Billing Boats Banckert

@Johan,

Ik kan toch zeggen, dat mijn Maasbank na het plaatsen van de kimkielen een stuk stabieler in het water ligt.
Na mijn eerste proefvaart heb ik die er ook meteen opgezet, aangezien het model te wiebelig was durfde ik er ook nauwelijks mee te slepen. Ik heb na die proefvaart ook gezorgd dat de accu's zo diep mogelijk in de romp liggen.
Na deze kleine aanpassingen vaart en sleept dit model geweldig voor z'n formaat.

full

Kimkielen aangebracht.

full

Maasbank slepend.

full

Ook hier niet al te veel slagzij.

Gr,
Bart :cool:

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben het wat Bart hierboven beschijft volledig mee eens.
na het plaatsen van de kimkielen werd de dame een stuk stabieler, met de renovatie van verleden jaar is de romp aan de binnenzijde versterkt met een glasmatje en epoxy, is er een accu van 12 volt - 7 Amp in gegaan, uit het middenspant en houte bodemplaat een gat gemaakt zodat de accu klem op de bodem staat.
voldoende power, om een dag te varen, en verekte stabiel.
ik durf nu met slepen de gangboorden onder water te trekken en hoef nog steeds niet bang te zijn dat ze omgaat.
kortom hou je gewicht zo laag mogenlijk, zo volgens de foto ligt ze echt te hoog op het water.
mvg Loek

Ik ben het wat Bart hierboven beschijft volledig mee eens.
na het plaatsen van de kimkielen werd de dame een stuk stabieler, met de renovatie van verleden jaar is de romp aan de binnenzijde versterkt met een glasmatje en epoxy, is er een accu van 12 volt - 7 Amp in gegaan, uit het middenspant en houte bodemplaat een gat gemaakt zodat de accu klem op de bodem staat.
voldoende power, om een dag te varen, en verekte stabiel.
ik durf nu met slepen de gangboorden onder water te trekken en hoef nog steeds niet bang te zijn dat ze omgaat.
kortom hou je gewicht zo laag mogenlijk, zo volgens de foto ligt ze echt te hoog op het water.
mvg Loek

Ik vraag me af welke accu,s jullie gebruiken die 12 volt zijn, omdat je een beperkte ruimte heb welke type,s kopen jullie.

De romp die ik heb liggen daar zit tussen bodem en dek maar 9.5 cm.

Dus vandaar mijn vraag,:confused:
mvg Theo.

Goedemiddag Theo.
Heb je wel eens gekeken naar LIPO of NIMH accupacks?. Ik gebruik zelf een NIMH van 9.6V, 4200mAh in mijn Banckert. Deze zijn kleiner van formaat dan een loodaccu.

Goedemiddag Theo.
Heb je wel eens gekeken naar LIPO of NIMH accupacks?. Ik gebruik zelf een NIMH van 9.6V, 4200mAh in mijn Banckert. Deze zijn kleiner van formaat dan een loodaccu.

Dat bedoelde ik ook met mijn vraag, kun je ook met een andere bron ook goed varen,ik kijk alleen maar naar loodaccu,s.

Weer wat wijzer geworden, dank.:razz:

mvg Theo.

Dat bedoelde ik ook met mijn vraag, kun je ook met een andere bron ook goed varen,ik kijk alleen maar naar loodaccu,s.

Weer wat wijzer geworden, dank.:razz:

mvg Theo.

Loodaccu's zijn relatief goedkoop, en ook vrij zwaar, wat in een sleper wel een voordeel is. Maar ze zijn ook vrij lomp qua formaat, dus soms is het dan handiger een lichtere accu, bijvoorbeeld een NiMh type. Wat je dan aan gewicht tekort komt, zul je met plaatjes lood moeten aanvullen, maar die zijn meestal makkelijker ergens te plaatsen.

@Johan, Ik kan toch zeggen, dat mijn Maasbank na het plaatsen van de kimkielen een stuk stabieler in het water ligt. Na mijn eerste proefvaart heb ik die er ook meteen opgezet, aangezien het model te wiebelig was durfde ik er ook nauwelijks mee te slepen. Ik heb na die proefvaart ook gezorgd dat de accu's zo diep mogelijk in de romp liggen. Na deze kleine aanpassingen vaart en sleept dit model geweldig voor z'n formaat.

Bart, deze foto's van je Banckert zijn toch genomen in Heemskerk? Tot voor kort woonde ik in Beverwijk. Om te beginnen ga ik de accu lager plaatsen en ballast aanbrengen, kijken wat het resultaat is. Dan nog de optie kimkielen, want ik kan mij voorstellen dat deze ook stilligend het rollen dempen. Want het doel is natuurlijk wel een goed varende Banckert die alle roer- en machinemanouvres aan kan.

Mooie foto's trouwens!

Johan

Hier zie je een Bankert op wat ruwer water, lijkt me prima te varen zo:

Misschien is de bouwer ook wel hier op dit forum actief?

@Johan,

Goed gezien, die foto's zijn inderdaad in Heemskerk gemaakt. In de vaarvijver van SMG IJmond.
De accu lager leggen zal waarschijnlijk al een hoop verschil maken, ook zorgen dat het model op de juiste diepgang ligt zal helpen.
De kimkielen werken inderdaad goed tegen het rollen.

Bart

De accu lager leggen zal waarschijnlijk al een hoop verschil maken, ook zorgen dat het model op de juiste diepgang ligt zal helpen.

Na het maken van een accubak proef wezen varen. Wat een verschil, met de accu geplaatst voor het spant en tweeëneenhalve centimeter lager! De sleepboot ligt voor niet meer zo hoog en komt al dichter bij de bedoelde waterlijn. Ook de aanvangstabiliteit is duidelijk verbeterd. Wel is de kont van de sleepboot iets omhoog gekomen, waardoor deze vanaf stilliggend voor- of achteruit slaan wat lucht slaat. Maar zodra de vaart erin zit ligt zij als een meeuwtje! Ik denk nog een paar gewichtjes voor en achterin; waar ik naar toe wil is een boot die absoluut overeind blijft. (overweg trouwens mijn Banckert 'Vikingbank' te dopen)

Laatst bewerkt:
(overweg trouwens mijn Banckert 'Vikingbank' te dopen)

doe dan je Viking aub ook in de juiste kleuren Johan.
ik vind dat Steen-Schouwen-Steen en Vikingbank tot het NRS tijdperk horen met bijbehorende kleuren.
maar ja dat is mijn mening.

ik heb ondanks de zware accu middenin, ook wat lood achterin moeten leggen.
wielbalanceer loodjes, kan je bij je garage bietsen en werken geweldig voor het uitbalanceren van je schip

groet Loek

Doe dan je Viking aub ook in de juiste kleuren. Ik vind dat Steen-Schouwen-Steen en Vikingbank tot het NRS tijdperk horen met bijbehorende kleuren.

Is zeker de bedoeling! Dit model heb ik deels gebouwd overgenomen, op dat moment in deze kleuren. Naast het vaarklaar maken (andere schroefas, schroef, roeren, motor, vaartregelaar, servo, onvanger, accu en zender) verder gegaan met beslag aanbrengen. Nu het model technisch bijna vaarklaar is (het trimmen en het definitie aanleggen van de antennedraad) staat het kleurenschema in de planning. En de naam van de roemruchte Vikingbank ...

Nu maar hopen dat ze langer rechtop blijft als de echte.

Dat lijkt mij dan ook een goede reden om deze sleepboot 'Vikingbank' te noemen; als eerbetoon aan een moedige sleepbootbemanning die een koude nacht hebben doorgebracht op de Zuiderpier. Frapant detail ... daar waar eens de Vikingbank op haar zijde heeft gelegen wordt nu de 2e Maasvlakte aangelegd en rijden er buldozers rond ...

Toch nog een vraag; de kleur van de schoorsteen en mast. Was deze van origine nu blauw, creme/geel of grijs?

Johan

Johan

full
full
full
full

Een update; de 12 volt accu is vervangen voor twee 6 volt accu's in serie geschakelt; deze zijn gemakkelijker in en uit de boot te plaatsen. Tevens een Robbe regelbare soundmodule met luidspreker geplaatst en verbonden met de Graupner Speed500E electromotor zodat het dieselgeluid veranderd bij toerenwisselingen. Dan de Rookie 20 vaartregelaar vast opgehangen en de bedrading netjes weggelegd. De ontvanger heeft een plekje achter de soundmodule gevonden, de luidspreker in het achterschip.
full

Electronica en het schip natuurlijk zien er goed uit!!

Sleept deze combinatie goed? Want ik dacht/denk dat de speed 500e meer een snelheidsmotor is.

groetjes,
Jarvin

Back