhove
    De Wit dat is niet meer, heb daar ook mijn eerste LB, Cox P40, vandaag gehaald.
    Ongekend hoe vaak je dat ding kon plakken.

    Ook de medewerkers(s) van quartel denken dat LB einde oefening is, helaas het moet daar 4 wielen hebben :?

    LB leeft nog steeds, en volgens mij neemt de belangstelling iets toe.
    Redelijk wat nieuwe ontwikkelingen gaande om de drempel laag te maken/houden om te kunnen beginnen in bijv. stunt of teamrace.
    Idd kun je op de lijnbesturingsdagen in Almere veel info krijgen.

    Mocht je het weer willen proberen kan altijd een x naar Zwolle komen, wel even een veldje zoeken.

    ook het internet is een goede bron voor informatie.
     
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik heb het niet zo op modellen met 0,8cc motoren, dat had je inmiddels wel begrepen, lekker vliegen begint bij mij met 8 cc... :wink:

    Maar ik moet toch minstens 1 uitzondering maken, en wel voor mijn voorganger in deze thread, Marco Leeflang. Hij heeft wat wonderschoon en echt goed vliegend klein spul gemaakt.

    Tip: ga nu niet op eigen houtje aan de gang, maar laat je even bijpraten over wat nu het handigste is om als eerste LB kist te maken. Dan zit je in no-time een end boven het niveau dat je vroeger had.
     
  13. peterzwolle

    peterzwolle

    Lid geworden:
    14 nov 2006
    Berichten:
    150
    Locatie:
    ZWOLLE
    hallo

    klopt ,ben zelf ook geen 0,8 cc fan ,,heb ze vroeger wel gebruikt,, 1,5 cc,, om een grote zwever op hoogte te brengen ,, je kent ze wel de motorsteun tussen de vleugels, nu werk ik ook alleen nog maar met motoren van rond de 8 cc, het geluidsniveau is ook beter te dempen ,dan met die jankdingen ,en ach quartel tja wat moet ik daar op zeggen , heb niet echt slechte ervaringen met hun , wel met de helikopteronderdelen , en afspraken die niet nagekomen werden door hun hoofdkantoor in pijnacker , ga er alleen heen als ik echt dringend iets nodig heb , er zit in de straat waar m,n schoonmoeder woont ook een modelbouwwinkel ,,hangar in kampen ,,ben er nog nooit geweest maar mischien dat iemand ervaringen heeft met die winkel ,,ga zowiezo even kijken , als vrouwlief bij mams op de thee gaat.. :lol:

    groeten peter :D
     
  14. Gammapooka

    Gammapooka

    Lid geworden:
    25 nov 2004
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    Hoorn
  15. woldlake

    woldlake

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    320
    Locatie:
    B 52° 24' L 5° 53'
    Peter in kampen kun je wel hebben
    heeft ook redelijk veel in zo'n klein winkeltje :lol:
     
  16. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Dingen die ook voor RC modellen worden gebruikt kun je natuurlijk in elke modelvliegwinkel kopen, het gaat om dingen die je wel nodig hebt voor LB. Bijvoorbeeld tissue kun je nauwelijks meer kopen, maar een LB model kun je ook met Oracover bekleden. Het allerbelangrijkste is natuurlijk echt LB-draad, dat kun je niet meer zo in elke winkel kopen, als schijnen bepaalde winkels het voor je te kunnen bestellen bij Aeronaut. Lees dan even het aparte topic daar over. We gaan komende maand een gezamenlijke bestelling doen bij een Amerikaans bedrijf, en dan zouden we ook draad voor jou kunnen bestellen, lees de topic. Het is dan wel nodig dat je een idee hebt welke motor je wilt gaan gebruiken. De meeste trainer ontwerpen zijn er voor 2,5cc, maar Henk (Stunthenk) heeft ook goede ontwerpen voor 4-6cc. Voor de 8-10cc die in wedstrijdstunters worden gebruikt zijn eigenlijk geen echte trainers beschikbaar.
     
  17. tim geers

    tim geers Guest

    lb

    hoi ik ben tim (12) jaar ik zit op scouting en ik hep gister nog ge lb't ik hep gevloogen mt een min of meer zelf ontworpen en gebout vliegtuigje (een raceertje)
    voor info en filmpjes kijk op onze scouting site: www.scoutingvwp.nl

    groetjes tim
     
  18. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

  19. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    Nee, typ-blind
     
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Tim, weet je al wat je volgende model gaat worden?

    Nog een om zo snel mogelijk te vliegen of een om loopings mee te leren?

    P.S. Als je zoiets spannends hebt gedaan als voor het eerst met je racer gevlogen, dan kun je daar best een nieuwe topic voor openen.
    Dat de meeste oude rotten in het vak dat niet doen wil niet zeggen dat jij daar niet trots op mag zijn en dat laten weten!:thumbsup:

    Maar inderdaad, gebruik de spellingscontrole, dat leest voor ons iets makkelijker.....:rolleyes:
     

Deel Deze Pagina