Besturing schip met verbrandingsmotor

Goedendag,

Ik ben sinds kort in het bezit van een model (met wat werk) van vermoedelijk een marineschip (of marine-achtig). Wat zou een goede keus zijn qua zender/ontvanger/servo's? Ik heb al een en ander gezien van Futuba en dat ziet er eigenlijk wel erg aardig uit. Ik neem aan (dat is altijd link, ik weet het) dat het niets uitmaakt of de verkoper aangeeft dat het voor een modelvliegtuig zou zijn? Zal dan toch alleen maar wat meer kanalen hebben, denk ik toch?

Groet,

Hein

Het kan zijn dat deze zender beter geschikt is om te vliegen.
Sommige zijn beter uitgerust om te varen .
Maar uiteindelijk kun je met alle zenders doen wat je wil hoor.

Groetjes

Marc

Hein, het zou kunnen zijn dat de verkoper bedoeld dat de zender op de 35 mHz werkt.
Die frequentieband is voorbehouden aan vliegers.
Modelbouwschippers en -coureurs mogen op deze band hun modellen niet besturen.
Je mag een schip op de 27 en op de 40 mHz besturen. Kijk daarnaar voordat je een zender koopt.

Voor de rest: een 'vliegtuigzender'heeft wellicht wat andere mix-mogelijkheden, maar een aantal daarvan kan je ook prima voor een scheepsmodel gebruiken, zeker als het meer dan een motor heeft.

Dank voor de reacties, gelukkig dat de verkoper in Leiden wist waar hij het over had. Ik heb nu een 2 kanaalszender in de 40 MhZ range, nu de motor nog aan het praten krijgen en ik ben in business ;-)

2 Kanalen vind ik toch wat weinig, beter is het om voor minimaal 4 kanalen te gaan. In ieder geval is een bediening van het roer nodig en een gasregeling is ook wel prettig.
Verder zal er een keerkoppeling of vari-pitch schroef nodig zijn. Over wat voor model en wat voor motor gaat het hier? Vooral als er meerdere schepen op het water zijn is het belangrijk om in geval van nood direct vol achteruit te kunnen geven. Zo'n ding duwt behoorlijk door en een aanvaring zal door de meeste modelbouwers niet erg op prijs gesteld worden. Met wat reserve aan de zender kan er altijd nog iets anders worden aangestuurd en met slechts 2 kanalen ben je gauw klaar. Dikwijls is er wel ergens een goede gebruikte set te kopen en ook hier op het forum zal er ongetwijfeld wel eentje te vinden zijn.

40948152ceee821a.jpg

Dit is één van mijn schepen en ik heb er ervaring mee.

Groetjes Hans.

Laatst bewerkt door een moderator:
Om in scheepstermen te blijven:

Topicstarter wil niet te hard van stapel lopen en heeft nu een 2-kanaalszender en kan toch verwachten dat zijjn bootje ermee gaat varen?
Dus vooruit/achteruit links/rechts moet mogelijk zijn? ;)

Ik wil eerst eens kijken of ik het sowieso wel leuk vind (ik verwacht van wel) dus in eerste aanleg wil ik er niet teveel geld aan uitgeven. Overigens waar in mijn omgeving (Sassenheim) wordt er nogal eens gevaren, ik heb namelijk (vrijwel) geen ervaring met afstandbesturing.

Overigens wel een erg fraai model van die sleper. Eer mijn boot er enigszins toonbaar uitziet ben ik wel nogal wat uren kwijt.

Hein: in de titel van je topic staat "verbrandingsmotor".

Met 2 kanalen kom je er dan niet, tenminste: als je ook achteruit wil varen.
Dat is wat Zoef de Haas bedoelt.
Je zal, om achteruit te varen, toch een soort van keerkoppeling nodig hebben.
Als je je gas met een servo bediend, en je roer met een andere servo, dan mis je een kanaal om je keerkoppeling te bedienen.
(Of een verstelbare schroef, mocht je die gebruiken)

Of zit er stiekem tóch een electromotor in? ;)

:-) het is echt een Webra 3,5 cc motortje. Echter een keerkoppeling zit er niet in noch een verstelbare schroef (wist overigens niet eens dat die bestonden ;-) Mogelijk dat ik dan toch om te testen er tijdelijk een elctromotor inzet, wel jammer dat ik dan weer extra kosten moet maken. Enfin een hobby zal altijd wel geld kosten ...... Ik denk trouwens dat ik (als ik het spel weer draaiend heb) vooral erg veel vooruit zal varen dan ;-)

Hein,

Je maakt ons wel érg nieuwsgierig...

Plaats eens wat foto's van je boot alsjeblieft.

Groeten, Jan.

hallo hans

hoe werkt dat een verbrandingsmotor in een smit nederland als ik in mijn kotter een verbrandings motor doe gaat hij volgens mij in planee8-O hoe bouw je dat erin
mvgr ron

Hmmm... Zo te zien een Vosper Perkasa.
Niet van Tamiya, daar is ze te groot voor.
Zorg in ieder geval dat je niet vast komt te zitten in de kant!

Daarvoor moet het model wel geschikt zijn en behoorlijke afmetingen hebben. Een 1:50 model van een sleper is gewoon te klein en een model moet wel meer dan een meter zijn.
Verder zal er een vertraging op de aandrijving moeten zitten waar een flinke schroef(ven) mee aangedreven kunnen worden. Een beschrijving is hier te vinden:

het-zelf-vervaardigen-van-de-aandrijving-van-je-modelschip-2

Verder moet je tijdens de bouw wel rekening houden met wat er in komt en dat is wel goed vooruit kijken.
Voordat de romp bekleed gaat worden moeten de bevestigingspunten tussen de spanten al aanwezig zijn en uitgelijnd. Dat is met een dicht romp niet meer mogelijk. Daarvoor moet dan eerst een dummy worden gemaakt zodat alles er in en er uit kan voordat de definitieve aandrijf unit gemaakt kan worden.
Al met al is het niet eenvoudig, maar wel leuk!

Groetjes Hans.

Roel you are the man .... dank je, ik heb deze boot gekocht als ware het de "HMS Zeehond" ik weet het dat is een sub ;-) Ik was al op zoek geweest hoe de boot er ooit uit gezien moet hebben. Ik denk/hoop dat ik de nodige inspiratie van de foto's kan krijgen.

Ik ben overigens nog altijd benieuwd of er bij mij in de buurt nog mensen rc varen, verbranding of electro ... ik heb nl nauwelijks ervaring en elke tip is welkom ....

De scheepszender is nog altijd de Robbe-Futaba F14 op 40 mhz. Standaard 8 kanalen maar uit te bereiden met 3 modules en 2 proportionele kanalen.

Als het scheepsgebeuren je dan bevalt en je wil eens zelf een model maken met meer mogelijkheden zit je niet gelijk weer aan een andere zender vast. Je bereid de F14 gewoon uit met een extra module en je bent voorlopig klaar. De F14 is kwalitatief ook een robuste, degelijke zender. Waarschijnlijk de langst op de merkt zijnde zender ooit.

De F14 heb ik op internet nagelnieuw al voor 130 euro gezien. Ga uit van een gemiddelde prijs van rond de 150 euro. Vaak zit er dan ook de
ontvanger en 1 servo bij.

Het schip zelf lijkt mij een militair schip, waarschijnlijk een torpedo jager of patroeilleschip. Ik zie 2 draaikranzen staan waar waarschijnlijk 20mm geschut op hoort te staan. Aan de zijnkant van het schip houd de reling ineens op, daarom denk ik dat daar en beide kanten 1 of 2 torpedobuizen horen.

Ik kan er naast zitten, maar dit was mijn eerste ingeving.

Verdikke, een oud topic, ik zie het weer te laat. Dat gebeurd me hier nogal eens... nah, misschien nog bruikbaar voor iemand die nu met een zoortgelijke vraag zit....

De scheepszender is nog altijd de Robbe-Futaba F14 op 40 mhz. Standaard 8 kanalen maar uit te bereiden met 3 modules en 2 proportionele kanalen.

Och daar lopen de meningen over uit één.
Geef mij de FC16 maar.
Heeft ook alle bovengenoemde voordelen + de mogelijkheden die een computer zender toevoegt.
En geloof mij, die zijn niet alleen handig voor de vliegtuigen, ook als schipper heeft zo'n computerzender de nodige handigheidjes.

Fabrikant: Vosper-Thorneycroft
Scheepstype: Perkasa
In gebruik geweest bij: o.a. Maleisië,Denemarken, UK
Motoren: 3 x 1500 PK gasturbines voor max snelheid, 2 x diesel voor 'normale' vaart, sluipvaart en om brandstof te sparen.
Bewapening:
4 x 53mm torpedo's
1 x 40L60 Oerlikon op afstand bestuurd snelvuurkanon op de boeg
1 x dubbelloops 20mm Oerlikon (handbediend) op het achterschip
2 x lanceerinstallatie voor lichtraketten
rookgenerator/rookpotten.

Latere versies hebben lanceerinstallaties voor diverse typen lichte anti-scheepsraketten aan boord gehad i.p.v. torpedo's.

(Toevallig vandaag de Tamiya-kit van dit model op de kop getikt... Jeugdsentiment, ik bouwde haar zo'n 25 jaar geleden statisch. Nu gaat ze radiografisch worden...)

sassem en omstreken

Heb je al eens een berichtje gehad inzake hobbygenoten in de buurt
Zelf ben ik bezig met een vrachtschip . Ik woon in Lisserbroek.
Er is een vaargroep in Hoofddorp, maar of ik dat nou wil. Die hebben allemaal van die strakke schepen, Die van mij is maar eigenbouw en nogal lomp in vergelijk met die jongens . Ik neem aan ddat er meer""losse"" hobbyisten zijn die wel eens hun bootje in de sloot leggen. Mijn zeiljacht doet het goed in de ringvaart( buiten het zomerseizoen dan, want dan wordt ie omvergevaren ) Ik hoor graag.
PS , indien geinteresseerd zie ook modelbrouwers. brouwverslagen functionele schepen "ss ongeveer"
Haddock

Back