Billing boats "Zeeland"

Zeeland te moeilijk voor een beginner

• Zeker

Votes: 2 14,3%
  • Neuh

Votes: 3 21,4%
  • Met onze hulp zeker niet

Votes: 8 57,1%
  • As ge maar leut het

Votes: 1 7,1%

• Total voters
    14
  • Poll closed .
Hallo allemaal!
Deze week het model van de Zeeland mogen ontvangen. Gekocht via Marktplaats en keurig netjes geleverd van de aanbieder.
Een erg mooi scheepje om te zien, maar wel mijn allereerste model.
Nu heb ik wel gezien dat het niet slim is het gehele model af te bouwen en dan te schilderen en RC in te bouwen.
Is er een standaard volgorde om dit te doen? Het lijkt mij dat de voorbereidingen mbt RC gebeuren er al in vroeg stadium in moeten, maar het schilderen in fasen. Kunnen jullie mij hierover misschien tips geven?

Hoi Dick,

Dank je voor de reactie. Link staat inmiddels in mijn favorieten :)
Kan het zijn dat mijn lijm niet houdt op de kunststof romp? Is dit een kwestie van gewoon even schuren waar ik wil lijmen of zo?

Groeten

Herman

Hallo Herman,

Heb de bouwdoos ook al een jaar of 10 op zolder liggen :oops:,komt misschien ooit ook nog wat van...........

Wat je vraag betreft,wat gebruik je voor lijm?

Gr Herman

Hoi Herman,

De man waar ik hem van heb gekocht had hem ook al een tijdje liggen. Had eerst de Andrea Gail besteld bij Netten, maar omdat die maar niet uitleverden geannuleerd en deze (naar mijn mening mooiere) boot via marktplaats gekocht.
Kreeg er lijm bij, UHU Hart, schijnt toch specifiek voor modelbouw te zijn...

Wanneer je aan de Zeeland begint denk ik dat je misschien eerst even naar het dek zou willen kijken, lijkt naar mijn idee niet goed te passen wat ook wel bevestigd werd door het bouwverslag waarvan Dick mij de link hierboven gaf....

Groeten

Herman

Hallo Herman, ik denk dat de lijm misschien te oud is.
Ik gebruik zelf eigenlijk nooit uhu, voor hout gebruik ik houtlijm,
maar secondelijm gebruik ik eigenlijk het meest.
Ik bouw alleen maar statische modellen tot nu toe, ik weet dus niet
of dat ook geschikt is voor RC. Maar voor de opbouw lijkt secondelijm mij prima.
Koop het wel bij de modelbouwzaak. Bij de "gewone" winkel krijg je 3 ml. voor € 5,- ofzo ;). Ik koop daar een flesje van 20 gram voor die € 5,-

Groet, Dick

het nadeel van secondenlijm is dat het na verloop van tijd weer losgaat
gebruik zelf veel 2 komponentenlijm van bison
succes met de bouw

gr Jan

gebruik zelf veel 2 komponentenlijm van bison

Gebruik ik ook bijna overal voor,heb het meerder malen met ABS ook gebruikt en het werkt goed.

Meestal ontvet ik eerst met wat wasbenzine,de lijmoppervlakken ruw ik een klein beetje op met fijn schuurpapier.

Nog een nadeel van secondenlijm: Kan vaak niet zo goed tegen water. Een 2 componenten zoals omschreven is vaak wel het beste, zoals Stabilit Expres, Bizon, UHU, epoxylijm etc. Er is volop te verkrijgen met allerlei goede en slechte eigenschappen. Ook de droogtijd is bij de lijmen iedere keer anders.

Mocht je toch secondenlijm gebruiken (wat we allemaal wel doen denk ik) goed beschermen met een laklaagje (blank dan wel een kleurtje).

In ieder geval veel bouwplezier en laat je niet snel afschrikken als je het niet weet, daarvoor zijn wij hier op het forum...

Groeten, Ron

Hallo Herman,

Heb de bouwdoos ook al een jaar of 10 op zolder liggen :oops:,komt misschien ooit ook nog wat van...........

Wat je vraag betreft,wat gebruik je voor lijm?

Gr Herman

Mocht je 'm willen verkopen voor een heel zacht prijsje omdat hij nu alweer 10 jaar nodeloos op zolder licht (en waarschijnlijk de komende 10 jaar ook): mijn zoon van 8 zoekt nog een leuke boot om mee te varen.... : pm!

Hallo allemaal!

Nou, Vanmorgen even naar de praxis geweest. Ze hebben daar zo'n mooie adviescomputer over lijmen en kitten. Kreeg als advies een lijmpistool te nemen, je weet wel, zo eentje die heet wordt en je dan van die staafjes in moet doen. Om de motorfundatie en het dek voor de rc-spullen in te zetten echt perfect, je kunt de lijm zelfs als je snel bent netjes even in de hoekjes smeren net zoals bij kit, al moet je dan niet bang zijn voor blaren op je vingers.....
Ik heb alleen het bange vermoeden dat het niet geschikt is om het weatherdeck mee vast te lijmen, dus daar moet ik nog iets op verzinnen....

hallo

slecht advies dus want dat komt terug los door trillingen
de motor steun vast zetten met tec7 en je hebt een demping voor het geluid en het zit muur vast
kan je ook je dek mee aan de romp lijmen en daarna afstrijken met een vinger waar zeep aan zit
tec 7 is een LIJM op siliconen basis dus niet vergelijken met siliconen

gr raf

Tech 7 is een echte aanrader, zet daar ook mijn schotten mee vast,
houten blokjes in de romp lijmen om allerhande zaken op vast te schroeven.

HPIM1007.JPG

Smeltlijm kan handig zijn, maar ik zou er geen motorfundatie mee vast zetten. Of TEC7, wat meteen trillingen dempt, en anders een goede langzaam hardende epoxy, of Stabilit Express.

Zo eindelijk weer een berichtje van mij!
Bedankt voor jullie reacties. Na wat vragen in de timmerfabriek op mijn werk heb ik een tube Den Brave Hybrifix Super7 gekregen wat de timmerlieden altijd gebruiken om alles aan boord vast te lijmen en af te kitten. Als ik e.e.a. vergelijk zou dit wel eens de professionele versie van Tec7 kunnen zijn.
Schroefraam heb ik wel losgehaald omdat die scheef zat (met smeltlijm heb je echt niet genoeg tijd om dat goed uit te richten) en weer opnieuw gelijmd met die Den Brave lijm, ziet er veelbelovend uit!

hallo Herman,
Ik ben zelf sinds juli bezig aan mijn eerste schip (happy hunter van robbe)
In het begin heel wat gezocht en geaarzeld, maar uiteindelijk valt het allemaal mee, zeker met de hulp van de mensen hier. Ook heel wat gelezen en video's bekeken.
Het geeft een prettig gevoel als je de vooruitgang ziet

Veel succes!!!!!!!

Back