Bijna alle vingers van hand kwijt door prop, twee gevallen

ron van sommeren

Forum veteraan
Deel van bericht van Richard Branderhorst in in de Schwalmtaler evenementen nieuwsbrief. Ik heb Richard op dit draadje geattendeerd.

Richard Branderhorst zei:
Gerhart,

Noch etwas wegen Sicherheit:

Bei BIGGS haben wir jetzt mit allen Schlepper verabredet, es wird KEINEN Schlepper mehr gestartet, ohne Helfer oder tüchtige Bodenverankerung.

Dies wegen zwei schwere Unfälle in Belgiën mit Grossmodelle/Schlepper (Gott sei Dank keinen BIGGS Flieger) in dem Leute fast alle Finger von ihren rechten Hand verloren sind. (vetschrift door RvS). Modell wird erst losgelassen nachdem der Pilot seinen Sender sicher umgehangen hat. Weil eins der Unfälle geschah während der Pilot seinen Sender vom Boden aufhieb, and den Gurt. Da blieb dann ein Teil ans Gas hangen, und der 150er kam mit ½ gas auf ihm zu…..

UND: Schlepper MUSSEN bei uns doppelte Stromversorgung haben.

UND: Anfang der Saison, oder beim ersten Schlepp auf ein BIGGS Treffen verlangen wir von den Schlepper eine aktuelle demo das Failsafe auf Gas arbeitet, nach Leerlauf oder ganz ab.
...
...
...

Laatst bewerkt:
Tja, pech in het kwadraat zou ik zeggen. Mijn pa greep eens dwars door de propellor van een TD09 heen naar de regelnaald. Hij was toch echt niet onervaren. Gewoon een blackout met als gevolg 4 vingers gehakt. Gelukkig met filnk wat hechtingen en verband weer helemaal goedgekomen.

Pieter

"gewoon een blackout"

ik noem dat "gewoon niet opgelet"

modelvliegen is en blijft opletten in alle factoren, electro, brandstof wat dan ook.

Okee ... dus hij tilde z'n zender op aan de riem, een stuk van de riem bleef achter de gasknuppel hangen en met het optillen ging de knuppel op half gas ... dat is inderdaad een ongeluk in een klein hoekje, zeg! Maar ik vind het wel vreemd dat die zenderriemen in de buurt van de knuppels lagen, terwijl de motor draaide ... of niet soms?

dat is inderdaad een ongeluk in een klein hoekje, zeg!

Je kan dit ook anders zien Henry,

* Of zijn helper heeft het model losgelaten, dus die lette niet goed op waar de piloot mee bezig was en dus goed fout was.

* Of hij starte zelf zijn model terwijl deze niet verankert stond, en dat is dom!

Ik ben bang dat het laatste het geval was! Dit zie ik heel veel terug op de diverse clubs, shows en meetings. Als je de mensen hier op wijs dan wordt je vaak een beetje vreemd aangekeken zo in de trant van: Dat kan mij toch niet gebeuren want ik ben toch voorzichtig?

99 keer gaat het goed, maar die ene keer............... :(

Veranker een model altijd tijdens starten! Of door een helper, een steun, touwtje, maakt niet uit als hij maar vast staat. Staat misschien niet stoer maar kan een hoop elende besparen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het gaat goed zolang het goed gaat ....
Op onze club is het inmiddels verplicht om de toestellen (groot EN klein) vast te leggen. In de pits hebben we aan het hek op elke startplaats een sjorband aan het hek bevestigd. Dus geen smoes meer van: band vergeten..
De enige uitzondering moeten we maken tijdens het jaarlijkse berenvliegen. Dat schiet niet op als de toestellen telkens terug de pits in moeten. Hiervoor dienen dan wel helpers aanwezig te zijn die het vliegtuig vasthouden.

Misschien ook een idee voor andere clubs?

Ook bij mijn voormalige club iets dergelijks meegemaakt .
De ervaren vlieger startte zijn big lift ,maar vergat dat de zender nog op een ander model stond met de gas servo reversed .
Het ging goed allemaal maar dan ook maar net .
Dus ook daar weer der regel alles vastzetten tijdens starten.
Je word weer op de feiten gedrukt door zoiets
Wiebe.

Okee ... dus hij tilde z'n zender op aan de riem, een stuk van de riem bleef achter de gasknuppel hangen en met het optillen ging de knuppel op half gas ... dat is inderdaad een ongeluk in een klein hoekje, zeg! Maar ik vind het wel vreemd dat die zenderriemen in de buurt van de knuppels lagen, terwijl de motor draaide ... of niet soms?
Dit is mij ook al een aantal keer gebeurt, gelukkig heb ik de gewoonte om altijd achter het vliegtuig te staan al de accu aangesloten zit, en ik blijf natuurlijk met mijn handen uit de buurt van de propellor. Met electro gaat hij toch wat sneller plotseling aan, een brandstofmotor zal niet snel uit zichzelf starten.

En een electromotor gaat niet uit zichzelf stoppen.

Ik moet echt elke keer mensen voor m'n f5b kist "wegjagen" als ik de boel aan het aansluiten ben. Nu kan hij wel niet spontaan gaan draaien in theorie met alle beveiligingen, maar er zou maar eens iets defect zijn waardoor het wel gebeurt.

Weer al een duitser?
Mischien moeten ze daar eens wat meer koffie drinken,
dan staan ze mischien niet te slapen op et veld.

En ik moet er niet aan denken Frank, een sjor band om mijn multiplex schuimpjes. ;)
Bij elektro gaat de motor mischien sneller aan, maar daar hoeft je niet aan te kloten terwijl die draait.

@JohanvG
...Vaak zie je de F5Btjes ook op een fotostatief staan in een houder of bracket.
Dat werk mogelijk safer?

Overigens.. Op onze laatste F5B dag waarschuwde Jos ook voor het gevaar van het niet onaanzienlijke motorvermogen.
Toeschouwers blijven nieuwsgierig en leiden de vlieger vaak af. Ik betrap mezelf er ook vaak op... ervan bewust kan ik net even een pas op de plaats maken. Temeer als er veel opkomst is...
Een vliegclub blijft een sociaal gebeuren... en buurmans kist is altijd fraai...

@Alexzzz... hééj... ben je ook te huur als starthulp? :turn-l:

Ongelukken in Duitsland? Ook een groter land, meer clubs.

Ik heb in mijn methanol tijdperk toch al 2 motortjes gehad die bijna iedere keer uit zichzelf aansloegen zodra er spanning op de plug kwam

Is dat niet het zelfde als dood en bijna dood? Of kan een methanolmotor echt een eigen leven lijden?

@JohanvG
...Vaak zie je de F5Btjes ook op een fotostatief staan in een houder of bracket.
Dat werk mogelijk safer?

Overigens.. Op onze laatste F5B dag waarschuwde Jos ook voor het gevaar van het niet onaanzienlijke motorvermogen.
Toeschouwers blijven nieuwsgierig en leiden de vlieger vaak af. Ik betrap mezelf er ook vaak op... ervan bewust kan ik net even een pas op de plaats maken. Temeer als er veel opkomst is...
Een vliegclub blijft een sociaal gebeuren... en buurmans kist is altijd fraai...

@Alexzzz... hééj... ben je ook te huur als starthulp? :turn-l:

Ongelukken in Duitsland? Ook een groter land, meer clubs.

Ik denk dat het meer slaat op het biergebruik op de clubs.in DL.

feit blijft mensen we hebben er maar 10 gekregen :thumbsup:( das genoeg overigens) en hier moeten we het mee doen tot we ons hoofd neerleggen.
oppassen geblazen dus.
mvg eric

Zuipen die duitsers dan zo hard als ze aan het vliegen zijn?
Lekker boeltje zou dat worden zeg. :?

Maar dat het vaak duitse verhalen zijn die we zien zegt toch meer iets over duits gebruik,
dan dat het toevallig een groot land is.
Van de britten hoor je het niet zo vaak en dat is ook een aardig buurlandje lijkt me.

Maar dat het vaak duitse verhalen zijn die we zien zegt toch meer iets over duits gebruik,

Aangezien er in NL maar een handjevol grote modellen vliegen, en in Duitsland op bijna iedere club wel 150cc motoren zijn te vinden.....

Back