beste klappropellers aerodynamisch

wat zijn de aerodynamisch mooiste klappropellers?
ik heb ooit robbe epoxy cfk gehad (niet mooi, een vleugel met zo'n profiel zou niet het best mogelijk vliegen), graupner epoxy cfk (weet ik niet goed meer maar volgens mij ok, zij het wat dik), graupner cfk/nylon (heel mooi) aeronaut cfk nylon (ook heel mooi), en rfm (mooi maar de tippen neuslijst wat dik en daardoor denk ik niet optimaal).
ik houd van epoxy/cfk omdat die bijna niet torderen, wat zelfs bij nylon/cfk props een niet insignificant verlies door de dan suboptimale spoedverdeling geeft.

maar hoeveel procent verlies zullen de dikke rfm tip neuslijsten zijn?

ik heb weleens balsa props gemaakt en voor de meeste stilte/minste windruis zijn perfectie tot aan de tippen nodig. (minst turbulente stroming daar) wat iig de aeronauts en graupner cam (die ik het recentst heb kunnen bekijken) wel goed hebben. (ik rond wel de scherpe kantjes van de neuslijst heel licht af met een wetschuurpapiertje)

wat zijn jullie favos of visies?

alle toepassingen :) maar ik doel vooral op toepassingen waarbij vol gebruik van aerodynamische aspecten gemaakt kan worden, en niet teveel gelet hoeft te worden op constructieve aspecten ivm relatief zeer grote vermogens. (ik realiseer me dat voor F5B de props niet dunner kúnnen zonder te desintegreren, behalve de tips misschien)
verder doet de wortel qua kracht en aandeel in voortstuwing en weerstand relatief weinig realiseer ik me ook, ik zag bijv. ook eens vrijevlucht motorzweefklasse propellers waarbij de binnenste 1/3 van het blad gewoon 45 graden carbon buis qua constructie was, zoals dit; http://www.rusengines.ru/f1c/img/15top_1_big.jpg , http://rusengines.ru/prc/img/big/15top_r2l.jpg , zo'n prop zou ik best willen uitproberen ;p
maar daar bij de wortel is dikte voor sterkte zoals bij F5B aerodynamisch niet erg, maar de tippen konden best dunner en mooier denk ik.

ik zou wel graag eens epoxy/carbon props willen zien met aan de buitenste 2/3 deel en tippen de dikte en finesse qua afwerking van nylon klaplatten. aan aeronaut cam cfk nylon trailing edges bijv. kun je je echt letterlijk snijden zo dun :) (heb nog een sneetje in mijn vinger momenteel)
als ik zo naar mijn rfm props kijk (vooral de 14x6.5) doet de buitenste cm niet heel veel nuttig door het profiel aldaar en het profiel zou er getekend op papier best slecht uitzien, bijna een skydive scherm :P ik zou daar best wel een dun modelzweefprofieltje vergelijkbaar willen zien :)

maar ik vind ieders visie, wat voor toepassing gerelateerd ook, interessant hoor :)

aanv: ik heb nu een graupner carbon/epoxy 13x7 en die is zeer mooi, zij het ook een vrij "stompe" neuslijst. maar wel best/zeer dunne eindlijst en mooie tippen.
benieuwd hoe die vliegt :)
mijn bedenkingen over die neuslijsten zijn iets gerelativeerd door een draadje op rcgroups waar nic wright typt over zijn "electra" f3b kisten, waar hij eens een rg14 vleugel toegegeven niet al te best gebouwd had betreffende een iets rondere neuslijst dan bedoeld qua ontwerp, en die vloog buitengewoon goed. en hij heeft de neuslijst van enkele volgende kisten ook ver"stompt" na vliegtesten die eerst tegenvielen, met zeer goede resultaten.
dus zal het zien :)
(deze thread, ook wat "bn'ers" erin ;p, maar, post 58 http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1315244&page=4 )

Laatst bewerkt:
Back