Besturing Tamiya (veranderen,verbeteren)

Discussie in 'Model truckers' gestart door arm1948, 31 aug 2009.

  1. yveske

    yveske

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    215
    Locatie:
    heist op den berg @ Belgium
    heb bij men volvo fh12 een 2e stuuras bijgeplaatst vlak voor de aangedreven as

    bij mij is de stuurinrichting dan weer op een totaal andere manier gemaakt
    dan in het begin is uitgelegd

    heb namelijk men stuur en schakel servo op de plaats tussen het chasis bij de
    amerikaanse trucks geplaatst met een normale servohendel erop

    en men tweede stuuras word gestuurd door een tweede servo waar dan een
    veel kleindere servonhendel op zit

    het zit namelijk zo dat op de ene bv. 20mm lengte zit van de kogel tot
    het asje en bij de ndere zit er namelijk maar 5mm op van de kogel naar
    het asje met als gevolg dat de 2de stuuras veel minder instuurt dan de eerste

    zelfde effect maar andere manier :eek:)
     
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Ton,


    Kan je niet even foto's op het forum zetten hoe je de 2 assen met elkaar hebt verbonden ??

    Dan kan ik aan de hand van de foto's waarschijnlijk wel zien wat er niet goed is en wat er veranderd moet worden !!
     
  3. Ton Duits

    Ton Duits Guest

    Hallo yveske en piet

    Ik ben nog druk doende met het probleem 2de stuuras. Foto's wil ik wel maken maar dat heeft op dit moment weinig zin denk ik. Ook mij leek het het beste manier om met 2 servo's te werken maar bij mijn ging dat niet goed. Legd misschien ook wel aan mijn electronica die er in zit. Die is van GeWu 12volt!!!

    Groetjes,
    Ton...
     
  4. Beemerke

    Beemerke Guest

    ...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 nov 2009
  5. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Probleem

    Hallo Ton

    Problemen oplossen doe je vanaf het begin en stap voor stap elke mogelijkheid (die misschien het probleem veroorzaken) uitschakelen.Ik zou zeggen begin met de cardanas weg te halen zodat je jouw truck met de hand vooruit kan duwen.Haal hierbij de wielen van de tweede stuuras eraf.Neem een goede gladde ondergrond zodat je goed kunt zien wat de wielen doen zonder de schokken van de ondergrond.
    Kijk ook of de wielen op de stuuras willen zoeken.Geef de voorwielen ook een beetje toespoor.
    Toespoor is de wielen een beetje naar elkaar toedraaien Overdreven zo /---------\ .
    Bij elke auto met achterwielaandrijving worden de voorwielen naar buiten gedrukt dus dan staan de wielen tijdens het rijden zo \---------/ met als gevolg dat de wielen gaan zoeken.Dit verklaart misschien het trillen van de servo.Niet de servo trilt maar de wielen en dit wordt via het stangetje overgebracht.
    Toespoor heft dit op.Hoeveel toespoor geven is afhankelijk van de ruimte die in alle onderdelen van de stuuras zitten vandaar dat ik begonnen ben met de assen te lijmen.
    Probeer dit eens uit en dan hoor ik je wel weer.

    Mvg Opa Wil
     
    Laatst bewerkt: 2 sep 2009
  6. Fido Newton

    Fido Newton

    Lid geworden:
    5 feb 2009
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hoi Ton,

    Wat voor een zender maak gebruik van. Mocht dit nu een FC-16 zijn, kan je het HEEEEEL makelijk oplossen met een tweede servo. Door met twee dezelfde set-up's op de stuurassen te bouwen (servo-armpjes, stuurtangen en plaats op de stuuras) kan je gebruik maken van een programma wat in je zender zit. Het is een heli/vliegtuig programma, waar je twee servo's dezelfde beweging kan laten maken, alleen de 2de met een mindere uitslag. Dit betekend wel dat je een extra kanaal op je ontvanger gebruikt, maar je kan het tot op de laatste graad nauwkeurig afstellen.

    Meer info nodig stuur even een PB

    Groetjes Jeroen
     
  7. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    ton gebruikt als ik het goed herriner een robbe Fx-18.

    het probleem waar ton tegen aanloopt is dat de BEC voeding waarschijnlijk niet sterk genoeg is voor de 2de servo.

    ton ben je toevallig voor 4 oktober nog op de club aanwezig?
     
  8. yveske

    yveske

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    215
    Locatie:
    heist op den berg @ Belgium
    heb zelf van stooring geen last , de servo's zitten bij elkaar via een Y-kabeltje angesloten
    op de ontvanger en dit werkt mooi zo, natuurlijk heb ik geen ervaring met de 12v etc...
    mijn ontvanger werkt van de voeding van een servonaut m20+ en ik werk op een 7.4V lipo

    maar ik zou zeggen neem hem eens mee naar iemand dat je met paar man bent en zodoende komt dit wel dik in orde
     
  9. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo ton,


    Net wat Wil zegt, kan het zijn dat jou wielen klapperen en daardoor de triling veroorzaakt in de servo..

    Ik geef zelf al mijn vrachtauto's 2 graden toespoor, want als je de wielen recht hebt gesteld en je gaat rijden gaan de wielen toch iets uitstaan \ / door de ruimte op de draaiende delen, zoals , fuseepennen, spoorstangen en stuurarmpjes.
    Hierdoor loop je het risico dat de wielen tijdens het rijden gaan klapperen !!
    Door de 2 graden toespoor te geven, hef je dit probleem op en rijd de truck perfect zonder wringen en trillen.
    Als blijkt dat de assen nog trillen, dan zit er waarschijnlijk te veel ruimte op je draaiende delen, dan desnoods nog 1 graag toespoor geven !!!

    Succes !!
     
  10. Ton Duits

    Ton Duits Guest

    Nou, Nou wat een advies

    Hier word ik toch even stil van zeg. Mijn zender is inderdaat een FX18. Ook heb ik een Y-kabel gebruikt voor 2 servo's. Nu heb ik mijn versnellingsbak om laten bouwen door Der Getriebedokter naar een 2 bak met een aansluiting naar voren tbv een aangedreven stuuras. Over dat toespoor wist ik niets. /----\ of \----/ welke van de 2 moet ik nu hebben. En geld dit alleen voor de voorste as? Ik zal kijken of ik de MB meeneem naar t'Zand. Op dit moment heb ik hem heeeeeeeeel ver weg gestopt in een box. Lig er bijna wakker van. In iedergeval word iedereen bedankt voor het advies. (voor cheeta ben ik 4 okt aanwezig).

    Groetjes,
    Ton...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 sep 2009
  11. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Toespoor

    Hallo Ton

    Wij moeten echt toespoor hebben.Dat betekent dat de voorwielen naar elkaar toe moeten staan.

    /-----------\ Zo dus.

    Je moet dus de spoorstang langer maken.Dit geldt voor alle gestuurde assen.Kijk ook eens op de volgende site:

    Cam / Intrax Racing Suspension... - 54k

    Hier worden alle instellingen uitvoerig beschreven.Je ziet er zijn drie instellingen maar de camber is voor ons niet zo belangrijk wel de toespoor en caster. De caster ga ik vandaag proberen erin te brengen.
    Caster zorgt er namelijk voor dat de wielen na het nemen van een bocht automatisch weer naar de rechtuit stand terug keren.Laat het stuur in je auto maar los en je ziet dat hij vanzelf naar de rechtuit stand gaat.Dit is voor ons heel eenvoudig te realiseren.

    Mvg Opa Wil
     
    Laatst bewerkt: 3 sep 2009
  12. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Toespoor,caster en camber

    Hallo maar weer allemaal

    Wie naar bovenstaande site is geweest is drie begrippen tegengekomen.Toespoor.caster en camber.Toespoor heb ik hierboven al beschreven.Camber is voor ons niet belangrijk maar caster juitst wel dus hier heb ik wat aan gedaan.
    Wat is caster nu precies? Even makkelijk gezegd de naloop van het wiel ten opzichte van zijn draaipunt.
    Jullie kennen allemaal wel de winkelwagen met zijn zwenkwielen.Ga je een winkelwagen duwen dan slaan de wielen om en lopen na het draaipunt.

    [​IMG]

    Je ziet hier dat de hartlijn van het wiel achter het draaipunt is komen te liggen daardoor draait het wiel en loopt mooi achter het draaipunt aan.
    Kijken we nu bij ons model dan zien we dat het draaipunt van het wiel samenvalt met de hartlijn van het wiel.

    [​IMG]

    De as(waarom het wiel naar link en rechts stuurt) staat mooi vertikaal.Hierdoor vallen de hartlijnen van de as en het wiel samen.Er is dus geen naloop.

    [​IMG]

    Zo ziet dat eruit in de tekening.Maar ik wil juist dat ik naloop ga krijgen waardoor mijn truck ook mooi recht loopt.Hoe doe ik dat?Eigenlijk heel eenvoudig.

    [​IMG]

    Eerst natuurlijk de as eronder vandaan gehaald en dan ziet het er zo uit.Twee vlakken die tegen de bladveren gemonteerd worden.Let op deze vlakken lopen een beetje hol voor de radius van de bladveren.
    Deze vlakken heb ik met de vijl eerst 2 m/m schuin gevijld naar de voorkant toe.Aan de kant van de spoorstang blijft het blokje 10 m/m hoog aan de andere kant wordt het 8 m/m hoog.

    [​IMG]

    Dat ziet er dus zo uit.Dan de klinknagels in de bladveren lager geslepen anders past het niet meer in de vooras.De as weer terug gemonteerd.

    [​IMG]

    Hier zie je dus dat de as behoorlijk achterover is gekanteld.En dat was de bedoeling want nu komen we uit op de volgende tekening.

    [​IMG]

    Hier zie je dus dat de as is gekanteld waardoor de hartlijn van de pen scheef is komen te staan maar de hartlijn van het wiel blijft natuurlijk hetzelfde.Dus nu heb ik de naloop waarmee mijn truck vanzelf het rechte spoor zoekt.Je kunt dit vergelijken met de voorvork van een fiets.Daar is de vork ook schuingezet om naloop te krijgen.
    Dit alles heb ik natuurlijk ook getest.Ik heb de cardanas verwijderd en ook het stangetje tussen de stuurservo en de vooras.Ik heb een gang van vijf meter lang.
    De truck neergezet met de wielen een stukje sturend.Binnen anderhalve meter stonden de voorwielen recht.Mooi om te zien.Dat zelfcorrigerende.
    Zo ik hoop dat dit voor iedereen duidelijk is.Zoniet dan hoor ik het wel.

    Mvg Opa Wil
     
  13. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Ton,

    Je moet beide assen toespoor geven !!!

    En niet wakker liggen van het stuurprobleem !
    Problemen zijn er om opgelost te worden !!
     
  14. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Ton,

    Tja, dat caster toepassen is wel mooi, maar heeft ook nadelen !!
    Als je veel achteruit rijdt, dan kan je plotseling weer te maken krijgen met \ uitspoor / en dus weer kans op trillen, zwaar lopen/wringen.
    Zeker als je een paar graden toespoor het toegepast !!
    En ja, een racewagen rijdt meestal vooruit, dus daar is het effect van caster optimaal !
    Maar ook camber is belangrijk, maar niet voor de modelbouw !

    Dus ja, voor vooruit rijden is caster mooi, maar bij achteruitrijden is het weer nadelig !

    Dus met de woorden van Johan Cruiff gesproken : "Ieder voordeel heeft z'n nadeel"

    Het allerbelangrijkste is dat er zo weinig mogelijk geen speling zit op de draaiende delen van de assen en dat er geen ruimte op de tussenspoorstang zit.
    Daarom vervang ik zelf bij alle Wedico stuurassen de fusee-pennen, want de nieuwe stuurassen zijn ook niet spelingvrij, ondanks ze nieuw zijn, dus maakt het niet uit of je een 2e hands stuuras gebruikt fusee-pennen vevangen eventueel ook nieuwe bussen in de fusee-armen zetten.
    Maar ook een nadeel van de Wedico stuurassen is, dat de assen voor de wiellagers ruim in de behuizing zitten, ook dit ga ik meestal verbussen om de assen spelingvrij te krijgen !!!
    Nou als je dat allemaal hebt gedaan, dan kan het bijna niet meer fout gaan en kan je een perfecte stuurinrichting maken !
    Maar let op !!!
    Dat ook de tussen-stuurarmpje van servo naar de stuuras spelingvrij is, want anders kunnen de wielen nog iets gaan klapperen !!

    En zo je maar weer, zo veel mensen, zoveel meningen !!

    Ton, succes met het oplossen van het stuurprobleem, zijn er nog vragen dan hoor ik het wel !!!
     
    Laatst bewerkt: 3 sep 2009
  15. Ton Duits

    Ton Duits Guest

    Het project van de Mercedes is aan de kant gezet. Hij ligt geheel uit elkaar en lijkt nergens meer op. In mijn fotoalbum staat hij nog uit goede tijden maar dat is tevens verleden tijd.

    Bedankt voor al het goede advies en foto's.

    Mvg,
    Ton...
     
  16. subie prins

    subie prins

    Lid geworden:
    22 jul 2009
    Berichten:
    872
    Hierbij de besturing zoals ik he met servo heb bediend

    [​IMG]

    T's erg krap maar het past net ;)

    De servo plek :

    [​IMG]

    De eerste stuuras :

    [​IMG]

    Eigenlijk het zelfde idee maar dit was al orgineel zo van de kinghauler :D

    De stuurstang laten zakken voor een paar mm extra stuur uitslag ivm dat het anders niet loopt met de tweede stuur as

    ( de verkeerde opstelling)
    [​IMG]

    De juiste opstelling het scheeld weinig maar toch genoeg ;)

    [​IMG]

    Extra nog een stuur uitslag blokkering gemaakt door middel van twee steuntjes te maken en op de as vast te maken op de steun van de veerpakket houders in het midden, extra geborgt met een stang:

    [​IMG]

    het eind resultaat :

    [​IMG]

    Grt Ivar
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015

Deel Deze Pagina