Besturing van spoilers

Zojuist antwoord binnen van Horizon op mijn vraag of het mogelijk is op de DX6i door het mixen van Flaps en Gear, drie flapstanden te kunnen instellen:

Bart,
After attempting to achieve this programming we were unable to make it
work.
If you should have any further questions, please reply to this email or
give us a call at 1-877-504-0233.

Ze hebben het dus zelf ook al zitten proberen... (beetje omslachtige zinsbouw trouwens, maar het korte antwoord was geweest Nee...)

Voor wat je eerste vraag betreft: heb je geen uitgebreide zender met time delays dan kun je de servo snelheid aanpassen met bvb een electronische Y-kabel van SM:
SM-Modellbau online Shop - V-Kabel 2 mit Programmieradapter, GPN/Uni 1060
De vraag is echter of je remkleppen wilt vertragen, lijkt me geen goed idee. Evt. bij gewone "flaps" wil je dat wel, maar de werking van flaps heeft een ander oogmerk als remkleppen.

Ik laat het "gas" bij elektro zwevers altijd op dezelfde knuppel staan, remkleppen doe ik via een schuif. Want ik vlieg alles door elkaar heen (met/zonder motor). Vlieg ik een pure zwever dan zit op "gas" de remkleppen.

Doorgaans trekt de motor hem wel door de remwerking heen, als je dan na een of twee seconden een handje vrij hebt, selecteer je ze IN.

De DX6 is een basis zender, voor simpele modellen, wil je éven wat meer dan loop je direkt tegen de beperkingen, dat zie je nu wel. Wil je je plannen verwezenlijken, dan zit je gebakken aan een duurdere zender.....tis nie anders....

Laatst bewerkt:
...ik neem dus aan met een dx6 ook... Ik heb het met een gear switch en een d/r switch gedaan...
Kan je eens uitleggen hoe precies, want daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Die D/R switch kan je tenslotte niet in een mixer kiezen... en bij Spektrum zelf lukte het ook niet ("After attempting to achieve this programming we were unable to make it work.")

uh, die twee schakelaars hebben dan ieder twee standen natuurlijk...
Rekenkundig zou je met twe schakelaars met ieder twee standen, eigenlijk vier instellingen kunnen kiezen... maar ik zal wel te optimistisch denken...

Ik heb bij een motormodel de flaps via die twee schakelaars bedienbaar. Op de dx7 zit ook een 3-standen schakelaar maar die heb ik weer tijdelijk vervangen door een springloaded schakelaar ten behoeve van een andere functie...

Beide schakelaars op 0: Flaps up
d/r rudder schakelaar op 1: Flaps mid
Gear switch op 1: Flaps down (Nu heeft de d/r switch geen functie meer en kan eventueel weer op 0)

Prog. mix1: Gear-->Gear Rate:-60% Sw:mix offset:0

Dus de gear switch geeft flaps up en full down. En de d/r switch geeft up of mid.
Je kan rekenkundig wel een vierde stand hebben, maar dan krijg je de flaps niet meer om hoog...

En wat met flaps kan kan ook met spoilers...

Beide schakelaars op 0: Flaps up
d/r rudder schakelaar op 1: Flaps mid
Gear switch op 1: Flaps down (Nu heeft de d/r switch geen functie meer en kan eventueel weer op 0)

Prog. mix1: Gear-->Gear Rate:-60% Sw:mix offset:0

Dus de gear switch geeft flaps up en full down. En de d/r switch geeft up of mid.
Ik krijg het (nog) niet aan de praat op de DX6i.
Ik neem aan dat je de flaps aansluit op de Gear uitgang van de ontvanger (aux).
Moet die d/r rudder switch dan ook niet geaktiveerd worden in de programmatuur?
Ik heb het idee dat er meer geprogammeerd moet worden. Ben je niet iets vergeten, zoals d/r rudder aktiveren?
En die offset:0 die zit niet in de DX6i (of laat ik zeggen, ik kan 'm niet vinden).

Bart,
Ik heb de flaps inderdaad op de gear uitgang (mijn ontvanger, de ar7000 standaard geleverd bij de dx7) heeft een eigen gear uitgang... volgens mij heeft de ar6100 die ook.

De mixer 1 kan ik dan van gear naar gear laten mixen via een aantal switches, onder ander de 3-standen flaps switch (die de dx6 dus niet heeft) en de d/r switch, die in mijn programmatuur gewoon "mix" heet.... de offset doet er niet toe... "sw:mix" staat er letterlijk in het venstertje...

Als je gear--->gear hebt geselecteerd en je probeert daarna de d/r of (bij de dx6 misschien) een andere switch over te halen, zie je "off" naar "on" veranderen.

Sorry als het niet zo is... ik ken de dx6 niet... neem echter aan dat de software veel op elkaar lijkt... zeker als jouw ontvanger en zender een genoemde gear uitgang hebben...

@Pendelaar: Die flair is niet meer te krijgen via die site, helaas... Heb echter een cnc-shortkit besteld van een charlesworth ka8 :
Scale Soaring UK -
Be ervan overtuigd dat die ook geweldig zal vliegen!

Met vriendelijke groet,
Dag

Bart,

Bij "input select" moet je de "d/r switch select" op individual instellen... daar staat hij af fabriek al op...

Hoop dat ik je hiermee kan helpen... Heb er echter zelf ook een aantal uurtjes naar gezocht....

Ik geloof dat ik het voor mekaar heb... sterker nog, ik heb het nu werkend met de schakelaars FLAPS en MIX.
De onderlinge verhoudingen zijn even niet belangrijk, ik heb maar wat waarden ingevoerd en dat kan natuurlijk voor een willekeurig toestel aangepast worden.

Programmering:
Flaps: land - 50 (of iets anders)
Mix1: flap > flap act
rate D + 60% U+100%
sw mix

De standaard situatie is flapschakelaar stand 1, mix schakelaar stand 0.
Kijk je op Monitor, dan staat de AUX uitgang in eze situatie op straapje 3 van links; dit zou de neutrale stand van de flaps kunnen zijn.
Zet e nu FLAP op 0, dan gaat de uitgang naar streepje 4 (het midden). Dit kan de omlaag-stand zijn (grote welving, thermieken).
Zet je vanuit de basisstand de MIX schakelaar op 1, dan gaat de uitgang naar streepje 1. Dit kan de omhoog-stand zijn (minder welving, hoge snelheid).

Ik had op een gegeven moment de programmering van Dag voor mekaar, maar ik wilde graag de Flap switch gebruiken.
Het lijkt me wel handig om de eerste tijd een spiekpapiertje op de zender te plakken voor als je onder het vliegen de standen niet meer uit je hoofd weet...

Maar, dit lijkt me goed nieuws voor DX6i gebruikers (Rishi!): Het is mogelijk om drie flapstanden te programmeren.

Nog wat finetuning:
In plaats van de GEAR en RUDDER D/R schakelaars heb ik het nu bedienbaar met de FLAP en ELEV D/R schakelaars. Die zitten lekker naast mekaar, en ik vlieg toch hoofdzakelijk met mijn rechterhand (mode 2, single stick)

Dus, de programmeer alinea's van de vorige post even aangepast:

Flaps: land - 50 (of iets anders)
Mix1: flap > flap act
rate D + 60% U+100%
sw ELEV D/R

De standaard situatie is FLAP schakelaar stand 1, ELEV D/R schakelaar stand 0.
Kijk je op Monitor, dan staat de AUX uitgang in deze situatie op streepje 3 van links; dit zou de neutrale stand van de flaps kunnen zijn.
Zet je nu FLAP op 0, dan gaat de uitgang naar streepje 4 (het midden). Dit kan de omlaag-stand zijn (grote welving, thermieken).
Zet je vanuit de basisstand de ELEV D/R schakelaar op 1, dan gaat de uitgang naar streepje 1. Dit kan de omhoog-stand zijn (minder welving, hoge snelheid).

Je kan nu, als je wil, de GEAR schakelaar nog gebruiken voor een sleepkoppeling of zo...

Het wordt steeds fraaier...
Natuurlijk kan je Flaps reversen, dan wordt de basis situatie: beide schakelaars op nul. Dat is wat logischer en makkelijk te onthouden.

En nu naar bed.

Bart!

Wat goed dat het gelukt is! Zo zie je maar dat die spektrum zendertjes best veel kunnen...!

Zo werd eerder in deze discussie gesproken om een zender te "upgraden" (een nieuwe kopen). Maar je kan zelfs met een dx6/dx7 een vier-klappen vleugel bedienen, flaps, flaperons en butterfly. En dat over 3 kanalen! Dat is dus een high-tech electro zwever!

Vriendelijke groet!

Back