Beyond the Tigermoth: Mini Extra 300 Depron (maiden vid !)

:P Ziet er goed uit zeg. vliegt ook mooi.
Het zwaartepunt zit wel redelijk goed.
Als je vliegtuig bij vol gas de neus omhoog steekt heeft de motor te weinig domp.
De motor moet iets schuin naar beneden staan +/- 1 graad.
Je zult zien dat het dan beter vliegt.

Veel succes met dit leuke project.
Blijf het volgen.

Arthur.

Complimenten voor je dochter, ik zie hier wel eens beroerdere filmpjes...
En lekkere muziek ook... Queens of the Stone Age geloof ik?
En ook nog eens een gaaf vliegtuig!
Nou, mijn volgende depronproject is al gekozen geloof ik.
Bart

@anierop: je hebt wellicht gelijk wat de domping betreft, die is indd wat weinig.
@bdoets: let wel het tweede deel heeft m'n speelkameraadje gefilmd en die heeft het vliegvirus nu ook flink te pakken, ik heb hem de supermoth geschonken... QOTSA indd
@dirk57: richtingsroer heb ik niet gebruikt, in feite zou je perfect zonder kunnen bouwen.

bedankt voor de leuke reacties allemaal, ik hoop kortelings de plannen te kunnen posten en wat meer foto's. Voor de romp moet ik de papieren mallen nog digitaal omzetten, dus dat kan nog ff duren.

Trouwens wat denken jullie van dit schema ?

extraschemanm4.jpg

XXL66 zei:
@bdoets: let wel het tweede deel heeft m'n speelkameraadje gefilmd
Je bedoelt het zwarte gedeelte? Dan heeft je dochter het beter gedaan...
XXL66 zei:
@dirk57: richtingsroer heb ik niet gebruikt, in feite zou je perfect zonder kunnen bouwen.
Wat, niet meskanten dan? :D

Bart

haha, tja dat zwart is omdat ik de geluidstrack vergeten te knippen ben. Die laatste crashlanding is helaas niet gefilmd.

Meskanten :lol: ik ben al blij als dat ding een beetje in de buurt kan houden en zonder brokken aan de grond kan zetten. Het was wel prachtig vliegweer gisteren, geen zuchtje wind.

Heeft er overigens iemand een idee hoe ik op dit toestel een landingsgestel (en van wat gemaakt) zou kunnen monteren ?

XXL66 zei:
Heeft er overigens iemand een idee hoe ik op dit toestel een landingsgestel (en van wat gemaakt) zou kunnen monteren ?
Nou, ik weet niet hoe de onderkant eruit ziet... maar bij mijn Moth had ik een framepje gebogen van dun staaldraad, 0,8 mm, losjes gebaseerd op wat er in de oorspronkelijke tekening stond; dit met draad gebonden en gelijmd aan twee latjes die in de breedte tussen de zijwanden pasten, ik geloof vóór en achter de vleugel. De as was een satéprikker (over van de vleugelstijlen).
Ik weet niet wat voor wielen je nu hebt, maar ik had zelf wielen gemaakt van depron, scheelt weer gewicht; 2 schijven van 6mm depron op elkaar, en rondschuren. Met een viltstift had ik ze zwart gemaakt, zag er best aardig uit. In het asgat had ik een klein stukje alu buis gelijmd, als lager op die satéprikker.
Toen de Moth tenslotte in de kliko ging was het landingsgestel nog helemaal intact...

Bart

Ziet er mooi uit man :lol:

kun je misschien even een specifieke beschrijving vd setup geven? Welke motor en batterij je gebruikt.
nou bart we kunnen hem samen gaan bouwen ik wil er ook wel 1tje :D

hallo, de setup is in wezen niet verschillend van de Tigermoth (men eerste toestel), alleen 1 servo meer.

1 x LiPo 7.4V 820MAH (10C) (LP087410)
3 x Micro Servo 5 gram TowerPro (SG-50)
1 x 12A FLY Brushless ESC (FLY12A)
2 x GWS 7x6 - 178x152mm - Kleur: Oranje (GWS-EP7060)
1 x 282215 Brushless Outrunner 1540KV (282215)

Ik gebruik een Jeti ontvanger (4 kanaals)

mattiejplane zei:
Ziet er mooi uit man :lol:

kun je misschien even een specifieke beschrijving vd setup geven? Welke motor en batterij je gebruikt.
nou bart we kunnen hem samen gaan bouwen ik wil er ook wel 1tje :D

dan doe ik ook wel mee heren :D :music:

nou, moet ik dezer dagen nog even gauw kijken of die autogyro het doet... kan daarna de setup in de Extra.
Ondertussen ook nog maar een DizzyBird aan het maken, die vind ik zo leuk (je weet, ik heb wat met vliegende vleugels)

Bart

Wonderbaarlijk zo goed als dat vliegt!

Een paar tips: Ik weet niet hoe stijf het vleugeltje nu is of dat je hem op buigsterkte heb getest, maar bij een volgende vleugel zou ik op het dikste punt een ligger er in bouwen (6mm depron met daartegen 1.5mm balsa geplakt, of een 3mm helemaal van balsa, wordt ie 10 gram zwaarder maar 100 keer zo sterk van. Ik ben bang als je nu volgas een looping trekt dat de vleugel denkt.. doe het zelf maar. (ik zag in die tigermoth filmpjes de vleugels ook soms vervaarlijk buigen!!)

Heel klein beetje v-stelling doet wonderen qua stabiliteit, en het staat mooier :-) (richtlijn.. zodanig dat de bovenkant van de vleugel precies horizontaal is.. is ook met bouwen makkelijk! (op zijn kop bouwen))

Voor wat betreft het landingsgestel, Op de ultimate had ik het op de manier zoals hieronder geschetst, ik denk dat het met deze inimini extra dit ook een mooie manier is.. demontabel landingsgestel, simpel te maken. Ik zou het niet van pianodraad maken, dan wordt het te zwaar. Wieltjes inderdaad gewoon zelf maken, helemaal van depron of depron als velg met als bandje daaromheen een stuk afgesneden isolatiebuis (wat je om verwarmingsbuizen doet om te isoleren) dat dempt de schokken wat beter dan alleen depron :-)

makkelijk%20landingsgestel.JPG

Ik blijf deze ook volgen, erg leuk en origineel, hou ik wel van.

Marco

Da's nog eens een tip van dat carbon buigen met een soldeerbout. Ga ik heel gauw eens proberen.....

Dirk

@Marco: wat de vleugel betreft: deze is zeker stevig genoeg, ik heb verschillende exemplaren gemaakt om tot dit resultaat te komen, die ribben (7 stuks) bepalen de sterkte, die gaat zeker niet doorbuigen. Dit toestel voelt vergeleken met de moth verbazingwekkend stevig aan. Ook deels door het feit dat de vleugel geklemd zit tussen 2 firewalls. Die vleugels zijn immers ook totaal niet te vergelijken met de moth. Bij de moth heb ik overigens altijd ook schuine struts geplaatst om handjeklap te voorkomen.

Dat van die V-stelling is indd een goed idee, ga ik onthouden.

Dat landingsgestel is zeer ! interessant, vooral het feit dat je het kan afnemen. Ik vrees echter dat het in m'n huidig model nog moeilijk te verwezenlijken is. Dit zou dan voor de vleugel moeten komen (terwijl normaal dit onder de vleugel zich bevindt). Dan moet m'n batterij een stukje verder naar voor, terwijl m'n zwaartepunt nu goed zat (ik dacht van niet, maar blijkbaar ligt het aan de domping). Die firewall tegen de vleugel wil ik behouden omdat die vleugel dan goed stevig zit. Misschien ga ik het proberen maar dan met een permanent landingsgestel (tegen de huidige firewall lijmen).

Nog bedankt voor de tips !

Nog een vraagje, ik heb tot op heden enkel met foam2foam lijm en UHU Por gewerkt. Met epoxy heb je 5min of 15min verwerktijd begrijp ik maar wanneer heeft epoxy dan zijn volle sterkte ? Breng je dat ook op 2 zijden aan of gewoon aanbrengen samenvoegen en laten drogen ?

btw: wat betekent CA eigenlijk ?

XXL66 zei:
Met epoxy heb je 5min of 15min verwerktijd begrijp ik maar wanneer heeft epoxy dan zijn volle sterkte ? Breng je dat ook op 2 zijden aan of gewoon aanbrengen samenvoegen en laten drogen ?
Nee; uit beide flesjes een gelijke hoeveelheid op een stukje papier of aluminiumfolie spuiten (niet te veel ivm verwerkingstijd); dit goed vermengen met een lucifer of zo, en dan gewoon op een van de te verlijmen delen opbrengen, delen samenvoegen, ev. klemmen. Epoxy is ook geschikt als twee delen niet helemaal goed op mekaar aansluiten, omdat het ook ietwat vult. Theoretisch heeft het volle sterkte pas de volgende dag geloof ik - maar zeker als je met depron werkt is dat niet interessant. Aan het restant van je lijm op het papiertje kan je voelen of het al hard is; als het hard is, is je verlijming belastbaar.
XXL66 zei:
btw: wat betekent CA eigenlijk ?
Cyaan acrylaat.

Bart

Ja, ziet er keurig uit die plannen.
Wat is eigenlijk de reden om de rompschotten iets te groot te maken en pas na montage in de romp aan de onderkant te trimmen, zoals ik uit de tekening opmaak? Is dat om te voorkomen dat ze te kort uitvallen?
Bart Doets

Back