Big hb-1 hulp bij voorbereiding

Hallo allemaal,

Ik ben het modelbouwen weer aan het oppakken, na een cularis, restauratie van een hots en het bouwen van een mimi dlg ben ik aan het voorbereiden voor een nieuw project, uiteindelijk wil ik graag de 1/4 p51 van yke maken maar ik heb besloten eerst een tussenstap te nemen om ook met grote modellen te leren vliegen, en bouw ervaring op te doen.
het wordt een big hb-1 met een dle-30 spanwijdte is 2250 mm en gewicht ca 7 kilo.

Hier een foto uit een draadje van 2007 (dit is de kleine versie)
full

Ik heb wat advies nodig van de ervaren bouwers met name omdat mijn bouw kennis is verouderd (ca 20 jaar)

Er komen straks nog veel meer vragen omdat ik de vleugel uit balsa ribben wil bouwen ipv ingedekt schuim, flaps toevoegen en deelbaar wil maken met een buis.

De tekening is besteld en de DLE -30 heb ik binnen.

Voordat ik de tekening ga aanpassen eerst wat vragen over de besturing.
Ik wil overigens alles een beetje budget houden, wel goed maar hoeft niet top of the bill. Ik ben toch meer een bouwer dan een vlieger heb ik gemerkt.

Wat eerste vragen.

Wat voor servo's adviseren jullie voor ailerons, flaps, hoogte richting en gas?

Ik gebruik een spectrum ontvanger met sataliet, wat voor stroomvoorziening is er nodig life of lipo? En wat voor accu voor de motor? Capaciteit?

Wat is een normale tankinhoud?

Zouden jullie de dle rechtstreeks op het motorschot zetten of liever een tussenplaat op dempers?

Zo dat is het voor nu wel een beetje om op gang te komen, later komen nog wel meer vragen over vleugelbuis, grote van de flaps etc etc maar hiermee heb ik een start.

Ik hoop dat ze in Heemskerk nog leden aan nemen want ik zal ook maar aan mijn brevet moeten gaan werken, met een dergelijke kist is wildvliegen ook niet meer te doen.... En daarnaast lijkt het me ook een gezellige club en goed bereikbaar vanuit Limmen

Alvast bedankt voor jullie tips

Groet

Niels

Laatst bewerkt door een moderator:
ik zou gewoon normale ni hm accus aan boord leggen
elk 5 cellen
let op er moet dan wel een spaningsregolaar tussen de ontsteking
die mag niet meer dan 6 volt hebben

2000 mah is zat een halve liter brandstof is genoeg voor lang vliegen op 1 tank

cervo,s 6 kilo trek kracht is zat hitec HS 645 mg bij conrad tamelijk goedkoop
1 op hoogte op elk rolroer 1 en op richting 1 dat is 4 totaal
en dan gewoon een standaart cervo voor het gas

ik monteer men motoren rectstreeks op het motorschot
en maak zelf men dempers
ik krijg tegenwoordig men motoren goed stil

alvast sucses

de mustang is trouwens standaart geteken in 1/4,5 dus als je 1/4 wilt moet je de tekening iets groter afdrukken

Waarom 5 cellen en een spanningsregelaar, als die ontsteking het perfect doet op 4 cellen ZONDER regelaar? Is minstens één mogelijk faalpunt geëlimineerd, en nog een paar eurootjes goedkoper ook.
Met 2000 mAh heb je tussen de 1:45 en twee uur aan non-stop vonkjes minimaal, waarschijnlijk langer....

Voor de genoemde ontvanger zou het wellicht beter zijn, 5 cellen en een regelaar, maar dat weet ik niet, daar heb ik geen ervaring mee.

Groet, Bert

Bedankt Jeroen en Brutus!

Ik zag door de bomen het bos niet meer wat servo's betreft maar dit ziet er inderdaad goed uit voor een redelijke prijs!

Ok dus 2000 mah voor de motor, en nog een 2000 mah voor de besturing.
Ik zal even kijken wat mijn besturing precies mag hebben en wat de servo's aan kunnen. Ik neem aan dat door de afstanden en aantal servo's het verstanding is om het hoogst toegestane voltage te nemen?

Alles gewoon op de normale manier aansluiten op de ontvanger? (Je ziet ook wel eens van die power boxen ed maar ik neem aan dat dat meer voor het grote 3d geweld is!

Jeroen, gezien het formaat is 1-4,5 voor de p51 ook mooi hoor! Ik schrok nu al een beetje van het formaat :-)

Wat voor dempers maak je zelf? Ik begreep dat de standaard demper van de DLE niet heel veel dempt en blikkerig klinkt, zou het mooi vinden als een dergelijke kist een wat zwaarder geluid heeft en ik heb toch niet het top vermogen uit de DLE nodig.... Hij hoeft echt niet aan zijn prop te hangen!

Over je ontvangervoeding doe ik geen uitspraken wegens gebrek aan ervaring met 2.4 gieg.

Maar zorg dat je ontstekingsunit inclusief bougie kabel zo veel mogelijk afstand heeft tot de bedrading van de besturing (accu en voedingsdraad uitgezonderd) want het is mijn ervaring dat de ontsteking niet zozeer de werking van de ontvanger verstoort, maar instraalt op de pulsdraad van de servo.
Op die manier word de ontvanger van de verkeerde kant af gebombardeerd met storing.

Of dit risico met 2.4 gieg installaties ook aanwezig is weet ik niet, maar het is de gok niet waard, lijkt mij.

Groet, Bert

ehh ik ben even in verwarring gebracht

een nimh cel is 1,2 volt dus 5 in serie is precies 6 volt ..... waarom is er dan nog een spanningsregelaar nodig voor de onsteking als deze 6 volt mag hebben jeroen?

groetjes

Niels

omdat een volgeladen nimh accu een stuk hoger voltage heeft.
x5 = 7 volt, als ik mij niet vergis.
dat heeft hij niet lang, maar niet alle electronica kan daar tegen.

Omdat ie vers geladen tegen de 1.4 volt zit, en dan staat er 7 Volt op je ontsteking, die daar NIET tegen kan.

de 1.2 V voor een NiMH cel is de nominale spanning, dat wil niet zeggen dat hij ALTIJD die spanning is. de cel varieert ruwweg van 1.4 (vol) tot 1.0 (leeg)

De meeste ontstekingsunits zijn voor 4 cellen NiCd of NiMH bedoeld, en dat is vol geladen nét geen 6 V.

Veel fabrikanten van electronica geven domweg de nominale spanning van het beoogde pakket aan (Futaba bijvoorbeeld geeft voor sommige servo's 4.8 V aan) en dan bedoelt men, dat die servo's met een 4 cellen pakket gebruikt moeten worden. Zulke servo's kunnen tot 6 V verdragen, maar meer niet. Als Futaba 4.8 tot 6 V vermeld, bedoelen ze 4-5 cellen NiMH (NiCd) en kan het spul dus domweg 7 Volt verdragen.

Andere fabrikanten doen wat ingewikkelder en geven de spannings range aan waartussen het ding het goed doet en geven daarbij aan, die range niet te overschrijden. dus 4.5-6V en dan kun je maximaal 4 cellen NiMH gebruiken, anders blaas je het ding op.

Helaas staat dat er niet altijd even duidelijk op. Van die ontstekingen weet ik het toevallig....

Groet, Bert

Hey Ron,

Bedankt voor het linkje naar de accu's!

Het bouwdraadje had ik inderdaad gevonden, zo kom ik ook aan de tekeningen boor de big hb-1.... Alleen jammer dat de bouw opeens gestopt is!

Als de bouw start zal ik hem voortzetten, maar er komen nog meer voorbereidende vragen

Bv hoe veel procent van de koorde maken we de flaps

En wat moet de diameter van de vleugelbuis zijn.... Carbon of anders....

Iemand sugesties?

1,5volt zelfs Bert

Yep.... 1.55 V om precies te zijn is de afslagspanning die ik steevast zie (delta Peak, laden met 1C)

Maar dat zakt helemaal uit zichzelf, zonder belasting met een aantal minuten weg naar rond de 1.4 V....

Ik meet 6.2 (en een beetje) Volt als afslag, maar 5 tot tien minuten later is dat al 5.7~5.8 V en dat blijft min of meer zo tot ik de boel ga belasten.

Ik reken de spanning van een volle accu, zoals die zich gestabiliseerd heeft, niet de piek van een accu, warm van de lader.

Groet, Bert

Back