Big lift op drijvers

Hallo beste watervliegers,

Laatst kocht ik op de TACU van een oud-kollumer watervlieger (naam ..? :oops: ) een set waterschoenen van 94 cm lang. 30 euro niet te duur lijkt me. Hij had ze zelf op de Big lift gebruikt. Nu heb ik zelf ook een Big lift en met de datum van 28 April in zicht, leek het me wel toepasbaar.

Thuisgekomen de sloffen onder de Bigl gehouden en kreeg het idee dat de positie van de step verkeerd was (step zat ver voor het zwaartepunt en zou recht onder of iets achter het zwaartepunt moeten zitten). als ik de bevestigspunten op de drijvers naar voren zou verplaatsen dan zou de step wel goed zitten echter was de uitsteek voor de neus te kort. Dit bracht mij op het idee om de step naar achteren te verplaatsen zo'n 8 cm, dan zit en de step op de juiste plaats en heb ik een 5cm voor de prop uitsteken.

Nu rijsen mij toch een aantal vragen.
1. Zou de drijver lang genoeg zijn (lengte drijver is 94cm en de lente van de Bigl is 170, van achterplaat prop tot aan scharnierpunt richt.roer 154cm), ik denk zelf dat ze net te kort zijn.

2. Ik heb de drijvers in bad getest (jawel, eens wat anders dan de kinderen in doen :lol: :lol: ) en net zolang met gewichten verzwaard todat de drijver voor de helft onder water zat, helaas heb ik hier geen foto van. Ik kwam tot 8kg. Mijn Bigl weegt nu 7,5, het lijkt mij vrij kritisch.

ik heb wat foto's bijgevoegd en hoor graag jullie mening.

img2391gp2.jpg

img2390dm1.jpg

img2389gb9.jpg

Verdere gegevens van de drijvers:
Lengte: 94 cm
Breedte bij de step: 13cm
Breedte bovenzijde: 7cm over de gehele lengte
Stephoogte: was 1,2cm word 2cm
Afstand step tot aan voorzijde drijver: was 46 en word 54 cm
Hoogte drijver bij de step: 10cm.
Gewicht: 477 resp. 443 gram per stuk zonder bevestiging

Groet,
Alex

Oh ja nog iets vergeten waar ik jullie mening over hoor: Zie foto, nog mee verklaring nodig? Nee het zijn geen waterdichte servo's :oops:

Dit brengt mij aan het twijfelen of het wel zo'n goed idee is om de float voor de Big lift te gebruiken.

img2400ja4.jpg

Hee Alex,

die drijvers lijken verdacht veel op mijn floats, Sig floats voor mijn Super Decathlon (BosModelAir), maar dan iets kleiner.

Deze floats zijn voor de schaal 1/4 kisten en kunnen een vliegtuiggewicht aan van 11.3 kg
Deze floats zijn 116 cm lang.

Jouwe zijn iets korter en kunnen dus wat minder gewicht dragen maar met de Big Lift zou het net moeten gaan.
Mijn Super Decathlon heeft een spanwijdte van 2430 mm en een vlieggewicht van 8 kg.

Ik heb dus geneog speling over :D

Voor de helft onder water klinkt trouwens redelijk veel, blijft de neus wel voldoende vrij???

Wat betreft de servo`s in de staart,
gewoon geen "tailwheel" landingen maken....................... ;-)

Berto,

Deze drijvers lijken er idd. wel op maar zijn toch wel kleiner idd. Zelf heb ik de kit van de sig 1:4 floats ook nog liggen maar nog geen tijd gehad om deze op te bouwen.

De neus blijft wel vrij maar ik ben bang dat ik bij een splash landing de drijver onder water verdwijnt.

De servo's geven me toch wat zorgen, er is toch altijd veel spatwater?

Groeten,

Alex

misschien een balsa mal maken in de vorm van een halve eischaal, die een aantal keren vacuvormen, gaten voor stuurstangen boren, en over de servo's schroeven tegen het spatwater? :?:
'tis maar een ideetje...

Anders misschien toch maar even die Sig drijvers in elkaar zetten, de bouw is vrij snel.

@ Danny,

Idd. misschien niet zo'n slecht idee, dat ik daar zelf nog niet opgekomen ben dus ik ga dit zeker in overweging nemen.

Groet,

Alex

Iemand anders nog opmerkingen/ervaringen over met name de steppositie en de groote van de drijvers?

Alex Söntgerath zei:
Misschien wel een idee om deze ook op te bouwen idd. Andere vraag hoe lang is jouw Decatlon?
Op zich bouwen ze vrij snel dus voor de meeting moet dat zeker lukken.

Mijn Super Decathlon heeft een lengte van 1650 mm (van voorzijde motoras tot achterzijde richtingsroer).

Zo weer wat vorderingen, tijd om de verlenging te glassen:

img2513ev8.jpg

img2517qf1.jpg

img2516bj4.jpg

img2515ps7.jpg

img2521tb0.jpg

img2520by3.jpg

img2519rz0.jpg

img2518yj2.jpg

Zoals je kunt zien is de step een stuk naar achteren verlegd, hij ligt nu ongeveer 1,5cm achter het zwaartepunt (afhankelijk hoe hoe vol de tank is.... :wink: ). Ik ga ze nu verder afmaken en eerst maar eens testen, ik denk dat de floats qua grootte krap aan zijn maar dat zal het waterbeeld moeten bepalen als de kist in het water ligt.

Verder is mijn Bigl niet erg licht: 7,5kg met wielen, zonder wielen maar met drijvers 8,5 kg!! :oops: :oops: :oops: :oops: Het zal mij benieuwen of dat nog een beetje vliegt. ik doe met deze Big Lift ook Huckepacken en dan weegt de complete Biglift 8kg, met de landing is het dan van grootste belang de gang erin te houden, niet zozeer vanwege het gewicht maar meer vanwege de weerstand.

Ik heb begrepen dat er op 28/4 in Oss een geluidsrestrictie is van 93db op 3m? Mijn Biglift maakt 84 op 7m dus ik weet niet of ik het ga redden met deze eis. Weet iemand of je dit kan omrekenen?

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

Gr.
Alex

Waterski's: :wink:
img2497pt1.jpg

(Nee hoor zijn voor in de sneeuw, zie ander draadje!)

Het is trouwens de bedoeling dat er maar 1 roer opkomt, de aansturing moet ik nog bekijken, waarschijnlijk vanuit de staart met een closed loop?

Zelf denk ik dat de float wel iets verder voorbij de spinner had kunnen doorlopen, hij steekt er nu maar een 2cm vooruit.

(Ja er komt een kunststof prop op ..van hout blijft er niets over begreep ik van Richard B.)

Hee Alex,

Dat ziet er goed uit.

Wat betreft je twijfels over de floats kan ik het wel begrijpen, ze lijken iets aan de kleine kant maar waarschijnlijk ga je het wel redden, en anders moet je zwemmen ;-)

Het verschil met mijn floats is 20cm en dat is toch wel heel wat, dat is ook net een deel wat je bij de neus mist, ik zalbinnenkort de drijvers van mij eens grofweg onder de S. Decathlon romp zetten eens kijken hoe ver de drijvers daar bij de neus uitsteken, in ieder geval wel wat meer dan die van jou.

Ik ben wel van plan om een dubbel opklapbaar Ernst roer te monteren en de aansturing gaat geschieden via closed loop.

In de handleiding staat dit ook aangegeven (wel voor 1 roer dan) ze hardsolderen eenvoudig weg een paar gebogen buisjes op de achterste staander waar de draden doorheen lopen van het rudder naar het waterroer en klaar.

Maak jij hem ook opklapbaar???

Qua geluid weet ik ook niet hoe ik zit, ik denk dat ik wel onder de eis zit maar het is nog noooit gemeten dus ben benieuwd, weet ik dat ook wel weer.
En als ik met de 2-blads er boven kom dan de 3-blads er maar op, scheelt ook weer :D

Hoi Berto,

Ik ga het roer niet met een servo inklapbaar maken of zo, maar laat dit het zo standaard zitten, oftewel dat het roer uit zichzelf op kan klappen.

1 roer zal toch ook wel voldoende zijn?

De floats maak ik nu maar af en als ze te klein zijn kan ik de andere van SIG opbouwen.

Ben benieuwd naar jouw foto's!

Groet,
Alex

Pieter,

De maten dus:

Verdere gegevens van de drijvers:
Lengte: 94 cm
Breedte bij de step: 13cm
Breedte bovenzijde: 7cm over de gehele lengte
Stephoogte: was 1,2cm word 2cm
Afstand step tot aan voorzijde drijver: was 46 en word 54 cm
Hoogte drijver bij de step: 10cm.
Gewicht: 477 resp. 443 gram per stuk zonder bevestiging

Gr.
Alex

Ik zal eens hier reageren ;-)

Je gaf aan dat je bang bent dat de drijvers te "klein" zijn en je teveel diepgang hebt.
Geloof dat ok las dat je de drijvers met wat gewichten getest hebt.

Heb je de mogelijkheid om te kijken hoe diep ze liggen met de kist en al erop?

Sig geeft namenlijk aan dat de drijvers die ik gebruik geschikt zijn voor modellen tot 11kg.
Maar in hun handleiding staat ergens dat ook nog zwaarder modellen gebruikt kunnen worden.

Ik heb even niet zo snel de mogelijkheid om te kijken hoe diep die van mij komt te liggen maaar zodra ik daar kans toe zie zal ik dat eens gaan proberen en er een foto van plaatsen.

de afmetingen zijn ongeveer hetzelfde.
afmetingen tot de step 56 cm
hoogte 13

ik zou zeggen plak er aan de achterzijde een stuk aan....

Back