Big-lama-rtf

• Topicstarter Topicstarter Lakesite
  • Startdatum Startdatum
L

Lakesite

Guest
Beste helikopterliefhebbers,

Ik ben Mark Leek en sinds kort geïnteresseerd in het leren vliegen met een RC helikopter. Ik heb hier en daar al het een en ander gelezen en begrijp dat het verstandig is om met een coaxiaal helikopter te beginnen. Ik heb geen enkele ervaring met wat voor RC-voertuigen dan ook, dus die tip knoop ik me alvast in de oren.

Nu is mijn interesse vooral ingegeven doordat ik recent een zomerhuisje heb gekocht en ik daar de mmogelijkheid heb op het veld te gaan vliegen. Ik wil dan ook graag een helikopter waarmee ik buiten kan vliegen.

Nu heb ik het ineternet afgespeurd naar een beetje grote coaxiaal en ik kom eigenlijk niet verder dan de Big Lama RTF Big-Lama RTF

Jullie begrijpen mijn vraag. Is dit wat voor een beginner of bestaat er nog iets anders dan deze waarmee buiten gevlogen kan worden? Is dit sowieso een redelijk apparaat, of valt ie onder de categorie bagger?

Dank,

Mark

Wat ik begrijp is dat die Big Lama vooral voor buiten geschikt is omdat ie te groot is voor binnen. Het blijft een coaxiaal en dat concept is niet echt geschikt voor wind, dus je zal tegen behoorlijke beperkingen aanlopen. De kwaliteit van E-sky is redelijk; onderdelen zijn goed te verkrijgen, maar er zal heus wel e.e.a. kapot gaan.
Ik kan niet in je portomonee kijken, maar als dit het maximaal haalbare is, dan zou je wel kunnen beginnen met zo'n Lama. Wat i.m.h.o. een betere start is, is eerst beginnen met een kleine coax (zodat je ook binnen kan vliegen - thuis, veilinghal, parkeergarages etc.), zorgen dat je daar achtjes mee kan vliegen, nose-in truukjes uit kan halen en dus kan lezen en schrijven met dat ding. De volgende stap zou dan een echte (buiten-)heli kunnen zijn zoals een MPX Funcopter of een T-Rex-kloon (en accepteren in dit laatste geval dat je aardig wat aan het sleutelen bent af en toe).

Succes met je keuze en welkom op het forum

Kun je met een kleinere eventueel coax ook buiten vliegen?
Het heeft mij een beetje verrast dat je met rc helikopters eigenlijk niet zo gemakkelijk buiten kan vliegen. Daar zouden ze toch juist voor bedoeld moeten zijn. Ik snap dat het bij veel wind lastig wordt, maar da's voor een gewone helikopter volgens mij niet anders.

Bij mijn zomerhuis heb ik eigenlijk geen binnenvlieg mogelijkheid. Dat zou dan al gewoon thuis moeten zijn. Een parkeergarage, fabriekshal etc heb ik ook niet echt bij de hand. Ik werk op een basisschool en daar heb ik een gymzaal die wel interessant is. Maar ik wil natuurlijk gewoon bij mijn zomerhuisje aan de slag. Daar heb ik lekker de rust om aan het werk te gaan.

150 euro is wat mij betreft voor de eerste vliegervaringen wel de aanschafmax. In mijn hoofd zit voor de (nabije) toekomst wel een vervolg, maar eerst maar eens leren vliegen.

Heeft iemand een beter idee voor de mogelijkheden die ik hier aangeef?

Is dit wat voor een beginner of bestaat er nog iets anders dan deze waarmee buiten gevlogen kan worden? Is dit sowieso een redelijk apparaat, of valt ie onder de categorie bagger?

De Big Lama is een prima beginnershelikopter. Je kunt er wel redelijk mee buitenvliegen, maar erg 'windvast' zijn coaxiale helikopters nooit. Bij windkracht 2 houdt het al hard op, zeker als je beginner bent. Hier is een filmpje waar je misschien wat aan hebt, omdat je ook vraagt of er nog andere dingen bestaan waarmee je kunt buitenvliegen. Het is namelijk een vergelijking dmv een test hoe goed drie typen coaxiale heli's, bedoeld voor buitenvlucht, ook werkelijk buiten kunnen vliegen: Extended Alu. Inner Shaft - BCX020 Voor de Big Lama echter moet je dan een andere hebben, aangezien die een slagje groter is: Extended Inner Shaft Esky Big Lama.

Ik moet je echter wel waarschuwen: buitenvliegen is in geen opzicht te vergelijken met binnenvliegen. Ik kan ondertussen met elke willekeurige coaxiale heli buitenvliegen, maar geloof me, ik heb daarbij heel wat kapot gevlogen. Hoe zacht de wind ook is, het is een verraderlijk iets voor je heli; vooral coaxiaaltjes zijn namelijk niet zo zwaar, en worden heel makkelijk meegevoerd of naar beneden geblazen. Op zich kun je ook gewoon buitenvliegen met coaxiaal, zeker met Big Lama- achtige dingen, maar houd in het begin zeker altijd de neus in de wind; dit vergemakkelijkt de besturing en voorkomt crashes.

Voor €150,- kun je een prima heli kopen. Hier zijn een paar links naar goed gewaardeerde heli's, waar ik zelf ook met buitenvliegen ervaring mee heb.
http://www.v-nix.nl/esky-lama-v3.php => Misschien niet het meest flitsende model (andere bodies zijn ook te krijgen), maar is niet duur, zeker niet bij V-Nix, en wordt vaak beschreven als de meest stabiele coaxiale helikopter. Hiermee vlieg ik persoonlijk vaak buiten, in combinatie met X-Treme wieken (http://www.v-nix.nl/index.php?controller=product&path=20_101&product_id=134) gaat dat prima. Ik heb zelf geen extended innershaft omdat ik dat binnen niet goed vind vliegen, maar die kun je evt. ook toevoegen.
http://www.v-nix.nl/lama-v4.php=> Een wat wendbaardere coaxiale beginnersheli.
http://www.v-nix.nl/esky-dauphin-rc-heli => Hartstikke leuk vliegend model, maar landen op wieltjes is veel moeilijker; daar moet je echt mee oefenen.

Hopelijk heb je hier wat aan ~

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je nog geen vliegervaring hebt, ga voor een kleine 4 kanaals coaxiaal helicopter. Dan is zelfs een vakantiehuisje nog groot genoeg en qua snelheid zal hij je zeker niet teleurstellen;)
Buiten vliegen met een coaxiaal is in mijn ogen een drama, tenzij je het leuk vind je heli te zien crashen!

Als je een buitenheli wilt hebben, dan zal je minimaal met een 450-size collective pitch heli moeten vliegen. Alles minder is qua inzet toch heel beperkt.
Naast het eerder genoemde nadeel van licht gewicht van de coax-heli's hebben ze ook het nadeel dat stijgen/dalen wordt geregeld door toeren te minderen. Door de vaste bladhoek draai je sowieso minder toeren, waardoor de windgevoeligheid toeneemt. Het op 1 hoogte houden is minimaal zo lastig als het wegwaaien compenseren. De voorwaartse snelheid van een coax is ook niet heel hoog, waardoor je echt niet te veel wind kan compenseren.

Gezien je startbudget: neem een normale Lama V4 of de Big Lama; beide zullen lekker in de gymzaal vliegen, een luxe die velen niet hebben, en de laatste tot windkracht 2 ook wel buiten.
Je kan ook de Walkera Lama2-1 overwegen; zeker weten dat die binnen in je vakantiehuisje ook goed vliegt!

WALKERA LAMA2#1 4CH Metal Upgrade Edition Helicopter RTF - 2.4Ghz HobbyDaddy Store

IK heb een e-sky lama v3.
Het is echt de moeite waard en het is een goeie heli voor te oefen voor eventuele grotere helis.
Wat ook handig is voor grotere helis te gaan vliegen een e-sky flightsimulator
Ik heb een e-sky lama v3 en een e-sky king v3
E-sky lama v3 is een co-axiale en redelijk goed voor mee te trainen eerst(binnen) soms oefen ik buiten (dan is het windstil praktisch).
Ik heb al 1 keer gaan vliegen met een e-sky king v3.
als je later wilt overschakelen naar grote size heli's.
Is het misschien goed voor een e-sky king v3
Maar let op het is niet dat je derict gaat vliegen als je alleen gaat leren is het moeilijk maar met iemand met ervaring ook maar tog gemakelijker.
Ik ben al 1 keer gaan hooveren hing goed maar moet rotorbladen afstellen.
Dus als je gaat vliegen met grotore size heli's zul je bij sommige chrashes onderdelen nodig hebben ook bij de e-sky lama v3 en andere heli's trouwens.
Ik raad je aan voor eerst e-sky lama v3 later misschien e-sky big ofzo.
En als je echt wilt overschakelen is mijn mening: e-sky king v3.
Hij kan goed tegen wind (max 3 bf voor gevorderde).
Inplaats honeybee fp ofzo.

Hopelijk heb je er wat aan.

En veel sucses met de keuze van je heli en je heli zelf

Mvg,ruben

Ik heb net een HoneyBeeFP V2 Rood 2.4Ghz Mode2 + Gratis Lipo besteld bij Hobbymaniac.com
Alle reacties en informatie op dit forum eens op een rijtje gezet. FP wordt regelmatig genoemd als beginnershelikopter.

Ik heb er een sim bijgekocht en ga daar eerst eens flink mee oefenen. Ik hoop dat het me lukt de heli zelf zo lang mogelijk in de doos te houden!@!! :D:D:D

Met deze FP heb ik uiteindelijk natuurlijk wat meer mogelijkheden dan met een coaxiaal. Ik heb het idee dat ik met flink oefenen met een FP zou moeten kunnen vliegen. Ik heb zeker geen hooggespannen verwachtingen van mijn vliegkunsten. Rustig aan!!! (Ik heb meteen wat schroefjes, bladen etc bijbesteld voor het geval dat, ha, ha!)

Dank voor jullie reacties.

Op zich een goede heli om mee te beginnen, maar als je het helemaal alleen moet gaan doen had je toch beter met een coax kunnen beginnen.
Hooveren zal je wel lukken op een gegeven moment, maar nose-in, achtjes draaien en dergelijke is in de praktijk toch wat anders dan op de sim en wat dat betreft was een opstapje via coax toch laagdrempeliger geweest.
Ook een HBFP is trouwens niet echt voor buiten geschikt; het is wat meer een echte heli (gaat ook iets sneller), maar echt opvallend meer mogelijkheden zie ik niet echt.

In het voordeel van de Honey Bee FP V2 kan ik vermelden dat deze genoeg power heeft om tegen de wind in te vliegen. Bij mij kwam hij tegen windkracht 3 a 4 in:)

Ik heb inderdaad begrepen dat er wat meer mogelijkheden zijn buiten. Niet optimaal, maar dat geldt eigenlijk voor alle coax en FP's, maar in elk geval ietsje meer speling.

Het betekent echter veel simmen en veel proberen in de gymzaal. Die heb ik elke middag wel een uurtje, dus oefenmogelijkheid genoeg.

Ik heb inderdaad begrepen dat er wat meer mogelijkheden zijn buiten. Niet optimaal, maar dat geldt eigenlijk voor alle coax en FP's, maar in elk geval ietsje meer speling.

Het betekent echter veel simmen en veel proberen in de gymzaal. Die heb ik elke middag wel een uurtje, dus oefenmogelijkheid genoeg.

Luxe-problemen!

Bedenk dat zo'n heli in principe het fijnst een stukje van de grond vliegt om niet in z'n eigen vuile was te zitten.
Ook zal hij vlak voor het opstijgen mogelijk een beetje naar links-voor willen schuiven.

Bedankt voor de tips. Morgen moet ie in huis zijn. Spannend! En vooral benieuwd hoe lang ik m in de doos kan houden!

Back