BIGGS@Pottes

GPS

Als je zulke grote toestellen vliegt, die veelal ook erg veel geld kosten, dan is een GPS Locatie apparaatje toch een kleine uitgave!?

Zal wel zijn.
Ik begrijp het eigenlijk ook niet.
Ook altijd opletten met die heldere blauwe hemels.
Er hangt daar op 300 m veelal een onzichtbare nevel die toestellen kan wegtoveren.
Ik heb het al een paar keer voorgehad en ben daarom zeer op mijn hoede.
Gelukkig heb ik het er telkens goed vanafgebracht.
Het voelt in ieder geval eng aan je toestel plots te zien verdwijnen.

Aurectar
 
Zal wel zijn.
Ik begrijp het eigenlijk ook niet.
Ook altijd opletten met die heldere blauwe hemels.
Er hangt daar op 300 m veelal een onzichtbare nevel die toestellen kan wegtoveren.
Ik heb het al een paar keer voorgehad en ben daarom zeer op mijn hoede.
Gelukkig heb ik het er telkens goed vanafgebracht.
Het voelt in ieder geval eng aan je toestel plots te zien verdwijnen.

Aurectar

Heb het zelf ook wel eens gehad. Vervolgens in een duik gegooid en nadat ik hem weer zag de hoogte gebruikt om hem heel langzaam weer vlak te leggen (zonder de vleugels te breken)...
 
Deze kost slechts 20 dollar SPT50 Sub-Micro Pan & Tilt
Maar dan moet je er nog wel 2 servo's bij kopen.
Je moet het onderdeel wel in Europa zoeken want iets bij Servocity bestellen is een dure grap.

Ik denk dat het het mooiste werkt als het door iemand anders middels een andere zender bestuurt.
 
Duik

Vervolgens in een duik gegooid en nadat ik hem weer zag de hoogte gebruikt om hem heel langzaam weer vlak te leggen (zonder de vleugels te breken)...

De enige manier om eruit te geraken.
Heb ik ook zo gedaan met succes.
Belangrijk is ook van je niet te hoog te laten slepen.
Beter voorkomen dan genezen.
 
Wat ik nog kan bedenken. Wanneer je in de gaten hebt dat je je model kwijt bent en je vliegt toevallig, zoals ik, met Multiplex 2.4GHz M-link.

Met de MPX GPS-Telemetrie kan live de positie van je model op de zender worden afgelezen (op de EVO-Pro direkt en op de oudere zenders via het extra te verkrijgen uitbreidingsdisplay). Je ziet dan in één scherm de afstand, hoogte en het aantal graden (0-360 graden) rechtsom vanuit het Noorden. Dit is echter wel vanaf het punt waar je de ontvangstinstallatie van het model hebt ingeschakeld, dat moet je je dus realiseren.

Aangespoord door deze incidenten zal ik deze drie gegevens in ieder geval in één scherm programmeren en eens beproeven met een zwever hoog en droog of ik de kist met de afgelezen gegevens goed zou terugvinden.
 
Laatst bewerkt:
VTT

Ben gisteren (eindelijk eens mooi weer) de noordelijke lost-zone gaan afdretsen met mijn stalen ros op zoek naar de verloren sailplane.

Heb verschillende boomgroepen geobserveerd.
Moet waarschijnlijk ergens in de mais liggen.
Ik heb Danny nog niet gezien.
Hij is blijkbaar op reis.

Aurectar
 
Zonder ongelukken BIGGS POTTES op 30/06/2012-1/07/2012

Heeft aan zijden draadje gehangen.
Boer wou terrein verkopen.
Club is bezig het terrein zelf aan te kopen.
Deal bijna rond.
Alle leden hebben daarin al geparticipeerd.

Mvg,
Aurectar
 
Bigs circus

Vandaag even naar Pottes geweest.
Moest vaststellen een deel van het BIGS circus reeds aanwezig was in het kader van het sleep treffen volgend weekend.
Een niet onbelangrijke Nederlandse delegatie aanwezig.
Heb als trouw clublid geholpen om de tent te zetten.
Hopelijk mooi weer dit weekend.

Ik ga morgenavond in ieder geval enkele sleepvluchten maken.
Genoeg paardenkracht aanwezig.

Mvg,
Aurectar
 
Een potje paniek in Pottes

Deze morgen ben ik ook naar Pottes geweest.
Was feitelijk te vroeg.
Gans de Bigs-crew lag nog lekker te soezen in hun Campers.

De enige beschikbare sleper van dienst was Ronny met zijn electro-Pilatus.
En daar is het nu net mee fout gelopen.

Rony zijn vriend Philippe maakte zijn Pilatus klaar om mijn Vortex-Robbe (zie foto) het luchtruim in te voeren.
Toen gebeurde het.
Hij had gewoon zijn twee paks thurnigy van vijf cellen in de sleper aangebracht en één van die paks genereerde onverwachts een forse rookpluim.
De paks waren zelfs nog niet aangesloten.
Paniek alom.
Met een paar lassers handschoenen werden die paks vlug uit het toestel getrokken en op het gras geworpen.
Juist daarop ging één van die paks vanzelfs ontbranden.
Philippe was in shock.
Zijn vorige Big-lift is trouwens ook op die wijze in de fik gegaan.

Gelukkig waren de lipo's in dit geval net op tijd uit het toestel.

Buiten wat rookschade valt allles nog wel mee.
Jammer van die twee lipo's van 5 cellen.

Ik vermoed dat die lipo's over datum waren.
Die heren zullen het eens goed moeten onderzoeken.

Aurectar







full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hmm, dat soort verhalen maken me altijd een beetje bang! Ik heb LiPo's hier gewoon in mn schuurtje liggen.. Wel op een brandwerend materiaal, en met een rookmelder in de buurt maar toch.. Kunnen ze echt zomaar spontaan ontbranden?? Dan mag ik wel op zoek naar een brand safe kluis.
 
Het lijkt me stug dat die accu's beide zomaar spontaan ontbranden. Hier moet meer aan de hand geweest zijn. Inderdaad een onderzoekje waard.
 
Gisteren is op ons vliegveld nog een heli met volle snelheid tegen de asfalt geknald , géén brandende of rokende lipo's te bespeuren..
De lipo's zagen er anders niet meer uit ...
Men moet soms ook geluk hebben, is het niet ?
 
In 99% van de (sporadische) gevallen van ontbranden zijn de cellen overladen.
Lader en balancer zeker goed nakijken. Het laadproces met een voltmeter per cel constant bewaken na zo'n geval.

Rick
 
In 99% van de (sporadische) gevallen van ontbranden zijn de cellen overladen.
Lader en balancer zeker goed nakijken. Het laadproces met een voltmeter per cel constant bewaken na zo'n geval.

Rick

Ja de oorzaak zou wel in die richting kunnen liggen.
Wat merkwaardig is dat hij ze zelfs nog niet aangesloten had.
Hij had enkel zijn velcrobandjes rond de lipo's aangespannen.
Je kunt de film moeilijk terugdraaien, begrijp je.

Zelf had ik ook verschoten toen ik dit zag.
Gelukkig dat zijn toestel onbeschadigd is.
 
Back
Top