Biereco verherbouwt: Wouter Goedkoop, Brutus Style

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door brutus, 7 jan 2024.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.983
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou.... ZO gek zal het niet worden... Klinkt ook niet, een Woutertje met een gillende gasturbine...

    Maar:
    20240107_022530[1].jpg
    Dit is Woutertje, en Woutertje is dus nu van mij.

    20240107_022541[1].jpg
    En dit is Woutertje zijn schroefje... :p

    En alsof het zo had moeten zijn...
    20240107_022607[1].jpg
    De as is nagenoeg exact op lengte om de machine precies recht onder de accomodatie (de grootste opening) te kunnen plaatsen.
    De as is in lengte aan te passen uiteraard, en ik denk dat ik dat ook nog wel doe.

    De schroef werkt volgens bijna hetzelde principe als de Marx unit, met dien verstande dat de hele as heen en weer schuift, MAAR, de schroef beweegt niet naar voor of naar achteren.
    De as en schroefnaaf moeten volgens de beschrijving volledig vol gezet worden met vet. Ik ben benieuwd hoe dat uitpakt qua vlekken op het water.
    Op zich wel prachtig mooi uitgevoerd, de schroefnaaf is voorzien van een dop aan de achterkant, die verwijderd kan worden, en dan past een bijgeleverde vetnippel in het vrijgekomen gat.
    Ik zal dus een vetspuit moeten kopen. Er is ook een nippel bijgeleverd voor de koker. Ik zie helaas GEEN afdichtingen, al kan de naaf niet open dus wellicht zit dáár wel een afdichting.
    De as loopt, zoals Roel van Essen ook al zei, in kogellagers.
    Erg mooi gemaakt, maar wel behoorlijk "jaren '80 technologie" qua fabricage, er moet her en der wat met een sleutelvijltje de randjes nagelopen worden.
    Toen ik het allereerste blad monteerde liep gelijk de boel vast, en dat bleek een echt héél miniem, nauwelijks met het oog zichtbaar butsje in de bladvoet te zijn. Dat weggevijld en toen bewoog alles weer.

    De bladen zitten met elk twee RVS M2 schroefjes vast. Helaas bleek de set zo oud dat de plasticzakjes wat gaatjes opgelopen hadden, en minimaal twee schroefjes en een of twee pinnen van de verstelbeweging ontbraken. Niks onoverkomelijks.
    Wat op zich heel mooi is, is dat er een mega-degelijke bol&pen koppeling is meegeleverd.
    Wat ik ERG jammer vind, is dat de verstelbeweging zijn krachten op de as overbrengt middels twee dikke stelringen, en dat is dus een aan slijtage onderhevig punt.
    Daar gaan twee mini druklagertjes tussen komen. Dat kost iets ruimte, dus dan komt de hevel een klein beetje scheef te staan, maar dat is dan jammer.

    Het verstelbereik is goed, op het oog lastig te schatten, maar ruim voorbij de 1:1 in vooruit, en achteruit is het eigenlijk te gek (maar dat komt omdat de naaf symetrisch, want voor beide draairichtingen bedoeld is, en de bladen niet). Waar ik dan ook wel weer blij mee ben, is dat de schroef van achteren gezien linksomdraaiend (dus "normaal" is, en als het goed is komt dat overeen met de motor die ik op het oog heb. Die motor hou ik nog even onder de pet (Hans weet het al, Hans, niet verklappen he?).
     
  2. hans materman

    hans materman

    Lid geworden:
    12 sep 2005
    Berichten:
    684
    Locatie:
    utrecht
    Mijn naam is Haas ik weet van niks , ik moest er enkel even van weten .
     
    MicropropSport en Peter Houweling vinden dit leuk.
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.238
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Kweenie… maar ik’vind’tet een erg mooi gemaakt proppie.

    Welke ik oooooit had willen aanschaffen voor een grotere 3 schroefs praam…
    Twee dan op de twee meest buitenste motoren. Want zo zat dat origineel ook…
    Leek gister bedacht, maar nu al weer 10 jaar bij een knip met de duim verder… duhhhhhhh…

    http://www.microcosm-engine.com/controllable-pitch-propeller-c-21.html
     
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.983
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het is echt supermooi gemaakt.

    Eeuwig zonde dat blijkbaar niemand dit kocht, want dit is écht een stukje vakmanschap waar de Nederlandse modelbouw industrie trots op kon zijn...

    Het had verdorie een beschermde status moeten krijgen als modelbouwcultureel-industrieel erfgoed! Lijst van wereldwonderen!:mad:

    Maar ik zou ik niet zijn als ik niet uit blinde nieuwsgierigheid weer even stom stond te flateren...

    Benieuwd naar wat die schroef doet, effen snel de dweil-emmer (die is langwerpig) gevuld met water en de schroefas in de boormachine (op standje langzaam, want ik ben natuurlijk niet onnozel... Oh, nee, oeps, hij stond toch op snel... :eek:) en voorzichtig wat pitch geven...
    Nou... OEF! Die emmer was sneller leeg dan ik met mijn ogen kon knipperen
    Emmer schoof weg, water over het aanrecht en vloer....

    Hmmm.... linksom of rechtsom gaat dit dingetje straks als slepert absoluut wat in de melk te brokkelen hebben....
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2024
    ruudxd, Gerrit-Jan en MicropropSport vinden dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.983
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die hóóp ik gevonden te hebben, de vraag is alleen of ik hem ook zo langzaam krijg

    Ik weet niet wat je bedoelt met "kort proppie"?
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    De boot lijkt op de foto's korter dan in het echt bedoelde ik. Maar kan worden veroorzaakt door de positie van de camera. En ik vergiste me in de lengte/breedte verhouding. Is geen 6:1, maar 4:1. Kon vroeger beter hoofdrekenen. :( Gr. Klaas.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.983
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Haha, dat dacht ik aanvankelijk ook.... Maar hij is toch echt 110 cm (wel inclusief boek en hek fender, over de loodlijnen zal het wat minder zijn denk ik. En hij is ook 32 cm breed, over de berghouten gemeten.
    Volgens die pagina die jij linkte waren ze net iets korter dan 1:4

    Maar ik dacht dat je met "proppie" de schroef bedoelde :D :D :D

    Er gaat wel best wel wat werk in zitten om dit werkend te krijgen. Helaas ben ik er al achter dat de ankerlier nooit gewerkt heeft en ook nooit heeft kunnen werken, al was dat wel de bedoeling (er zitten kettingbakken onder de kettingkokers).

    De Beting zit een tikkeltje los en zal vermoedelijk erg lastig goed vast te zetten zijn, moet ik nog naar kijken, en de schroefas gaat ook nog een dingetje worden om die er uit te krijgen.

    Maar... Ik moet daar een apart draadje over beginnen...

    Aan allen, sorry, ik heb onbedoeld dit draadje gekaapt. Ik zal even een nieuw draadje maken in "bouwverslagen", en een moderator vragen dit gedoe te verplaatsen.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.983
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De titel zegt het al...
     
    Peter Houweling, Jaap Smith, Bert V en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Succes!
     
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik ga het volgen!
     
  11. Maarten Kylstra

    Maarten Kylstra

    Lid geworden:
    19 okt 2021
    Berichten:
    314
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    IMG_0263.jpeg
    Brutus style

    groet,
    Maarten
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.983
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup, zo ongeveer alleen dan met minder haar en minder spieren. Maar vermodelijk ga ik in ieder geval wel een aantal keer zo'n bakkus trekken ja... :D :D :D

    En dan gelijk maar de eerste ECHTE klus, waarbij ik ook al gelijk zo'n smoel trok:

    De schroefas tunnel moest er uit, en na mij een half uurtje de kop gebroken te hebben over hoe ik dat zou kunnen doen, vond ik mijn Portasol setje, waarin een echt HEEL erg klein miniatuur branderkopje zat.
    Klein genoeg om de hele brander IN de tunnel te steken.
    Dat kostte nog geen 5 minuten en toen lag de as los in de romp.
    Uiteindelijk leek het er sterk op dat die tunnel een zelfgemaakt ding was van wat koperbuis en fitwerk, want hij kon zowel niet naar voren en ook niet naar achteren er uit, dus ik heb hem een stukje naar achteren gewerkt, doorgekapt met de dremel en het restant naar voren er uit getikt met een doorslag.
    Op zich geen heel slecht gemaakte schroefas overigens, want aan de binnenkant een heuse nastelbare schroefaspakking met pakkingdrukker. Dat heb ik in een model nog niet vaak gezien.

    Sowieso een heel vreemd gebouwde boot, sommige dingen NOG lomper en ruwer aangebracht dan ik dat soms kan (en dan moet je van goeden huize komen), en sommige dingen verrassend doordacht en leuk ge-engineered zoals die schroefas.

    Daarna was het een kwestie van het staartstuk van de tunnel uitboren naar 12 mm om ruimte te bieden aan de eindflens van de Raboesch schroefas.
    20240107_230526[1].jpg
    Neutraal
    20240107_230537[1].jpg
    Vooruit
    20240107_230548[1].jpg
    Achteruit.

    De hak nog een klein eindje uit gehaald om de bladen te laten passeren. Die hak gaat uiteraard aan de onderkant nog een versterking krijgen, om de verloren sterkte weer terug te winnen, anders wordt het wat kwetsbaar, denk ik.


    En dan kan binnenkort de as in de romp gemonteerd worden, waarmee de romp weer waterdicht is
    Ik ga de as heel kort houden, met een tussenas net als bij Pokkebootje II. Dat voorkomt allerlei kritische situaties met uitlijnen, en geeft me veel meer vrijheid in wáár de motor precies komt te staan.

    Volgende probleem is de roerservo, die is zodanig ingebouwd dat ik nog niet weet hoe ik die er uit ga krijgen... Het lijkt wel of de servo gemonteerd is vóórdat het dek ingelijmd is. Daar moest ik me nog maar eens goed de kop over breken...
     
    MicropropSport en Jan Walpot vinden dit leuk.
  13. hans materman

    hans materman

    Lid geworden:
    12 sep 2005
    Berichten:
    684
    Locatie:
    utrecht
    Succes en ik ga dit volgen .
     
  14. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.444
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Dat probleem met de roerservo heb ik bij mijn Geopotes 14 zelf ook eens gehad.
    Ook zelf gecreëerd, trouwens.
    Tijdens de bouw kon hij alleen maar op díe plek, onder waar later het achterdek zou komen, en 'ach wat is de kans dat die ooit vervangen moet worden?' was de gedachte.
    Die kans was klein, maar niet nul, zo bleek een jaartje of 20 later.

    [​IMG]
    https://imgur.com/a/1XdOUjR

    Uiteindelijk gewoon het dek er netjes uitgezaagd met een bladzaagje in de Dremel, servo vervangen en het dek er met overvloedig lijm er weer ingelijmd.
    De naad die de lijm veroorzaakte heb ik meniekleurig geschilderd en er een figuurtje bij geplaatst die aan het schilderen is.

    Voila.
    Weer een scenery erbij.:koud:
    Embrace the f*ck up, zeggen ze dan.
     
    Laatst bewerkt: 8 jan 2024
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.983
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat vind ik wel een extreem creatieve oplossing! Petje af...
     
    Bootjebouwer 2 vindt dit leuk.
  16. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.444
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    En wellicht een idee?
    Kan wel op een sleepbootje.
    Maar dat moet je maar net mooi vinden.
    Dat wel.
     
    brutus vindt dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.983
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ben op zich niet zo van de scenery, dus een mannetje er bij met een pot verf zal niet gauw gebeuren. Maar een in de grondverf gezette las is me vrij bekend, ik heb de afgelopen 16 jaar op meerdere schepen gevaren waar een gat uitbranden om een beunkoeler o.i.d. naar buiten te pikollen vrij normaal was. Dus op zich helemaal niet zo raar...
    Maar eerst maar eens kijken of die servo het nog doet... Is nu wat lastig want er zit nog een oude Robbe stekker aan.
     
    Bootjebouwer 2 vindt dit leuk.
  18. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.444
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Oh ja, die hadden vroeger een apart stekkertje.
    Daar zijn wel verloopjes voor, weet ik.

    In de bagger is het dek eruit snijden normal practice.
    Het is vaak de eenvoudigste weg en het is verbazend hoe snel het voor mekaar is.
    Wel even goed kijken of er geen (electrische) leidingen onder het dek lopen waar je de brander erin zet.:D
     
    Laatst bewerkt: 8 jan 2024
    Jinny en brutus vinden dit leuk.
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
  20. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik ben gestopt met het inkorten van servo draden door solderen.
    Sinds enkele jaren gebruik ik een krimptang om de terminals voor de JST en servo connectors te krimpen.
    Geen overbodige lange snoeren en verloop snoeren.
    Groet. Henk.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina