besturing zeilboot

Ik zou maar eens goed de laatste berichten van Jan Willem. R bestuderen.Een beter voorbeeld is er niet !
Ard

full

Zo een beginnetje gemaakt om er een leuk zeiljacht van te maken. En begonnen om het dek met eikenhout te bekleden.

Laatst bewerkt door een moderator:
full

en weer wat veranderd aan het dek nu de beplanking aan gebracht door middel van dunne zwarte lijntjes

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Jaco,

Je bent mooie vorderingen aan het maken zie ik! Complimenten. Zo ook met de kajuit. Ik zie dat deze nog "in aanbouw" is. Als ik er zo naar kijk is deze naar mijn idee wel erg hoog in relatie tot de verhoudingen van de rest van de boot. Klopt dit of is het optisch bedrog?

Succes met de verdere restauratie,

Jan-Willem

He Jan-Willem het is meer optich bedrog. De schaal is 1:15 en dat is alemaal vrij goed in verhouding. Vanuit de zitkuip gemeten is het tot bovenkant kajuit 1,80 hoog dat is bij het model 12cm. En de kuip is 1meter diep.

vriendelijke groet Jaco

Jaco,

Je schiet lekker op. Ben het met Jan Willem eens dat het kajuitdak nogal hoog lijkt en dat het niet voldoende in lijn met het dek loopt. Je gaat uit van een hoogte van 1.80 wat aangeeft dat je stahoogte aanhoudt. Dit was niet gebruikelijk op klassieke boten waar jij een model van hebt. Je kunt het dak daarom nog wel wat verlagen. Wel moet je rekening houden met de hoogte van de besturing.

Naar mijn mening is je kuip te diep. Normaal is dat als de boot onder 45 graden ligt het laagste deel van de kuipvloer nog steeds boven boven de waterlijn ligt. Hierdoor kan de kuip nog steeds lozen als er water overkomt. Ook blijft je model beter bestuurbaar als je kuip volloopt.

MVG Arnold

Laatst bewerkt:
Back