Beste brushless motor merk

is het wetenschappelijk bewezen?

misschien niet wetenschappelijk, maar in veel gevallen lees je dat de goedkopere(bijv feigao) motoren minder efficient zijn dan de duurdere modellen(bijv. neu). de goedkopere motoren worden sneller warm waardoor ze uiteindelijk ook eerder kapot gaan.

bij neu/lehner e.d. krijg je waar je voor betaalt. het zijn met de hand gebouwde motoren. hier zit geen marketing verhaal achter zoals bij speedpassion, wat gewoon ezrun regelaars/motoren zijn met een andere sticker waar je 2 keer zoveel voor betaalt.

het ligt uiteindelijk voor een groot deel ook aan de gebruiker. iedereen kan een neu of lehner slopen als die in de verkeerde applicatie gebruikt wordt. en iemand die heel zuinig is met zijn chinese motor en deze verstandig gebruikt doet er misschien heel lang mee.

Hier de kracht van een lehner:
[URL="
- FG Monster 4WD brushless part 8[/URL]
Dat gaat toch wel erg goed,helaas is er niet vermeld welke maat de motor is.
Maar je kunt me niet vertellen dat er veel merken zijn die motoren op de markt brengen die een auto van 9-12 kg of meer op hun achterwielen krijgen:D.

Er zit een Lehner 30-serie moet in. 3040/12, dat zijn reuze dingen, dus is niet al te gek dat ie dan op zn achterwielen gaat. Er zijn best wel een paar merken die zo'n grote motoren maken hoor. Plettenberg, Lehner, NEU en er bestaan nog veel van zo'n andere goedkope merken die grote motoren maken. En het is ook een kwestie van vertanden, je zal ook met een goedkope china-motor dat ding op zn achterwielen krijgen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk ook dat het meeste verschil in kwaliteit in de magneten zit. De sterkte en de langzame krachtverlies speelt een rol bij maximale prestaties.

Ik zou héél graag eens een paar verschillende motoren uit testen, die je kunt vergelijken kwa grote, toeren/min etc. Jammer genoeg gaat dat me een fortuin kosten om ze allemaal nieuw te kopen...

Koop je dan die top GM regelaar kan je zelfs het zo programmeren dat die de lage toeren sensored moet werken en op de hogere toeren sensorless.
Wat is het voordeel bij hogere toeren sensorless? Met sensoren is volgens mij altijd beter, alleen je motor en regelaar moeten beide sensoren hebben of kunnen uitlezen. sensorloze commutatie is moeilijk bij lage toerentallen. Ook kan de acceleratie groter zijn bij een systeem met sensoren. Maar waarom switchen van sensor naar sensorloos?

Er is gebleken dat de sensorless mode op de hogere toeren beter werkt mogelijk door een betere analoge terugkoppeling van de rotor naar de spoelen.

Op lage toeren is sensonsored beter voor een betere doseerbaarheid uiteraard ook vanuit stilstand.

Dat zou kunnen, maar waarom worden industriële motoren dan alleen met sensoren aangestuurd?....
Misschien is de schakelfrequentie voor commutatie(niet-PWM) dan ook wel een stuk hoger in de modelbouw dan bij industriële motoren.

Heb je dit zelf ervaren, of ergens gelezen? Dan zou ik graag willen meekijken. :)

Ik heb dit zelf niet ervaren maar het zijn wel de ervaringen van anderen. Dat maakt de Genius 120 ook tot een gewilde regelaar.

Overigens is het wel prettig dat een regelaar uberhaupt op sensorless kan omschakelen als je sensoren of sensorkabel het begeeft.

Back