Bic switch Emcotec

Dit tabelletje kwam ik tegen, dit is gebaseerd op gegevens die door de servo-fabrikant verstrekt zijn:

Code:
	         SERVO TEST SHEET TORQUE OZ/IN = ARM X WT
----------------------------------------------------------------------------
MANUFACTURER         |                                             |
AND  RATING          |	      MA. CURRENT DRAIN AT % LOAD          |   MA.
---------------------------------------------------------------------------- 
             | TORK  | IDLE | 25 % | 50 % | 75 % | 100 % |         | AVERAGE 
  SERVO      | OZ/IN |  MA  | LOAD | LOAD | LOAD | LOAD  | STALLED |  LOAD
 ---------------------------------------------------------------------------
ACE 14G26A   |  45.0 | 7.5  |  25  |  54  |  94  |  215  |   665   |   97 
ACE 14G26AB  |  45.0 | 6.1  |  27  |  75  | 130  |  310  |   640   |  135 
AIRT. 94102  |  50.0 | 4.5  |  20  | 190  | 310  |  410  |   520   |  232 
FUTUBA 94510 | 110.0 | 8.5  |  55  | 290  | 385  |  500  |   720   |  307 
FUTUBA 94732 |  67.0 | 6.6  |  65  | 235  | 380  |  415  |   580   |  274 
FUTABA S114  | 167.0 | 9.3  |  75  | 330  | 530  |  740  |   910   |  419 
FUTABA S128  |  48.7 | 9.5  |  35  | 125  | 245  |  340  |   590   |  186 
FUABA S134   | 112.6 | 9.7  | 145  | 365  | 565  |  780  |   920   |  464 
FUTABA S134G | 173.8 | 20   |  85  | 390  | 505  |  630  |   910   |  402 
FUTABA S148  |  42.0 | 9.0  |  45  | 170  | 245  |  325  |   600   |  196 
FUTABA S9101 |  41.7 | 9.2  |  50  | 165  | 245  |  335  |   500   |  199 
FUTABA S-34  | 112.6 | 9.6  | 135  | 360  | 570  |  765  |   910   |  457 
WORLD S-16   | 180.0 | 7.5  |  95  | 340  | 520  |  620  |   860   |  394 
WORLD S-29   |  34.0 | 6.2  |  20  |  40  |  75  |  170  |   505   |   76

Hier zie je dat bv. een high-torque servo als de S114, ook 'stalled' nog geen 1A trekt.

Alexzzz zei:
hezik zei:
Ik zou het niet weten, want zo lang niemand het geprobeerd of gemeten heeft, kun je er geen zinnige uitspraken over doen.
Ik probeer je al het hele topic lang te vertellen dat die stromen wel degelijk zijn gemeten

Quoot eens waar je dat zegt, dan? Want dit is voor het eerst dat je het over een meting in de lucht hebt, hoor. Je probeert mij het hele topic al te vertellen dat jij denkt dat 10A weinig is gebaseerd op een meting op de grond. Metingen op andere fora of in de lucht, heb je het nog niet over gehad hoor.

Uit de Futaba FAQ:
I am wondering about the amp draw on my receiver. I am using eight S9351's, three S9352's and one S9252's, each in its separate channel. What effect will these have on my receiver and can it handle the load?
The receiver will not have a problem with the number or type of servos used.[..]

In een 'stalled' conditie, ja, iets wat in de lucht niet voorkomt, tenzij er echt iets mis is en je sowieso een probleem hebt.

Overigens; ik zie dat voor de regelaar waar Theo het over heeft, 10A de max is, de piekbelasting, dus niet de continue load. Continu zal dan lager zijn. Dat zou inderdaad weinig kunnen zijn, maar nogmaals, zonder daadwerkelijke metingen is daar niet zo iets over te zeggen..

hezik zei:
In een 'stalled' conditie, ja, iets wat in de lucht niet voorkomt, tenzij er echt iets mis is en je sowieso een probleem hebt.

Dan zal hij laten we zeggen 2A trekken in een grove manouvre? In een beetje 2.5m+ toestel kun je met gemak 8 van zulke servo's kwijt op de roeren, 8*2=16A :wink: Geloof mij maar (laat maar, doe je toch niet :lol: ) als ik zeg dat je dat niet door de printplaat in je ontvanger wilt hebben......

Grt.

A) je doet een aanname zonder enige vorm van onderbouwing ('dan zal hij 2A trekken')

B) Futaba geeft zelf in hun FAQ aan dat hun ontvanger dat trekt.

C) ook op Flying Giants vind je mensen, zelfs met 50% kisten, die in de praktijk vliegen met alle servo's gewoon op hun 149DP aangesloten.

Dus vooralsnog zie ik geen reden om jou specifiek te geloven.. er zijn gewoon mensen die dergelijk grote kisten vliegen met de servo's gewoon op de ontvanger aangesloten, zonder dat daar iets bij mis gaat. Futaba zegt zelf dat het kan.

Waarom zou je het niet door de printplaat in je ontvanger willen hebben, en wel door de powerbox printplaat? Die powerbox-printplaat is van krypton gemaakt?

Je hebt zo'n powerbox, zou je eens een foto kunnen maken van de koperbanen die aan de eigenlijke servostekkers zitten?

Beste Hezik,

ik vind dat je veel komentaar hebt en iedereen uitdaagt om te gaan testen.

Ik stel voor zelf 3000 euro te investeren in een grote kist en zelf te testen.

of geef mij 3000 euro en ik zal voor jou wel even testen tot hoever je kunt gaan.

ik geef liever 100 euro meer uit dan met een "misschien lukt het" de lucht in te gaan.

Dus misschien even zelf verder sparen en oefenen en dan zelf experimenteren ipv anderen uit te dagen dit te doen.

gegroet,

Peter

Je draait zaken om, 3w_flyer. Jij/jullie zijn diegenen die beweren dat iets MOET, ik niet. Ik weet het niet, maar vraag naar jullie redenatie. De redenatie is dan 'alles trekt teveel stroom', terwijl jullie dat uberhaupt niet gemeten hebben.

Dat hautaine 'ga even 3000 euro uitgeven' kun je rustig laten hoor. Dat jij 3000 euro aan een toestel uitgegeven hebt, wil helemaal niets zeggen over of je weet waar je over praat. Iemand die met een minimag vliegt, kan er in principe meer verstand van hebben (ik zeg niet dat dat zo is).

Je blijft met drogredenaties komen. Je beweert dat met zo'n DPSI switch vliegen 'misschien lukt het' is, terwijl je helemaal niet weet over wat voor stromen het gaat.

Ja natuurlijk, als het zo zou zijn dat het 'kiele kiele' is, heb je helemaal gelijk en kun je beter die 100 euro extra uitgeven. Je hebt echter nog geen spatje bewijs geleverd voor dit 'kiele kiele' zijn, anders dan 'ik denk...'. Nou, ik denk ook.

Ik daag jou niet uit iets te doen, ik daag je uit om je stellingen eens te onderbouwen. Onderbouwen is niet zeggen 'ik heb er zoveel geld aan uit gegeven, dus ik weet het'. Onderbouwen is ook niet 'mijn vliegtuig is groter dan de jouwe'. Onderbouwen kan zijn 'nou, ik heb het gemeten en kwam tot...'.

Overigens wil ik je er op wijzen dat Ed Heemskerk in dit topic reageerde met de mededeling dat hij een Jet vliegt met die BIC. Die is nog iets duurder dan de 3000 euro die jij noemt, dus moet hij volgens jouw redenatie wel gelijk hebben, toch?

waar moet je rekening mee houden met grote kisten met zware brandstof motoren :

1: zware motor met veel trillingen

2 : meestal meerdere servo's per roer, en dit niet alleen voor de kracht maar omdat de roere zo groot zijn dat ze torsen bij bebruik van een servo op 1 plaats.

3 : roeruitslagen zijn vaak kort en snel.

vergelijk met snelle jets : een jet motor trilt veel minder en de roeruitslagen zijn minimaal, kleine roeren.

ik verbruik op een vlucht van 10 minuten een 300 mah.

alle servo's in rust gaat er 0,8 amp door de ampere tang. bij volledige roeruitslagen (dus roeren heen en weer gaan) onbelast geeft de tang een max aan van 1,6 amp.

Ik herhaal, ik neem geen risico's met minder mateiraal.

power box evolution : 199 euro. voor mij meer dan de moeite om nergens van wakker te liggen.

Dat is jouw keuze en 100% jouw goed recht, uiteraard :)

1) zware motor met veel trillingen --> is geheel waar, daar veranderd een power box evulution alleen geen donder aan. Overigens trilt de motor op 'm 2x2 Derwisj ook lekker hoor ;)

2) meerdere servo's per roer --> geheel waar, zoals ik eerder al schreef, kan ik mij het aanschaffen van een powerbox-achtig iets goed voorstellen als men meerdere servo's op 1 kanaal wil en toch per servo wil kunnen trimmen

3) roeruitslagen kort en snel --> oftewel kortstondige piekbelastingen. De BIC waar dit topic om begon mag een piekbelasting hebben van 20 A.

Alle servo's in rust: 0,8 A. Dat is dus geen probleem voor deze BIC. Bij volledige roeruitslagen, onbelast, 1.6A. Wederom dus geen probleem voor deze BIC.

Goed, dat is wel onbelast en belast kom je maar op 1 manier achter; meten met een datalogger (bv. Eagletree) tijdens het vliegen.

Echter, bedenk je dat die BIC tot 20A korststondig mag hebben!

Nogmaals, het is 100% je recht en eigen keuze om voor 199 euro een power box evulution aan te schaffen. Ik zeg niet dat dat een verkeerde keuze is, of dat die keuze kwaad kan.

Wat ik wel zeg, is dat je mij er nog niet van overtuigd hebt dat de BIC waar dit topic om begon, niet kan of 'kiele kiele' is. Terwijl je wel op harde toon stelt dat het niet kan en onverstandig is.

Als ik kijk naar jouw eigen resultaten.. 10 minuten 300 mAh. Bij rust 0,8A. Dat houdt dus in dat hij op rustniveau voor 10 minuten 0,13A verbruikt., oftwel zo'n 130mAh. Het vliegen zelf, de servobewegingen, enzovoort, heeft dan dus zo'n 170mAh verbruikt, voor 10 minuten.

Het lijkt mij erg sterk dat, gezien deze waardes, je vaak over de 20A heen zult gaan, laat staan er bij in de buurt zult komen. Dat kan bijna niet.

Alexzzz zei:
hezik zei:
Ik zou het niet weten, want zo lang niemand het geprobeerd of gemeten heeft, kun je er geen zinnige uitspraken over doen.

Ik probeer je al het hele topic lang te vertellen dat die stromen wel degelijk zijn gemeten, op Amerikaanse forums ook tijdens de vlucht met zo'n apparaatje dat meegaat in de vlucht. Het probleem is alleen altijd dat op het moment dat ik zo'n topic nodig heb om hier m'n punt te maken (eigenlijk alleen tegenover jou, want de rest weet dat het zo is), ik hem niet meer terug kan vinden (ik klik nog wel eens ergens op, en dan nog eens ergens op, en achteraf terugvinden is een ramp :? )

Grt.

hohoho, niet alleen tegenover Hezik, maar ook tegenover mij en de gehele modelbouwwereld. Ik geloof er ook niet zo in zonder tastbaar bewijs. Alles wat ik tot nu toe gevlogen heb kwam ruim eronder en ja daar zaten ook grote bakken tussen van 2,5 meter spanwijdte.

3w_flyer zei:
Beste Hezik,

ik vind dat je veel komentaar hebt en iedereen uitdaagt om te gaan testen.

Ik stel voor zelf 3000 euro te investeren in een grote kist en zelf te testen.

of geef mij 3000 euro en ik zal voor jou wel even testen tot hoever je kunt gaan.

ik geef liever 100 euro meer uit dan met een "misschien lukt het" de lucht in te gaan.

Dus misschien even zelf verder sparen en oefenen en dan zelf experimenteren ipv anderen uit te dagen dit te doen.

gegroet,

Peter

hezik zei:
Je draait zaken om, 3w_flyer. Jij/jullie zijn diegenen die beweren dat iets MOET, ik niet. Ik weet het niet, maar vraag naar jullie redenatie. De redenatie is dan 'alles trekt teveel stroom', terwijl jullie dat uberhaupt niet gemeten hebben.

Dat hautaine 'ga even 3000 euro uitgeven' kun je rustig laten hoor. Dat jij 3000 euro aan een toestel uitgegeven hebt, wil helemaal niets zeggen over of je weet waar je over praat. Iemand die met een minimag vliegt, kan er in principe meer verstand van hebben (ik zeg niet dat dat zo is).

Je blijft met drogredenaties komen. Je beweert dat met zo'n DPSI switch vliegen 'misschien lukt het' is, terwijl je helemaal niet weet over wat voor stromen het gaat.

Ja natuurlijk, als het zo zou zijn dat het 'kiele kiele' is, heb je helemaal gelijk en kun je beter die 100 euro extra uitgeven. Je hebt echter nog geen spatje bewijs geleverd voor dit 'kiele kiele' zijn, anders dan 'ik denk...'. Nou, ik denk ook.

Ik daag jou niet uit iets te doen, ik daag je uit om je stellingen eens te onderbouwen. Onderbouwen is niet zeggen 'ik heb er zoveel geld aan uit gegeven, dus ik weet het'. Onderbouwen is ook niet 'mijn vliegtuig is groter dan de jouwe'. Onderbouwen kan zijn 'nou, ik heb het gemeten en kwam tot...'.

Overigens wil ik je er op wijzen dat Ed Heemskerk in dit topic reageerde met de mededeling dat hij een Jet vliegt met die BIC. Die is nog iets duurder dan de 3000 euro die jij noemt, dus moet hij volgens jouw redenatie wel gelijk hebben, toch?

Ook hier sluit ik mij bij Hezik aan.

Peter als jij meent dat je door 3000 euro uit te geven gelijk ook de kennis hebt zonder te testen dan ben je verkeerd bezig. Je lijkt in mijn ogen zo dan ook iemand die arrogant neerkijkt op mensen die met kleine parkflyers op shows komen en die dan ook niet gunnen om te vliegen. Let wel lijkt........

Als je gewoon zegt ik neem het zeker voor het onzekere dan kan ik je wel weer gelijk geven.

Neem nooit iets aan van mensen zonder dat ze met duidelijke testresultaten over de brug komen. Een servo kan best wel eens veel stroom trekken. De meeste normale grote ontvangers kunnen deze stroom makkelijk verwerken. Ook de accu's kunnen dit makkelijk aan, maar of jou gemoedsrust dat nog aankan is maar afwachten, daarom verkopen die dpsi en noem maar op dingen zo goed. Men werkt veelal op de gemoedsrust van de modelvliegers. Als jij je zaakjes op orde hebt dan is er normaal niet veel aan de hand.

Theo,

ik ben NIET arrogant, integendeel. Ik wil iedereen verder helpen in de hobby anders zou ik me hier niet zo veel bezighouden met MIJN standpunt weer te geven en te proberen te verdedigen. Ik snap niet waar je de link legt tussen mijn ervaring in dit topic en neerkijken op parkflyers op shows. Dit is niet zo en doet helemaal niet terzake.

Ik ben helemaal niet technisch geschoold en ook geen kennis over electronica.

Alles wat ik weet heb ik zelf ervaren of met schade en schande ondervonden.

Ik heb echter wel een hekel aan mensen die een ervaren persoon om raad komt vragen, die krijgt en daarna alles gaat afbreken. Vraag dan aub niets en doe dan wat je zelf als beste lijkt.

Om nu even terug on topic te komen, en de beperkingen van die bic schakelaar te bespreken.

Hezic is niet echt mee wat betreft 2 servo's op hetzelfde kanaal, het is hierin echt niet de bedoeling beide servo's apart te trimmen. Maar echt wel op ze beide 100 % samen te laten lopen en ook zo te trimmen. Door in je zender een 100 % mix in te stellen ben je er echt niet.

Het is echt niet de eerste keer dat een servo blokkeert en dan lopen de stromen nog hoger op. Dan heb je echt problemen met een lichte schakeling. Ook hiervoor is een "duurder" systeem aan te raden.

Persoonlijk heb ik geen ervaring met de BIC schakeling van Emcotec. Power Box heeft een soortgelijk systeem en heb dit al in werking gezien. Interessant vond ik tot ik afgelopen weekend in tisselt te horen kreeg dat er al een aantal stuk gegaan zijn in de lucht. Of dit aan het materiaal ligt of een teveel aan stroom trekken weet ik niet.

Dus mijn conclusie : ben je niet overtuigd dat een duurder - sterker systeem dan een emcotec BIC belangrijk is IN EEN F3A-X kist (want hier gaat het om) doe dan gerust.
Volg je mijn raad en speel je op safe, ga dan voor wat extra.

Eenzelfde redenering heb ik en mijn kameraad gehad bij de uitrusting van onze 3m40 Wilga 2000. Elk roer 1 servo, ook de flaps. Menigeen kan getuigen dat na het slepen van een zwever met volle flaps naar beneden komen enorme krachten zet op de flapservo. Ook hierin geen risico nemen en de wilga uitgerust met Power Box evolution set.

Tot zover mijn redenering.

Ben je niet eens, val mij aub niet meer aan want ik blijf bij mijn standpunt.

3w_flyer zei:
Theo,

ik ben NIET arrogant, integendeel. Ik wil iedereen verder helpen in de hobby anders zou ik me hier niet zo veel bezighouden met MIJN standpunt weer te geven en te proberen te verdedigen. Ik snap niet waar je de link legt tussen mijn ervaring in dit topic en neerkijken op parkflyers op shows. Dit is niet zo en doet helemaal niet terzake.

vandaar ook in bold de extra tekst dik gedrukt. Ik ken jou niet persoonlijk vandaar dat ik uitga van mijn ervaringen op dat gebied van de laatste jaren. ik ben al vele jaren actief in deze hobby en de laatste jaren vanwege omstandigheden met kleine en goedkope modellen aan het vliegen om te laten zien dat je met heel weinig geld ook nog kan blijven doorgaan met de hobby. Mijn ervaringen op shows is dat men neerkijkt op mijn "eenvoudige en goedkope" modellen en mij soms regelmatig aan de kant probeert te schuiven omdat men denkt dat mijn modellen niet meetellen. het moet immers steeds groter en "gladder" zijn. Toevallig ben jij daar nu eens het slachtoffer van.

3w_flyer zei:
Ik ben helemaal niet technisch geschoold en ook geen kennis over electronica.
dan hebben we toch nog iets gemeen.

3w_flyer zei:
Alles wat ik weet heb ik zelf ervaren of met schade en schande ondervonden.

Datzelfde geld ook voor mij. Ik heb zelfs nu achteraf gezien enkele leermeesters gehad die op een verkeerde manier bezig waren waardoor ik nu nog steeds soms mijn beperkingen heb. ( zo is een linkerbocht voor mij makkelijker dan een rechterbocht welke ik overigens nooit geleerd heb) Ik probeer dit bij mijn leerlingen te voorkomen en zorg ervoor dat ik ondanks die beperking hun toch op een goede en verantwoorde manier leer te vliegen.

3w_flyer zei:
Ik heb echter wel een hekel aan mensen die een ervaren persoon om raad komt vragen, die krijgt en daarna alles gaat afbreken. Vraag dan aub niets en doe dan wat je zelf als beste lijkt.
Dat moet ons "ervaren" mensen dus eigenlijk scherp houden.

3w_flyer zei:
Om nu even terug on topic te komen, en de beperkingen van die bic schakelaar te bespreken.

Hezic is niet echt mee wat betreft 2 servo's op hetzelfde kanaal, het is hierin echt niet de bedoeling beide servo's apart te trimmen. Maar echt wel op ze beide 100 % samen te laten lopen en ook zo te trimmen. Door in je zender een 100 % mix in te stellen ben je er echt niet.

Het is echt niet de eerste keer dat een servo blokkeert en dan lopen de stromen nog hoger op. Dan heb je echt problemen met een lichte schakeling. Ook hiervoor is een "duurder" systeem aan te raden.

Persoonlijk heb ik geen ervaring met de BIC schakeling van Emcotec. Power Box heeft een soortgelijk systeem en heb dit al in werking gezien. Interessant vond ik tot ik afgelopen weekend in tisselt te horen kreeg dat er al een aantal stuk gegaan zijn in de lucht. Of dit aan het materiaal ligt of een teveel aan stroom trekken weet ik niet.

Dus mijn conclusie : ben je niet overtuigd dat een duurder - sterker systeem dan een emcotec BIC belangrijk is IN EEN F3A-X kist (want hier gaat het om) doe dan gerust.
Volg je mijn raad en speel je op safe, ga dan voor wat extra.

Eenzelfde redenering heb ik en mijn kameraad gehad bij de uitrusting van onze 3m40 Wilga 2000. Elk roer 1 servo, ook de flaps. Menigeen kan getuigen dat na het slepen van een zwever met volle flaps naar beneden komen enorme krachten zet op de flapservo. Ook hierin geen risico nemen en de wilga uitgerust met Power Box evolution set.

Tot zover mijn redenering.

Ben je niet eens, val mij aub niet meer aan want ik blijf bij mijn standpunt.

Jij hebt je standpunt duidelijk gemaakt net zoals Hezik en ikke. Alle standpunten worden gerespecteerd, maar respecteer ons dan ook dat we soms net zoals de beginners duidelijke meetresultaten uit de "praktijk" willen zien en geen genoegen nemen met zomaar wat uitspraken.

mensen waar zijn wij mee bezig. iedereen moet voor zich weten wat hij of zij doet. maar onderschat de krachten en de waarden niet. het ligt er aan wat voor servo's je gebruikt natuurlijk maar een beetje servo trekt zoals alex zegt 3.5 A. een digitale servo corrigeert tijdens de gehele vlucht. dit is geen gemiddelde stroom van 3.5 A maar het je schrikt van de resultaten. ik vlieg behoorlijk extreem 3d en vraag veel van de servo's. mijn vluchten duren standaard iets meer dan 4 minuten. ik trek in die 4 minuten tussen de 480 en de 510 mah weg per accu en dat verdeeld over 2 accu's. ga dit eens uitrekenen!!! je komt uit op een gemiddelde amperage van 15A. dit is schrikbarend hoog. maar zoals ik al zei. ik vlieg met 8 x 24 kg servo's en behoorlijk aggressief.

vriendelijke groet.
john van gastel.

Ja hoor, liefst 15 Ampere! Ik kan het nog sterker vertellen: wat dacht je van een kanariepietje van 5 kilo :roll: !

Kijk, ik vind het volkomen terecht, dat men uit veiligheidsoverwegingen een Emcotec of een ander systeem in bigscale modellen inbouwt, maar men moet dit natuurlijk niet gaan onderbouwen met stroomopnames, die niet mogelijk zijn.

Laten we eerst uitgaan van standaardservo's. Deze kunnen geblokkeerd 0,5 Ampere opnemen. Dat duurt dan 10 sec. en dan is het motortje overleden. Zo'n servo trekt onder normale belasting 200 à 300 milliAmps, maar dat doet-ie natuurlijk maar een klein deel van de tijd. De rest van de tijd staat-ie stil of is met kleine correcties bezig, die beduidend minder stroom vergen. Je kunt dit verder vertalen naar grotere en ook digitale servo's.
De grootste servo, die ik meer dan regelmatig zie is de Rhino 4 van Multiplex. Dit is namelijk de stuurservo voor 1 : 5 auto's. Ik ken de specificaties niet uit het hoofd en ik weet ook niet precies hoe groot de belastingen hier zijn, maar reken er op dat dit gigantisch is als die vehikels off-road rijden. Dat zul je in welk modelvliegtuig en met welke vliegstijl dan ook nooit benaderen. Wat ik wel weet, dat is dat als de stroomopname zo'n beetje continu 2 à 3 Ampere bedraagt zo'n servo in een rookwolkje eindigt.

Dank voor alle info en discussies over dit onderwerp . Inmiddels heb ik een Emcotec DPSI RV mini besteld .
Weegt 105 gram ongeveer 10 gram meer dan de bic switch . kan via 5 kanalen 8 servo s aansluiten met 2 accu pakketten .
De gasservo gaat gewoon via de ontvanger .
Dit is voor mijn project voldoende .

Feiten zijn heilig maar de mening erover is vrij

Besluit: Het is te vliegen zonder systeem zoals dspi, maar wil je het veilig spelen voor jezelf, je portefeuille en de mensen in de omgeving... ga je beter voor een goed systeem :-)

Theo Coenen zei:
Je lijkt in mijn ogen zo dan ook iemand die arrogant neerkijkt op mensen die met kleine parkflyers op shows komen en die dan ook niet gunnen om te vliegen. Let wel lijkt........

Theo, je moet je niet altijd zo kwetsbaar proberen op te stellen, jouw (financiele) frustraties doen er in het geheel niet toen in dit topic en niemand heeft ook maar iets gezegd of geinsinueerd over de vraag of jouw kleine/goedkope modellen er al dan niet toe doen. Ik begrijp werkelijk niet dat je je zo aangesproken voelt aangezien er totaal niets over is gezegd :?: misschien zijn er praatgroepjes voor

Grt.

JVDO zei:
Besluit: Het is te vliegen zonder systeem zoals dspi, maar wil je het veilig spelen voor jezelf, je portefeuille en de mensen in de omgeving... ga je beter voor een goed systeem :-)

Dat is dus NIET de conclusie van dit draadje. De conclusie van dit draadje is: een dspi is zeker niet nodig om veilig te vliegen, zowel voor jezelf als je portefeuille, maar als je het leuk vind, moet je er zeker een aanschaffen.

Back