Big Lift Sleep en Huckepack Treffen zondag 21 april 2013 Aeroclub Heemskerk

Ik heb van een aantal mensen al eens horror verhalen gehoord over hückepack's
Klevende of afbrekende vleugels met alle gevolgen van dien, wat is jullie mening hierover (of mag ik dat hier niet vragen?)

Als je met veel power strakke bochten draait dan vraag je om moeilijkheden voor een licht zwevertje op een Huckepack. Als je net als vroeguh rustig en a la Vintage naar boven gaat is er niks aan het handje. Lossen is wel leuk/lastig: Big Lift piloot moet gas terugnemen en net voordat ie stalled de zwever loskoppelen.

Groet,

Jacob Bos

Ik ben nog geen ervaaren vlieger met big lift wel wil ik Phil uiteraard bijstaan in de bouw van een huckepack dus als er iemand een goed model (werkend) heeft heeft, en ons een tekening kan stuuren die we uit kunnen printen PRIMA dan gaat het ons wel lukken (via pb misschien)
gr joop

(als de dag van vliegen maar gezellig wordt)

Ik ben nog geen ervaaren vlieger met big lift wel wil ik Phil uiteraard bijstaan in de bouw van een huckepack dus als er iemand een goed model (werkend) heeft heeft, en ons een tekening kan stuuren die we uit kunnen printen PRIMA dan gaat het ons wel lukken (via pb misschien)
gr joop

(als de dag van vliegen maar gezellig wordt)

Beschrijving en tekening van huckepack:
typ in bij google: Big Lift Multiplex Huckepack
en dan Huckepack maken Frans hoppenbrouwer selecteren.

De bouw is best makkelijk. Een zwever omhoog brengen is met de Huckepack ook veel eenvoudiger dan slepen.
m.v.g. Erik

Beschrijving en tekening van huckepack:
typ in bij google: Big Lift Multiplex Huckepack
en dan Huckepack maken Frans hoppenbrouwer selecteren.

De bouw is best makkelijk. Een zwever omhoog brengen is met de Huckepack ook veel eenvoudiger dan slepen.
m.v.g. Erik

We hebben weer wat te doen :D :thumbsup:

Klevende of afbrekende vleugels met alle gevolgen van dien, wat is jullie mening hierover (of mag ik dat hier niet vragen?)

Binnen Gooi- en Eemland (vroeger Gooise Modelbouwclub) wordt al 30 jaar een Huckepackzweefcompetitie gehouden. Ik was daar zelf de initiatiefnemer van in 1982. Er is meer dan 20 jaar gevlogen met twee toestellen(QB60 Monster); dat geeft al wel aan dat Huckepack-sleep betrouwbaar kan plaatsvinden. Ik heb op 1 middag wel eens 75 starts en landingen gemaakt! Dat zou met slepen niet lukken, want dat kost veel meer tijd.
En, Bart, we namen de Huckpacks vroeger geregeld mee naar evenementen. Je zou er best wel met Beton over kunnen praten, lijkt mij. Het wordt dan een "club-uitje".

Er gaat natuurlijk wel eens wat fout (vleugelbreuk op de Huckepack; niet los willen komen etc.) maar vaak is dan een landing met zwever nog mogelijk. De piloot moet de snelheid en de scherpte van de te vliegen bochten aanpassen op de zwever die hij naar boven brengt.

Ik heb zelf een electrisch aangedreven oeroude Svenson Prima voorzien van de Huckepack van Thiele. Daar kunnen zwevers op tot ca 1 kilo. Met een 4400 3s akku kan ik 10 starts maken.
Deze Huckepack vind je hier (onder electroflugmodelle):
Modellbau Claus Thiele
Ik heb hem wel aangepast (breder gemaakt met andere draadstangen); verder een zeer bruikbaar ding.

Groet uit een uiterst nat Oostenrijk.
Juun

@j.albers
ik ben niet goed in de duitse taal kunt u voor mijn dat linkje stuuren op deze site kunnen we eens kijken hoe hij gemaakt is . ikzelf heb nog niet zo veel vlieg ervaring met big lift maar bouwen is voor mijn geen probleem dat doe ik samen met mijn clubgenoot Phil zodat we met zijn alle een mooie dag hebben .
zelf zal ik niet sleepen daar ik te kort ervaaring heb:(

Waar je even op moet letten met een huckepack, is dat je de instelhoek juist bepaald. Doe je dit niet, dan overkomt je vreemde caperiolen..

Ook is het verstandig de zijkanten open te maken. Eens gezien dat dit met een dichte zijkant en wat wind ook vreemde toeren opleverde :)

Al met al, een prima alternatief naast slepen, als je het goed opgebouwd hebt.

@Phil / Joop; ik heb wel een zwever liggen die we voor een maiden kunnen gebruiken :yes:

Klopt hetgeen 5p1k3 opmerkt t.a.v. instelhoek. Maar er wordt op dit punt wel enige stuurmanskunst van de Big Lift piloot gevraagd omdat niet alle modellen gelijk vlak op de Huckepack liggen. Zwevers met vlakke of holle profielen liggen redelijk vlak op de Huckepack. Zwevers met aan de onderzijde "bolle" profielen, zoals MH32, liggen meestal aan de achterzijde vlak op de Huckepack waardoor de neus wat opgericht is. Dit heeft een "down"-effect op het vlieggedrag van de combinatie. Maar ook is het zo dat de hartlijn van de vlakke profielen niet evenwijdig ligt aan de hartlijn van de Huckepack (zwevervleugel ligt aan de voorzijde hoger). Het verdient daarom aanbeveling om de Huckepack aan de voorzijde een paar mm te "drukken".

Waar je op moet letten bij zelfbouw van een Huckepack is dat je hem lang genoeg maakt. Wij hebben in het verleden de Huckepacks meestal moeten verlengen om vleugels met grotere koorde te kunnen plaatsen. De Thiele-Huckepack heb ik even opgemeten: 21 cm. Dit is niet genoeg voor heel wat moderne zwevers.
Ook is het zo dat vroeger de 10cc Big Lifts niet zo grote zwevers omhoog konden brengen als de huidige Big Lifts want ik zie bij de specificaties minimaal 22cc staan. Op de Big Lift van G&E staat 32,5cc.
De spanwijdte van 2,2 m. brengt ook beperkingen met zich. Ik zou zwevers met een spanwijdte van 3,5 meter als bovengrens durven noemen. Lengte, hoogte en breedte dan afstemmen op een model van dat formaat (semi-schaal; want die hebben een grotere hoogte en breedte). Ook voor slepen geeft het formaat van de Big Lift zo zijn beperkingen. Wij slepen hier met nieuwe generatie electrische Big Lifts (20% vergroot). Gaat prima tot ca 12 kg zwevergewicht. Beetje off-topic, maar hieronder een fotootje om jullie bouwinspiratie op te laten doen:

full

Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb hier ook nog een oude huckepack staan. deze kan je in lengte veranderen...
big lift zou ik eens moeten kijken of ik die nog vliegend krijg... hangt al weer zo lang stof te happen.

Wat een vraagje niet teweeg kan brengen :D

Een bouwbeschrijving van een Huckepack vond ik Hier
Misschien hebben jullie er was aan.

Laatst bewerkt:

Al is het niet met een biglift maar met een Toni Clark Piper mijn ervaring is.
Het voordeel van Huckepack is dat in principe iedere zwever op de huckepack kan liggen (van een beginner of ervaren piloot) , Maar ik heb meer toestellen zien crashen met huckenpakken dan bij slepen,
Meestal door dat een vleugel van de zwever op die van het draagtoestel kwam te liggen en bleef plakken , Dit is makelijk te voorkomen door op ieder vleugel uiteinde een beugel te monteren.
De instelhoek/plaats van de zwever op de huckepack en een goed ontkoppelmechanisme is van levens belang.

Persoonlijk vind ik slepen mooier en leuker, maar het vraagt meer concentratie en samen werking van de piloten.

hier een paar plaatjes van mijn werkloze huckepack werd gemonteerd op de voorste en achterste vleugelpin, tussen de vleugel en de romp. hier op is goed te zien dat de instelhoek in te stellen is en de voorste aanslag van de zwever vleugel. ontkoppelen via de sleephaak

foto-2.jpg

foto-3.jpg

foto-4.jpg

foto-3.jpg

Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik heb laatst nog gevlogen met mijn Big Lift met de originele Huckepack van Multiplex. Ik heb daarvan de tekening maar dan moet ik goed gaan zoeken. Mocht iemand interesse hebben dan hoor ik het graag . Op de Huckepack een nog originele Cirrus 75 van Graupner.

Groetjes, Erik

Hook05Do28September2006.jpg

Hoi,

Dan ga ik hem opzoeken. Ik laat jou wel weten als ik hem gevonden heb.

Groetjes, Erik.

Back