bestuurbaar klompje?

• Topicstarter Topicstarter annehoog
  • Startdatum Startdatum
A

annehoog

Guest
Hoi,

Ik ben momenteel bezig met de bouw van een optimistje (model hebben jullie zelf hier ook al eens besproken).
Natuurlijk erg leuk om daar dadelijk mee te gaan varen, maar wedstrijdje varen zou nog leuker zijn.
Ik wil dus een tweede bootje hebben en heb zitten kijken naar klompen.
Leek me geinig en oerhollands.

Probleem alleen is dat ik nergens iemand kan vinden die zo'n ding wel eens radiografisch bestuurbaar heeft gemaakt en ik ben niet ervaren genoeg om het zelf uit te vogelen.

Heeft iemand hier misschien een idee (of misschien beter nog, tekeningen, een linkje oid)?

Bedankt!
Anne

Linker of rechterklomp?? :wink:

Even serieus nu:
Wil je een zeilend model maken of een model met motoraandrijving?

Houdt er in ieder geval rekening mee dat je niet zoveel drijfvermogen overhoud om je apparatuur in te bouwen.
(Tenzij dat je maat 49 klomp neemt natuurlijk...)

Roel

In d Radio Controle hebben ze een vijver eend radio grafische bestuurbaar gemaakt.
het gaat om de uitgave: Februarie 2003

voor oude uitgaven bel: 0522855175

ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groet Robo

Bedankt voor de replies!

Ik wil er een zeilend klompje van maken
(hoewel ik het idee van een schroef aangedreven klompje ook erg melig vind. Dan krijg je echt leuke blikken als je dat loslaat op de grachten :wink: )

Er zou dus een tweekanaals servo in moeten, een voor het zeiltje en een voor de schroef.

Groetjes,
Anne

Roel van Essen zei:
Linker of rechterklomp?? :wink:
Roel

Ik ga er even serieus op in:
Dit schijnt dus inderdaad uit te maken.
Beste is om een neutrale klomp te maken door twee helften aan elkaar te plakken.

Zou het gewicht niet gecompenseerd kunnen worden door gewoon minder gewicht aan de kiel te hangen?

Anne

Misschien dezelfde techniek gebruiken als bij een RC eend?

In de 2e klas van de lagere zeevaartschool in Harlingen hebben we toen allemaal een zeilklompje gemaakt waar we vlak voor de grote zomervakantie mee gingen racen. Gewoon een simpel bootje zonder electronica e.d erin, maar een plezier dat we hadden :wink:

Had toen een triamaran gemaakt met 2 van die babyklompjes aan de zijkant. Alleen m'n kiel was wat aan de korte kant, dus hij verlagerde ontzettend :? :cry:

mennojan zei:
Misschien dezelfde techniek gebruiken als bij een RC eend?
Had toen een triamaran gemaakt met 2 van die babyklompjes aan de zijkant. Alleen m'n kiel was wat aan de korte kant, dus hij verlagerde ontzettend :? :cry:

Ik ga dat nummer maar bestellen, lijkt me inderdaad erg nuttig.

Ik was eigenlijk van plan om een of twee babyklompjes als bijbootje er achter aan te slepen. Lijkt me wel een geinig gezicht...

Leuk trouwens dat jullie allemaal zo snel met antwoorden komen, op sommige forums (ik zit er op een paar, heb nl. te veel hobbies...) is dat wel anders.

Groetjes,
Anne

annehoog zei:
Ik ga dat nummer maar bestellen, lijkt me inderdaad erg nuttig.

Ik was eigenlijk van plan om een of twee babyklompjes als bijbootje er achter aan te slepen. Lijkt me wel een geinig gezicht...

Groetjes,
Anne

Staat genoeg info en links over een rc eend op dit forum hoor.

Misschien is een klomp met een buitenboord motor iets? :wink:

2338gr.jpg

Leuk idee trouwens, zo'n bestuurbare klomp. Misschien leuk om te maken als m'n airboat af is :)

Kijk eens bij
www.modelbouwers.nl
de site van de NVM.
Zij hebben een tekening voor een zeilklomp.
Kijk maar eens bij het tekeningen archief, 2e deel, tekening 10.08.004 (staat op blz. 10)

Succes

Wim

Geweldig!!! :P

Was dat jouw eigen fantasie die daar overuren heeft gedraaid op die creatie?

(enne: hoe hard kan dat nou?)

Anne

Ik snap niet waarom al die Japanners nog naar Holland komen voor klompjes en molentjes...

Kunnen beter naar Belgie gaan!

Jij maakt ook van alles iets wat drijft, he Droop? :lol:

Roel

Dit is geen creatie van mij hoor. Ik heb dit gewoon van 't net geplukt.
Zie de volgende site: http://www.modelboten.com/
Moest ik zoiets maken dan zouden het geen telegeleide klompjes zijn maar een pak friet met mayonaise (mét buitenboordmotor uiteraard):D

Groetjes,

Droop

Hallo,

Ik ben hier net nieuw, vandaar de wat late reactie maar misschien hebben jullie er nog wat aan...
Enkele jaren geleden (toen ik een jaar of 10 was) heb ik samen met mijn grootvader enkele zeilende klompjes gebouwd. Om ze echter redelijk zeilend te krijgen moest er een naar verhouding enorme aluminium kiel onder met weinig gewciht omdat een klomp nogal diep ligt (leg maar eens een standaard klomp in het water!). Door dit gebrek aan positieve ballast waren ze nogal wankel, en dit samen met een laag vrijboord zorgde ervoor dat ze niet echt veel wind konden hebben. Een zeilend klompje is wel een mooi gezicht overigens. Plastic boterhamzakjes over het kuipje wilden nog weleens helpen tegen overkomend water bij windvlaagjes doch ze zijn meerdere malen gezonken. Ook heb ik geloof ik een klompje met zijzwaarden gehad, maar dat werkte niet bepaald.
Het ging hier dan nog om klompjes zonder electrische besturing, dus met al die electra erin liggen ze nog dieper dus misschien kun je ze extra uithollen om gewicht te besparen o.i.d.?
Mijn grootvader vertelde er ook verhalen bij over vroeger, o.a. dat ze er opwindbare horlogemotortjes inbouwden als aandrijving, wat is er tegenwoordig dan een electronica verkrijgbaar!!

M.a.w. ik zou het drijfvermogen op een of andere wijze moeten opvoeren....
Misshien met luchtzakjes?]
En kan je ook iets vertellen over linker of rechter klompjes?
Bedankt voor je berichtje!

Annemieke

Extra drijfvermogen is idd niet verkeerd denk ik. Verder heb ik nooit zo'n probleem gehad met linker en rechter klomptjes. Weleens geprobeerd twee aan elkaar te zetten maar omdat alle (oude) klompen anders ingesleten zijn lukte dat niet.

hallo

Ik ben nu ook bezig om twee zeilklompjes te maken(en dan zonder rc)
maar omdat ik er geen rc in doe, ben ik bezig om de instap dicht te maken.
gewoon 3.5 milimeter triples, en dan in delen er om heen buigen (en wat plamuuren en verfen)

Maar onder een klomp moet inderdaad een hele grote kiel!!
Ik had laatsten een bouwplan van een klomp gevonden (op rc )
dit zag er wel leuk uit, en zo ben ik ook op het idee gekomen
Alleen weet ik niet meer welke site,
maar als ik de site weer vind laat ik het wel even weten

groeten piet en sucses met de bouw

wellicht iets te groot........maar leuk voorbeeld ...

DSC05892.jpg

zal kijken of ik nog iets tegenkom ,,

Back