Leuk initiatief, mag helaas niet meedoen want ik heb een eigen ontwerp Hückepack kist.
Niettemin, hier wat tips:
Het was rond 1998, het waren de dagen dat we al flink aan het HPen waren, wat later is doorgegaan in het slepen, wat ik tot nu toe nog steeds fanatiek doe. Ik had al wat (nare) ervaringen tijdens HPen opgedaan met diverse kisten en zo langzamerhand een beeld gevormd van wat ik voor kist wilde:
Neuswielkist: De combinatie rijdt tijdens de start al meteen in de goede stand. Regelmatig gaat het meteen al in de start mis met een staartwielkist HP.
Kielvlak: sterk vergroot, omdat, met name als er géén zwever op zit, de kist richtingsstabiliteit kwijt is geraakt aan die platen op de voorkant. De Piper van Toni Clark met een rek er op is daar berucht om, het kostte mij er in ieder geval eentje...
Stabilo: vergroot, omdat de "lading" soms een eigen weg wil volgen en dan is een krachtig werkend stabilo erg veilig.
Benzine motor: veel betrouwbaarder als die gloeiplug meuk (sorry voor de methanol stokers...)
Flaps: om een lagere snelheid te kunnen vliegen met lichte zwevers en een korte landingssnelheid te hebben. Goed werkende flaps die een spleet openen, ailerons lopen licht mee.
"Multi functioneel": moet snoepjes kunnen droppen, een para kunnen afwerpen en slepen.
Omdat de zoektocht naar een passende kist op niets uitliep, heb ik er zelf eentje ontworpen en gebouwd, het is de "Pickup" geworden en vliegt inmiddels al 13 jaar.
Het is een "taak" model, dus geen cockpit of andere onzin er op. Ja, erg "mooi" zijn dat soort modellen niet.
De ZG38 die er eerst op zat is later vervangen door een veel krachtigere BFM 52.
Verder heb ik een heel simpele modificatie uitgevonden om het beruchte "kleven en plakken" van de vleugels simpel tegen te gaan, je kunt iedere Big Lift er mee modificeren en ik zou dit sterk aanraden.
Het gevaarlijke effect ontstaat door: boven de vleugel van de motorkist heerst onderdruk, en onder de zwevervleugel overdruk. Zo lang alles symmetrisch blijft, niks aan het handje. Maar o wee, als door een turbulentie klap of een te bruuske stuurbeweging één vleugel sneller omhoog komt als de zwevervleugel kan bijhouden (massatraagheid), dan gaat de lage vleugel de motorkist vleugel opzoeken, hij "zuigt" er zich ahw naar toe. Dit heeft al onnoemelijk veel kisten het "leven" gekost en het is toch o zo simpel dat op te vangen:
Lijm aan weerszijden, op ongeveer de helft van de vleugelhelft, twee buisjes met een binnen diameter van 1,5mm rechtop in de vleugel.
Buig een 1,5mm staaldraad in een U-vorm zodat je mooi bij de buisjes uit komt. Maak hem overmaats zodat je de hoogte kunt verstellen middels stelringen. Schuif op het bovenste gedeelte een brandstof slang als bescherming tegen krassen op de vleugel.
Leg de zwever op het rek en stel de stelschroeven zodanig in dat ze mooi tot onder de vleugel reiken. Zijn ze te lang dan kun je ze ook naar buiten wegduwen, zodat de vleugel helemaal strak ligt.
De Huckepack vliegt nog maar af en toe met het rek bovenop, voor het slepen ben ik andere kisten gaan gebruiken. Het snoepdroppen is nog steeds een succes nummer op de berenvliegdagen en ik heb er ook eens experimenten mee gedaan met "raketten" die een rookpatroon achterin hadden.
Spanwijdte 240cm, gewicht 12 kg.