Beveiligen van de vaarregelaar

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met de bouw van de Graupner Bremen 9 en heb daarvoor een redelijk kostbare Navy V40R (circa € 90) aangeschaft. Om aan de weet te komen hoe ik deze dure regelaar ( en de rest van de elektronische onderdelen) kan beschermen heb ik langdurig dit forum uitgeplozen om uit te zoeken hoe ik een en ander moet beveiligen.

Daarbij lees ik het meest over het toepassen van zekeringen als beveiliging. Maar daarover lees ik dan weer: "Zekeringen voorkomen alleen brand. Je elektronica houd je er niet mee heel.". Maar hoe je de elektronica ( en vooral de regelaar) dan wel kunt beschermen lees ik helemaal niets.

Kunnen jullie mij helpen en aangeven op welke wijze ik het best de dure regelaar (en de andere elektronica) kan beschermen? Is daar een specifieke methode voor? Of kan ik niet meer doen dan zekeringen plaatsen en dan maar hopen dat dat voldoende is?

Nog even wat technische gegevens:
regelaar: Navy V40R
De regelaar stuurt 2 parallel geschakelde Speed 600 ECO motoren aan. Per motor: 7,2V, 1A zonder belasting en 7,5A belast, Stalled current 50A.
Voeding wordt een stick pack van 5000 mAh, 7,2V
Ontvanger Spektrum AR8000
2 standaard servo's
1 één-kanaals RC schakelaar

Ik hoop dat ik wat bruikbare antwoorden van jullie mag ontvangen.

Alvast bedankt en groetjes,

Pedro Lantinga
 
hallo pedro

dat belast (7.5 amp) is dat gemeten met een ampere meter of heb je dat van uit de hand leiding van de motor???
heb je dat vanuit de handleiding dan zou je best je boot zelf eens meten als je hem in de badkuip of zo zet
dan heb je het echte verbruik (iets meer omdat hij vast ligt)
een zekering plaatsen helpt inderdaad brand voorkomen maar red de elektronica niet
de reden is dat een zekering enige tijd nodig heeft om door te branden
en op die tijd is je elektronica naar de haaien maar daar stopt het dan ook mee
omdat anders heel je boot in de vlammen gaat

zorgen dat je de regelaar niet verkeerd om kan aan sluiten aan de accu is reeds een goede maatregel om kort sluiting te voorkomen

gr raf
 
Laatst bewerkt:
Je stelt je eventuele beveiligingsmaatregelen af op de mogelijke oorzaken, die tot defekten kunnen leiden.

De oorzaken van het defekt raken van snelheidsregelaars zijn in volgorde van veelkomendheid: 1)omgepoold aansluiten, 2)vochtschade, 3)overbelasting/kortsluiting.

1) Gebruik aan de accuzijde voedingsstekers, die op slechts één manier passen. Gebruik aan de motorzijde andere stekers dan aan de accuzijde. Als je in het schip snel iets moet veranderen en daarvoor de regelaar moet loskoppelen is een foutje namelijk zó gemaakt.
2) De Navy V40R is waterdicht. Toch is het verstandig om 'm verhoogd in het model in het model onder te brengen, evenals de overige elektronica.
3) De regelaar heeft zelf diverse beveiligingen. Zekerheidshalve kun je direkt na de accu ook nog een zekering opnemen. In dit geval zou ik deze kiezen op 30A. Zo'n zekering beveiligt inderdaad uitsluitend tegen brand, maar kan ook bij kortsluiting of zware overbeveiliging helpen. Normaal gesproken is elektronica sneller stuk dan een zekering, maar samen met de beveiligingen in de regelaar kan 't ie mogelijk z'n werk op tijd doen.

Nog één beveiligingsmaatregel voor je portemonnee: de garantietermijn is 24 mnd, waarbij het aankoopbonnetje het garantiebewijs is. Bewaar dit bonnetje zorgvuldig.
 
zekeren van je model, wel of niet?

Pedro:
Niet alles op het Internet is waar.
Sterker nog: niet alles op dit forum is waar. :schrik:

Zekeringen voorkomen schade aan je model én aan je elektronica bij kortsluiting.

Hoe?
Zelfde wijze als thuis.

Kortsluiting - hoog amperage - zekering is het zwakste deel van de keten - smelt door - einde kortsluiting, want het circuit is onderbroken.
Simpel hé?

Er zijn echter een paar dingen die je in de gaten moet houden:
1 Blokkeerstroom motor
(hoeveel ampere trekt je motor als de schroef geblokkeerd is en jij nog steeds vol gas geeft?)
2 Maximaal opgenomen amperage van je motor bij volgas met een stilgehouden model (motor draait dus, maar het model wordt tegengehouden door een draadje o.i.d.)
3 Maximaal toegestaan amperage wat je regelaar aan kan (kortstondig of continue)

Ik pak even een virtueel scheepsmodel.
1 motor, 1 regelaar.

1 20A
2 10A
3 18A continue, 25 kortstondig

Als je in deze situatie je stroomcircuit niet zekert, is er bij "normale" vaart niets aan de hand. Bij vanuit stilstand vol gas geven vraagt je motor 10A. Dat kan je regelaar makkelijk leveren. Hij wordt hooguit handwarm en da's geen probleem.

Anders wordt het als er zo'n irritante nylon visdraad zichzelf om je schroef wikkelt. Dan slaat je schroef binnen no time vast. Jij geeft nog steeds gas. Sterker nog: je geeft meer gas, want je boot doet niet wat jij wilt: varen!
Je motor wil wel, maar kan niet aan de regelaar gehoorzamen: hij wordt immers geblokkeerd. En gaat meer stroom van de accu vragen: 10A, 15A, en uiteindelijk 20A. Je regelaar is hier niet blij mee, stookt deze stromen op in warmte en op een gegeven moment komt er rook uit je regelaar.
En je regelaar is elektronica. Voor elektronica geldt de volgende natuurkundige regel:
Elektronica werkt op rook. Is de rook eruit, dan doet de elektronica het niet meer.
In je regelaar gebeurt het volgende: hij kan de langere tijd een stroom van 20A niet aan. Allerlei dingen beginnen spontaan te smelten, en komen allerlei ongewenste verbindingen tot stand op de (dunne) printbaantjes en uiteindelijk smelten ook de accudraden aan elkaar vast.
Resultaat: dikke kortsluiting, 9 van de 10 gevallen gevolgd door brand in je model.
Ik heb de gevolgen gezien bij een model van een mede-clublid: binnen een halve minuut was er van een mooie Norderney weinig meer over dan een romp met een zwart-geblakerde opbouw. En een eigenaar met een nat pak, zwaar de smoor in dat hij had bezuinigd op zekeringetjes van nog geen kwartje. (25 hollandse "gulden-centen")

Nu de gevolgen als er wél een zekering (van 15A) in het circuit is opgenomen:
Visdraad in de schroef - motor wil wel maar kan niet - trekt meer stroom uit de accu - amperage neemt dus toe en bij 15A "klapt de zekering er uit".
Geen gesloten stroomkring meer, einde kortsluiting, regelaar nog steeds heel, motor wellicht niet (kromme as misschien) maar een motor is niet zo duur.

En een model wat stil op het water ligt. Als je met meerdere schippers bent: geen probleem, dan duwt een van de anderen jouw model wel even naar de kant.
Ben je alleen, tja, dan is het een kwestie van geduld. Waar brengt de wind je model heen? Soms moet je toch het water in om je model op te halen.
DOE DAT ALLEEN ALS JE HET WATER KENT EN ALS ER IEMAND ANDERS BIJ IS!!!!
Je zult niet de eerste zijn die door kramp overmand wordt.

Zekeren doe je altijd tussen de accu en de regelaar en in principe op de + van de draden.
Ik gebruik meestal loodaccu's in mijn grote schepen en daar lijm ik standaard een zekeringhouder van Halford's op. Lekker plat en goedkoop. Afhankelijk van het schip waar de accu in komt bepaald ik de hoogte van de zekering.

De korte versie:
Niet zekeren: grote kans op je model compleet naar de bliksem bij een kortsluiting.
Wél zekeren: beduidend kleinere kans op schade aan je elektronica én je model.
The choice is yours.
 
Ga er maar van uit dat een zekering van 15 ampère niet bij een stroom van iets meer dan 15 ampère meteen doorbrandt. Een stroom van meer dan 20 ampère zou zo'n zekering gedurende langere tijd waarschijnlijk makkelijk aankunnen. Wil je zeker weten dat de zekering bij normaal gebruik niet- en bij kortsluiting of vastlopen van de motor wel doorbrandt dan kan je het beste wat experimenteren met de waarde van de zekering. Het zou best zo kunnen zijn dat als de motor b.v. maximaal 7,5 ampère verbruikt, een zekering van 5 ampère dit bij normaal gebruik makkelijk aan kan, en bij blokkering doorbrandt. Maar zekerheid dat je ESC het overleeft heb je niet.

Zekeringen zijn een veiligheidsvoorziening tegen brand...
 
De enige, die in deze werkelijk ervaring heeft ben ik natuurlijk :cool: ;). In de loop der jaren heb ik enkele duizenden defekte regelaars in handen gehad, waarbij er soms heftige discussies met de eindgebruiker ontstonden omdat er geen garantie kon worden verleend. Nu is het bij mij altijd zo geweest, dat als de oorzaak niet eenduidig was, het altijd voordeel-schutter was en dat er dan kosteloos werd gerepareerd. Geen enkele fabrikant heeft daarover trouwens ooit geklaagd. De constatering 'geen garantie mogelijk' werd dan ook nooit lichtvaardig genomen. Soms werd er bij kortsluiting of overbelasting wel eens een oogje dichtgeknepen, ook al vertelde het apparaat duidelijk wat er was gebeurd. Bij vochtschade en omgepoold aansluiten gold er echter geen genade.

Ik heb heel wat discussies gevoerd omdat een regelaar defekt was geraakt, terwijl dat volgens de eindgebruiker niet zou mogen omdat er een veel lichtere zekering werd gebruikt dan de regelaar hebben kon. Een 40A regelaar zou dan niet door overbelasting/kortsluiting defekt kunnen raken als er een 15A zekering was gebruikt. Dit is echter een misvatting. De kans, dat de zekering eerder stuk gaat dan de elektronica is aanwezig, maar niet eens erg groot. Gewone vermogenstransistoren en vooral fets zijn namelijk als regel flitsend snel, ook met het defekt raken. Gelukkig mag ik de laatste jaren van meerdere fabrikanten klakkeloos garantie verlenen, dus behoren deze discussies tot het verleden. De oorzaak schrijf ik echter toch nog steeds altijd op de factuur, zodat de klant weet, welke 'misdaad' hij heeft begaan en kan voorkomen, dat het nog eens gebeurt.

Dit alles neemt niet weg, dat de zekering beschermt tegen brand en het model dus wél beschermt. Geen glaszekeringen gebruiken omdat daarvan altijd de houders oxideren en geen goed kontakt meer maken. Wel de zgn carfuses gebruiken. Dat zijn die dingen met brede, platte pootjes. Ook daarvan kunnen de houders oxideren, maar door het veel grotere kontaktoppervlak heb je daarmee niet snel last van slechte kontakten.
 
Je hebt "snelle" en "trage" zekeringen, een snelle is weg zodra de stroom over zijn grens gaat, een langzame zal een korte piek-overschreiding mogelijk door de vingers zien, maar bij een langer lopende te hoge stroom wel doorsmelten. Een snelle zekering biedt meer kans op voorkomen van schade, maar kan ook wel eens eruit springen bij een korte piekbelasting, bijvoorbeeld vol gas vanuit stilstand. Dus daar kun je ook nog mee "spelen".
 
Dank voor jullie wijze adviezen

Hallo reageerders,

Ik wil jullie graag bedanken voor jullie heldere en vooral ook snelle adviezen. Hier kan ik wat mee. Op basis van jullie raadgevingen ga ik het volgende doen:

1) Meten van de daadwerkelijk getrokken stroom bij stilstand (en tegenhouden) in de badkuip.
2) Het verkeerd aansluiten van de accu, motoren en regelaar is nu al niet mogelijk doordat ik overal stekkers heb aangebracht die alleen maar op de juiste contrastekker passen. Ook de accu kan ik niet - per abuis - verkeerdom aansluiten.
3) Nagaan of ik de elektronica (met name de regelaar) nog iets hoger in het model kan monteren, zodat de kans dat deze droog blijft bij wat water in de boot, vergroot wordt.
4) Zekeren in de + leiding van de accu. Afhankelijk van de meting zoals genoemd onder 1, wellicht 15, 20 en 30 A proberen.

Nogmaals dank voor al jullie raadgevingen. Ik ben er erg blij mee.

Groetjes, Pedro
 
Om nog eens wat water op het vuur te gooien.

Waarom de zekering tussen de accu en de regelaar en niet tussen de regelaar en de motor !!!

Bij mijn modellen zitten de zekeringen allemaal tussen de regelaars en de motoren en niet naar de accu's. Zoals reeds eerder genoemd zal een 15A zekering pas doorbranden bij 20A of meer. En zolang de verbruiker stroom afneemt zal de regelaar schade hiervan ondervinden.

Kijk en meet wat de max. belastbare stroom van de motor is en als deze bv 15A is neem dan een zekering van 5 - 7 A en plaats deze tussen de regelaar en de motor. Als de motor zwaarder belast wordt doordat er vuil o.i.d. tussen/om de schroef komt te zitten zal de zekering doorbranden en je regelaar geen schade toebrengen.


.
 
Als er kortsluitng komt in de regelaar
Dan kan de voedingsdraden naar de regelaar zo heet worden als dat je boot gewoon uitbrand
mvg
Frederik
 
Zekeren doe je altijd zo dicht mogelijk bij de bron, in dit geval de accu. Precies om de reden die Frederik aandraagt, en omdat het theoretisch altijd mogelijk is dat de draden beschadigen en onderling kortsluiting gaan maken, nog vóór de regelaar. Dat vang je ook af als je zo kort als realistisch mogelijk (je moet de houder wel netjes kunnen wegwerken...) op de accu te zekeren.
 
Toch is dit geval per motor zekeren de beste oplossing. Het gaat om twee parallel geschakelde motoren op één regelaar. Als één motor wordt afgeremd of geblokkeerd is de kans nogal groot dat een zekering die beide motoren beveiligd, niet smelt omdat de stroom niet hoog genoeg oploopt.

Het blijft altijd mogelijk een hoofdzekering bij de accu te plaatsen die ook de regelaar beschermd, voor zover dat mogelijk is. Maar dat zal inmiddels wel duidelijk zijn.
 
Mijn ervaring na ± 15 jaar modelvaren is dat ik nooit kortsluiting heb meegemaakt (tot nu dan) Wel heb ik gehad dat modelmotoren opgebrand waren door bv een vastgelopen schroef. De regelaar kies ik altijd veel zwaarder dan de motoren. Als je dus bovenstaande allemaal leest kan je het beste een zware hoofdzekering op de stroombron plaatsen en een kleinere op de motor. Hoe dat bij brushless zit weet ik niet, maar mijn ervaring is dat brushless regelaars gewoon stopen als ze merken dat de boel niet draait.

De moderne regelaar heeft een aardige beveiliging t.o.v de motoren, Echter zoals bovengenoemd kortsluiting aan de accu kant of bv bij de bekabeling naar de ontvanger (BEC) kan veel eerder je hobby omzetten in kortstondig model stoomvaren met echte rook. Goede verbindingen maken, krimpkous waar nodig, juiste dikte voor hoge stromen, bekabeling en gevoelige componenten hoog en droog en bovenal water aan de juiste kant van de romp houden. Als je motoren bv max 10A trekken en je hebt er 2 dan is een regelaar van min 35A of hoger beter dan één van 20A. Een functie model met veel servo's en andere stroomvreters kan ook aardig in de A lopen. Een te lichte servo op een groot roer trekt ook stroom, een paar lampjes, pompje en je hebt zo (vaak kortstondig) meer A dan de BEC levert. Een losse BEC aan de accu voor de zwaardere zaken ontziet ook de regelaar.

Een zekering is dan de laatste beveiliging, als die er uit klapt dan is er met bovenstaande vast en zeker iets al niet goed geweest.
 
:confused:Je kiest toch je zekering op het maximaal te verwachten verbruik, en niet op wat je regelaar aankan?
Als je dus maximaal 15A verwacht van je motor(en) maar je regelaar kan 70A aan... Ik zou dan dus op 15A zekeren...
Alleen in het geval van meerdere motoren op één regelaar kan ik me iets voorstellen van extra zekeringen tussen regelaar en motor, voor elke motor ééntje.
 
Tuurlijk als ik één motor heb van max 15A en een regelaar van 70A zou ik het geheel zekeren voor een maximaal verwachte, laten we zeggen 15A.
 
Hoge ampere telemetry unit

Hallo allemaal,

Ik heb een zeer elegante oplossing om de stroom van de motoren in mijn boot te kunnen meter. Het is een Telemetry High-Current sensor van Spektrum ( SPMA9590). Deze moet aangesloten worden in de voedingsaansluiting van de accu naar de regelaar en aan de Spektrum telemetry unit TM1000. Wanneer dat allemaal aangesloten is, moet ik op het display van mijn zender ( Spektrum 7S) de getrokken stroomsterkte real-time, kunnen aflezen. Hiermee moet ik - in theorie - ook kunnen zien of (een van) de schroeven vast gelopen zijn, waardoor ik hopelijk nog op tijd kan ingrijpen :D

full


Groetjes, Pedro
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja dat is prachtig....

Moet er nog een toerentalsensor bij en een GPS snelheidsmeting (kan met Spectrum tegenwoordig allemaal prachtig via een IPhone worden afgelezen)
Optisch gaat dan lastig worden, en zal je voor een magnetische moeten kiezen. Die zet je op de schroefas... of beiden 1...

Ik werk met de spullen van SM-Modellbau en ook nog wat spulletjes van Jeti.
Allerhande meetwaarden direct afleesbaar op de zender.

Bij SM heb overigens ook prachtige telemetrie met data-logging.
Uitleesbaar via de PC. Kan je een tijdspanne van gebruik uitlezen,
dat omzetten in een grafiek. Inclusief het instorten van je accu... en dergelijken...
Gebruik het thans bij het vliegen. Kijken naar de zender is er niet bij, dat gaat fout. Wel naderhand uitlezen of de watten nuttig besteed zijn bij de loodrechte stijgvlucht.

Feitelijk kan je dan goed in beeld gaan krijgen hoeveel van de beschikbare energie ook verantwoord verstookt wordt.

Wil van de zomer gaan testen op model met 3 motoren brushless/gearbox/LifoPo4 4S op PropShop-props.

Groet Bas
 
Back
Top