BIGGS wintermeet in Oss

LS.

Zaterdag 24 jan hebben we een wintermeeting annex vergadering van BIGGS is Oss (in een school, dus NIET vliegend).

Diverse mensen nemen hun grote zwevers mee in diverse stadia van bouwen.

Vanaf 1200u tot 1500u is het vrij rondkijken, daarna de vergadering.
Iedereen met belangstelling voor de grote(re) zwevers is welkom.

details zoals een routebeschrijving vind je op onze geheel vernieuwde site www.biggs.nl

Daar vind je ook een contactadres, graag even melden als je komt, ivm catering.

Hallo Richard,

Op de meeting van afgelopen zaterdag kon ik helaas niet aanwezig zijn. :(
Mijn vraag aan jou na een jaar BIGGS ervaring: Bestaat er ook de mogelijkheid om gebruik te maken van electro-lieren binnen de vereniging. Er zijn enkele leden die wel interesse hebben in BIGGS, maar geen/slechte ervaring met slepen. Indien er lier-mogelijkheden zijn willen wij graag een meeting van jullie bezoeken. :lol:
Groeten,
Arnout

Arnout.

Het vinden van terreinen en clubs die een BIGGS meeting kunnen hebben is moeilijk.
Een goed veld, goede infrastructuur, vrije aan- en uitvliegroutes, een enthousiaste club die kán en wil organiseren...je hebt het allemaal nodig om er een geschikt weekend van de maken.
Inmiddels is de ervaring en de kennis van de groep slepers in zijn geheel naar een veilig niveau gekomen, en de zwevers weten dat inmiddels te waarderen. Ze zijn verzekerd van een veilige sleep naar de gewenste hoogte, met welk type zwever ook. Slepen kun je op alle modelvelden.

Als je nu ook wilt gaan lieren dan heb je er nóg een requirement bij, want je veld moet gauw een 300m lang zijn. De clubs die beschikken over een dusdanige faciliteit zijn in Nederland zeldzaam.
In een aantal gevallen liert men in een heidegebied, daar is slepen niet mogelijk vanwege geluid. Dat zou betekenen dat alle mensen aan de lier moeten. Een fikse groep heeft daar geen ervaring mee, om dan gelijk een 6m bak als leskist voor het lieren te gaan gebruiken, is geen goed plan.
Mensen die gewend zijn aan lieren, misschien begonnen zijn met 150cm kistjes aan een liertje, groeien verder met grotere modellen en zwaardere lieren. Voor hen is het een koud kunstje.

We hebben wel een aantal mensen binnen BIGGS die lieren dus er is wel ervaring, ik kan je er wel mee in contact brengen.
Ténzij we toevallig op een club komen met een lang veld waar op gelierd kan worden, zullen we voor diegenen die het willen ook het lieren uitproberen, maar ik vermoed dat het weinig zal gebeuren.

We hebben speciaal voor beginnende (gesleepte) zwevers (en sleepvliegers) een handboek geschreven en we trainen er desgewenst ook op. Er komt een ervaren zwever naast je staan die je coacht en je model komt achter een ervaren sleper kte hangen, die je model met aangepaste snelheid vlug en veilig op hoogte brengt. Doe je dat een keer of drie onder begeleiding dan heb je de truuk door.
In tegenstelling tot lieren heb je meer kans een mislukte sleep af te breken en je model te redden. Met lieren in de beginfase is de kans groot dat je een model laat afkiepen, zodat het zichzelf vervolgens in de grond liert.

Verder kun je met slepen véél hoger komen en de sleper zet je direct onder een mooie wolk af!

Als jullie met een paar man zijn en jullie hebben de beschikking over een motorveld, kunnen we altijd een keer met twee of drie man langs komen en dan leren we jullie het op één middag!

Richard

Bedankt voor je snelle reaktie. Uiteraard begrijp ik het probleem van het vinden van een geschikt veld voor het "lieren". Wij hebben zelf de beschikking over een veld van 250 x 200 meter, alleen ligt het midden in een natuurgebied waar motorvliegen absoluut verboden is. Vandaar dat alle clubleden min of meer verplicht aan de lier of electro moeten.
Op onze vergadering wil ik graag eens peilen wie van de leden van jullie sleepmogelijkheid gebruik willen maken. je hoort in ieder geval nog van mij. Graag wil ik op de hoogte blijven wanneer jullie een meeting houden.
Groeten,
Arnout

Arnout.

Ja, laat maar horen als er interesse is.
Ik zie dat je uit Venlo komt. Ik heb goede contacten met MFC "Grenzland", nét bij jullie over de grens.

Die zullen zeker meewerken als we er met een paar man een trainingsdag willen vliegen.

Richard bij ons op de club is er denk ik wel de mogenlijkheid om zo een biggs meeting te organiseren,de aanvliegroute voor de motorkisten is goed mits de wind goed staat,de aanvliegroute voor de zwevers is altijd goed. Wij hebben een geluidslimiet van 82 dB dus als julie daaronder zitten zie ik verder geen probleem,soms worden er bij ons ook zwevers gesleept van +- 6meter. Als je geintreseerd bent wil ik wel eens foto s nemen van het vliegveld zodat je een idee krijgt van de grote en de aanvliegroutes.

greetzz

Hallo (???...je naam staat niet in het profiel?)

Dank je voor de uitnodiging, we zijn altijd op zoek naar nieuwe velden waar we als BIGGS een keer mogen neerstrijken.
Als je even mailt (mijn email adres staat in mijn profiel) of via de biggs site op de enveloppe klikt, dan kunnen we verder in contact komen.
Zo je wilt met Picqueur, Martin uit Brasschaat, de mede oprichter van BIGGS.
Bij voorbaat dank,

Hallo Richard,

MFC "grenzland" is mij inderdaad bekend.
Ik ben wel eens op hun 'platz' geweest met een electrozwever. Lijkt mij inderdaad een goed idee om bij gelegenheid van hun veld gebruik te kunnen maken. Ik laat je wel wat weten.

Back