Big Brother elektro zwever

• Topicstarter Topicstarter HansvanNetten
  • Startdatum Startdatum
H

HansvanNetten

Guest
Enige tijd geleden heb ik een tekening van de Big Brother elektro zwever gedownload. Ik was op zoek naar een zweefvliegtuig om zelf te bouwen en hou wel van apparte modellen, zodoende hier op uitgekomen:

RC and CL Model Plans

Ik heb echter nergens iets van recenties gevonden van mensen die ooit dit ding gebouwd en/of mee gevolgen hebben. Misschien is er iemand die hier iets van weet?

Ik ben trouwens vorige week gestart met de bouw van het eerste vleugeldeel. Als jullie het leuk vinden wil ik wel proberen een bouwverslag bij te houden, al ga ik er wel vanuit dat het een redelijk langdurig project gaat worden.

Groeten, Hans

Hans, allereerst welkom op dit forum.
Wat een geinig model! Je ziet niet vaak zwevers met een dubbele staartboom en duwprop. Als je een bouwverslag plaatst zullen er zeker veel mensen zijn die met plezier meelezen (ik ken er in ieder geval één ;)).

hi hans,

Welkom op mbf.
Ik heb de big brother gebouwd en gevlogen. Het is een leuk model om te bouwen en een aparte verschijning op het veld. Zoals Fotor al zegt zijn er weinig modellen met dubbele staartboom en een duwprop.
Het model vliegt redelijk, het sturen met alleen rolroeren is traag. Het model ijlt na op jouw stuurcommando. Ik heb altijd nog met de gedachte gespeeld om het model van richtingroeren te voorzien, dit zal de stuurbaarheid zeker vergroten. Het tweede punt is de duwprop. Als je hiervoor een klappropellor gebruikt zul je een aanslag moeten maken zodanig dat de prop niet te ver naar binnen klapt. Bij het aanzetten van de motor kan het gebeuren dat je prop niet meer uitklapt. Door de onbalans die ontstaat als gevolg van het draaien met een ingeklapte propblad en een uitgeklaptpropblad is dat je motor het motorschot losscheurt. Dit laatste is mij overkomen en ik zou dan ook nog een nieuwe romp moeten bouwen. Door andere projecten heb ik dat niet gedaan en inmiddels heb ik toestel overgedaan aan een clubgenoot.

Succes met de bouw! :) enne vragen staat vrij.

Laatst bewerkt:
Hoi Gait,

Leuk om te horen dat er iemand is die al ervaring met dit model heeft. Ik was inderdaad al van plan om richtringroeren in te bouwen, die zo staat het geloof ik ook op tekening.

Er bestaan toch ook specifieke klap-duw-props? Ik neem dat die dit probleem voorzien hebben?

Wat ik me nog afvraag: is het zwaartepunt nog goed haalbaar, aangezien al het gewicht achterin lijkt te zitten of moet er een berg lood mee?

Groeten, Hans

Hoi Gait,

Leuk om te horen dat er iemand is die al ervaring met dit model heeft. Ik was inderdaad al van plan om richtringroeren in te bouwen, die zo staat het geloof ik ook op tekening.

Er bestaan toch ook specifieke klap-duw-props? Ik neem dat die dit probleem voorzien hebben?

Wat ik me nog afvraag: is het zwaartepunt nog goed haalbaar, aangezien al het gewicht achterin lijkt te zitten of moet er een berg lood mee?

Groeten, Hans

Hans,

wat ik mij kan herinneren heeft het model geen richtingroeren, maar deze zijn eenvoudig aan te brengen.
Klapduwprops heb ik eerlijk gezegd niet gezien, mogelijk dat deze bestaan. Je kunt dit met een standaard klapprop ook zelf oplossen door een aanslag te maken waar de propbladen tegen aankomen zodat die niet te ver naar binnen kunnen klappen.

Mijn model was nog voorzien van NiMh cellen, deze lag tegen de voorkant van de romp. De romp had ik wel langer gebouwd dan op de tekening aangegeven, zodat het zwaartepunt zonder lood in te stellen was.

gr

Gerhard

Hoi Hans ,

Dit model lijkt veel op de sunriser.
De sunriser heb ik zelf gebouwd en vliegt fantastisch.
Een groot nadeel vond ik de balsa doos constructie van de twee bomen naar achteren.
Deze heb ik vervangen door koolstof buisjes van, ik meen rond 6 of 8 mm.
Hierdoor is het model een stuk steviger geworden.
Het model heeft een heel mooi vleigbeeld.

Succes met het bouwen én vliegen!

Piet G.

Hallo
Bij het ontwerp wedstrijd deel staat ook een dubbel-tail zwever
is de moeite waard om even naar te kijken
mvg Rick

Rick,

Even off topic omdat ik in jouw eigen topic geen antwoord kreeg:

Hoe is het met de riser 2 m ??

Groeten, JH

@ Gait

Staan inderdaad geen richtingroeren op tekeningen, ik was inderdaad wel van plan die er op te zetten. Maar wel goed dat je het meldt, anders had ik ze er misschien niet op gezet.

Graupner heeft wel een aantal duw-klapprops, maar dat zijn allemaal kleintjes, max speed 400. Ik denk dat ik wel iets groter moet.

@ Piet

De sunriser heeft er inderdaad veel van weg, die had ik nooit eerder gezien. De Big Brother heeft inderdaad ook staatbomen van carbon buisjes. Had jij hem gebouwd met een dubbel roervlak of met zo'n omgedraaide V-staart?

@ Rick

Dat model heb ik inderdaad eens bekeken in het ontwerpwedstrijd formum. De lijkt volgens mij ook sprekend op die Sunriser.

Groeten, Hans

Duwprop

Hans,

Op mijn Wings 190 heb ik een duwprop gemaakt door simpelweg de propellorbladen om te draaien. Hier zie je een paar afbeeldingen. Daarmee kun je dus elke maat propellor gebruiken. Jer moet er wel voor zorgen dat je de motor dan wat verder van de vleugelrand af bouwt.

Het risico dat de klapprop 'een hap' uit de vleugel neemt op het moment dat je de motor start is inderdaad aanwezig. Het risico dat 1 blad naar de verkeerde kant hangt en dus de motor in onbalans draait is er ook.

Maar . . . ik heb alleen van het tweede last tijdens de start. Ik zorg er dan handmatig voor dat de bladen goed hangen en start de motor. Als ik tijdens een vlucht de motor uitschakel en ga zweven zie je de bladen keurig recht naar achteren hangen. Schakel je de motor weer in gaat het helemaal goed.

Dat de propellor de vleugel raakt is bij mij nog niet voorgekomen.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Jacob Bos

Hoi Hans,

Ik heb mijn Sunriser gebouwd met een dubbel richtinmgsroer.
Zie bijgaande foto.

2005-04-23Pict07.jpg

Groetjes,

Piet G.

Laatst bewerkt:
amai schoon ding ;) die wil ik me ook is bouwen :o

zitten er rolroeren op? want zo te zien niet :)

ik zou hem wel niet elektro maken , maar pure zwever.

Firefox,

Er zitten geen rolroeren op.
Wel heb ik de originele "Sunriser" op diverse punten aangepast.
De instelhoek van 6 graden heb ik terug gebracht naar 3 graden.
Vliegt véél prettiger. ( overtrekken)
Teven de balsa doos constructie van de dwarsbomen vervangen door koolstof buisjes,
Hierin zitten de stuurstangen verwerkt voor hoog/laag en links/rechts.

Na een crach heb ik de voorgeschreven, ruwe folie van Robbe, vervangen door Oracover.
De vliegeigenschappen zijn hierdoor een stuk slechter geworden!
Zeer binnenkort ga is deze dan ook weer vervangen door de "oude", aanbevolen folie,
zodat ik er het komende seizoen weer veel vluchten mee zal gaan vliegen.

Piet G.

sunriser02680.jpg

Laatst bewerkt:
Hallo Piet,

Mooi toestel, ziet er goed uit. Ik hoop dat ik dat ook voor elkaar krijg.

Iets waar ik nog niet uit ben, hoe zit de vleugel bevestiging in elkaar? Bij mij op tekening staan Alu buisjes, maar moet dat op een of andere manier nog geborgd worden?

Groet, Hans

Hoi Hans,

Neem de tijd en bouw secuur, dan wordt jouw model net zo mooi!
Wat je vleugelbevestiging betreft, bedoel je de tips of de bevestiging aan de romp?
Een deel van de tekening fotograferen en laten zien is vaak ook duidelijk om een antwoord te geven.

Groet, Piet

Hoi Piet,

Ik mag (nog) geen bijlagen versturen, dus ik kan geen foto bijvoegen. Ik zal het proberen toe te lichten. Ik ken de constructie van de Sunriser niet, maar bij mij op tekening staat het als volgt:

De vleugel bestaat uit drie delen: Het middenstuk (bij jou zo ongeveer het rode deel) wat aan de romp vast zit en een rechter en een linker vleugeldeel. Het gaat om de verbinding tussen de vleugeldelen en het middenstuk.

Met de toestellen waar ik tot nu toe bekend mee ben, komen de vleugeldelen bij de romp bij elkaar en was het daar te borgen. In dit geval is dat natuurlijk niet mogelijk. Ik ben benieuwd hoe dat met de Sunriser geconstrueerd is.

Groeten, Hans

Hoi Hans,

Ik heb zonet enkele foto's voor je gemaakt.
De Sunriser heeft ook 2 vleugeltips aan het middendeel.
Deze zijn bevestigd door een houten duvel en stalen, gebogen pen.
In het middendeel zitten 2 messing buisjes en dit past samen in elkaar zoals je kunt zien op de foto's.
Ik zet dit vast door aan de onderzijde een tape te plakken. ( doorzichtige cellotape)
Na een vliegmiddag, hup het tape-je eraf, opruimen en naar huis!

Groet, Piet.

DSC00110.jpg

DSC00107.jpg

DSC00108.jpg

Hoi Piet,

Dit ziet er ongeveer hetzelfde uit als bij mij op tekening staat. Ik was alleen bang dat de vleugels misschien uit elkaar zouden schuiven tijdens de vlucht, maar ik begrijp dat ik daar niet bang voor hoef te zijn. Een extra stukje tape is zeker een goede optie voor de zekerheid.

Bedankt voor de toelichting.

Groeten, Hans

Back