Beste beginners auto

• Topicstarter Topicstarter thief
  • Startdatum Startdatum
T

thief

Guest
Ik wil een brandstof auto kopen, maar weet niet welke het beste is voor iemand die net begint. Zeggen jullie maar welke het beste voor een beginner is.

-Mugen MSX3
-HPI RS4-3
-Protech Tech-12
-Tamiya TG10
-Tamiya XBG

voor een beginner vind ik de protech wel goed of de tamiya maar protech is het goedkoopste d8 ik

pieter007 zei:
voor een beginner vind ik de protech wel goed of de tamiya maar protech is het goedkoopste d8 ik

het gaat er niet om of ie goedkoop is :) maar ik had over de protech gehoord dat ie niet zo sterk is

Ik persoonlijk zou voor de HPI gaan maar dit is naar ieders wens.Iedereen die hier op antwoord zal wel zijn gedacht hebben dus denk niet dat je er zo uitkomt kan je niet naar een club gaan bij je in de buurt en kijken of er een van de wagentjes waarmee jij wil beginnen daar ook rijd en zo een beslissing nemen en vergelijk eens op het net.Kwestie van prijs en opties dat je erbij krijgt.

protech is goed snel stuk valt wel mee hoor hpi tegen een stoep rand en is ook stuk hoor

kijk, zover mijn ervaring strekt (een paar cm dus ;)) zou ik voor de protech gaan. en niet omdat hij sterk, goedkoop, snel etc. (of niet) is maar puur omdat je met die auto veel moet klussen, het klinkt misschien heel gek, maar dat is wel de beste manier om het te leren... de hpi autos zijn heel goed naar mijn mening, maar als er iets kapot aan gaat heb je als beginner geen flouw idee waar je moet zoeken, terwijl je bij een protech vaak meteen de oorzaak van het probleem kunt vinden. dit komt omdat alles heel, tja open is en niet mooi weggewerkt. ook het motortje is veel beter voor een beginende. ook dit lijkt weer tegestrijdig omdat een protech motor veel meer afstelling vergt.... maar ook het afstellen moet je leren en dat leer je het beste door het veel te doen....

ik ben dus ook zo begonnen. mijn eerste auto was een protech tech 12. een heel leuk autotje maar vergt veel gesleutel en afstelwerk. ik moet wel zeggen dat ik heeel veel geleerd heb van die protech!

laterss, thomas

even mijn mening,
ALS je tamiya neemt, koop dan GEEN xbg, het is inderdaad een kwalitatief goede auto, maar de snelheid is erg laag.
bovendien zijn de tuningsparts veel minder (geen 2 speed) dan een TG10

een TG10 rijdt beter en is sneller, mijn advies is dan om dan een versie met de FS12SS motor te nemen, niet een met een FS12LT, de prijs scheelt amper, maar de SS versie is een veel betere OS motor.
Van een TG10 is ook een snelle auto te maken, alleen moet je er wat meer zelf bij kopen, een 2 speed en een snelle uitlaat schelen al veel, alleen word deze niet bij de standaard tg10 meegeleverd, wat bij andere wel eens wel word gedaan

De protech kan er wat gammeler uitzien, maar het valt erg mee, het is een echt snel topmodel, dus dat scheelt met een allround model zoals TG10, alleen zou mijn persoonlijke voorkeur geen protech zijn.

De mugen ken ik persoonlijk niet, maar heb wel goede ervaringen gehoord

HPI is een erg mooi merk wat goede autos bied in verschillende prijsklassen, die allen gebaseerd zijn op de nitro RS4 en dus ook om te bouwen naar een andere versie (een standaard nitro RS4 is te tunen tot een snellere EVO)
bovendien is hpi ook erg goed bekend en dus ook vanuit vele winkels te leveren
(dit geld ook voor tamiya)

mijn ervaring is dat protech en mugen minder voorkomen...

een belangrijke factor is het budget wat je er aan uit wilt geven, dat moet je wel goed weten van tevoren

Thief,

Je zal eerst jezelf de vraag moeten stellen "wat wil ik" Je kan 1:10 gaan touren of racen ... Wil je competatief zijn of gewoon voor de fun?

Ik heb zelf ooit een heel dure Tamiya gekocht, had ik nu een leuke Serpent voor kunnen kopen ... Pas gedurende het rijden kwam ik er achter dat ik 1:8 competitie heel leuk vond, tja dan zit je met een dure wagen van 600 EUR. (TGX Mk1 Pro)

Ik rijd nog wel eens met die TGX op de straat en soms op het circuit, echt zonde ....

Nu rij ik Serpent Veteq, een heel andere klasse.

Als je competatief wil, kies dan de Mugen wil je touren kies 1 van de anderen. Hier wil ik wel een kanttekening bij maken Tamiya is heel sterk en kan tegen een stootje. Onderdelen zijn echter aardig aan de prijs.

advies van iemand die het behoort te weten.... Mugen MSX3.....
is betaalbaar, onderdelen kosten zeer weinig !!!, de Hpi is een goede tweede, alleen onderdelen zeer kostbaar, dan deTamiya TG10, wel met de Os max motor, onderdelen goed en betaalbaar...
De XBgas is een leuke beginnersauto voor de volkomen Modelbouw Noobs onder ons, wordt met de OS geleverd en rijdt erg goed....
De Kyosho Alpha 3 is ook een leuk alternatief... onderdelen goedkoop, motor snel en betrouwbaar....
Met de protechs redelijke ervaringen, motor is heel goed, (is een force)...
Maar auto´s zijn beduidend minder van kwaliteit, onderdelen duur en slecht leverbaar, zit soms maanden op hele lullige parts te wachten.....

Wil je iets beter dan de genoemde auto´s en je schrikt niet van een paar avonden bouwen, Kyosho V one SII...... komt naar in de buurt van een serpent, en voor maar 329, euri´s rijd je een competitie auto....
Veel tuneparts verkrijgbaar, en waarschijnlijk dit jaar nog 2 wedstrijden speciaal hiervoor..............Peet.......................8)

Powerpete zei:
Met de protechs redelijke ervaringen, motor is heel goed, (is een force)...
Maar auto´s zijn beduidend minder van kwaliteit, onderdelen duur en slecht leverbaar, zit soms maanden op hele lullige parts te wachten.....

De motor is idd heel goed en sterk, de plastic is wél goede kwaliteit, maar er zit een klein trucje achter: je moet nl eens alle plastic van de ophanging eraf halen en laten koken in water (niet te lang, anders wordt et mss krom) en daarna is het veel flexibeler ! Onderdelen zijn idd niet erg goedkoop, maar heel duur is het nu ook weer niet. Maanden w8en op onderdelen is onzin, hier in belgië heb je je onderdelen binnen de 2 dagen !!! Ik heb nog maar 1 keer gehad dat er iets was misgelopen bij de levering en toen heb ik gewoon enkele dagen langer moeten wachten.

HPI ziet er wel beter uit en veel meer afgedekt, maar volgens de winkel ben je nog niet goed af als er iets niet klopt (ik zou persoonlijk niet weten of dat waar is) en kan je nog even zoeken, terwijl bij de Protech alles meer open is zie je meteen wat er stuk is, aleen vind ik sommige schroeven zo vervelend geplaatst als het maar kan (bij de voorophanging zitten schroeven om de ophangsteunen los te maken, maar eer je daar goed aan kan zou je eerst vanonder de bulkheads met de rest van de ophanging los moeten maken.
Ook hoor ik van veel mensen dat de oude HPI motors traag zijn, maar de nieuwe zijn dus al wat beter, maar het kost natuurlijk weer meer.
Over Tamiya weet ik niet veel af en van Mugen hoor ik ook veel goede dingen, maar dat is mss omdat niet veel mensen ene hebben.

Ik heb als beginner voor de Tech gekozen, maar je kan evenwel een Fun nemen (ik denk dat hij iets steviger en makkelijker is).De Tech is echt gestoord snel terwijl de Fun minder snelheid heeft en dus langer mee kan gaan (aangezien je langzamer rijdt is de klap bij een crash minder en maak je minder stukken)
In je winkel kan je mss ook eens wat info vragen :wink:

Dat je bij een protech makkelijk alles kan zien heeft te maken met de aandrijving dit gaat met snaren als je een HPi koopt gebruikt ie een cardanas en is dus op een andere manier daardoor zit hij helemaal dicht maar alles wat ergens inzit is bijna niet kapot te krijgen. Als er iets kapot gaat aan een HPi dan zit het vaak op een plaats waar je kan zien wat het is.

Verder moet je gewoon is kijken bij een winkel waar ze ze alle maal hebben staan kan je ze ff bekijken en vergelijken. het zijn allemaal geen slechte auto's maar zo hebben ze allemaal hun voor en nadelen. (meeste zijn al in de posts hier boven genoemd)

Powerpete zei:
Wil je iets beter dan de genoemde auto´s en je schrikt niet van een paar avonden bouwen, Kyosho V one SII...... komt naar in de buurt van een serpent, en voor maar 329, euri´s rijd je een competitie auto....
Veel tuneparts verkrijgbaar, en waarschijnlijk dit jaar nog 2 wedstrijden speciaal hiervoor..............Peet.......................8)

Waar kun je deze dan bv kopen? :?:

Google is je beste vriend hoor ! :)

Ook bij Modelsport Hooddorp en PKracing en mogelijk ook bij the Border

die bedoel ik ook ik zet automatisch overal nl achter :oops:

maar daar staat ie dus niet bij

bedankt voor de reacties allemaal.

maar ben er nog steeds nie uit :oops:
ik ben nog aan t twijfelen tussen de Mugen MSX3 en de Protech Tech 12.

Back