Bezig met het bouwen van een Spitfire MK IX

Bedankt! :),

Er is nog een vraag die bij mij aan het borrelen is :P maar denk dat ik er zelf ook al antwoord op weet:

Moet je met het bedekken van de romp en vleugel, proberen met het balsa hout (wanneer mogelijk) direct een zo groot mogelijke oppervlakte te bedekken en de lastige vormen met smalle strookjes bedekken? Dit lijkt mij het meest logische of krijg je door middel van "smalle" strookjes naast elkaar een mooier effect?

Groeten,
Roel

Bedankt! :),

Er is nog een vraag die bij mij aan het borrelen is :P maar denk dat ik er zelf ook al antwoord op weet:

Moet je met het bedekken van de romp en vleugel, proberen met het balsa hout (wanneer mogelijk) direct een zo groot mogelijke oppervlakte te bedekken en de lastige vormen met smalle strookjes bedekken? Dit lijkt mij het meest logische of krijg je door middel van "smalle" strookjes naast elkaar een mooier effect?

Groeten,
Roel

Je moet je balsa in warm water leggen , eens hij goed nat is kan de die goed plooien rond je romp of vleugel, vastzetten met tape en laten drogen.
Eens gedroogd, kan je die dan gaan lijmen.
Je kan ook vele kleine stroken gaan doen, maar dat is dan veel meer afschuren, wordt dan ook fijner, geknoei met extra plamuur en zo verder.
Je moet zelf een beetje voelen wat kan en wat niet....

Hier mijn voorbeeld: [post69]

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is toch maar goed dat ik het heb gevraagd haha, Bedankt voor je tip. Ik heb je forum even overgekeken en ik zag een tip staan over een mal maken voor je vleugels. Aangezien ik met een hoek te maken heb lijkt mij dit ook handig om toe te passen.

full

Trouwens je hebt een mooie kist gebouwd!

Ik heb het idee van een mal afgekeken van een andere forum en daar ben ik vandaag mee bezig geweest. Ik heb het stuk tekening wat ik nodig had uitgeprint en op het stuk hout geplaatst.

full

Ik ga de onderdelen tegen blokjes hout aan klemmen.

full

De onderdelen staan ook mooi haaks, dus dit werkt ideaal.

full

Nog een stuk plastic over je tekening heen,, kan ook helpen.
Hoef je je tekening niet van je vleugel te plukken.

Ik gebruik zelf keukenfolie.

Hallo Ked,
Daar had ik nog niet over nagedacht dat het aan de tekening kan blijven plakken. ik ga de plekken waar dit kan gaan voor komen bedekken met plakband, dit heeft denk ik de zelfde werken als keukenfolie. bedankt voor tip.

Ik heb de mal afgemaakt.

full

Ben je op die manier wel zeker dat je de ribben mooi horizontaal hebt, en dat ze niet enkele graden verdraaien tov elkaar.....?

Waarom heb je eigenlijk je bouwplan op maat van je bouwplank gesneden?
Zo heb je toch geen overzicht van de gehele vleugel, zie zelfs dat er ribben langer zijn dan je plank breed is.
Dat is een moeilijke werkwijze dat je hebt gekozen met tevens verspilling van hout.

Johan.

Juweeltje:
full

A: Vleugelonderdeel
B: blokje hout

De onderdelen staan haaks op de ondergrond, dit heb ik nagemeten en de andere mogelijke verdraaiing vermijd ik door de lijnen op de tekening te volgen.

Johaver:
Ik kan stukjes bouwplan steeds opnieuw uit de printer halen op A4, wat ik daar uit haal zijn de afstanden tussen de onderdelen, meer heb ik hiervoor ook niet nodig. De blokjes hout houden de onderdelen vast, als een extra paar handen. Verder heb ik de complete tekening achter mij hangen.

full

Groeten,
Roel

dat je de spanten haaks zet door die blokken dat begrijp ik best, en dat je de lijnen gaat volgen zodat je geen verdraaiing krijgt kan ik best geloven, maar wanneer je alles gaat beplanken en er gewicht ga moeten opzetten, dan kan je toch niet meer zien of alles 'de lijnen' netjes blijven volgen….?

Wanneer ik de latjes ga aanbrengen en ga klemmen (of gewichten er op ga zetten) zijn de de lijnen nog zichtbaar. Ze kunnen ook niet meer verdraaiien of van hun positie af gaan omdat ik ze aan de voorkant en achter kant klem.

Groeten,
Roel

De toetsen zijn gelukkig weer achter de rug en kon ik weer verder met bouwen. Ik heb de latjes aangebracht en het resultaat is zoals ik het wou hebben.
full

full

Ik ben via de mail benaderd door Hansje, hij heeft onderdelen gekregen van een spitfire en vroeg zich af of deze overeenkomen met wat ik op de tekeningen heb staan. Het blijkt, na wat te hebben gecontroleerd, dat zijn onderdelen van de zelfde tekeningen komen. Maar door deze controle heb ik een "fout" ontdekt in de tekeningen, het gaat om onderdeel "W3" dit is een onderdeel van de vleugel. Deze "W3" komt drie keer voor in de tekeningen.

Twee keer op de tekeningen van de vleugel en hier heeft hij een lengte van 285,88mm.
full

full

En een keer op de tekeningen die bedoeld is om uit te knippen voor op het hout en hier heeft hij een lengte van 264,54mm.
full

Ik heb 2 stuks van dit onderdeel moeten maken en heb dit gemaakt met de tekeningen dat 264,54mm is. Dit staat mijn niet aan omdat bij alle andere onderdelen de bemating wel het zelfde is. Daarom maak ik ze opnieuw volgens de tekening met de lengte van 285,88mm.

Groeten,
Roel

............. Maar door deze controle heb ik een "fout" ontdekt in de tekeningen, het gaat om onderdeel "W3" dit is een onderdeel van de vleugel. Deze "W3" komt drie keer voor in de tekeningen.
.......... Dit staat mijn niet aan omdat bij alle andere onderdelen de bemating wel het zelfde is. Daarom maak ik ze opnieuw volgens de tekening met de lengte van 285,88mm.

Helaas denk ik dat je geen fout hebt ontdekt maar je maakt er waarschijnlijk zelf één.
Bekijk je tekening nog eens heel erg goed.
Ten eerste is de lengte van de ribben niet 285,88mm maar 258,88mm. Kijk maar eens goed op deze tekening. Daar staat het toch heel duidelijk.

full

Jij hebt hier waarschijnlijk een simpel type of schrijf foutje gemaakt. Kan iedereen overkomen. :oops:

Of er in die grote tekening 285,88mm staat, in de gele cirkel, betwijfel ik. Ik ben bijna er bijna zeker van dat er 264,54mm staat. :) Die twee ribben zijn namelijk iets langer dan de 4 ribben van het middendeel van de vleugel. Als ik zo op de tekening kijk zal dat heel goed 5,66mm kunnen zijn.
De vier ribben van het middendeel zijn dus 258,88mm lang. De twee eerste ribben van de vleugel hebben precies het zelfde profiel maar zijn 5,66mm langer en komen dan op 264,54mm uit.

als je dan tog nieuwe spanten gaat maken zet dan meteen de retrac junits op de juiste plaats
dees zitten te veel naar achter geplaatst in de vleugol

als je wilt kun je van me een set tekeningen krijgen
stuur me maar een pb met je email
je kunt ze gebruiken voor schaal referenties
je kunt er ook heel goed zien hoe je de rolroeren op de beste maniet kan maken
ik adviceer dit ook zo te doen want dat geefd het model een veel beter vliegbeeld

Helaas denk ik dat je geen fout hebt ontdekt maar je maakt er waarschijnlijk zelf één.
Bekijk je tekening nog eens heel erg goed.
Ten eerste is de lengte van de ribben niet 285,88mm maar 258,88mm. Kijk maar eens goed op deze tekening. Daar staat het toch heel duidelijk.

full

Jij hebt hier waarschijnlijk een simpel type of schrijf foutje gemaakt. Kan iedereen overkomen. :oops:

Of er in die grote tekening 285,88mm staat, in de gele cirkel, betwijfel ik. Ik ben bijna er bijna zeker van dat er 264,54mm staat. :) Die twee ribben zijn namelijk iets langer dan de 4 ribben van het middendeel van de vleugel. Als ik zo op de tekening kijk zal dat heel goed 5,66mm kunnen zijn.
De vier ribben van het middendeel zijn dus 258,88mm lang. De twee eerste ribben van de vleugel hebben precies het zelfde profiel maar zijn 5,66mm langer en komen dan op 264,54mm uit.

je hebt gelijk, ik heb een typ foutje gemaakt. het moet 258,88mm zijn, ook wat in "rood" omcirkeld is moet 258,88mm zijn. de vier ribben van het middendeel van de vleugel hebben overal op de tekening de zelfde maat en het komen ook overeen met wat ik heb uitgezaagd. het onderdeel W3 heeft in de tekening, waar ik de maat van heb omcirkeld, een lengte van 258,88mm (dus die middelste 4 zijn korter van 258,88 en dat klopt). maar de W3 die ik uitgezaagd heb heeft een lengte van 264,5 en dat is langer dan dat op de andere tekeningen staat (die van waar ik de maat heb omcirkeld).

als je dan tog nieuwe spanten gaat maken zet dan meteen de retrac junits op de juiste plaats
dees zitten te veel naar achter geplaatst in de vleugol

als je wilt kun je van me een set tekeningen krijgen
stuur me maar een pb met je email
je kunt ze gebruiken voor schaal referenties
je kunt er ook heel goed zien hoe je de rolroeren op de beste maniet kan maken
ik adviceer dit ook zo te doen want dat geefd het model een veel beter vliegbeeld

Super, ik zal jouw tekeningen bekijken en dit meenemen.

Bedankt

Back