beste Fpv TX/RX

Vlieg FPV momenteel met een futaba T8fg 2.4ghz. met Fasst ontvanger.
Dit met een easystar II
Nu heb ik begrepen dat een bvb 35mhz zender,ontvanger een veel groter bereik heeft, klopt dit wel degelijk ?
Naar welke zou ik dan het best uitkijken voor een zo groot mogelijk stabiel bereik? (liefst Robbe)
THX :)

Laatst bewerkt:
Bij 35MHz is het best kritiek dat je spullen van goede kwaliteit gebruikt.
Een standaard merkloos RTF 35MHz setje zal krap de 700 meter halen.
Het goede spul haalt op z'n sloffen enkele kilometers. En dan kan je nog je ontvanger antenne verlengen voor meer bereik. 35MHz heeft minder moeite met obstakels en geen last van reflecties.
Daarnaast ben je met 35MHz je bereik niet in een keer kwijt, je krijgt eerst wat gejutter, maar dan had je al omgekeerd moeten zijn :)

Stuur altijd RSSI van je ontvanger naar je OSD om zeker te zijn van je bereik:
Team BlackSheep FPV - Corona Synth Receiver Preparation

Eigenlijk kent 35MHz maar 2 nadelen:
- gigantische antennes
- frequentieruimte (iemand anders op dezelfde frequentie kan je doen crashen)

UHF heeft deze 2 nadelen niet, maar is een stuk duurder in aanschaf.

Met 2.4GHz zijn ook belachelijke afstanden te halen, maar dan zit je meteen weer vast aan speciale antennes en boosters: FRsky+1W amp+14dBi patch, 40km on Vimeo

Bedankt voor duidelijke uitleg maar kan niet volgen wat dat filmpje betreft, 40km video ontvangst .
Maar welke RC zender ontvanger kan dan zover ?Als ik uit mijn futaba 2km haal ben ik al heel blij.

Bedankt voor duidelijke uitleg maar kan niet volgen wat dat filmpje betreft, 40km video ontvangst .
Maar welke RC zender ontvanger kan dan zover ?Als ik uit mijn futaba 2km haal ben ik al heel blij.

FrSky (maar Futaba moet ook lukken) met een 1W booster en zeer directionele antenne (hoek 20 graden ofzo).
Tijdens het filmpje verliest hij een paar keer het bereik, maar hij heeft een autopilot met RTH erin zitten.

(waarom vertel ik je dit? het staat ook onder het filmpje...)

Zo ver moet het nu ook niet voor mij :) 2-4km is al meer dan genoeg, vooral laag vliegen waar natuurlijk een sterk signaal voor nodig is.
Zit serieus te denken om toch maar eens met zo'n booster te gaan experimenteren.
Komt die trouwens gewoon op de TX antenne uitgang ?(met de nodige voeding natuurlijk)
Heb al enkele 2.4ghz booster te koop gezien van 2 watt. Zou dit te doen zijn of toch beter met de 1watt ?

hi

dus met 1 of 2 watt booster op 2,4 lekker stoken
gooien die bami boosters niet veel rommel de lucht in????
je moet al met richt ant gaan werken,dus tracker nodig
of altijd met zijn 2e zijn

als je al die rommel heb gekocht,zit je nog met ilegaal spul

met futaba zender 35 mhz vlieg je tot 2 km vrij save
met 433 mhz set heb je altijd verbinding met je kist,,en maar 0,5 watt

vlieg je niet op een club,,dus geen last van 2,4 besturing

Dus zeker voor beginners die nog dingen moeten gaan kopen

start dan met 35mhz besturing
2,4 ghz video zender

werkt veruit het best,,zonder al die bami troep,,fliters,,en noem maar op

rob

met rob eens

met boosters klooien kan je beter niet doen (common sense en illegaal), zelfs dan heeft 2,4GHz vooral dicht bij de grond problemen met reflecties/penetratie

neem liever 35MHz of zelfs UHF, dat is zeker dan veel betrouwbaarder

2,4GHz is echt gemaakt voor op zicht vliegen, die vent die er 40km mee haalde bouwt zijn eigen auto pilots / OSD's / antennes

zelfs met booster ben je het signaal kwijt als je op rond de 1 km afstand achter jezelf langs vliegt met 2,4GHz.

conclusie is dat long range met 2,4GHz zeker mogelijk is voor de expert/techneut/zendamateur, maar als beginner moet je er helemaal niet ver/laag mee willen gaan

gebruik het liefst 5.8GHz video, omdat dit totaal geen last heeft van storing op/van andere apparatuur

Ik werk met alleen met goed spul zoals immersionRC op 5.8ghz en FS dus daaraan zal het niet liggen..
tja zal dan toch maar eens op zoek gaan naar een 35mhz Futaba uit de goede oude tijd.
En ik die dacht (toen er nog van FPV geen sprake was ) dat ik absoluut een 2.4ghz RC nodig had. Nu moet ik mijn oude 35mhz terug kopen :)
Zo blijft dat geld wel rollen he

Ik werk met alleen met goed spul zoals immersionRC op 5.8ghz en FS dus daaraan zal het niet liggen..
tja zal dan toch maar eens op zoek gaan naar een 35mhz Futaba uit de goede oude tijd.
En ik die dacht (toen er nog van FPV geen sprake was ) dat ik absoluut een 2.4ghz RC nodig had. Nu moet ik mijn oude 35mhz terug kopen :)
Zo blijft dat geld wel rollen he

Je had gewoon een 2.4GHz module van bijvoorbeeld FrSky in kunnen bouwen bij je 35MHz zender... Dan had je die hele 2.4GHz zender waarschijnlijk niet hoeven kopen.

kleine aanvulling cq vraag

5,8 vtx is in het leven geroepen uit noodzaak [ 2,4 besturing ]
5,8 ghz blijft een rot signal,,,zo meegaand als een stuk beton
voor mijn gevoel hoor ik meer slecht dan goed news
ook kom je met 600mw lang niet zo ver,als met 500mw op 2,4 ghz
2,4 is al een stuk minder eigenwijs
hoe lager de frequentie hoe beter [toch]

worden de grote records niet met 900 mhz vtx gehaald??

rob

Wereldrecord verste afstand staat op 2.4ghz 500mw 87 km.
1.3ghz 850mw heeft het wereldrecord heen en terug vliegen. 71km
5.8ghz 200mw is ook al 19km gehaald.

900mhz in nederland is not done, mobiele band.

Wereldrecord verste afstand staat op 2.4ghz 500mw 87 km.
1.3ghz 850mw heeft het wereldrecord heen en terug vliegen. 71km
5.8ghz 200mw is ook al 19km gehaald.

900mhz in nederland is not done, mobiele band.

weet je ook wat voor antenne park ze daar bij gebruikten
of bv high gain ant van ??? 100 of meer eurotjes

rob

Allemaal gevlogen met zelfbouw antennes.

1.3ghz record een 7.5 turn helical met een cloverleaf
5.8ghz 8 turn helical met een cloverleaf.
2.4ghz 24dbi grid antenne.

Allemaal gevlogen met zelfbouw antennes.

1.3ghz record een 7.5 turn helical met een cloverleaf
5.8ghz 8 turn helical met een cloverleaf.
2.4ghz 24dbi grid antenne.

dus al met al een goede antenne maakt het verschil

en voor de handyman is er nog wat te knutselen

ps ik heb mijn swr meter klaar,,nu nog vrije tijd

rob

Kan ik op mijn zender Futaba T8FG 2.4ghz zonder problemen een EZUHF module plaatsen?
Of toch beter een 35mhz zender kopen ? en ja, geld speelt wel een rol :)

grtjs Marc

Kan ik op mijn zender Futaba T8FG 2.4ghz zonder problemen een EZUHF module plaatsen?
Of toch beter een 35mhz zender kopen ? en ja, geld speelt wel een rol :)

grtjs Marc

je moet ppm af tappen
daar effe naar zoeken
mischien staat het wel op you tube

rob

Back