bevestigings materialen e.d

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door kees.vanderheijden, 15 mrt 2015.

  1. kees.vanderheijden

    kees.vanderheijden

    Lid geworden:
    26 sep 2014
    Berichten:
    89
    Locatie:
    nearby Zierikzee
    Heren,

    na mijn zoektocht van een hele zondag ga ik het hier maar vragen, waar halen jullie bv tapeindjes M3 en M4 vandaan? of maak je die "gewoon" zelf van een draadeind ?

    ik ben ook nog opzoek naar een hand tapset, heb me laten vertellen dat Phantom een goed merk is wat zijn jullie ervaringen met tappen en de daarbij horende merken?

    om netjes te kunnen tappen heb ik een 2e hands boormachine standaard op de kop getikt welke ik ga verbouwen als handtap hulp, ik heb gisteren geleerd dat je de kleinere maten eigenlijk niet met de hand kunt tappen :oops:

    zeeuwse groet!
     
  2. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Ik heb jaren geleden op de zwarte markt in beverwijk een zooi tapjes, snijplaten gehaald, Russisch spul.
    Leeft nu nog steeds.
    Ik tap m2 gewoon uit de hand, gebruik nergens hulp stukken voor qua tap werk.
    Tapeinden gewoon zelf maken, of van draadeind maken.
     
  3. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Tappen van 1,0-1,4 -1,6 - 2 ,0 mm enz. tap ik met de hand, mijn wringijzertjes zijn wel maar 3cm groot.
    Dirk
     
  4. kees.vanderheijden

    kees.vanderheijden

    Lid geworden:
    26 sep 2014
    Berichten:
    89
    Locatie:
    nearby Zierikzee
    Knap dat dat lukt, bij mij gaan er dan zeker dingen breken :) , nou vind ik het ook gewoon leuk om een hulpstuk te maken.

    Het merk of de prijs maakt bij een tap niet uit? Heb nu een Skandia setje maar dat is armoe troef!

    Groet kees

    Mvg Kees!
     
  5. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Merk en soort tap maakt wel degelijk uit.
    Ik gebruik meestal machine tappen, helaas zijn die dingen redelijk aan de prijs.
    Nieuw gewoon te duur oor de hobby, 3 tientjes voor een M3 tapje is bijna niet te doen.
    Maar heb op Ebay.de toch al een leuk setje bij elkaar gevonden voor steeds een paar euro tot een tientje per tap.
    Ben erg tevreden over de tappen van norris.
     
  6. hanshogendoorn

    hanshogendoorn

    Lid geworden:
    31 aug 2007
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Dirksland NL
    Om de hoek zit toch de fam. Sauerbier!
     
  7. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Prima mensen, veel assortiment, maar voor tapjes etc heb ik mijn eigen adresje.
     
  8. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Het kan allebei Kees. Bij een goed gesorteerde bouwmarkt liggen/staan in het schap gewoon M3 en M4 draadeinden en soms ook nog in messing.
    Of bestellen bij de Metaalwinkel.nl. Kun je kiezen uit staal/messing/rvs etc.

    Als je goede tapjes en snijplaatjes wilt hebben ook de fijn metrische en alle engelse maten, kun je ff Googelen op de LocLoods in Molenhoek , Limburg.

    De site = verouderd en ik zou hem mailen of bellen. Heeft goede spullen voor een schappelijke prijs en je hebt het 1 0f 2 dagen later in huis.
     
    Laatst bewerkt: 16 mrt 2015
  9. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    De site = verouderd en ik zou hem mailen of bellen. Heeft goede spullen voor een schappelijke prijs en je hebt het 1 0f 2 dagen later in huis.[/QUOTE]

    Maar hij weigert iets naar België op te sturen:(
    Dirk
     
  10. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Maar hij weigert iets naar België op te sturen:(
    Dirk[/QUOTE]

    Tja.......als ik op je "profiel" klik/kijk zie ik alleen GEA en je groet met Dirk............ Verder is alles anoniem en verblijft of woont kennelijk in België ?

    Ik heb louter goede ervaringen in deze kwestie met deze meneer en heb vanaf mijn eerste bestelling ook nooit iets vooraf hoeven of moeten betalen. Wat zijn beweegredenen zijn om niet naar België te posten/sturen..............geen idee :nooo:
     
  11. kees.vanderheijden

    kees.vanderheijden

    Lid geworden:
    26 sep 2014
    Berichten:
    89
    Locatie:
    nearby Zierikzee
    Heb al wel eens wat bij Sauerbier besteld en de avond erop afgehaald, dat is wel ideaal. ik zie graag wat voor spul ik koop het zei in de winkel of een webshop, bij Sauerbier vind ik het nadeel dat je niet ziet wat je koopt, je download een pdf met tekst. gaat mij om gereedschap he...een boutje is een boutje ongeacht het materiaal.

    ik zet de locloods ook tussen mn favorieten ;-)

    vanmorgen heb ik bij de gereedschaps leverancier van mijn werkgever een mooie korting gekregen op een set handtappen waar ik nog vele jaren mee kan doen.

    grt Kees
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Als je ze nagenoeg nooit gebruikt kan dat het geval zijn.
    Tappen slijten ook hoor.
    Maar daar kom je nog wel achter als je toch een botte tap nog een keer gebruikt en hem dan breekt.
    Dan denk je vast ook "had ik nu maar een nieuwe genomen voor die paar centen".:D

    Als je denkt dat hij zwaarder gaat dan andere keren (zeker onder de M4), slijp de punt er af (dan pak je hem niet meer) en doe hem in een doosje, je kan hem altijd verslijpen tot beiteltje.
     
  13. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Als je met een "set" een "serie" bedoeld heb ik mijn twijfels over de kwaliteit. Soms kan je een serie tappen en snijplaten kopen voor 100€ , waardeloos !! Een goeie machinetap van 2 mm of 3 mm kost al veel geld.
    Dirk ( en inderdaad , uit België)
     
  14. kees.vanderheijden

    kees.vanderheijden

    Lid geworden:
    26 sep 2014
    Berichten:
    89
    Locatie:
    nearby Zierikzee
    Met een set/serie tappen van m3 tot m12 van het merk Dormer val ik mij geen buil. Ik heb idd ook zitten kijken naar die 100 Euro sets met een hele hoop extra spul erbij. Ik denk ze toch echt met enige regelmaat nodig te hebben.

    Mvg Kees!
     
  15. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Prima , maar euuuu, tappen van 4 mm en meer gebruik je normaal niet bij modeltreinen. Bij uw "sweet pea" op 5 duim kan 4 mm misschien nog net.
    De enige tappen met normale spoed die ik toepas zijn : 1,4- 1,6-2-2,5 en 3mm. Verder 3 mm tot 14 mm allemaal met fijne spoed .
    de 6-7en 8 millimeter in zowel 0,5 als 0.75 spoed.

    Dirk
     
  16. kees.vanderheijden

    kees.vanderheijden

    Lid geworden:
    26 sep 2014
    Berichten:
    89
    Locatie:
    nearby Zierikzee
    Wiebelt wat er nog voor vervolg projecten komen, voorlopig ben ik nog niet klaar met deze.

    Mvg Kees!
     
  17. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Ik neem aan dat de spelling controle weer eens overactief was?
    Wiebelt wat er nog vervolg .......... Dat is toch geen normale zin lijkt me?
     
  18. kees.vanderheijden

    kees.vanderheijden

    Lid geworden:
    26 sep 2014
    Berichten:
    89
    Locatie:
    nearby Zierikzee
    idd...het moet zijn "wie weet" ...auto correct sucks!
     
  19. Overmoed

    Overmoed

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    63
    Okee
    Nu kunnen we tappen, maar waar halen jullie dan bouten met zeskantkop M2 ?
     
  20. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF

Deel Deze Pagina