Bij welke spanning is de pack geheel geladen

Hallo allemaal.

Hier is weer een Newbie. Mijn naam is Ruud, ik ben 54 jaar, getrouwd, twee meiden en een KLEINZOON.
Na lange lange tijd (+/- 30 jaar) uit de modelbouw te zijn geweest ben ik weer terug. Zit nu eenmaal in je bloed :). Maar nu ipv statisch naar rc modelbouw.
Helaas een geheel braak terrein voor mij. Moet dus nog heel veel leren en ontdekken.
Heb om te beginnen een Tamiya Volkswagen Beetle aangeschaft. Denk dat dat een leuk autootje is om in te stappen in de RC wereld en te kijken of het wat voor mij, en straks mijn klienzoon, is. Daarbij een 7.2v 3300mAh racepack en stekker lader.

Ik heb tijdens het laden een voltmeter aangesloten, en zie de spanning heel geleidelijk oplopen.
Mijn vraag is, bij welke spanning is de pack vol.

Dat is iets wat heeeeel erg verschilt , het is daarom ook het beste gebruik te maken van een zogenaamde Delta peak lader.

Die herkent het punt waarop de spanning terug loopt en de accu dus vol is.

Het punt waarop dit gebeurt is voor elke accu verschillend en daarom moeilijk zelf te bepalen aan de hand van de gegevens van een andere accu.

Wat wel mogelijk is is het berekenen van de laadtijd voor de accu i.c.m. de gebruikte stekker lader. Capaciteit gedeeld door de laadstroom , daarbij tel je dan ongeveer 10% op om verliezen te compenseren.

Laatst bewerkt:
Hallo Savage.

Als ik het dus goed heb kan ik het beste 3300 mA / 170 mA +10%= +/- 21 a 22 uur laden.
Geld dit ook voor een nieuw aangekomen accu, of is het raadzaam deze eerst toch even geheel te ontladen. Ik heb er een ontlaad apparaatje bij besteld.
Had ergens gelezen dat als je een accu lange tijd niet gebruikt, je deze ontladen moest bewaren.

Dat kan je in dit geval ook gewoon aanhouden door de (hele) lage laadstroom
zullen de cellen die niet geheel leeg zijn niet of nauwelijks iets ondervinden van het eventuele overladen.

Zelfs bij een laadstroom van 1/10 (330mA) is het over het algemeen geen probleem als de cellen niet helemaal gelijk zijn en op die manier iets overladen worden.

Hou er wel rekening mee dat cellen die met zo'n lage stroom geladen worden niet super zullen presteren , van het langzame laden worden ze een beetje "traag".

Het is als je ze in een auto gebruikt beter om met 1C te laden.

Ontladen is met de 3300's als je ze met zo'n lage stroom laad eigenlijk niet meer nodig , het zijn ten slotte ni-mh's die je "onbeperkt" bij mag laden.

Zodra je gaat snelladen is het iets anders , dan is het wel verstandig de batterijen zoveel mogelijk gelijk te hebben.

Kijk met deze reactie's kan ik wat mee. Heel erg bedankt voor je uitleg.
Kan denk ik toch beter een Delta peak lader aanschaffen. Heb je nog een voorzetje voor me op dat gebied?

Graag gedaan daar is het forum ten slotte voor ;)

Over laders is al een hele boel geschreven hier op het forum , er zijn een aantal factoren die bepalen wat voor lader je neemt.

Om een van de belangrijkste belangrijke te noemen : met stip op 1 Budget :!:
Dan nog dingen als welke batterijen wil ik gaan laden , 12 volt of 220 of combinatie 12/220 .

Als je de zoekfunctie gebruikt of ff door het accu&laadtechniek gedeelte bladert zal je er ongetwijfeld een aantal tegenkomen.

Ik zelf ben zeer content met de Power Peak serie van Robbe , kosten een flinke duit maar je krijgt er wel wat voor terug.

Verschillende laders zijn populair, bijvoorbeeld de Ultramat 14. Deze kan op 12 en 220V gebruikt worden, kan LiPo en NiMh laden. Prijs zit je rond de 70 euro. Laadstroom 5A. Uiteraard zijn er nog veel meer opties maar er is ook een groot verschil in prijs. Ik gebruik bijvoorbeeld de Profi Home charger van Robbe, mooie lader maar al snel rond de 200,- Deze heeft verschillende programma's waaronder ook ontladen.

Goed zoeken en als je wat gevonden hebt kan je het posten, reactie krijg je dan vanzelf.

Wat Burp zegt klopt helemaal , ik ben iets minder "thuis" in de beginners laders;)

Zelf heb ik de Power Peak Infinty 3 , doet erg zeer bij de spaarpot met rond de 230,- maar dan kan je wel alle gangbare ( ni-cd , ni-mh , lood ,lipo) en ook nog de "nieuwste" cellen (A123) mee laden . En dat met laadstromen tot 10 ampere :cool: of een totaal vermogen van 180 watt .

Maar voor een beginner is dat niet aan te raden hoor ;)

Bedankt voor de goede info.

Zal eens gaan googlen op internet voor Delta peak laders, mocht ik wat gevonden hebben laat ik dat nog even weten.

Heb op dit moment nog niet zo'n groot budget, moet eerst nog even de vrouw overtuigen van de mooie hobby :)

En er zijn ook velen die het anders doen. Ik laad mijn accu's altijd met een Robbe unicharger 6 (willekeurige site). Dit apparaat kost rond de € 25,00. Zeer goed voor beginners met een kleiner budget. Deze heeft geen automatische afslag, maar bij het laden op 1/10 van de capaciteit (of lager) van de accu, kan het niet echt kwaad dat ze ipv de gebruikelijke 14 uur iets langer liggen te laden. Een volle cel is ongeveer 1,4 Volt. Jouw 6 cellen pack zal vol dus 8,4 Volt aangeven op je multimeter, helemaal leeg 7,2 Volt.
Voordelen van deze lader zijn de prijs en het kunnen aansluiten van 6 accu's gelijktijdig.
Nadeel is het niet automatisch afslaan; je moet de tijd dus een beetje in de gaten houden.
Ik ken diverse mensen die al ja-a-ren deze lader gebruiken en nooit problemen hebben gehad met het te vroeg sterven van accu's o.i.d.

Het nadeel van zo'n lader blijft de beperkte laadstroom , voor de accu's van b.v de zender of ontvanger is dat niet zo'n punt eigenlijk alleen maar beter.

Maar voor een aandrijf accu zijn ze in mijn ogen minder geschikt omdat je gewoon geen punch in je accu hebt , iets wat je met b.v. een auto toch wel graag hebt.

Het voordeel van een wat duurdere (computer) lader is dat er ook meteen een automatische afslag op zit tegenwoordig.

600 mA, binnen 8 uur is Catweazle zijn lege accu weer helemaal vol. (3300/600*1,4)

Ik bedoelde het niet met het oog op tijd , maar op de ontlaad karakteristiek.

Een accu die langzaam wordt geladen heeft gewoon minder "punch" , iets wat je met een auto heel erg merkt in het optrekken en ook enigzins in de snelheid.

Dat de tijd met b.v. een ultramat ook ingekort kan worden tot ongeveer een half uur is alleen maar een extra'tje wat er handig is als je net begint en maar 1 accu'tje hebt ;)

Hallo Benno,

kan je berekening even niet helemaal volgen.

De 3300/600 snap ik, dat is de accucapaciteit / laadstroom.
Maar de 1,4, bedoel je daar de spanning mee indien de accucel vol is?

Nee daar bedoelt ie de factor mee waarmee je dient te vermenigvuldigen , die 4 tiende extra is om eventuele verliezen op te heffen.

Ik kwam net bij pkracing de Mega Peak 4500 tegen , voor 55,- is dat zeker interessant voor een beginner. 12v/220v , automatische afslag , en tot 4,5 ampere laadstroom met aparte aansluiting voor de zender

www.pkracing.nl/megapeak4500.jsp linkje ;)

Laatst bewerkt:
Savage, kan je gedachten lezen :).
Wou net even informeren wat jullie van deze lader vonden.
Had hem ook al gevonden bij www.pitstop-shop.nl.

De link van jou heeft hem echter goedkoper en past goed in mij budget. Ga deze dus zeker bestellen.

Iedereen nogmaals bedankt voor de inbreng, heb er weer een hoop bij geleerd.
Je ziet wel , nooit te oud om te leren, EN te luisteren :)

SSsstttttttt ... niet doorvertellen ... ben familie van Jomanda ;) :rolling:

Is voor dat geld een interessante lader , van alle gemakkken (zeker voor een beginner) voorzien.

Alleen nog wel ff opletten met het meebestellen van een zender laadkabel.

Nee daar bedoelt ie de factor mee waarmee je dient te vermenigvuldigen , die 4 tiende extra is om eventuele verliezen op te heffen.
Inderdaad, die 40% is om het verlies te compenseren.

Corrien zei:
.....er zijn echter laadverliezen, dus de vuistregel is om bij langzaam laden (laadstroomwaarde is gelijk aan 1/10 van de capaciteit) zo'n 40 % extra te nemen. Dat komt dus uit op 14 uur laden.....

Heb de Mega Peak 4500 besteld bij pkracing.nl.
Meteen maar het laderkabeltje voor de zender er bij genomen.
Eens kijken hoe snel ze leveren. Laat nog wel weer van me horen als de spullen binnen zijn.

Als de bestelling op vrijdag voor 12 uur binnen is wordt ie nog dezelfde dag verwerkt als het goed is , dan heb je hem met een beetje geluk morgen binnen.

Back