BillingBoats Banckert

Hi guys,
Erg lang geleden dat hier iets gepost heb. Gisteren een leuk bouwdoosje op de kop getikt via Marktplaats. De Banckert van Billing Boats. Het is de ouderwetse versie die je zelf moet figuurzagen, maar wel met een slap plastic romp.

En gelijk vandaag maar eens wat gerommeld aan de accommodatie. Als ik die een beetje op orde heb, weet ik hoever ik het dek verder open kan snijden.

grtz.
Danny

Erg leuk ding die banckert, zelf ook ooit aan begonnen maar niet afgemaakt. Werd bij de opbouw al gek bij de niet passende delen. Moest best veel aan gevijld en geschuurd worden voordat het enigsinds paste. Desalnietemin een leuk ding. Ik volg in stilte.

Beste mensen,
Ik ben geheel nieuw op dit forum en hoop er een heleboel wijzer te worden.
Ik ben 67 jaar en ben net begonnen met Banckert 516 van Billing boats.
Behalve slecht passende delen (gewoon veel tijd steken in het schuren) heb ik moeite met de roerconstructie: Er zijn een paar summiere tekeningen, maar die zijn voor mij te weinig om de roeren in elkaar te zetten.
Kan iemand mij helpen?

Met vriendelijke groet ,
Jan B

Jan, Kan vanaf hier niet bepalen wat jouw vaardigheden zijn, maar met een beetje hulp vanaf het Forum zou het moeten lukken. Ik ken de Banckert alleen maar vanaf een paar plaatjes en vanaf de bouwbeschrijvingen op het Forum. Begin eerst eens al die bouwverslagen door te spitten en kijk wat je daarvan kan opsteken. Dat is helemaal gratis en voor niks. Als ik me goed herinner dan heeft de Banckert 2 "zwevende" roeren. D.w.z. er is aan de onderkant geen hak waar ze op rusten. Als je ze zo maakt moet je wel zorgen dat de pijpjes, waar de roerkoningen doorlopen, goed in het achterschip worden verankerd. Houd die pijpjes zo lang mogelijk opdat er geen water door in de boot loopt. Raad je af om de roertjes van hout te maken. Daar trekt bijna altijd water in en dan gaat het hout rotten, of de lijm laat los. Zelf maak ik roertjes door een strookje aluminium of kunststof dubbel te vouwen en lijm daar met 2 C-lijm de roerkoning in vast. Om het gladde asje wat meer grip te geven in het roerblad schroef ik er 2 metalen deeltjes uit een kroonsteentje in. Een aan de bovenkant en een aan de onderkant van het roer. Even de boel in de goede vorm fixeren met secondelijm en dan onder en bovenkant dichtsmeren met 2 C-lijm. De maat van de roertjes kun je van de tekening overnemen. En anders geef je de roeren dezelfde hoogte als de diameter van de straalbuis (als die er is). Wil je de roeren aan de onderkant wat steun geven dan kan dat ook door vanaf de straalbuis een metalen V-vormige hak naar de roeren te laten lopen. Je moet in dat geval de roerkoningen wel iets aan de onderkant uit de roeren laten steken. Die hak zou je helemaal onder de straalbuis door kunnen laten lopen en bevestigen aan de romp. Bekijk op Google eens wat roer en schroefconstructies van sleepboten om ideeën op te doen. Aan de hand daarvan maak je tekeningen hoe je denkt dat je het wilt en kunt maken. Hoop dat je iets aan deze informatie hebt en dat het iets moois wordt. De Banckert is (in mijn ogen) een mooi model sleepboot waar je veel vaarplezier aan kunt beleven. Succes ermee! Gr. Klaas.

Beste mensen,
Ik ben geheel nieuw op dit forum en hoop er een heleboel wijzer te worden.
Ik ben 67 jaar en ben net begonnen met Banckert 516 van Billing boats.
Behalve slecht passende delen (gewoon veel tijd steken in het schuren) heb ik moeite met de roerconstructie: Er zijn een paar summiere tekeningen, maar die zijn voor mij te weinig om de roeren in elkaar te zetten.
Kan iemand mij helpen?

Met vriendelijke groet ,
Jan B

Beste Jan,

Kijk eens naar mijn verslag in " scheepsbouw algemeen " de titel is "Afwerking Banckert "
Mijn Banckert staat nog steeds op stapel maar het einde is in zicht, ik hoop deze zomer op zijn maidentrip !

mvg
Ron

Back