beste laadspanning en -tijd?

• Topicstarter Topicstarter valk
  • Startdatum Startdatum
V

valk

Guest
Kan iemand mij uitleggen hoe ik de beste laadspanning en -tijd bepaal voor een accupakket 8,4V 1100 mAh NiMh?

Laden op 1/10de van capaciteit, in jouw geval 110mA, minstens 14uur.

Edit: laadstroom veranderd in 110mA, zie Jan's opmerking hieronder.

valk zei:
Kan iemand mij uitleggen hoe ik de beste laadspanning en -tijd bepaal voor een accupakket 8,4V 1100 mAh NiMh?

Om een open deur in te trappen:
Je sluit het accupakket aan op een automatische lader met delta-peak detectie.
Je stelt de lader in op 0.7C, in jouw geval 0.7x1100=770 dus ongeveer 0.8A. Als je je pakket een beetje wilt ontzien ga je lager zitten, bijvoorbeeld 0.6A. Als je haast hebt ga je hoger zitten, bijvoorbeeld 1A - liefst niet boven de 1C.
En dan wacht je tot de lader meldt dat hij vol is.
Als je die tijd hebt opgenomen heb je bij deze bepaald wat de juiste laadtijd is.

mGerben heeft het eigenlijk allemaal al geschreven.
Je moet echter goed bedenken dat je op deze manier alleen de juiste laadtijd krijgt als je accu helemaal leeg is.
Wanneer je accu niet helemaal leeg is zal de laadtijd korter moeten zijn. Maar dan is de vraag hoeveel korter? Dat weet je nooit omdat je niet weet hoeveel er nog in de accu zit.
Met andere woorden, koop een goede lader die kan bepalen wanneer de accu onder lading vol is en dan het laden stopt. Je kan het beste een goede delta piek of inflex lader kopen. De meeste moderne computer gestuurde laders gebruiken één of beide van deze principes.
Deze laders zijn duurder dan die simpele dingen maar je accu's gaan langer mee en de kans op schade aan je accu's is ook veel kleiner. En wat kost het als je vliegtuig neerstort doordat je accu er zo maar mee stopt? Zo'n lader verdient zichzelf na verloop van tijd vanzelf terug.

Back