Big Lift anno 2009

ik denk dat de populieren triplex van 3 mm. ongeveer even zwaar is ?? of heb ik het mis ...

Zal straks eens wegen

mvg

Dirk

Er zit toch duidelijk een verschil van ongeveer 275 gram tussen Timmerplaat en populierentriplex van dezelfde afmeting :shock:

:thumbsup: goede tip Johan... :wink:

Vandaag eerst maar eens een landingsgestel in elkaar gesoldeerd (hard)

Voorbeeld was het pipergestel van Toni Clark .
Nu nog kijken waar ik dat gummi krijg (4 mm) anders maar bij TC bestellen.

Voor de foto eerst maar postelastiek . :mrgreen:

67384ac74049ac60c.jpg

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Ha die Johan,

weer lekke rbezig, als je in dit tempo doorgaat kunnen we volgende week de maiden verwachten :)

Vraagje: hoe breng jij de tekening over op het hout ?

Grtz,
Menno

Vraagje: hoe breng jij de tekening over op het hout ?

Grtz,
Menno

Het meeste teken ik gewoon na op het hout , ook de spanten

Voor de ribben en ronde spanten of uitsparingen (ramen) maak ik papieren mallen , deze maak ik van (hoe kan het ook anders ) een doorschijnende plotterpapier.

Op de lijnen word dan 2x tesa geplakt om deze te verstevigen .
Na het uitsnijden heb je mallen die je met "fineliners" kan overtrekken op hout.

67384ac74ad287f45.jpg

Zo maak ik ook mallen voor depron modelen . (dan verknip ik gelijk de versterkte tekening)(net voor de polaris de mallen gemaakt)

Mvg Johan

Kleine update , achterkant is klaar.

67384acb1c622087c.jpg

En de voorkant begint er ook op te lijken .

67384acb1c61d5027.jpg

Nog even gezegt dat de biglift voor 100% gelijmt word met Pu-lijm .;)
Er komt word geen epoxy gebruikt .

Mvg Johan

Ga je hem "iets" V-stelling geven of helemaal niets ?
Hoe ver steekt de alu-buis in de vleugel ?

P.S. Ziet er licht uit :cool:

Mvg

Dirk

De buis zit 32 cm in de vleugel , gaat dus door 4 ribben .

De vleugels hebben geen V-stelling tov de romp .
Er zit een heel kleine knik in elke vleugel omdat de laatste 4 ribben kleiner zijn .;)

Dubbele V-stelling zoals bij vele zwevers .
Maar als een vleugel op de tafel ligt is het maar 10 mm aan het end van de vleugel.

Mvg Johan

Net nog even de verstevegingen voor de motorspant ingelijmt .

67384acb838ba0357.jpg

Kan morgen het laatste stukje van de onderkant er ook tegen aan .

67384acb838b38370.jpg

En dan het dekseltje nog wat alleen door magneten word gehouden voor een snelle bevulling van de tank .;)

Ook word nog de plaat van het landingsgestel met grenenlijsten in de hoeken verlijmt die dan weer tegen de romp geborgt worden met duvels .
Daarover de volgende keer meer.

Mvg Johan

ziet er goed uit johan word n leuke sleper., ik ben bezig met n stukje nostalgie jawel n charter!! ik probeer hem ongeveer hetzelvde na te maken als de charter waar ik mee heb leren vliegen., trouwens je biglift is ook n oltimertje, ga je volgendjaar ook mee naar de retro oltimer meeting in de betuwe ik heb me aangemeld ,lijkt me voor jou ook wel wat het is op 24 april en je kunt je aanmelden bij menno op het forum rc flyer leuk joh.

mvgr johan snijders

Ik moet zeggen dat je erg mooi (en snel!) bouwt. Respect!

Precies wat Burp zegt. Het zijn altijd leuke bouwdraadjes van jou, ik probeer ze meestal te volgen.

Wat voor elek. gereedschappen gebruik je Johan? Of zaag en schuur je alles met de hand?

Groet,

Freek

Nog even een update voor het landingsgestel .

Het is door 4 grenen lijsten 45 x 9 versterkt om bij een harde landing de slag op te vangen.
2x 2stukken op elkaar gelijmt met bruis
67384accd26c9688a.jpg

En de bovensten gaan door de romp. ;)
67384accd26d11065.jpg

Nu moet alles even doorharden om het morgen makkelijk te kunnen schuren .

Wat voor elek. gereedschappen gebruik je Johan? Of zaag en schuur je alles met de hand?

Heb dus wel iets aan gereedschap hier zoals stationaire bandschlijper ,lintzaag ,kolomboormaschine ,elektrische figuurzaag , decoupeerzaag (vandaag een nieuwe gekomen omdat de oude het begaf) en dan diverse dremels(proxxon) en andere accu boormaschinen.
Verder is ook alles aan boren , draadtappen , kleine freesjes en ander spezial gereedschap hier .
Ik kan hier alles doen wat nodig is , solderen, hardsolderen , draad snijden van 1,6 mm tot 8 mm en tappen van 2 tot 8 mm , helicols plaatsen in zylinderkoppen met kapotte draad voor gloeipluggen .

Ook aan materiaal is hier veel op voorraad zodat ik niet voor een scharniertje of stukje folie in de auto moet .

Mvg Johan

Ah kijk, een goede werkplaats met een boel materialen beschikbaar, om jaloers op te zijn:D

Wat mij ideaal lijkt is een schijfschuurmachine zodat je makkelijk balsa in elke hoek kan schuren en niet loopt te hanessen met scheef geschuurde latjes etc.

Ik heb op marktplaats een lab. schijfschuurmachine gezien, tafelvoormaat dus maar die advertentie is nu verwijderd... Erg jammer.

Succes met de bouw verder!

Groet,

Freek

Heb je er al aan gedacht hem " electrisch" te maken ???

Nee , dit formaat is niet goed geschikt voor elektro.
Is wel goedkoop te maken met HC maar met benzine is veel gemakkelijker.
Je vliegt met een 700 ml tank 1 uur , hoeveel lipo moet je daar voor meenemen.:D

Ah kijk, een goede werkplaats met een boel materialen beschikbaar, om jaloers op te zijn:D

Wat mij ideaal lijkt is een schijfschuurmachine zodat je makkelijk balsa in elke hoek kan schuren en niet loopt te hanessen met scheef geschuurde latjes etc.

Geen schijf alleen nemen maar de combinatie maschine.
http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=&productid=442

Een draaiende schijf heeft de nadeel dat je niet de hele schijf kan gebruiken .
Alleen aan 1 buitenkant neemt hij goed materiaal af.
Dus altijd iets nemen waar een band op zit.

Ik slijp met de band het hout en met de schijf metaal zoals boren scherpen en ontgraten .

Mvg Johan

Nee , dit formaat is niet goed geschikt voor elektro.
Is wel goedkoop te maken met HC maar met benzine is veel gemakkelijker.
Je vliegt met een 700 ml tank 1 uur , hoeveel lipo moet je daar voor meenemen

Mvg Johan

Daar heb je gelijk, electro is voor te slepen met grote kisten niet uitermate geschikt, véél simpelder met Benzine motor, maar het is te doen. Kost je alleen een kapitaal aan lipo's :smile:

Back