Big Crash ...

Vergeet niet dat een autonoom voertuig programmeren, en laten vliegen velen malen moeilijker is dan het zelf doen. In een computer moet je het zelf zo goed mogelijk programmeren, van als dit gebeurd doe je dat.

Maar als er staat rotors afbreken, is het systeem daar niet op gebouwd en gaat het mis.
Op dit punt is de mens nog een stuk verder met snel denken, en aanpassen aan bepaalde gebeurtenissen dan machines ;)

Dus vergelijking maken tussen een goede 3D vlieger, en een autonome helikopter (wat ik overigens al gigantisch knap vind), kan je eigenlijk niet maken

Toch begrijp ik niet dat de cpu hem niet vlak kon houden. De cpu moet op dit vlak veel sneller kunnen reageren dan een mens. Ik denk dat de programmeurs hier nu wel mee aan de slag gaan.

Best een enge gedachte dat dit ding zo boven bevolkt gebied zou kunnen vliegen.

Toch begrijp ik niet dat de cpu hem niet vlak kon houden. De cpu moet op dit vlak veel sneller kunnen reageren dan een mens. Ik denk dat de programmeurs hier nu wel mee aan de slag gaan.

Best een enge gedachte dat dit ding zo boven bevolkt gebied zou kunnen vliegen.

Het kan inderdaad wel kloppen dat een cpu op dit gebied misschien wat sneller kan rekenen. Maar dat heeft maar net met de software te maken, hoe de hardware gebruikt word, hoe snel het gaat en hoe nauwkeurig het is. Een mens verslaat een computer nu eenmaal vaak nog op het gebied van plotselinge reactie (zoals je bij 3d vliegen doet, zal je een autonome heli niet zien doen ^^).

Maar het is misschien wel een beetje enge gedachten, maar denk eerlijk gezegd dat de kans dat hierdoor een ongeval komt, veel kleiner is dan in het gemiddeld dagelijkst leven.

mee eens, denk bijv. aan die UAV toestellen van het leger, komt globaal op hetzelfde neer. en als daar iets mee gebeurd boven een stad zijn de rapen gaar, en die dingen zijn soms zo groot als een schaal 1:1 model ;)

hehe throttle hold was bij hun niet bekend denk ik

Kan niet zomaar bij turbines.. + dat er enorm veel inertia in die kop/aandrijving en de turbines zelf zit.;)

Sabotage lijkt me niet... eerder metaal moeheid(in de naar mijn mening) veel te kleine boutjes in de staart..

Kan niet zomaar bij turbines.. + dat er enorm veel inertia in die kop/aandrijving en de turbines zelf zit.;)

Sabotage lijkt me niet... eerder metaal moeheid(in de naar mijn mening) veel te kleine boutjes in de staart..
Er zal toch wel iets van een hold moeten zijn ?!
EDIT na ja blijkbaar niet natuurlijk anders hadden ze het wel gebruikt , vergeet deze opmerking ;)

en te kleine boutjes ? LOL :p

Laatst bewerkt door een moderator:
Het kan wel gewoon lijkt me, zal misschien niet goed zijn voor de turbine en ondanks de hoge massatraagheid zullen de bladen nog steeds minder hard en lang draaien dan met aandrijving. Of throttle hold hier in de schade had gescheeld...

En inertia van turbine? Ligt er ook aan hoe de turbine(s) aan systeem gekoppeld is.

Voornamelijk van de rotor.. ligt er idd aan wat voor koppeling ertussen zit. foutje.;)

@Danny, als je turbines zomaar ineens uitzet, blijven ze naar alle verwachting doodraaien.. terwijl de rotors binnein nog 100 000rpm draaien, worden de lagers steeds warmer en krijgen geen smering meer door gebrek aan brandstof(zit ook olie in brandstof), waardoor je een grote kans op vastlopen hebt. Vaak zie je turbine vliegers na een flameout op de grond vaak nakoelen met een fan.. omdat anders bovenstaande kan gebeuren.

Laatst bewerkt:
Het moet kunnen.
Ik heb ook autorotaties gezien bij grote schaal turbine heli's
De echte kunnen het trouwens ook. Het is een verplicht onderdeel van de training.

Ik denk dat deze piloot geen 3D piloot was (ik ken ze) en daardoor heb je minder die reflexen van een autorotatie als er iets fout gaat.
Ik denk ook dat de verbazing mee heeft gespeeld DAT er zo iets gebeurde.
Een autoratation is nogal wat met zo'n duur ding als je dit niet goed beheerst.

Voornamelijk van de rotor.. ligt er idd aan wat voor koppeling ertussen zit. foutje.;)

@Danny, als je turbines zomaar ineens uitzet, blijven ze naar alle verwachting doodraaien.. terwijl de rotors binnein nog 100 000rpm draaien, worden de lagers steeds warmer en krijgen geen smering meer door gebrek aan brandstof(zit ook olie in brandstof), waardoor je een grote kans op vastlopen hebt. Vaak zie je turbine vliegers na een flameout op de grond vaak nakoelen met een fan.. omdat anders bovenstaande kan gebeuren.

Dat zal het probleem niet zijn: als een turbine via de ECU gestopt word, word hij ook nagespind door de starter om de rotors en as te koelen, maar bij mijn weten word er dan geen brandstof (=olie) toegevoerd, alleen maar koude lucht.

Als een turbine stopt wegens brandstofgebrek kun je per slot van rekening ook niet nadraaien of nasmeren.

Niet dat dat goed is en ik denk dat geen enkele zinnig dnkende turbinevlieger de tank leegvliegt, maar het lijkt me toch wel redelijk te veronderstellen dat een dergelijke heli van een autorotatie vrijloop, danwel automatisch ontkoppelsysteem voorzien is.

Het lijkt me bijvoorbeeld stug, dat bij een "echte" heli de turbines mee blijven draaien tijdens een AR, want dat vraagt nogal wat energie van het rotorsysteem.

Daar moeten turbine's ook "koud draaien" voordat je ze af kan zetten, maar het lijkt me zo, dat in geval van AR het heel houden van de turbines je laatste prioriteit heeft....

Groet, Bert

... Het lijkt me bijvoorbeeld stug, dat bij een "echte" heli de turbines mee blijven draaien tijdens een AR, want dat vraagt nogal wat energie van het rotorsysteem. ...
De compressor zou dan even veel vermogen blijven vragen. Wat is percentage 'eigen bedrijf' vermogen van compressor?

Hoe ziet een dergelijk iets eruit bij een echte heli?
Is dat niet met een auto achtige koppeling opgelost?

Dan zou de turbine gewoon zijn gang kunnen gaan, zonder dat de rotor hier hinder van ondervind

En de staart was toch hydraulisch aangestuurd, dacht ik?

De compressor zou dan even veel vermogen blijven vragen. Wat is percentage 'eigen bedrijf' vermogen van compressor?

Euh.... VEEEEL.... Als ik het schatten moet, meer dan 50% van het aan het turbinewiel beschikbare vermogen.

Als je kijkt dat bij een turbine met 6 kW asvermogen een brandstofverbruik zit wat ongeveer overeenkomt met ergens tussen de 80 en 100 kW thermisch, en het thermisch rendement van zo'n kleine turbine zelden de 15% overstijgt, ga er dan maar gerust van uit dat de compressor toch wel een paar kW voor zijn rekening neemt. (Mooie techniek, maar rendement nul komma nul, helaas....)

Vermoedelijk neemt het opgenomen vermogen van de compressor zelfs toe direct na een flame-out, vanwege het wegvallen van de verbranding. Want geen tegendruk, dus grotere luchtdoorstroming, dus grotere vermogensvraag: Hou je hand voor de stofzuigerslang, dan gaat er nagenoeg geen lucht meer door en loopt het toerental op, haal je hand weg, de luchtdoorstroming neemt toe en de vermogensbehoefte dus ook; het toerental zakt in elkaar. Helemaal zeker ben ik er niet van, maar ik vermoed dat er bij een turbine onmiddelijk na een flame-out of noodstop ook iets dergelijks gebeurt.

Groet, Bert

(zoals je bij 3d vliegen doet, zal je een autonome heli niet zien doen ^^).

Je zou je verbazen, maar er is een universiteit (dacht Michigan) die zoiets wel ontwikkeld heeft. Deze bootst een voorgevlogen programma na.

Met een free power turbine kan je makkelijk autoroteren.

In het nieuwsbericht wordt gesuggereerd dat het apparaat drie en een half ton kost. ;)
Het zal een lieve cent kosten, maar dat is toch wel heel extreem vind je niet?

Oh, dat....

Ik zat al te zoeken naar turbine toerentallen etc....

Tsja, ik weet echt niet wat zoiets kost, maar het zal mij niet verbazen: een van onze leerlingen is nu bezig met professioneel camera gebeuren, en het materiaal waar hij mee aankomt, is alleen al (nieuw) duurder dan 35000 Euro. Dus als je de prijs van die heli inclusief camera's etc gaat zien, dan verbaast een prijs boven de ton mij niet. 3.5 ton is inderdaad wel erg veel ja....

Groet, Bert

Ter indicatie een echte eenpersoons heli heb je geloof ik al voor 20000 dollar.
Dan moet er toch heel wat aanboord van zon "drone" heli om de 350k te halen. ;)

En ja breek me de bek niet open over studio camera's.
Je schrikt je helemaal de pleuris als je ziet wat een imax camera kost (half miljoen!).

Back