Ik kan alleen voor mezelf spreken maar ik heb altijd motoren gekocht waarvan ik wist dat ze goed waren.
Voor F5B was dat Plettenberg, Hacker en Leomotion.
Ze zijn dan wel duurder in aanschaf maar ze blijven heel, doen het altijd en ook belangrijk, hebben een hoge restwaarde.
Een Plettenberg van 300 euro kan je 10 jaar gebruiken en dan brengt ie nog steeds 100 euro op.
En voor mijn "normale" modellen had ik AXI en Scorpion.
Een enkele keer een HK motor maar dan trok ik hem eerst open voordat ie op het model ging.
Regelaars waren van Markus, Schulze en een enkele Castle Creations en YGE (uit China met eigen software).
De regelaar wordt nogal eens onderschat maar eigenlijk is dat de bougie en carburateur van de motor.
En ja, ik heb ook wel eens bezuinigd maar dat merk je meteen.
Motor wordt heter (ook al prop je hem goed) of er gaat iets fout en je regelaar fikt uit.
Ik geef zelf liever iets meer uit voor iets wat altijd werkt dan dat ik een paar tientjes goedkoper uit ben en dan naar het veld rij en niet kan vliegen, of het gevoel heb dat het niet lekker loopt.
Zelfde bij servo's, ontvangers.. het moet gewoon goed zijn en altijd werken.
GJ
Tja, geen idee wat voor jou "normale" modellen zijn en ik kan uiteraard ook alleen maar voor mijzelf spreken.
Feit blijft dat ik al veel modellen heb gebouwd en altijd een hangaar heb van 30+ modellen. Gelukkig heb ik de ruimte er voor tot mijn beschikking.. Zou gekkenwerk worden als ik daar allemaal het duurste spul in ga stoppen.
Mijn eigen ervaringen met de goedkope electronica zijn over het algemeen prima, ik heb slechts 2 motors hier liggen die kapot zijn gegaan, en die zijn van Robbe en E-Flite. Nou zijn die niet uit de prijsklasse van een Hacker, maar goedkoop zijn ze ook niet te noemen. De motors die ik gebruik zijn in de meeste gevallen nu de SK3's van klein tot groot, verder wat MTN's en de oranje Turnigy types, daarnaast nog diverse types van SunnySky en nog diverse andere merken / types waar ik over het algemeen echt geen slechte ervaringen mee heb.
Een regelaar is bij mij nog nooit uitgebrand, behalve die éne keer dat ik zelf een kortsluiting veroorzaakt had. Een dure regelaar had ik in dat geval ook weg kunnen gooien, die kunnen daar net zo goed niet tegen
Mijn ESC's zijn meestal van Hobby
Wing of Turnigy Plush (ook gemaakt door Hobby
Wing). Verder de YEP's (zelfde als YGE, werken ook gewoon met de originele YGE program kaarten) en de Hobby
king blauwe series. Allemaal niets mis mee, prima regelaars. Je kan soms een mismatch hebben met een motor, maar dan gebruik je gewoon een andere.
Mijn setups lopen over het algemeen prima, in mijn geval merk ik echt niet op dat ik ergens 30% rendement te kort kom. Heb ook geen motors die echt heet lopen, op een enkel geval na met mijn Skyfun Jet.. maar daar van weet ik dat ik de motor overbelast. Daar kies ik zelf voor, zodra die de geest geeft zet ik er een nieuwe op voor 2 tientjes.
In theorie zit er allemaal best wel een puntje van waarheid in als je het allemaal bekijkt vanuit een electro-technische achtergrond, echter in de praktijk valt het allemaal reuze mee. Ik heb dan zelf geen dure motors, maar bij ons op de club vliegen er genoeg rond, en ik kan echt niet zeggen dat er voor mij dan ook maar iets van verschil in vermogen of abnormaal lange vliegtijden opvallen bij anderen.
Als je als purist graag het beste van het beste in je kist zet is dat prima, maar maak er geen onzin verhaal van dat goedkope setups in vergelijk nauwelijks kunnen presteren. Een totale leek of nieuwkomer in de hobby zal dit draadje maar lezen, en het idee krijgen dat hij met "goedkoop spul van Hobbyking" geen fatsoenlijk vliegende kist kan bouwen. Paar jaar geleden riepen de "oude rotten" bij mij op de club ook allemaal dat je niks uit China moest kopen omdat het allemaal rotzooi was. We zijn nu een paar jaar verder en ondertussen vliegt bijna iedereen vrolijk rond met de goedkopere setups!
In het oude theorie verhaal blijven hangen heeft niet zo'n zin.De verandering in technologie staat alles behalve stil, motors worden gewoon steeds beter en goedkoper. Met de komst van de grote markt voor o.a. mini-quads zie nu ook steeds meer nieuwe kleine en betaalbare motors die enorm veel vermogen er uit kunnen persen.
Ondertussen rollen mijn SK3 motors vrolijk uit dezelfde fabriek waar ze de Hackers bouwen, er zal best wel met wat minder quality-control geproduceerd worden, maar denk je nou echt dat een fabriek die in staat is om topkwaliteit te leveren dan opeens moedwillig héél slechte kwaliteit gaat produceren in het geval van een serie waar dan toevallig een andere merknaam op komt te staan?
Het grote verschil in prijs zit voornamelijk in de verkoop-aantallen. Hoe meer je laat produceren hoe goedkoper het wordt. In China is met enkel geïnteresseerd in aantallen, hoe hoger het volume hoe lager de prijs. Een speler in de markt als Hobbyking zet gewoon véél meer motors af als Hacker. Daar zit het grote verschil in. Niet zo zeer in de gebruikte componenten.
Voor mij blijft het een feit dat ik de meerwaarde van een 200,- kostende Hacker niet zie tegenover een SK3 van 4 tientjes.
Misschien houd ie het wat minder lang uit, maar ondertussen vlieg ik al drie seizoenen volop met de SK3's. Ook in de grotere kisten en dat gaat perfect. Volop vermogen, en de motor wordt nog niet eens handwarm.. laat staan dat ie heet loopt! ik zie 'm voorlopig dus ook echt nog niet stuk gaan, mocht dat wel zo zijn zet ik er een nieuwe in voor 4 tientjes, kan ik weer jaren vooruit.
Zelfs lagers vervangen zou ik nog niet de moeite voor nemen, ik gooi de complete motor gewoon weg!
Als ik een hangar had van slechts een paar vliegtuigen zou ik waarschijnlijk ook wat duurder spul er in stoppen, in veel gevallen koop ik ook het liefst het duurste van het duurste.. Maar in het geval van mijn vlieg hobby ligt dat toch echt anders. Het hoeft zeker niet het allergoedkoopste te zijn, maar mijn praktijk ervaringen met juist de gemiddelde RC electronica zijn tot op heden gewoon erg goed. Ja je kan een maandag-morgen product kopen en garantie kan dan soms een moeilijk verhaal worden. Maar met het grote verschil in prijs moet je daar niet rauwig over zijn en gewoon een nieuwe bestellen.
Tik de SK3 5055 430kv maar eens in in Ecalc, heb ik destijds ook gedaan en als je de getallen gaat vergelijken met een AXI of Hacker valt het allemaal reuze mee.