Bewijs dat ik ook weer begonnen ben met bouwen ;)

Klopt,

Mijn ervaring:
Beter is het om de gasbus buiten de kist te houden en gewoon even aan te sluiten tijdens de start. Gasbusje bewaren in je jas of binnenzak. Zo blijft hij warm en gaat de start veel beter, vanwege de gasdruk die toch voldoende aanwezig moet zijn.

Natuurlijk is het leuk om alles automatisch te laten starten zonder verdere plichtplegingen, maar na een paar keer heb je dat wel gezien ( zeker als je ziet dat de handel niet start omdat het gas te koud is).

Keep it simple...

groet,
Jacques

Ik heb gisteren met -5 gestart met onboord gas ;) Kist stond de hele dag al in de auto en was dus goed koud. Eerste start net te koud maar de 2e ging gewoon goed. Met 10 graden of meer lijkt me dat geen enkel probleem.

Maar goed, back ontopic :)

Zouden zoveel spanten echt nodig zijn? Normaal komen er toch geen spanten meer bij? Dat lijkt me ook zwak maar 1 hulp spant met carbon lijkt me al heel veel extra sterkte geven..... waarom zoveel?

Nou, eigenlijk maar twee spanten erbij (helaas dat ze er 'in delen' in moeten om dat 't anders niet door 't gat te wurmen is).

Maar ik ben niet zo gecharmeerd van de manier waarmee de vleugelkokers tegen 't spant zijn bevestigd : twee schroeven (waar natuurlijk wat speling op zit), en vervolgens gewone epoxy. En de verbinding epoxy/alu is niet het meest ideale.
Als ik er nu een spant voorzet, en achter (en een stukkie triplex erboven en onder, alleen rond de koker) zit 't geheel mooi opgesloten, en kan de vleugelbuis zich niet (of in elk geval lastiger) loswerken.

De manier waarop de krachten inwerken zoals het nu is, is niet echt ideaal. Lijkt me geen goed plan om de romp-skin de kracht te laten overbrengen, en met maar aan 1 kant een spant (en ook nog eens ver weg door de dikke buis, en het dikke 'stukje' spant wat er zat) komen er ook nog behoorlijk roterende krachten op het spant, en die laatste vangen mn nieuwe spant op.

Als 't nou destijds in 1x goed gemaakt was, had ik 't misschien wel zo gelaten, maar dit is weinig werk, nauwelijks extra gewicht (100 gram ofzo?), en een stuk beter gevoel ;)

En heel licht wordt ie voor zn twee meter ook niet, beetje hard door de bocht is toch wel leuk....

Dit lag er vanmiddag op me te wachten:

ringspant-delen.JPG

Na volledig uitharden nog even met een schuurpapiertje erlangs, en dan kan 'ie in de romp gesopt worden.

Zo, spanten in de romp geharst. Zal vanavond es een mooi plaatje schieten. Ondertussen ook al een heel eind met de radioplaat, 't is wachten op de luchtdruk-aansluitingen en meter dat die nog ingebouwd kunnen worden.

Tijdens het drogen van de hars van de spanten het cockpitframe en de stoel even gespoten, die heb ik nu 'klaar' bestempeld.
CockpitKlaar.jpg

Haha, kunnen 'm in appingedam wel eens naast jouw grote zetten ;)

Gisteren de poten/wielen terug gebouwd, en de lucht en olie-leidingen (remmen) ingebouwd. 't begint langzamerhand tijd te worden dat de turbine arriveert ;)

Nog te doen:

- servokabels verlengen en hoopje stekkers solderen
- akkus inbouwen, en een plekje zoeken voor de connectoren
- inbouwen tank-ontluchting en de vul-nippel. Heb nu zo'n groot Festo zelf-sluitend ventiel, maar vind 't jammer om die in mn romp te boren, maar heb wel 't liefst de tank-aansluiting aan de buitenkant.. Iemand een briljant idee? Ervaring met de tanknippels die Sandor verkoopt (die witte dingen?)
- ECU etc inbouwen
- Tanken, vliegen! ;)

Hans

- inbouwen tank-ontluchting en de vul-nippel. Heb nu zo'n groot Festo zelf-sluitend ventiel, maar vind 't jammer om die in mn romp te boren, maar heb wel 't liefst de tank-aansluiting aan de buitenkant.. Iemand een briljant idee? Ervaring met de tanknippels die Sandor verkoopt (die witte dingen?)

maak een plankje boven de neuspoot , let wel op als hij ingeklapt staat.
dan als je na het tanken morst loopt het door het gat van de neuspoot buiten de kist.

gr maikel

hee lees net dat je motor gaat binnen komen
laat maar komen die foto's van dat mooi pakketje:)
is trouwens een goed idee van Maikel om hem daar te maken,
moet natuurlijk wel lukken maar dat denk ik wel dat dat lukt
groetjes Johan

Voor de ontluchting lijkt me bij de neuspoot inderdaad een goed plan!

Heb twee van die witte zelfsluitende tanknippels bij Sandor meegenomen, voelt erg goed aan, die durf ik wel in te bouwen!

Kadootje vanmiddag opgehaald:

TurbineBox.JPG

Zo gaat 'ie zondag even 'proefdraaien' - gewoon omdat ik 'm wel es wil horen. Maart is wel haalbaar geloof ik!

TurbineTest.JPG

Super compleet geleverd, Jetcat turbines!

Kadootje ?????????? vertel vertel vertel, van wie, zulke kadootjes daar lig ik dagen voor op de deurmat, net zolang tot ik DING DONG DING DONG hoor.

Maar ff zonder gein, ziet er toppie uit man, veel vliegplezier ermee.

Vriendelijk groeten Jaap

Wat die tankontluchting betreft; als jullie stukken rugvlucht/rollen of whatever hebben gevlogen, hebben jullie dan geen last dat er altijd wat brandstof uit de ontluchting loopt? Ik zoek nog steeds een manier om dit perfect te krijgen, dan hoef ik ook m'n kist niet meer schoon te vegen na het vliegen. uiteraard zit de nippel voor de ontluchting lager dan de tank zelf, anders zou de tank leeglopen tijdens rugvlucht:)

Als iemand de perfecte tip heeft, dan hoor ik het graag, kan ook handig zijn voor Hanzl.....

Grt.

doe je dat proefdraaien op wasbenzine?

Haha, nee, stond toevallig in de buurt... Zondag gaat ie lopen, gewoon op Zibro.

Als ik iets briljants verzin voor het lekkende probleem Alex zal ik 't zeker melden, heb hier al vaker over nagedacht, maar nog niks briljants bedacht...

Als ik iets briljants verzin voor het lekkende probleem Alex zal ik 't zeker melden, heb hier al vaker over nagedacht, maar nog niks briljants bedacht...

Ok, even wachten of andere (jet-)vliegers een oplossing hebben:D

Bedenk me net, je zou er na het tanken een eenweg-ventiel op kunnen zetten, dr hoeft in principe alleen lucht in, en niets uit...

Je hebt toch geen last van lekkage omdat er altijd brandstof uit de tank wordt gezogen en er dus niets via de ontluchting naar buiten kan lopen? Zolang de motor loopt en dan dus niet stationair zal er altijd genoeg brandstof worden aangezogen lijkt me dus altijd iets onderdruk in de tank. Tenminste met een turbine ;) Met een normale verbrandings motor met terugkoppeling van de uitlaat heb je overdruk en dat zorgt wel voor problemen.

Back