Bezinksel in nitroblik

Ik wou daarnet nog eens een oude motor laten draaien met wat Tornado (25%, 1l) die ik gekregen heb op een wedstrijd in het afgelopen seizoen.
Dat blik heb ik ergens in Mei/juni opgedaan om m'n tankjes en fuel gun mee te spoelen. Sindsdien heeft het goed gesloten in de kast gestaan.
Nu wou ik een tankje vullen met die brandstof, maar toen ik de bus open deed zag ik een bezinksels.

Hoe komt dit er in en kan dit kwaad voor de motor? Het ligt echt op de bodem dus als ik zo diep niet ga kan ik wel brandstof uit het blik zuigen zonder die rommel er bij.

Heb je het blik goed geschud? Inweze moet je dat altijd even doen.

Vertrouw je het niet pak je een leeg vat/blik en doe je er een trechter op met een koffie filter en giet je het over.

Vertrouw je het niet pak je een leeg vat/blik en doe je er een trechter op met een koffie filter en giet je het over.

Ik denk dat ik het ga filteren dan. Het is ongeveer 1/4 van de bodem waar precies brokken op liggen. Ik heb dit nog gezien in een blik nitro dat al 7 jaar in de kast staat. Waarvan ik dacht dat het roest was dat in het blik zat.

Maar dit blik is een 6-8maand open dus ik vind het vreemd.

Als dit normaal is en met schudden weggaat, dan wil ik het wel proberen. Maar ik heb geen zin in verstopte filters of om in het ergste geval m'n motortje naar de knoppen te helpen.

Ik heb er eens mee geschud, maar het is toch geen bezinksel denk ik. Na het schudden bleef dat "spul" op de zelfde plaats op de bodem van het blik liggen.
Kan dat blik intern roesten of wat zou dat kunnen zijn?

Vandaag die Tornado (25%) dan toch maar opgereden. Tankje gevuld, motor afgesteld en die liep als kanon. Na m'n eerste tankje zag ik 127°C op m'n thermometer. Wat ik extreem veel vond. Met m'n Ninja (zelfde motor als die Fioroni) haalde ik meestal 115°C na een finale en dat was toen het buiten bloed heet was. Ik had wel het gevoel dat de motor vrij scherp stond, maar hij liep eigenlijk goed met een mooi zichtbaar pluimpje WOT.
Nuja, voor alle zekerheid de HSN wat rijker gezet en dan 2 tankjes liggen kloten met de LSN. Motor ging voor geen meter. Anyway, ondertussen was da restje tornado op. De andere branstof die ik bijhad was RB brandstof (25%).

Ondertussen ook een gebruikte OS P4, die nog goed was, in die motor gedraaid want ik wist niet echt welke plug in de motor zat toen ik hem kreeg. Motor gestart en dat ding liep verdomd rijk. Heb hem een halve slag of zelfs iets meer moet armer zetten vooraleer de motor goed liep. Na een tankje rijden had de motor normale temperatuur en goede power.

Alleen onderin rookte de motor veel en pruttelde hij net iets teveel naar m'n zin. Iets armer zetten onderin zorgde ervoor dat de motor in toeren ging oplopen nadat ik tot stilstand kwam. 1-2h uitdraaien en alles was terug normaal.

Deze motor heeft een korte LSN, terwijl m'n OS speed een zeer lange naald heeft. Wil dit dan ook zeggen dat die Fioroni veel sneller gaat afhangen van de HSN? (Heb een keer zoiets gelezen over de nieuwe VS oude OS Speed carbs) Hoe scherper ik die de hoofdspoeier zette, hoe meer power dat ik onderin ook kreeg. Terwijl dat 1-2 uurtjes armer of rijker zetten op de LSN niet zoveel uithaalde. Alleen op de idle merkte ik goed verschil.

Heeft er soms iemand een mooi stukje lectuur over korte vs lange low speed needles?

Laatst bewerkt:
Mhhh, ok. Ik vond namelijk dat motor in hogere toeren vrij scherp stond, maar als ik de HSN nog een tikkeltje scherper zetten, kreeg ik meer vermogen onderin, maar dan ging de motor wel redelijk janken op het rechte stuk.
Hoewel de motor harder liep met een bijna lege tank, was ie iedere keer wel heet dan (125°C). Tankte ik hem weer vol, ging ie weer even te rijk lopen naar m'n zin.

Zou het veel helpen om in deze situatie een exhaust koeler te plaatsen of gewoon een lege brandstof filter om hem wat constanter te krijgen?

ha die Stoomstrijkijzer ...
al terug goed actief bezig !
het is veel te lang he om de winterperiode door te komen zonder die nitro dampen :p

Dat de motor aan het eind van de tank armer gaat lopen is een eigenschap waar de ene motor meer gevoelig op is dan de ander, wat het precies is weet ik niet maar ik heb het vaker gezien. Een cooler/drukkamer lijkt het wel iets te verminderen maar neemt het zeker niet weg.

Dat de motor aan het eind van de tank armer gaat lopen is een eigenschap waar de ene motor meer gevoelig op is dan de ander, wat het precies is weet ik niet maar ik heb het vaker gezien. Een cooler/drukkamer lijkt het wel iets te verminderen maar neemt het zeker niet weg.

Thanks Roelof. Ik ga er de volgende keer mee testen. Ik zie dan wel wat het wordt.

Yo dit heb ik gister ook ff toegepast.:thumbsup:
Zach onder in me 2,5l blik ook wat rommel onderin zitten (1 schilfertje)haha.Tog maar ff filteren die zaak.:D

Ik zal me niet zo druk maken over de temperatuur van je motortje, zolang hij mooi loopt & zijn power behoud zal er weinig mis zijn. Je motortje 'verteld' het je wanneer hij te warm oid. wordt

Back