Big Lift Sleep en Huckepack Treffen zondag 21 april 2013 Aeroclub Heemskerk

Omdat het in de eerste plaats een Big Lift Treffen is denk ik....de zwevers zijn deze keer niet meer dan programmavulling :-)

Wij doen die BigLiftjongens gewoon het plezier. Wat is nou een BigLift treffen zonder zwevers om omhoog te brengen... da's net zoiets als een gewichtheffersfeestje zonder gewichten...

Omdat het in de eerste plaats een Big Lift Treffen is denk ik....de zwevers zijn deze keer niet meer dan programmavulling :-)

Big Lift: dat is Engels en dat betekent toch groot til/hef vermogen.

Wat gaan jullie verder omhoog brengen dan? :wink: Rondjes vliegen kan altijd nog...

Groet,

Jacob Bos

Heren,

Het heeft te maken met de capaciteit op het veld. Een groep mensen (Jacob, Arjan, Raymond, Bart, Gerben, Jacob, ik zelf, etc) zijn gewend dat bij een treffen het veld geheel voor het treffen beschikbaar is. Dat is dit keer anders: het veld blijft deze dag ook beschikbaar voor de leden van de club, dus vandaar het ''beperkt'' aantal mensen met zwever(s). Maar 15 man om te zweven is ook niet weinig, en voorlopig hebben er nog geen 15 aangemeld :???:

Voor alle duidelijkheid:
Phil en ik zitten eind deze maand nog bij elkaar, daarna zal hetgeen afgesproken wordt voor die dag kenbaar gemaakt worden.

Dat het een leuke dag gaat worden staat vast :banana:

Leuk initiatief, mag helaas niet meedoen want ik heb een eigen ontwerp Hückepack kist.

Niettemin, hier wat tips:

Het was rond 1998, het waren de dagen dat we al flink aan het HPen waren, wat later is doorgegaan in het slepen, wat ik tot nu toe nog steeds fanatiek doe. Ik had al wat (nare) ervaringen tijdens HPen opgedaan met diverse kisten en zo langzamerhand een beeld gevormd van wat ik voor kist wilde:
Neuswielkist: De combinatie rijdt tijdens de start al meteen in de goede stand. Regelmatig gaat het meteen al in de start mis met een staartwielkist HP.
Kielvlak: sterk vergroot, omdat, met name als er géén zwever op zit, de kist richtingsstabiliteit kwijt is geraakt aan die platen op de voorkant. De Piper van Toni Clark met een rek er op is daar berucht om, het kostte mij er in ieder geval eentje...
Stabilo: vergroot, omdat de "lading" soms een eigen weg wil volgen en dan is een krachtig werkend stabilo erg veilig.
Benzine motor: veel betrouwbaarder als die gloeiplug meuk (sorry voor de methanol stokers...)
Flaps: om een lagere snelheid te kunnen vliegen met lichte zwevers en een korte landingssnelheid te hebben. Goed werkende flaps die een spleet openen, ailerons lopen licht mee.
"Multi functioneel": moet snoepjes kunnen droppen, een para kunnen afwerpen en slepen.

Omdat de zoektocht naar een passende kist op niets uitliep, heb ik er zelf eentje ontworpen en gebouwd, het is de "Pickup" geworden en vliegt inmiddels al 13 jaar.
Het is een "taak" model, dus geen cockpit of andere onzin er op. Ja, erg "mooi" zijn dat soort modellen niet.

De ZG38 die er eerst op zat is later vervangen door een veel krachtigere BFM 52.

Verder heb ik een heel simpele modificatie uitgevonden om het beruchte "kleven en plakken" van de vleugels simpel tegen te gaan, je kunt iedere Big Lift er mee modificeren en ik zou dit sterk aanraden.
Het gevaarlijke effect ontstaat door: boven de vleugel van de motorkist heerst onderdruk, en onder de zwevervleugel overdruk. Zo lang alles symmetrisch blijft, niks aan het handje. Maar o wee, als door een turbulentie klap of een te bruuske stuurbeweging één vleugel sneller omhoog komt als de zwevervleugel kan bijhouden (massatraagheid), dan gaat de lage vleugel de motorkist vleugel opzoeken, hij "zuigt" er zich ahw naar toe. Dit heeft al onnoemelijk veel kisten het "leven" gekost en het is toch o zo simpel dat op te vangen:

Lijm aan weerszijden, op ongeveer de helft van de vleugelhelft, twee buisjes met een binnen diameter van 1,5mm rechtop in de vleugel.
Buig een 1,5mm staaldraad in een U-vorm zodat je mooi bij de buisjes uit komt. Maak hem overmaats zodat je de hoogte kunt verstellen middels stelringen. Schuif op het bovenste gedeelte een brandstof slang als bescherming tegen krassen op de vleugel.
Leg de zwever op het rek en stel de stelschroeven zodanig in dat ze mooi tot onder de vleugel reiken. Zijn ze te lang dan kun je ze ook naar buiten wegduwen, zodat de vleugel helemaal strak ligt.

De Huckepack vliegt nog maar af en toe met het rek bovenop, voor het slepen ben ik andere kisten gaan gebruiken. Het snoepdroppen is nog steeds een succes nummer op de berenvliegdagen en ik heb er ook eens experimenten mee gedaan met "raketten" die een rookpatroon achterin hadden.

Spanwijdte 240cm, gewicht 12 kg.

pickup12.jpg

pickup25.jpg

pickup14.jpg

Brasschaat10.jpg

Brasschaat11.jpg

Brasschaat12.jpg

Brasschaat13.jpg

Brasschaat14.jpg

Hueckepack06.jpg

met%2520Zombie03.JPG

IMG_4318.jpg

IMG_4324.jpg

IMG_1233.JPG

IMG_7873.JPG

IMG_7874.JPG

Laatst bewerkt:
Biglift:
1: Hendrik Sleurink, Biglift, 2,2 mtr, MVVS 26 cc, sleepkoppeling, 2,4 Ghz
2: Phil Smit, Biglift, 2,2 mtr, MVVS 26 cc, huckepack, sleepkoppeling, 2,4 Ghz
3: Joop Mars, Biglift, 2,2 mtr, Graupner G26cc, huckepack, sleepkoppeling, 2,4 Ghz (lid Aeroclub Heemskerk)
4: Sander van Velzen, Biglift 2.2M, 2500W, sleepkoppeling, 2.4Ghz (onder voorbehoud)
5: Mathijs, Biglift, 2,2 meter, Zenoah 26 cc, sleepkoppeling, 2,4 Ghz
6: Michiel, Biglift 2,2 meter, OS MAx 15CC, sleepkoppeling, 2,4 Ghz
7: Bert (Artflyer), Biglift, OS 20cc, huckepack, kanaal 61 (35MHz)
8: Arjan (PH_AJH), Big Lift 2,2m, RCG 26cc, sleepkoppeling, 2,4GHz

Zwevers:
1: Jacob Bos, Graupner Mosquito 2,5 mtr, Countryman 4 mtr
Aeroclublid: Robert Vet, Zwever, 2mtr, voor huckepack, 2.4Ghz
Aeroclublid: Co Vet, Zwever, 2mtr, voor huckepack, 35Mhz (kanaal volgt nog)
2: Arjan Harmans, ASW20 4m, Ka-8b 3,5m, 2,4GHz
3: Bart Doets, MPX Flamingo 2,75 mtr, Gerten Sirion 3 mtr, 2,4 Ghz
4: Raymond Esveldt, Ka-7 4m, Riser 2m, 2,4 GHz
5: Bruno van Hoek, Dandy 1,6m, 2,4GHz
6: MaartenX, ASW27B, 2,4 Ghz
7: Robert Nijhuis, ASW 22BL 5,3m ,sleep ,2,4GHz

Robert denk je dat een Big Lift uit het rijtje aanwezigen een 5,3m zwever kan trekken....? We gaan het zien :-) Of zorg je zelf voor een Super-Lift! :banana:

Nog wel onder voorbehoud, ik weet mijn rooster nog niet voor April.

Biglift:
1: Hendrik Sleurink, Biglift, 2,2 mtr, MVVS 26 cc, sleepkoppeling, 2,4 Ghz
2: Phil Smit, Biglift, 2,2 mtr, MVVS 26 cc, huckepack, sleepkoppeling, 2,4 Ghz
3: Joop Mars, Biglift, 2,2 mtr, Graupner G26cc, huckepack, sleepkoppeling, 2,4 Ghz (lid Aeroclub Heemskerk)
4: Sander van Velzen, Biglift 2.2M, 2500W, sleepkoppeling, 2.4Ghz (onder voorbehoud)
5: Mathijs, Biglift, 2,2 meter, Zenoah 26 cc, sleepkoppeling, 2,4 Ghz
6: Michiel, Biglift 2,2 meter, OS MAx 15CC, sleepkoppeling, 2,4 Ghz
7: Bert (Artflyer), Biglift, OS 20cc, huckepack, kanaal 61 (35MHz)
8: Arjan (PH_AJH), Big Lift 2,2m, RCG 26cc, sleepkoppeling, 2,4GHz

Zwevers:
1: Jacob Bos, Graupner Mosquito 2,5 mtr, Countryman 4 mtr
Aeroclublid: Robert Vet, Zwever, 2mtr, voor huckepack, 2.4Ghz
Aeroclublid: Co Vet, Zwever, 2mtr, voor huckepack, 35Mhz (kanaal volgt nog)
2: Arjan Harmans, ASW20 4m, Ka-8b 3,5m, 2,4GHz
3: Bart Doets, MPX Flamingo 2,75 mtr, Gerten Sirion 3 mtr, 2,4 Ghz
4: Raymond Esveldt, Ka-7 4m, Riser 2m, 2,4 GHz
5: Bruno van Hoek, Dandy 1,6m, 2,4GHz
6: MaartenX, ASW27B, 2,4 Ghz
7: Robert Nijhuis, ASW 22BL 5,3m ,sleep ,2,4GHz
8: Douglas, ASW 27B, Alsema Sagitta, 2,4Ghz

Na het treffen vandaag, en als er nog plek is, schrijf ons ook maar bij.

Planck_Franck : Robbe Edelweiss XL
Bokkomees : Electro UHU (zonder electro, en ook XL)

Hier een filmpje van gisteren, chocojoop's Biglift (die witte met rood) en de mijne (geel met rood) zien jullie hierin. Het veld waarop gevlogen wordt is het veld voor de Biglift treffen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Heren, heb helaas besloten mijn Biglift te koop te zetten, staat op het " te koop" gedeelte. Heb teveel grote kisten staan, twee Pipers, een Spacewalker van 2.70 en de Sopwith Pup die ik aan het bouwen ben. Indien er iemand interesse heeft in een mooie Biglift, stuur dan een PB. Indien hij niet wordt verkocht kom ik gewoon vliegen tijdens jullie meeting.

Heren, heb helaas besloten mijn Biglift te koop te zetten, staat op het " te koop" gedeelte. Heb teveel grote kisten staan, twee Pipers, een Spacewalker van 2.70 en de Sopwith Pup die ik aan het bouwen ben. Indien er iemand interesse heeft in een mooie Biglift, stuur dan een PB. Indien hij niet wordt verkocht kom ik gewoon vliegen tijdens jullie meeting.

Ik zag hem al te koop staan ja :yes: Heel even getwijfeld, maar ook hier staan al wat grote toestellen...

benzine

Jongen, heb een biglift 26cc zenoah en vlieg op Aspen 1/50

Ben er bijna doorheen en ik vraag me af of iemand ook zelf mengt of kant en klaar haalt bij tankstation....voor de brommers zeg maar

Aspen is duurder maar ruikt bijna niet, toestel staat op zolder samen met de schone was.

Hoor het graag wat jullie doen.

Mathijs

Back