wat zijn de aerodynamisch mooiste klappropellers?
ik heb ooit robbe epoxy cfk gehad (niet mooi, een vleugel met zo'n profiel zou niet het best mogelijk vliegen), graupner epoxy cfk (weet ik niet goed meer maar volgens mij ok, zij het wat dik), graupner cfk/nylon (heel mooi) aeronaut cfk nylon (ook heel mooi), en rfm (mooi maar de tippen neuslijst wat dik en daardoor denk ik niet optimaal).
ik houd van epoxy/cfk omdat die bijna niet torderen, wat zelfs bij nylon/cfk props een niet insignificant verlies door de dan suboptimale spoedverdeling geeft.
maar hoeveel procent verlies zullen de dikke rfm tip neuslijsten zijn?
ik heb weleens balsa props gemaakt en voor de meeste stilte/minste windruis zijn perfectie tot aan de tippen nodig. (minst turbulente stroming daar) wat iig de aeronauts en graupner cam (die ik het recentst heb kunnen bekijken) wel goed hebben. (ik rond wel de scherpe kantjes van de neuslijst heel licht af met een wetschuurpapiertje)
wat zijn jullie favos of visies?
ik heb ooit robbe epoxy cfk gehad (niet mooi, een vleugel met zo'n profiel zou niet het best mogelijk vliegen), graupner epoxy cfk (weet ik niet goed meer maar volgens mij ok, zij het wat dik), graupner cfk/nylon (heel mooi) aeronaut cfk nylon (ook heel mooi), en rfm (mooi maar de tippen neuslijst wat dik en daardoor denk ik niet optimaal).
ik houd van epoxy/cfk omdat die bijna niet torderen, wat zelfs bij nylon/cfk props een niet insignificant verlies door de dan suboptimale spoedverdeling geeft.
maar hoeveel procent verlies zullen de dikke rfm tip neuslijsten zijn?
ik heb weleens balsa props gemaakt en voor de meeste stilte/minste windruis zijn perfectie tot aan de tippen nodig. (minst turbulente stroming daar) wat iig de aeronauts en graupner cam (die ik het recentst heb kunnen bekijken) wel goed hebben. (ik rond wel de scherpe kantjes van de neuslijst heel licht af met een wetschuurpapiertje)
wat zijn jullie favos of visies?