bestuurbaarheid bij hoge snelheden

• Topicstarter Topicstarter offroader
  • Startdatum Startdatum
hallo

wij organiseren dit jaar 1 belgische kampioen schap elektro speed op 24-08-2008

verleden jaar gingen de hydro boten zo snel dat er eentje een meter of 5 de kant op ging
we hadden de mensen die daar zaten juist gevraagt om wat verder op te gaan zitten
en als organisatie hadden we geluk dat er niemand gewond geraakte

dit jaar hebben we speciale netten die gespannen worden rond de vijver om dit voorval te proberen vermijden

het is dus de grootste onzin om met een boot te gaan varen als er zwemmers in het water zijn

de club is verzekert en het bestuur ook en dat is allemaal goed en wel maar een ongeluk ik moet er niet aan denken

hier zijn er allemaal regeltjes en bepalingen en ja mischien is het wat te strikt maar liever dat dan dat er iemand gewond geraakt

en toch blijft het een leuke sport
we gaan proberen de boeien dit jaar anders te leggen zodat ze nog sneller kunnen want al hebben we een grote vijver ze gaan elk jaar steeds sneller
en dit jaar wordt er proef gevaren met lipo cellen dus er staat ons wat te wachten

groetjes raf
ps gewoon een mening

@ jaap, en ik ben trots dat ik een prutser ben, bedankt (ben ook Xtremer en bouw graag)
Maar goed, vind het niet terrecht dat je wedstrijd vaarders en gewone recreatie vaarders met elkaar vergelijkt. Dit is totaal anders.. Kijk maar naar de topsport op tv. Gelukkig zijn we niet allemaal 'zo goed', anders was het weer geen top sport... etc etc

Mensen die voor de fun varen, varen nu eenmaal vaker met minder mensen (dus minder gemakkelijk als ze met meer tegelijk varen) of niet op een parcour (boeien ronden is idd niet het makkelijkste als je het niet vaak doet) en kan je daarom absoluut niet vergelijken met mensen die 'zo goed' zijn als jou die geregeld wedstrijden meepakken.

groeten Jurriaan

@ jaap, en ik ben trots dat ik een prutser ben, bedankt (ben ook Xtremer en bouw graag)
Maar goed, vind het niet terrecht dat je wedstrijd vaarders en gewone recreatie vaarders met elkaar vergelijkt. Dit is totaal anders.. Kijk maar naar de topsport op tv. Gelukkig zijn we niet allemaal 'zo goed', anders was het weer geen top sport... etc etc

Mensen die voor de fun varen, varen nu eenmaal vaker met minder mensen (dus minder gemakkelijk als ze met meer tegelijk varen) of niet op een parcour (boeien ronden is idd niet het makkelijkste als je het niet vaak doet) en kan je daarom absoluut niet vergelijken met mensen die 'zo goed' zijn als jou die geregeld wedstrijden meepakken.

groeten Jurriaan

heej juriaan
prutsers 4live noemen we dat toch...

ook als ik ga kijken zijn FSR boten hele andere boten dan cats mono''s hydro's etc etc..
zijn totaal niet ververgelijken met elkaar...
maarjah wat heeft een prutser zoals ik verstand daarvan.

Uhhhhhhhhhhhhhhh ging het hier niet over de bestuurbaarheid bij hoge snelheden ?

Jaap legt uit dat als je 't maar lang genoeg doet (boeien varen),
en je deugdelijke spullen hebt en weet hoe er mee om te gaan dat er dan heel goed 'scherp' te varen valt.
Rob vondt Jaap z'n commentaar aanmatigend , en dat vond ik dan weer onterecht.
Vandaar mijn commentaar , mag ik de andere posters erop wijzen dat niet Jaap maar Rob 't over prutsers heeft ?
Schrijf ik weer dat we dat gekscherend doen .. net als de uitdrukking mooiweervaarders , benzinestokers enz.
Is nooit kwaad of minachtend bedoeld , we kunnen nog steeds door één deur hoor.

En ja .. idd Jaap , Aadje en ik waren goed (getuige onze gewonnen bekers enzo)
Er zijn tegenwoordig echter met geld en materiaal smijtende jongeren waar we 't tegen afleggen.
Maar wie denk je nou , zou er meer lol hebben in de competitie.

Gaan we nou weer verder met relevante technische informatie .... please :?:

Gaan we nou weer verder met relevante technische informatie .... please :?:

Dan zijn wij snel uitgepiest, want die informatie kan alleen gegeven worden door de 3 enige goeie FSR-(nitro)-vaarders die Nerderland huisvest.

Even samengevat uit het topic:

Blijkbaar zijn het alleen de FSR-(nitro)-bootjes die met hoge snelheid nog bestuurbaar zijn, cq een bocht kunnen maken.
Benzinebootjes blijken alleen rechtuit te kunnen varen anders gaan ze over de kop.
En niet te vergeten, benzinebootjes is allemaal jatwerk en afgekeken van de FSR-(nitro)-bootjes.

OK, we zijn weer helemaal bij.

Feit:
Nuenen is het enige powerboot-treffen in NL waar een strenge regelgeving wordt gehanteerd. Wij waren daar zelfs trendsetter en de regels zijn inmiddels op vele treffen gekopieerd. Lees hier verder:
http://www.xtremercboats.com/nuenen2007/Nuenen2007NLaanmeld.pdf
(vorig jaar zijn er mensen die achterop het terrein verbleven ook verwijderd)

Feit;
Op georganiseerde wedstrijd dagen ben ik deze regelgeving nog niet tegen gekomen. Bijv. zender inleveren, vangnetten, failsafe, etc. Zou misschien wel tijd worden. Volgens mij voorzien de Naviga regels daar niet in. Of komt het op de organiserende vereniging aan?

Feit:
De spontane bijeenkomsten op weerwater (of waar dan ook) vallen niet onder de Xtremercboats vereniging vlag en de vereniging heeft zich daar ook van gedistantieerd.
Er wordt onderling wel op elkaars bezit en veiligheid gelet. Er worden mensen weggestuurd; echter niet vanwege de waarde van hun boot, maar wel vanwege het geluid dat werd geproduceerd (geen uitlaat demper).
Lees verder:
Sticky topic: XtremeRCboats :: View topic - Veiligheid op en rond het water

Feit:
De bestuurbaarheid van een varend object ligt aan drie factoren, de piloot, de afstelling van de boot en de rompvorm. Het heeft overigens niets met het type motor te maken. Dat een boot van het water afvliegt heeft vele factoren. Dat het spectaculair is; ja. Maar dat is een FSR romp die voor de helft in een andere steekt, of in de startklok ook. Niet leuk voor de eigenaar van boot en klok, maar wel spectaculair.

Feit:
Er wordt wel degelijk aan modelbouw gedaan. In FSR en andere boten worden dezelfde basis componenten "geschroefd/geplakt", daar is geen onderscheid. Wel zijn de FSR boten duurzamer opgebouwd. Daarnaast bouwen vele recreatie-piloten hun bootjes uit hout/epoxy en noeste figuurzaag arbeid. Dat zie ik alleen bij de FSR-H terug, alle overige klassen zijn dus ook, zoals jullie het omschrijven "dom-gekopieerd-pruts-plak-schroef-werk". Ik zie beide als volwaardige modelbouw. Kom langs in Goes en je kunt zien, onder het genot van een bakje koffie, wat ik bedoel.

Feit:
FSR vaarders zijn de grondleggers geweest en daar profiteren de benzine vaarders uiteraard van. Dat een FSR vaarder het NK wint, is toch duidelijk. Ervaring/kennis/talent telt, het aantal pk's niet. "You have to finish, to finish first". De openbare kennis op diverse fora is meer gericht op de basis. Kan ik begrijpen want de wedstrijd vaarders houden hun kennis liever bij zich. Waarom de concurrentie slimmer maken. Ik kijk dan ook graag in ieders "motor-kamer" (hetzij in de boot of onder een wel of niet dunner dakje met hoofdhaar) om weer wat te leren. Gelukkig zijn er een aantal "oudere" fsr vaarders die hun kennis willen delen. Overigens ga maar eens met een boot en zender een half uur lang geconcentreerd sturen. Na 5 minuten begin je al; "hoe lang nog?"

Feit:
Op een wedstrijd-dag en recreatie-dag heeft iedereen lol en daar gaat het tenslotte om. Gelukkig zijn er nog vrijwilligers in verenigingen die zich voor het organiseren daarvan willen inzetten. Voel je je niet thuis aan een of andere waterkant, niemand verplicht je om daar te gaan staan.

Laatst bewerkt:
Rob ... volgens mij moet je écht andere pilletjes ,
je reageert op het valse af , trekt rare conclusie's ,
en most of all .... je brengt NIETS in.

Jammer hoor , ik dacht dat er met jou gezond te discussieëren viel.

Sommige mensen doen voorkomen of benzinevaarders dieven zijn, geen kennis hebben, gevaarlijk zijn voor de omgeving, geen echte modelbouwers zijn, regels aan hun laars lappen, enz enz.
FSR-bootjes/klasse wordt de hemel in geprezen en terstond de benzine boten/vaarders het liefst tot zinken gebracht of verzopen.

Ik heb beslist geen pilletje nodig, eerder stelten om bij de troon van de FSR-vaarders te komen.

Benzineboten zijn net zo makkelijk te besturen als FRS-bootjes, ook bij hoge snelheden.
Het heeft niets te maken met benzine of nitro, en net zomin als FRS of enig ander boottype.
Het heeft alles te maken met bootbeheersing en weten waar de limiet ligt van je type boot.
Wil je de limiet zoeken, dan kan/zal je (FSR)boot eens gaan vliegen of als stuiterballetje over het water gaat.
Ook de manier waarop er gevaren wordt speelt een grote rol, wil je gewoon fun of wil je een wedstrijd winnen.
Een wedstrijdvaarder zal iets minder risico nemen dan de recreatievaarder, de wedstrrijdvaarder wil aan de finish komen terwijl de recratievaarder nooit een finishvlag zal zien.

Voor de rest sluit ik me volledig bij Victorymarc aan.

Heren, heren...
Waar gáát dit in vredesnaam over?
Benzine, nitro...
Ik ben maar een simpele ampereslurper met wat werkscheepjes, maar volgens mij zijn we allemaal modelbouwers of in ieder geval modelvaarders.
Of de ene het nu met 100 km/uur doet en de andere met 'slechts' 98 km/uur, maakt dat uit? Ik denk het niet.
Alle disciplines van onze mooie hobby hebben hun toppers. Ik ben al blij als ik een Magin One een beetje strak over het water kan sturen. Anderen zullen dat als "Spielerei" betitelen. Nou en? Voel ik me daardoor op mijn p*k getrapt? Nee. Ik heb dat ding gebouwd, afgesteld en ik vaar haar.
Als daarnaast iemand anders met een mega-speedboot met dikke brushless en een kilo Lipo's me met een rotgang voorbij vaart... prima. Hij z'n lol.
Ik mag 'm feliciteren met z'n dikke bankrekening.
Laat elkaar in elkaars waarde en ga niet zeggen dat de ene soort modelbouw minderwaardig is aan de andere!
NIEMAND's schip is minderwaardig. We bouwen allemaal voor onze lol, en de ene kan dat nu eenmaal beter dan de ander...
Mijn schepen zien er best aardig uit, maar als ik schepen van anderen zie, denk ik wel eens: "Zó zou ik wel willen bouwen..."
Anderen kijken met exact dezelfde gedachte naar mijn schepen.
Leer eens even te relativeren...

@Jurriaan

Ik noem niemand een prutser hoor, dat maakt Robje ervan (erg triest denk ik zo) , ieder zijn meug en ik heb respect voor anderen die gewoon lekker bezig is of zijn, je moest eens weten hoeveel mensen ik geholpen heb met hun boten en motoren en dat ik zelfs lezingen heb gehouden bij modelbouwclubs over speedvaren / speedboten en motoren.

Ik vindt alles toppie wat een modelbouwer maken kan, maakt me niet uit wat het is.

@Hendricx

Je hebt helemaal gelijk kerel en jij weet goed waar je het over hebt hier.

@Bigboat

Jeetje wat kan jij slecht tegen je verlies zeg, een slechte verliezer gaat meestal onzin praten en schelden en mensen proberen te vernederen, dat doe jij dus hier en je bent totaal geen toegevoegde waarde hier, dit is het 2e draadje dat je al aan het verkloten bent.
Goed bezig hier Robje.

@Roel

Bedankt voor je berichtJe, zo denken wij er dus ook over.

Verder heb ik niet zoveel zin om met dit geneuzel verder te gaan, ik ben liever met mijn hobby bezig.

Dus Robje de GROETEN

Waar ging dit draadje ook al weer over, o ja !!!!!

BESTUURBAARHEID BIJ HOGE SNELHEDEN.

Zullen we daarover verder gaan ???

Al eens naar electro gezien

Iedereen heeft het hier over Nitro en/of Benzine motoren maar vergis ik mij dat de hoogste snelheden bij de electroklasse gehaald worden (Hydro 2 +100Km/u) (H3 +120Km/u). Die knapen gaan zonder gas te lossen de bocht om rond de de boeien dus. Wat ik wel moet beamen is dat inderdaad sommige rompvormen graag vliegen, Cats en F1 rompen zijn de rompen die graag de lucht in gaan.

Mag eveneens onze Noorderburen uitnodigen om bij hun zuiderburen mss een wedstrijdje te komen meepikken. De data vind je op het belgisch Rc Speedboten Forum.

Rc Pro Speed

Wereld record SAW is gehaald met een Rigger op batterijkes.

Laatst bewerkt:
Back