Besturing modelvliegtuig

• Topicstarter Topicstarter jdepaauw21
  • Startdatum Startdatum
J

jdepaauw21

Guest
Hallo,

Ik ben Hans en ben nieuw op dit forum.
Ik wil beginnen met modelvliegen en heb hierop een vraag.

Ik heb een dummy zender aangeschaft met het fms simulatorprogramma
nu wil ik graag weten welke hendel bij welke functie hoort zodat ik mij straks geen verkeerde besturing aanleer.
zodat ik nu een beetje kan oefenen voordat ik met een echt vliegtuig begin.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen

Gr hans :D

hoi hans,

even zoeken op de term "stickmode" hier op het forum verschaft je met allee info die je wil.

let wel, belangrijkste is hoe je instructeur en/of evt de club waar je gaat vliegen vliegt !!

Welkom Hans.

Als je instructeur een andere stickmode (of 'mode' ) vliegt, kan hij je toestel niet overnemen en dus geen instructie geven. Zorg ervoor dat je niet de verkeerde aanleert, informeer dus eerst bij de club. Over stickmode:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=43714

En als je dan toch op de club bent, informeer dan eens naar met welk trainingstoestel zij de meeste/goede ervaring hebben, idem merk radiobesturing. Niet dat er tegenwoordig nog rommel te koop is maar het is wel handig als ze op de club jouw zender goed kunnen instellen. Probeer het niet in je uppie, je gaat met een vliegtuig de wei in en je komt met een bouwpakket terug. Duur, frusterend en onveilig.

Veel nuttige informatie:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_articles.php
-> FAQ's modelvliegen
-> Aandachtspunten voor het beginnen met modelvliegen.

Twee elkaar aanvullende overzichten van clubs:
www.airtoi.com -> clubs
www.modelvliegsport.nl -> clubs

Ach, zomaar even dollen, sorry..... :oops:

Er is al zoveel gezegd over dit onderwerp op dit forum, en bij onze club vliegen we toevallig met deze mode..... vandaar........ :wink:

grt., Jan.

Als je een beginner echt in verwarring wilt brengen, moet je over wonderolie versus synthetische olie beginnen, altijd een leuke discussie op een saaie zondagmiddag :)

Overigens Jan, ik realiseer me dat ik me er ook wel eens schuldig aan maak hier op het forum :oops:

Jogens bedankt voor de reactie ik zal eens informeren bij een club hier in enschde

ps

leuk geprobeert maar zo snel raak ik niet in paniek

Gr Hans

Een goede eigenschap voor een modelvlieger in spé. Laat je goed informeren Hans, stel veel vragen. Helaas zal het nu wat minder druk zijn op een zondagmiddag dan in de zomer.
De 35MHz band is gereserveerd voor modelvliegen, dus veiliger dan 40, 30 of 27 Mhz band want daarop mag zowel gevaren, gereden als gevlogen worden.

ron van sommeren zei:
Een goede eigenschap voor een modelvlieger in spé. Laat je goed informeren Hans, stel veel vragen. Helaas zal het nu wat minder druk zijn op een zondagmiddag dan in de zomer.
De 35MHz band is gereserveerd voor modelvliegen, dus veiliger dan 40, 30 of 27 Mhz band want daarop mag zowel gevaren, gereden als gevlogen worden.

30Mhz is toch gereserveerd voor gelicenseerde zendamateurs ??

Heb het even snel nagekeken, de amateurbanden blijken tot 30 Mhz te lopen, daarboven schijnen ze niet te komen :oops:

Toch zie ik dergelijke 30Mhz aparatuur nergens te koop :?:

De enige die 30MHz apparatuur (op bestelling) bouwt is:
  • Ing. Horst Becker
    Fernwirk- und Meßtechnik
    Im Markwäldchen 1
    D-64839 Münster
    Tel. 06071- 35565
    Fax 06071- 62540
Hij heeft nog steeds géén e-mail, of een website (en hij moet ondertussen al 65+++++ zijn)

De 30MHz zenders en ontvangers zijn wel "klassiek" of te wel elke vorm van "computer" ontbreekt ....

Back